Kannibalisme onder wilde paarden in Australië

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:12

magda_90 schreef:
Voor het vergelijk, Australië versus Nederland:

De micro-ecosystemen zijn zeer gebaat bij het laten liggen van karkassen. Vandaar die keus ook vaak, dat gebeurd in Nederland ook.

Klopt, maar ik vraag me af of je dan alle karkassen moet laten liggen.

Ik ben voor selectief afschot. Maar dat moet wel op een zorgvuldige manier gebeuren. Dan zou je een deel van de karkassen kunnen laten liggen en een ander deel is prima geschikt voor consumptie. Het zou mooi zijn als ze dat in de Oostvaardersplassen ook zouden doen. Wat een horror daar |(

Ik begrijp mensen niet die roepen dat het zo zielig is om dieren in het wild af te schieten en op te eten. Of zijn al die mensen veganisten?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:13

palousa_boy schreef:
Waarom niet? Schiet de hele kudde maar af des Noods.. Er komt echt wel weer wat nieuws aangezien het voedsel dan weer een beetje opkomt

En wat wil je selecteren dan? Alleen de hengsten? Alleen merries? Alleen de oudere dieren?

Als je alles afschiet komt er niks nieuws want paarden ontstaan niet van uit het niets. :+

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:14

palousa_boy schreef:
Waarom zijn er zo veel mensen tegen afschieten? Dat begrijp ik echt niet.
Zo zielig is dat niet, mits je natuurlijk iemand hebt die goed kan mikken en de dieren meteen dood zijn, alleen aanschieten heeft geen zin.

Ruim maar een berg van die beesten op, das beter voor die beesten, en de rest die overblijft heeft misschien nog wat te eten. (Mag van mij op de Ov plassen ook gebeuren)

Kadavers lekker laten liggen voor prooidieren, hebben die ook weer wat te eten.

Nee ik snap niet dat mensen dat nou zielig vinden.

Dat snap ik inderdaad ook niet! Beter afgeschoten dan sterven door hongersnood.

Dat gebeurt wel hoor op de Oostvaardersplassen!! Heel veel mensen denken dat de dieren daar langzaam en eenzaam sterven als ze niet meer mee kunnen komen met de kudde maar dan worden ze gewoon afgeschoten.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:15

Ik denk ook gelijk aan het eten van half verteerd gras en niet dat ze daar lekker in de biefstuk staan te bijten.

Afschieten vind ik nog niet zo'n probleem, maar dan wel in een keer goed. Dat is met schieten vanuit de lucht nog lastig en kan schrijnende toestanden opleveren.

D-destiny: in de oostvaardersplassen wordt niet vanuit een wiebelende helicopter geschoten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:21

Amandavd schreef:
palousa_boy schreef:
Waarom niet? Schiet de hele kudde maar af des Noods.. Er komt echt wel weer wat nieuws aangezien het voedsel dan weer een beetje opkomt

En wat wil je selecteren dan? Alleen de hengsten? Alleen merries? Alleen de oudere dieren?

Als je alles afschiet komt er niks nieuws want paarden ontstaan niet van uit het niets. :+

:o? Weer wat geleerd..

Gelukkig zijn er dieren die rondtrekken. OP ZOEK NAAR VOEDSEL en goh, in dit gebied is er wel wat bij elkaar te scharrelen, laat ik hier maar blijven..

En zie daar, er vormt een nieuwe kudde..

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:22

Amandavd schreef:
palousa_boy schreef:

Dat zou nog niet eens zo slecht zijn want paarden horen daar helemaal niet in het wild te leven. Allemaal import. In zowel Australië en Nieuw Zeeland ondervinden ze serieuze problemen van alle import beesten. Voornamelijk omdat beide landen geen echte roofdieren hebben die de aantallen in balans zouden kunnen houden.

Enige optie is imo afschieten en de hengsten kastreren..

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:23

Wat een raar verhaal....
een filmpje van een stel fietsers over levensgevaarlijke hopen stront en rivierbanken die afbrokkelen..
kannibalisme vind ik nogal ver gezocht, ik kan me wel voorstellen dat een hongerig paard de onverteerde resten voer uit de mag zou opeten. Waarschijnlijker dan dat ze heerlijk op een overleden soortgenoot staan te kauwen (en als je verder klikt en leest is dat ook wat er gezien is, geen kanibalisme).
Als je dan verder leest zie je plannen waarin de schrijver aangeeft dat je met het afschieten vanuit de lucht het aantal paarden kunt reduceren tot 2 (!) in 10 jaar tijd.....
Het is duidelijk dat deze persoon vindt dat de paarden daar weg moeten, hij is waarschijnlijk een keer in een mesthoop gestapt.

Het laat een propaganda smaak achter..... (overigens vind ik management van een populatie geen probleem, maar dit is wel een heel raar verhaal)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:23

randalinpony schreef:
judithwaaike schreef:
Toch vind ik het niet kunnen. Ik bedoel mensen in dichtbevolkte landen worden toch ook niet afgeschoten ?!? Als het echt te veel paarden zijn, plaats er dan wat over naar een ander gebied. Zo moeilijk is dat toch niet?!? En duurder dan afgeschoten worden zal het ook niet zijn

Wat een vergelijking.... :r

En verplaatsen? Zodat ze op een andere plaats ook weer een probleem kunnen gaan vormen, met overbevolking, vernielen van het plaatselijke ecosysteem, overlast voor boeren en verkeer?

Randalinpony, dit meiske is (als haar profiel klopt) 13 jaar. Dan denk je nog zo idealistisch (hoop ik tenminste).

Judith, mensen en dieren kun je niet met elkaar vergelijken op dit gebied. En helaas, op sommige plekken op de aardbodem werden wel mensen afgeschoten, omdat ze niet in een systeem pasten (denk aan straatkinderen in Brazilie, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik niet weet of dat nog steeds zo is).

Verplaatsen lijkt leuk, maar je verplaatst tevens het probleem. Daarnaast zijn die afstanden daar zooooo ontzettend groot. Je kunt niet zo even 2000 dieren (bijvoorbeeld) in een aanhanger laden en een paar duizend km verderop weer uitzetten.

Als er (op mens na) geen grote natuurlijke vijanden zijn, dan zal de grootste vriend/vijand van dit dier zijn werk moeten doen. Dan maar afschot, zodat ze een hongerdood wordt bespaard.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:37

Even ter info: het gebied is al ruim 150 kilometer lang en is bijna 700.000 hectare dus niet te vergelijken met de Oostvaardersplassen.
Daarbij is het ook nog eens een bergachtig gebied met het hoogste punt van Australie. In de winter ligt er sneeuw en kan je er uitstekend skieen.

Wilde paarden horen oorspronkelijk niet in Australie, idem kamelen/konijnen/ cane toath etc., maar zijn geintroduceerd en brengen nu enorme schade toe aan de oorspronkelijke ecosystemen.
Dat ze va die grote aantallen af willen lijkt mij niet meer dan logisch. Momenteek worden er honderen dieren per jaar weg gevangen maar hun aantal neemt niet af. Dan moet je toch voor andere maatregelen gaan kiezen.
Paarden in een ander gebied zetten is geen optie overal is een overschot aan brumbies vanwege gebrek aan vijanden.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 09:47

Amaris schreef:
Ik denk ook gelijk aan het eten van half verteerd gras en niet dat ze daar lekker in de biefstuk staan te bijten.

Afschieten vind ik nog niet zo'n probleem, maar dan wel in een keer goed. Dat is met schieten vanuit de lucht nog lastig en kan schrijnende toestanden opleveren.

D-destiny: in de oostvaardersplassen wordt niet vanuit een wiebelende helicopter geschoten.

Dat beweer ik ook nergens. ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:15

Lusitano schreef:
Wat een raar verhaal....
een filmpje van een stel fietsers over levensgevaarlijke hopen stront en rivierbanken die afbrokkelen..
kannibalisme vind ik nogal ver gezocht, ik kan me wel voorstellen dat een hongerig paard de onverteerde resten voer uit de mag zou opeten. Waarschijnlijker dan dat ze heerlijk op een overleden soortgenoot staan te kauwen (en als je verder klikt en leest is dat ook wat er gezien is, geen kanibalisme).
Als je dan verder leest zie je plannen waarin de schrijver aangeeft dat je met het afschieten vanuit de lucht het aantal paarden kunt reduceren tot 2 (!) in 10 jaar tijd.....
Het is duidelijk dat deze persoon vindt dat de paarden daar weg moeten, hij is waarschijnlijk een keer in een mesthoop gestapt.

Het laat een propaganda smaak achter..... (overigens vind ik management van een populatie geen probleem, maar dit is wel een heel raar verhaal)

Ik heb op pag. 2 een link gezet met de 'echte' beelden. Alleen zie ik daar beslist geen gat groot gat in ene paard, maar wat paarden die aan een dood dier staan te likken/snuffelen, vrij onduidelijk allemaal.

Vooralsnog houdt ik het erop dat we dat kannibalisme onder de zelfde noemen moeten scharen als de 'levensgevaarlijke hopen poep' in het filmpje in de OP.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:20

Waarom niet een groot aantal hengsten vangen casteratie toepassen en weer los laten? Dan krijg je niet steeds die overbevolking en trek je ook geen verband uit de kuddes die bestaan? Snap ook het vangen wel en verkopen maar in deze tijd raak je ze niet kwijt. En slacht is dan alweer iets beter dan afschieten. Maar waarom niet zn oplossing? Dan beperk je je kudde en heb je toch natuur?

Mungbean

Re: Kannibalisme onder wilde paarden in Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:22

Te duur.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:23

Lijkt me ook niet echt te doen, als je kijkt naar de oppervlaktes waar we het over hebben...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:41

D_Desteny schreef:
Amaris schreef:

Dat beweer ik ook nergens. ;)

Nee dat zeg ik ook niet. Maar je schrijft wel dat er in de OVP wordt geschoten alsof het daarmee acceptabel wordt om dat bij deze kudde paarden ook te doen. Maar de omstandigheden zijn ZO anders, dat je het schieten an sich absoluut niet kunt vergelijken.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:42

Jongens, weten jullie wel hoe groot australie is? Daar ga je niet even "lopen" en "vangen". Wat onrealistisch. Afschieten die hap (vanuit de heli, of moeten die mensen te voet gaan en zelf uithongeren op een landformaat van 80x Nederland) en dan eventueel nog eens vliegen op diezelfde dag om de geraakte paarden ook goed dood te schieten. En dan heb ik het over gewoon hele groepen afschieten. Niet "een paar van de kudde" maar gewoon minder groepen overhouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:47

Als ze dan toch bezig zijn, neem ook de kamelen mee. Hebben hetzelfde probleem, zo niet groter omdat kamelen veel soberder zijn.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:50

Ja maar die sterven niet door hongersnood en hoeven elkaar niet op te vreten. Nee maar afschieten is imo de meest humane oplossing. Ja gewoon de hele kudde (kamelen paarden ezels, wat er ook te veel is) dood, geen zielige kuddegenootjes, geen paarden in paniek, geen honger en geen pijn meer.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:53

soesita schreef:
En telkens is de mens schuld. :\
Je hoort mij niet zeggen dat het in de natuur in een hongerperiode niet ook af en toe zou voorkomen. Maar dat wij mensen onze "wilde" dieren in veel te kleine gebieden opsluiten en dan zonder in te grijpen toekijken naar de gruwelen die zich daar afspelen, om vervolgens de natuur als "gruwelijk" te bestempelen, vind ik onbegrijpelijk. -O-

Klein? Dat park is 6900 km2. Er staan alleen 14000 paarden in. Niet vreemd want ze hebben bijna geen natuurlijke vijanden. Dat zijn 2 paarden per vierkante kilometer.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 10:58

Dus 50ha per paard? Hoe kan het dan dat er voedselschaarste is want ik vind het gebied er op die filmpjes heel 'rijk' en groen uitzien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:10

Ik vind de paarden er ook niet broodmager uitzien. Die in de woestijn zien er een heel stuk slechter uit.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:18

afschieten is niet humaan, vangen te duur.
bom erop?
*zet alvast een pot zout neer*

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:18

Kostolany schreef:
Waarom niet een groot aantal hengsten vangen casteratie toepassen en weer los laten? Dan krijg je niet steeds die overbevolking en trek je ook geen verband uit de kuddes die bestaan? Snap ook het vangen wel en verkopen maar in deze tijd raak je ze niet kwijt. En slacht is dan alweer iets beter dan afschieten. Maar waarom niet zn oplossing? Dan beperk je je kudde en heb je toch natuur?

Dit is absoluut niet haalbaar. Het gebied is gigantisch, de hoeveelheid paarden is gigantisch. Vaak lopen deze paarden rond in omgeving waar voor mensen al 'flying doctors' moeten worden ingezet omdat de afstanden gewoon niet te overbruggen zijn anders.

_Nelleke_ schreef:
Dus 50ha per paard? Hoe kan het dan dat er voedselschaarste is want ik vind het gebied er op die filmpjes heel 'rijk' en groen uitzien.

Het is niet het hele jaar door mooi groen in Australië..

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:29

Nee maar met 50ha per paard zou je toch denken dat ze in de zomer voldoende kunnen aankomen om vervolgens de winter door te komen.

Is ergens bekend of de paarden die doodgaan zomers nog gezonde paarden waren? Komt de dood echt door voedselschaarste of zijn er andere doodsoorzaken?

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:52

Er gaan er ook niet veel door honger/andere dingen, dat is de reden dat ze wilde gaan schieten, het is een groeiende groep.