[HE] Lorenzo : The Flying Frenchman

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Re: [HE] Lorenzo : The Flying Frenchman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:01

Maar vergeet niet dat hij ze op een bepaalde positie wil hebben die misschien niet overeenkomt met de normale rangorde in de kudde? Ik weet niet of dat zo is hoor maar die indruk kreeg ik.

En dat het niet allemaal even netjes gaat. Tja bij welke grote naam gaat wel alles vriendelijk en vlekkeloos.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:10

Eigenlijk wel grappig dat op het moment dat er in vrijheid gewerkt wordt alle paarden continu vrolijk en blij moeten kijken en alles volledig diervriendelijk moet gebeuren. Terwijl dat toch altijd van minder groot belang lijkt op het moment dat men "gewoon" met een paard werkt. We willen natuurlijk graag geloven dat de paarden alle dingen doen omdat ze het enorm leuk vinden om met de mens te werken, maar de werkelijkheid is dat paarden dingen voor zichzelf doen en niet voor een ander. In je training moet dus altijd iets zitten "voor het paard" en dat kan een beloning zijn, maar ook het ontwijken van een correctie. De beloningen waren overduidelijk de momenten van rust, de correcties waren ook duidelijk zichtbaar. De oren stonden inderdaad regelmatig naar achteren gericht, maar ook heel vaak naar voren gericht. Ik persoonlijk heb in mijn training, op het moment dat ik werk met mijn paard, liever geen naar voren gerichte oren, dat is namelijk zelden een teken van vrolijkheid maar meestal een teken dat ze iets anders zien of opmerken. De oren ietswat naar achteren of zijwaarts, dan zijn ze met de aandacht bij mij.

Ik heb de show zondag niet gezien, wel vrijdag en zaterdag en over het algemeen heb ik diep respect voor wat die man voor elkaar krijgt. Vrijdag was hij overduidelijk geirriteerd door de muziek die mis liep, vergeet niet, de paarden reageren ook op de muziek, dus als de muziek fout gaat gaat je show ook gewoon de mist in en dat is vreselijk frustrerend. En tuurlijk is het niet oke om dat op je dieren over te brengen, maar dat gebeurt natuurlijk wel. En als er dan een paard niet doet wat 'ie moet doen en je loopt daar borrelend van de muziek frustratie naar toe, ja, tuurlijk gaat 'ie lopen, voor een paard verberg je niets. Zelfs al wil je het paard helemaal niet hard corrigeren, die frustratie is er en die voelt 'ie, dat weten we allemaal.
En ja, eigenlijk zou hij inderdaad moeten lachen om wat fout gaat, maar dat is wel echt heel erg moeilijk hoor, en ik denk helemaal als je fransman bent, volgens mij nemen die mensen zichzelf behoorlijk serieus ;)

Persoonlijk vond ik deze show mooier dan die van Francois Pignon, van 2 jaar geleden, die met 5 of 6 paarden werkte. Die paarden vond ik veel meer "gedrild" en met minder fanatisme doen wat er gevraagd werd, veel meer op de automatische piloot.

En echt hoor, 12 paarden die los lopen continu in de gaten houden, iedere misstap zien, terwijl je ook nog moet sturen en je evenwicht moet houden, petje af! Ik doe het hem niet na.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:14

Amable schreef:
Eigenlijk wel grappig dat op het moment dat er in vrijheid gewerkt wordt alle paarden continu vrolijk en blij moeten kijken en alles volledig diervriendelijk moet gebeuren. Terwijl dat toch altijd van minder groot belang lijkt op het moment dat men "gewoon" met een paard werkt. We willen natuurlijk graag geloven dat de paarden alle dingen doen omdat ze het enorm leuk vinden om met de mens te werken, maar de werkelijkheid is dat paarden dingen voor zichzelf doen en niet voor een ander. In je training moet dus altijd iets zitten "voor het paard" en dat kan een beloning zijn, maar ook het ontwijken van een correctie. De beloningen waren overduidelijk de momenten van rust, de correcties waren ook duidelijk zichtbaar. De oren stonden inderdaad regelmatig naar achteren gericht, maar ook heel vaak naar voren gericht. Ik persoonlijk heb in mijn training, op het moment dat ik werk met mijn paard, liever geen naar voren gerichte oren, dat is namelijk zelden een teken van vrolijkheid maar meestal een teken dat ze iets anders zien of opmerken. De oren ietswat naar achteren of zijwaarts, dan zijn ze met de aandacht bij mij.

Ik heb de show zondag niet gezien, wel vrijdag en zaterdag en over het algemeen heb ik diep respect voor wat die man voor elkaar krijgt. Vrijdag was hij overduidelijk geirriteerd door de muziek die mis liep, vergeet niet, de paarden reageren ook op de muziek, dus als de muziek fout gaat gaat je show ook gewoon de mist in en dat is vreselijk frustrerend. En tuurlijk is het niet oke om dat op je dieren over te brengen, maar dat gebeurt natuurlijk wel. En als er dan een paard niet doet wat 'ie moet doen en je loopt daar borrelend van de muziek frustratie naar toe, ja, tuurlijk gaat 'ie lopen, voor een paard verberg je niets. Zelfs al wil je het paard helemaal niet hard corrigeren, die frustratie is er en die voelt 'ie, dat weten we allemaal.
En ja, eigenlijk zou hij inderdaad moeten lachen om wat fout gaat, maar dat is wel echt heel erg moeilijk hoor, en ik denk helemaal als je fransman bent, volgens mij nemen die mensen zichzelf behoorlijk serieus ;)

Persoonlijk vond ik deze show mooier dan die van Francois Pignon, van 2 jaar geleden, die met 5 of 6 paarden werkte. Die paarden vond ik veel meer "gedrild" en met minder fanatisme doen wat er gevraagd werd, veel meer op de automatische piloot.

En echt hoor, 12 paarden die los lopen continu in de gaten houden, iedere misstap zien, terwijl je ook nog moet sturen en je evenwicht moet houden, petje af! Ik doe het hem niet na.

Amen. Jij verwoord het perfect.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:24

_/-\o_

Mooi gezegd. Ben het helemaal met je eens.

Waarom idd wel verwachten van een dressuur of springpaard dat jij de aandacht hebt, waarom niet van een paard in deze vorm. Bovendien heeft hij er niet 1 om mee te werken (en zeg eerlijk, gros van de mensen op HE en Bokt hebben zo allemaal hun problemen met 1 paard) hij werkt er verdorie met 12!!!

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:00

Wat gaaf en knap dat hij dat kan en geleerd heeft aan zijn paarden!
Volgend jaar als ik kom, hoop ik echt dat hij er weer is :):)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:18

Helemaal eens met amable. Het blijft wel hard werken en niet romantisch perfect communiceren met de paarden dat ze plots mensentaal begrijpen en alles voor hem doen. ..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:34

NinkeG schreef:

Meestal zijn de hoofdacts er maar 1 jaar. Ik gok zo vanwege de prijs die ze vragen voor zo'n weekend :j

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 12:51

Amable schreef:

Ben het helemaal met je eens. Deze man traint met een kudde, wat betekent dat hij dat kuddegedrag soms ook moet nabootsen om wel hoog in rang te blijven. Dus een 'flinke pets' valt echt mee als je het vergelijkt met een onderdanig paard die een dominante eens probeert te domineren..

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 15:57

Ik heb Zaterdag en zondag gezien, en vrijdag alleen het losrijden.

Op zaterdag bij het losrijden maakte hij al een zeer geïrriteerde indruk, en dan met name naar zijn personeel was hij echt niet vriendelijk! Maar ook wat hij met de paarden deed viel echt onder gewoon corrigeren.

Zaterdag tijdens de show ging het vrij goed op 1 paard na.

Zondag met het losrijden was hij op de renbaan waar het publiek het normaal niet kan zien ook niet al te vriendelijk bezig tegen de paarden Normaal zie je dat niet. Maar ik zag het met mijn camera met grote telelens wel.

Zondag tijdens de show kwam mijn verwachting uit.
De paarden kwamen gewoon niet naar hem hoe, oren plat in de nek.
Een paard moest naar hem toe komen maar liep alleen maar achteruit (uit angst?)
Een groot aantal wilde duidelijk niet voor hem werken. Op sommige delen zag je echt duidelijk bij welke paarden hij wel en niet met de zweep kwam. De paarden die buiten bereik waren liepen niet door, en de andere wel.
De paarden hadden ook grote delen hun oren in de nek en als ze naar hem toe moesten komen gingen ze niet over de hindernis naar liepen ze liever via een omweg.
De val was een gevolg dat te verwachten was.

Een deel van de paarden wilde niet meer springen. En gingen weigeren. Hier ging het ook weer om de paarden waar hij met de zweep bij bij kon (toeval?)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:26

romyloverrr schreef:
Ik heb Zaterdag en zondag gezien, en vrijdag alleen het losrijden.

Op zaterdag bij het losrijden maakte hij al een zeer geïrriteerde indruk, en dan met name naar zijn personeel was hij echt niet vriendelijk! Maar ook wat hij met de paarden deed viel echt onder gewoon corrigeren.

Zaterdag tijdens de show ging het vrij goed op 1 paard na.

Zondag met het losrijden was hij op de renbaan waar het publiek het normaal niet kan zien ook niet al te vriendelijk bezig tegen de paarden Normaal zie je dat niet. Maar ik zag het met mijn camera met grote telelens wel.

Zondag tijdens de show kwam mijn verwachting uit.
De paarden kwamen gewoon niet naar hem hoe, oren plat in de nek.
Een paard moest naar hem toe komen maar liep alleen maar achteruit (uit angst?)
Een groot aantal wilde duidelijk niet voor hem werken. Op sommige delen zag je echt duidelijk bij welke paarden hij wel en niet met de zweep kwam. De paarden die buiten bereik waren liepen niet door, en de andere wel.
De paarden hadden ook grote delen hun oren in de nek en als ze naar hem toe moesten komen gingen ze niet over de hindernis naar liepen ze liever via een omweg.
De val was een gevolg dat te verwachten was.

Een deel van de paarden wilde niet meer springen. En gingen weigeren. Hier ging het ook weer om de paarden waar hij met de zweep bij bij kon (toeval?)

Ik heb ook niet echt genoten van de show zondag inderdaad.
NIET omdat de paarden de oren in de nek hadden, maar omdat ze duidelijk lieten zien dat ze er totaal geen zin in hadden..

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 16:48

Hij heeft laten zien dat paarden toch levende beesten zijn met een eigen wil en op hun instincten reageren.

1 paard vond ik een enorme etterbak, hij luisterde niet en liep steeds overal bij weg. Die mocht van mij wel thuis blijven :Y)

Knap hoor en vooral die caroussel die hij deed! Doe het maar eens na met enkel 2 zweepjes in je hand :+

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:32

Ik vind het superknap, maar als je naar de show van Pignon kijkt, zie je misschien wel minder fanatieke paarden, maar wel paarden die veel meer ontspannen zijn.
De paarden van Pignon doen ook wat er gevraagd wordt, maar hier spreekt liefde en wederzijds respect uit.
Oortjes naar achteren mag soms best, maar bijna constant volledig plat is het andere uiterste

NinkeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:54

Anoli schreef:
NinkeG schreef:

Meestal zijn de hoofdacts er maar 1 jaar. Ik gok zo vanwege de prijs die ze vragen voor zo'n weekend :j

Aawh jammer,
Ik vind dit soort dingen altijd zo leuk en bijzonder om naar te kijken. :j

G_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 21:04

Knap werk!

GreenRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 22:30

oooh ik wou dat ik daar toen was!!

Over de bultjes, dat zijn de steekvliegen in Frankrijk, mijn paarden zitten er ook onder. Kan je helaas weinig aan doen. Zeker nu de paarden half aan het verharen zijn kan je ze extra goed zien.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:32

Ik zag net een foto op bokt langskomen.
Ik vind de paarden echt vrij boos en angstig kijken!
Afbeelding

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:31

romyloverrr schreef:
Ik zag net een foto op bokt langskomen.
Ik vind de paarden echt vrij boos en angstig kijken!
[ Afbeelding ]

Dit was zondag mijn algemene indruk, hij had de paarden totaal niet in de hand en ik snapte niet waarom hij er niet gewoon een stel weg liet halen. Het was nu gewoon echt een gevalletje te veel hooi op zijn vork, enorm sonde want ik geloof best dat het een mooie show kan zijn.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:56

Anoli schreef:
klopt het kwam op mij over alsof de paarden het allemaal wat teveel vonden worden 3 dagen achter elkaar die optredens. Ze reageerden lang niet zo goed als vrijdag en zaterdag.

Hij gaf vrijdag met het interview ook aan dat de bak kleiner was dan wat hij normaal gewend was. Dus dat ritme behouden belangrijk was.

Gok er zelf op dat dat ook wel kee heeft gespeeld. Plus dat de paarden het misschien een beetje zat waren. Of simpelweg hun dag niet hadden. Tenslotte blijven het dieren met ieder een eigen karakter.

Over angstig kijken, mijn fjord doet ook net alsof ik hem mishandelt heb als ik hem omhoog trek en HÉ roep als meneer tijdens het wandelen naar het gras duikt.

Let wel dat de paarden die het 'angstigst' kijken wel de zweep vlak voor hun hoofd hebben. 1 verkeerde beweging en zij hebben die zweep in hun gezicht.
Ik zou ook zo lopen :+

Kleine_Reijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:03

Zaterdag was de show echt super!!
Maar zo zie je maar weer, een paard is een paard, en ook paarden hebben er af en toe geen zin in. xD

xemmosx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 20:41

Ik vind het persoonlijk maar niks, heel erg knap dat hij dit zo met zijn paarden kan doen.
Maar ik vind het er niet echt uitzien dat de paarden het echt leuk vinden en met plezier doen..

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 17:25

Morgen gaan we naar het Jim en dan is als laatste de show van Pignon. Ik ben er erg benieuwd naar.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 20:09

Ik heb de show van Pignon vandaag ook gezien, ik was daar ook niet erg over te spreken.
Had er echt wel meer van verwacht :=