Compleet wit volbloedveulen geboren in Nieuw-Zeeland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Re: Compleet wit volbloedveulen geboren in Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:25

Dat is niet wat ik begrijp. Ik heb het over het stamboekvan de Camarillo White Horse, wat niets te maken heeft met het OLS, waar ze binnen het stamboek geen homozygoot witte nakomelingen hebben. Waardoor er wordt vermoed dat de homozygote dieren niet levensvatbaar zijn en niet eens geboren worden (itt OLS).

Let wel, ik heb geen wetenschappelijke artikelen opgezocht want heb daar even de mogelijkheid niet voor, maar dit is wat ik uit mijn beperkte informatie begrijp. Inderdaad geen wetenschappelijk direct bewijs van geen homozygote dieren bestaan, als jij wat hebt gevonden hoor ik het graag!
Oh wacht, ik zie dat we wat betreft jouw laatste opmerking het eens zijn.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:45

Te gek zeg, zeker zo'n vader op dit dier. Dus niet alleen een knappe kleur, ook nog een top bloedlijn!

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:07

RianneH schreef:
_Lucy schreef:
Ja maar splash x frameover is wel wat bekender (of kende ik in iiedergeval al wel xd)

Maar dit is weer iets anders toch..?

Bij deze merrie is het een dominant white mutatie. Wat zoals bij haar veulen van moeders af komt, maar de mutatie kan ook spontaan ontstaan.
Er zijn voor zover nu bekend 11 vormen.
De gehele huid is ongepigmenteerd en de haren wit. Er zijn dus wel donkere ogen.

Sabino verschilt volgens mij al van locatie van het gen dat het wit veroorzaakt. Daarnaast is Sabino meer een aftekening, bij maximum sabino dus een maximale aftekening, waar Dominant white echt een pigment verlies is van de hele huid.

Daarnaast is overo x tovero ook zoiets, aftekening over aftekening die het paard wit maakt, maar genetisch niet gelijk aan dominant white.
Je hebt ook nog een stippelpaarden (:P) vorm, ik dacht fewspot, waar het paard dus volledig wit lijkt, maar soms nog een verstopte stip heeft. Ook weer andere genetische oorzaak.
Lethal white sydrome is ook weer een andere mutatie en is lethaal omdat het darmstelsel van deze paarden niet volledig is.

Albinopaarden bestaan niet. Homozygote dominant white paarden hebben 'ze' nog niet gevonden, naar wat ik lees denken ze dat dat mogelijk niet levensvatbaar is, waardoor die dieren niet geboren worden.

Bron: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dominant_white

Ik denk ook dat die dan niet levensvatbaar zijn.

Bij honden is het zo, zelfs verboden, om blue merle X blue merle te doen omdat de nakomelingen ook niet levensvatbaar zijn.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:14

Wat bijzonder om te zien zeg! Wel heel erg mooi :D

Caitlin_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 10:28

Wat een prachtig veulen..

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 11:03

Ik dacht dat lethal white ook levend geboren kon worden, maar dan binnen 1 of 2 dagen alsnog te overlijden komt ivm een afwijking in het darmstelsel?

Maar dit is dus eigenlijk gewoon een bruin (zwart, vos, whatevs) of bont paard, met zo veel wit dat er geen bruin meer over blijft? :P Zoals bijv. shires zo veel wit op de benen kunnen hebben dat het doortrekt naar de buik? Ben benieuwd naar de eerdere nakomelingen van deze merrie, of die dan ook grote aftekeningen hebben of juist helemaal niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:42

Nee, wat jij nu beschrijft zou een maximal sabino zijn. Dus een maximale aftekening over het hele lichaam. Sabino zit op een ander gen dan deze witte kleur.

Dit paard heeft een mutatie waardoor de huid geen pigment heeft en daardoor wit is, en daarmee vrijwel al het haar. Het heeft niets te maken met aftekeningen.

Het LWS is lethaal doordat het laatste deel van het darmstelsel niet afgemaakt is door het lichaam. Het darmstelsel heeft een foetus niet nodig, die krijgt zijn nutrienten via de placenta. Maar zodat het dier geboren wordt en het maagdarmstelsel moet werken, zal het dier dood gaan/ingeslapen moeten worden.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:54

Mooi paardje, hoeveel shampoo kreeg je er nou bij als je het kocht? :D

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:01

Ik ben dus niet de enige die het zo interessant vind :p
De wiki paginas al allemaal meedere malen doorgespit en helemaal gelezen. Maar volgens mij nog nooit iets over dit gelezen.
Maar nu dus weer iets om me in te verdiepen als ik eens tijd over heb =D

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:05

:~ hebben <3

ik vind haar erg gaaf !

ArGieVai

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 00:27

Oeehhh wat leuk! Ik rij er nu eentje van High Chapparal, en als ik haar veulenfoto's bekijk zit er hetzelfde koppie op! Ben benieuwd wat ervan gaat worden!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:19

Ik weet niet of ik het heel mooi vind... wel heel bijzonder!
Zijn deze paarden gezond?

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 12:35

Als ik het goed begrijp zorgt dit gen er dus voor dat het paard geen pigment heeft, maar is pigment nu iet net dat wat de huid gebruikt voor de opname van vitamine D uit zonlicht?
Zal dit paard dan altijd een vit. D bijgevoerd moeten krijgen of...?
En het schijnt dat albinisme een vergrootte kans op doofheid en blindheid geeft, dit is dus blijkbaar geen albinisme maar geeft deze gen afwijking ook deze zelfde vergrootte kansen daarop of helemaal niet?

Ben hier zelf geen fan van, deze kleur, vraag me dan toch altijd af of er medisch iets is of later blijkt te hebben of meer kans om bepaalde dingen te krijgen... Huidkanker?

Ben natuurlijk ook geen expert op dit gebied maar wel leergierig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:51

Dat vraag ik mij ook af. Ik vindt zelf goede gezondheid vele malen belangrijker dan de kleur.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 13:57

Gezien de volbloeden uit worden gebracht op de renbaan lijkt het me qua functioneren wel goed zitten. De vraag is inderdaad of de huid dusdanig goed beschermd is tegen iets als zonnebrand. Aan de andere kant is de witte huid van bijvoorbeeld een bonte ook niet direct een gezondheidsrisico. Maar goed, dat is wat ik denkt ;)

Het is verder niet te vergelijken met Albinisme (de ogen zijn ook zwart, niet rood) en LWS.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 15:45

set_elkol schreef:
lethal komt voort uit frame overo x frame overo dacht ik.

Klopt, de witte kleur is in dat geval het gevolg en niet de oorzaak van de aandoening ( Overo_Lethal_White_Syndrome#Oorzaak_of_etiologie ) . d.w.z. het veulen gaat niet dood, omdat het een witte kleur heeft, maar het veulen gaat dood aan de aandoening OWLS met als bijgevolg dat het veulen wit geboren wordt.

Overigens is het potentieel niet levensvatbaar zijn van homozygote witte paarden met de mutatie W3 gebaseerd op muizen studies. Ik weet niet in hoeverre dat relevant is voor paarden? Aan de andere kant, aangezien er geen levende exemplaren van zijn is het misschien wel aannemelijk...

Voor degenen die moeite hebben met Engels is er ook een Nederlandstalig artikel in de Bokt Wiki te vinden over dominant wit: Dominant wit

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:02

albinisme komt bij paarden niet voor. echter is er wel een ras in Amerika dat ze Albino-horses noemen. Die hebben wel blauwe ogen en roze huid.

Dit mooie koppel heeft bruine ogen.

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 18:11

Wat een schatje!
Echt twee schoonheden!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 19:56

Stephanie schreef:
set_elkol schreef:
lethal komt voort uit frame overo x frame overo dacht ik.

Klopt, de witte kleur is in dat geval het gevolg en niet de oorzaak van de aandoening ( Overo_Lethal_White_Syndrome#Oorzaak_of_etiologie ) . d.w.z. het veulen gaat niet dood, omdat het een witte kleur heeft, maar het veulen gaat dood aan de aandoening OWLS met als bijgevolg dat het veulen wit geboren wordt.

Overigens is het potentieel niet levensvatbaar zijn van homozygote witte paarden met de mutatie W3 gebaseerd op muizen studies. Ik weet niet in hoeverre dat relevant is voor paarden? Aan de andere kant, aangezien er geen levende exemplaren van zijn is het misschien wel aannemelijk...

Voor degenen die moeite hebben met Engels is er ook een Nederlandstalig artikel in de Bokt Wiki te vinden over dominant wit: Dominant wit

Ik kan me voorstellen dat W2 x W2 op Exon 12 niet levensvatbaar zou kunnen zijn, al is daar geen bewijs voor. Maar W2 x W5 (Exon 15) zou dat misschien wel kunnen zijn.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:08

Maar dit is weer iets anders toch..?
[/quote]

Bij deze merrie is het een dominant white mutatie. Wat zoals bij haar veulen van moeders af komt, maar de mutatie kan ook spontaan ontstaan.
Er zijn voor zover nu bekend 11 vormen.
De gehele huid is ongepigmenteerd en de haren wit. Er zijn dus wel donkere ogen.

Sabino verschilt volgens mij al van locatie van het gen dat het wit veroorzaakt. Daarnaast is Sabino meer een aftekening, bij maximum sabino dus een maximale aftekening, waar Dominant white echt een pigment verlies is van de hele huid.

Daarnaast is overo x tovero ook zoiets, aftekening over aftekening die het paard wit maakt, maar genetisch niet gelijk aan dominant white.
Je hebt ook nog een stippelpaarden (:P) vorm, ik dacht fewspot, waar het paard dus volledig wit lijkt, maar soms nog een verstopte stip heeft. Ook weer andere genetische oorzaak.
Lethal white sydrome is ook weer een andere mutatie en is lethaal omdat het darmstelsel van deze paarden niet volledig is.

Albinopaarden bestaan niet. Homozygote dominant white paarden hebben 'ze' nog niet gevonden, naar wat ik lees denken ze dat dat mogelijk niet levensvatbaar is, waardoor die dieren niet geboren worden.

Bron: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Dominant_white[/quote]

Ik denk ook dat die dan niet levensvatbaar zijn.

Bij honden is het zo, zelfs verboden, om blue merle X blue merle te doen omdat de nakomelingen ook niet levensvatbaar zijn.[/quote]
er word hier ook weer echt gewoon wat geroepen beetje jammer.merle x merle mag niet omdat je dan dove en blinde pups kunt krijgen,maar ze leven gewoon en er kan ook met geluk wel een bij zijn die ziet of hoort.maar zo,n gok neem je toch niet als je het weet

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:09

prachtig veulen trouwends

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:09

Deze 'kleur' heeft absoluut niets met Overo Lethal White Syndrome te maken.

Ook niets met verdunners te maken ... vandaar ook de gewone bruine ogen.

Testen zijn bezig in Australia en New Zealand van deze apart gekleurde familie, ook bij Patchen family en nakomelingen, om te zien welke van de DW's deze familie ondervalt. Blijkt toch dat foaling records dat een 'witte' paard veelal een hogere percentage 'witte' nakomelingen heeft dan gewoon gekleurde nakomelingen. All van Patchen Beauty's veulen waren wit of wit-achtig, en dragers DW.

Testen bij een Duitse genetica labo hebben wel oa W20 homozygoot paarden gevonden ... wat ook veel (loud) wit kan geven.

De witte TB's hebben wel roze huid maar veelal hebben ze vlekken van 'normal' gekleurde huid ... iaw zijn niet geheel roos. Dat gezegd ... ze hebben wel extra verzorging nodig ivm gevoeligheid voor zon.

Zeer interessante link ivm "White" of "White Spotting" gene = zoals Dominant White nu wetenschappelijk genoemd wordt = met foto's van de verschillende types: http://colorgenetics.info/equine/galler ... nant-white

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:38

Misschien ook van interesse is deze lijst die wetenschappers aan het gebruiken zijn:

Het woord 'Pinto' zou je in principe kunnen vervangen door 'Pattern' ... maar dat zal het toekomst uitwijzen ...

Afbeelding

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 11:40

Ohh wauw wat een prachtpaardje <3 <3

Aphrodite001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 13:47

Wit geboren heeft een eigen gen: de W (van white, indeed).
Heel lang dacht men dat wit geboren een vorm van sabino was, maar het blijkt een eigen gen te hebben, voor de insiders, op hetzelfde KIT-locus.
Letaal wit kennen we vooral van homozygoot overo x homozygoot overo. Ook bij roans komt dit voor, maar dat merken we niet, omdat die 'veulens' al meteen na de bevruchting sterven.