Opvang Wapserveen verkoopt paarden door

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:32

1 iemand schreef dat ze wettelijk gezien geen poot heeft om te staan omdat ze het paard weggegeven had voor goed tehuis. Tja, dan kan iemand dat paard dus ook weer "wegdoen" Verkopen terwijl je het in bruikleen hebt is dan wel weer iets aan te doen. Maar dat paard heeft ze dus netjes gehouden en weer teruggegeven zoals ik hierboven lees.

Ik heb het ook gedeeld op facebook. De dames wilden hun paarden terugvinden en dan kan facebook in korte tijd heel goed helpen. En als waarschuwing voor anderen dat dit niet een betrouwbaar vast adres is voor een oude dag om je paard aan weg te geven.

Laat iedereen gewaarschuwd zijn dat dit kan gebeuren als je de financiele verantwoordelijkheid kwijt wilt voor je paard en dat je bij bruikleencontructies heel goed op moet letten of het vertrouwd is en alles goed op papier moet zetten met afspraken wie welke kosten draagt en dat jij zelf de eigenaar blijft maar de ander het paard mag gebruiken en voor welke doeleinden en onder welke omstandigheden het paard teruggehaald wordt door de eigenaar. En dan nog zou ik het eng vinden...

Sterkte voor alle betrokkenen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:33

@dierfysio jou quote:Het is heel triest, dit soort verhalen, maar je hoort het (veel) vaker. Voor niets gaat de zon op mensen; er gaat echt niemand uit liefdadigheid bergen geld spenderen aan andermans afgekeurde/oude paard.

Je vooroordeelt! want er bestaan wél zulke mensen! die geld splenderen aan andermans paard.Er bestaan wél mensen die eerlijk zijn.Je moet niet iedereen over 1 kam scheren,dat geeft de weinige goede mensen die er bestaan een slechte naam.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:38

Een gezond paard in bruikleen is ook wel een risico maar veel minder groot. De paarden die hier naar toe gaan zijn vaak dieren waar op het eerste oog niks mis mee is (KS, artrose, spat, HKO) Die dieren zijn veel gevoeliger voor nare praktijken. Gooi er een paar zakjes buut in en je ziet ze onder het zadel niet kreupelen... En zo wordt zo'n dier doorverkocht.

Oude eigenaar is wanhopig want wil dier niet in laten slapen, maar op een dure pensionstalling houden is dan vaak ook niet haalbaar (en duur is het snel voor een paard wat niet kan werken) en zo komen de dieren uiteindelijk dus op zo'n plek terecht. En die mensen kunnen zich heel goed voordoen als de redders in nood :j

Rindin schreef:
Sjezus, die discussie over de reden waarom je je paard bij een ander zou plaatsen komt me nu wel mn keel uit.
In mijn geval gaf ik een gezond paard in bruikleen, waar een jonge meid heel gelukkig van zou kunnen worden. Andersom zou het paard heel gelukkig worden van het tuttende meisje om haar heen... Zolang de welzijn van het paard niet in het geding komt, wie zijn jullie dan om te oordelen? Misschien zit er wel een hele bijzondere reden achter zulke verhalen...

Ze woont nu idd in Vledder. Op fb is er ook al een hele actie tegen haar. Ik ben echt stomverbaasd, had dit niet verwacht. Ben intens blij dat ze mij gewoon hebben gevraagd het paard weer op te halen!!

Furrow

Re: Opvang Wapserveen verkoopt paarden door

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:43

Maar is het houden van een oud paard, niet iets wat je in je achterhoofd moet steken wanneer je een dier aankoopt.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:49

Maar de paarden die naar Ellie zijn gegaan, zijn niet allemaal aan haar gegeven. Er is iig 1 iemand die haar paardje een jaar bij Ellie zou zetten. Dat lijkt mij niet weergegeven...

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:51

Tja, Je zou hier over kunnen discussieren maar het lijkt me toch duidelijk dat mevrouw Ellie dondersgoed wist dat dit tegen de afspraken in ging?

Maar nogmaals, we weten waar ze zit en hebben een nummer................waar wachten we op?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:52

Paintlinger schreef:
Tja, Je zou hier over kunnen discussieren maar het lijkt me toch duidelijk dat mevrouw Ellie dondersgoed wist dat dit tegen de afspraken in ging?

Maar nogmaals, we weten waar ze zit en hebben een nummer................waar wachten we op?

Wat zou je willen doen? Als je daar 'iets' doet ben je zelf strafbaar :=

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 09:58

Hoezo? Je mag toch wel even een praatje maken? ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 10:13

Dit soort dingen hier bespreken zijn absoluut niet toestaan. Heksenjachten zijn ook behoorlijk middeleeuws. Als je het idee hebt informatie te hebben, ga naar de politie. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:19

Paintlinger schreef:
Dat zal wel Yvank_ maar ook die Ellie weet dat dat niet de afspraak was..............en dat ze mondeling iets anders overeen gekomen zijn.

Het klinkt heel cru, maar een paard is voor de wet niks anders dan een voorwerp. Niets meer dan een wasmachine of een fiets.
Als ik mijn wasmachine aan iemand weggeef en zeg dat ze er alleen maar broeken in mag wassen en ik ontdek dat ze er toch moddersokken in gooit, dan kan ik daar ook niet mee naar de politie.
Als ik mijn fiets weggeef aan iemand en zeg dat alleen hij er op mag fietsen en ik de volgende dag mijn fiets zie met een vreemde vrouw, kan ik daar niet mee naar de politie.
Ik snap dat de vergelijking heel vreemd over komt, maar wettelijk gezien is een paard niks anders dan een fiets of wasmachine. Dus je kan mondeling nog zoveel overeenkomen (ten eerste, bewijs maar dat je het afgesproken hebt...), maar je hebt geen poot om op te staan.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:20

Toch wil ik even wat zeggen over het weggeven van oude paarden.
Binnenkort komt er bij mij een 28 jarige ex manege pony. Haar baasje kan door scheiding.niet meer voor haar zorgen.
Ik bood aan om het beestje te verzorgen. Er waren twee opties voor het baasje. Of inslapen of proberen of de merrie bij mij kan wennen.
We hebben duidelijke afspraken gemaakt. Paspoort blijft bij het baasje en zij bkijft ook eigenaar.
Waarom neem ik een oude pony voor iemand in verzorging? Sja waarom niet? Ik.heb land en stallen en qua grootte van mijn kudde maakt 1 meer of minder niet uit.
Ik.gun het beestje een goede oude dag. Pony is gezond en kan zo lekker nog een paar jaar scharrelen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:24

paspoort is geen eigendomsbewijs en moet bij het paard bewaard blijven, dus daarin ben je al in overtreding Rivendell. Daarnaast kan iemand heel makkelijk een nieuw paspoort aanvragen bij een paard en voila, probleem is opgelost. Afspraken zijn leuk, maar zijn dus niet geldig als het fout zou gaan. Jij wordt wettelijk gezien de nieuwe eigenaar als er niks op papier staat en mag het paard na aankomst weer verkopen als je wilt.
En jij bent dan te vertrouwen (hoop ik voor de oude eigenaar), maar er zijn er ook meer dan genoeg die dat niet zijn. Ik kan niet aan de buitenkant zien wie er wel of niet te vertrouwen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:26

Sterker nog als je het papoort niet hebt riskeer je zelf een boete die zeker niet mals is... Je bent verplicht direct het paspoort te kunnen tonen bij controle. Daarom moeten op pensionstallen ook altijd de paspoorten bij de staleigenaar zijn.

Anoniem

Rindin schreef:
Maar de paarden die naar Ellie zijn gegaan, zijn niet allemaal aan haar gegeven. Er is iig 1 iemand die haar paardje een jaar bij Ellie zou zetten. Dat lijkt mij niet weergegeven...

Maar Rindin, jij bent zo slim geweest om een contract op te stellen en dan sta je toch net even iets sterker. Niet dat het een garantie is dat het paard niet door verkocht wordt, maar je hebt het wel zwart op wit. Heb je dus je paard daar neergezet om te herstellen dan is het haar woord tegen de jouwe of je het hebt weg gegeven of niet. Maar het blijft triest dat zulke mensen misbruikt maken en het verpesten voor degene die wel goede bedoelingen hebben.

ThreeFingers

Suzanne F. schreef:
Slechte praktijken maar neem dan gewoon zelf je verantwoordelijkheid als eigenaar en laat zo'n dier inslapen als je er niet meer voor kan zorgen.
Voor niks gaat de zon op. Ze hadden al kunnen weten dat het niet kon kloppen.
Maar goed, die mevrouw heeft het vertrouwen wel beschaamd natuurlijk.

Echt een kort door de bocht reactie...

Er bestaan ook eerlijke mensen die een weidemaatje zoeken en waar het paard gewoon tot het einde mag blijven staan!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:27

Stel een contract op. Dat heeft mij ook gered. Ook al denk je dat jullie heel goed contact hebben en de afspraken duidelijk zijn... Echt dingen op papier zetten, ook de logische dingen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:29

ThreeFingers schreef:
Suzanne F. schreef:
Slechte praktijken maar neem dan gewoon zelf je verantwoordelijkheid als eigenaar en laat zo'n dier inslapen als je er niet meer voor kan zorgen.
Voor niks gaat de zon op. Ze hadden al kunnen weten dat het niet kon kloppen.
Maar goed, die mevrouw heeft het vertrouwen wel beschaamd natuurlijk.

Echt een kort door de bocht reactie...

Er bestaan ook eerlijke mensen die een weidemaatje zoeken en waar het paard gewoon tot het einde mag blijven staan!

ja, maar dat zie je niet aan de buitenkant. En die naïviteit zorgt er voor dat dit soort topics geopend worden.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:32

Tjah eerlijk gezegd vind ik dat als je paard oud is of op is iets heeft dat je zelf gewoon t paard moet weg brengen al dan niet naar de slager of inslapen.

Denken dat iemand wel alle kosten voor een afgekeurd/paard met problemen over neemt is gewoon dom

je ziet t steeds meer zowel op bokt markt als marktplaats.
Onder t mom weide maatje paard kan niet meer bereden etc worden. Of paarden van 28+ zoeken nieuwe baas .
Dan denk ik breng t dier gewoon weg.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:46

Uhm kan iemand mij vertellen ( eventueel in pb ) wat de boktnaam was van deze ellie? Ik bedenk me ineens dat ik in wapserveen bij een kwpner zou gaan kijken toen ik op paardenzoektocht was. Ik stond op het punt te vertrekken om daar te kijken en toen belde de dame in kwestie af met een vage reden, was toen zo geirriteerd dat ik daar niet meer naar toe geweest ben. Ik heb net in mn mailtjes gekeken en zag dat die dame geband was. Ineens gaan de haren in mn nek omhoog staan nu ik dit zo allemaal lees.... brrrr stel dat t die dame idd was.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:52

Wanneer was dat, har166?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:07

Ik heb op 17 en 18 januari met haar gemaild rindin. Het ging om een brave wat oudere kwpner waarmee alleen buiten gereden kon worden. Mis jij een paard??? :(:)

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:15

Haha, nee, gelukkig niet. Die van mij heeft er april/mei dit jaar gestaan. Voldoet wel aan je beschrijving, trouwens... Maar staat weer lekker bij mij :D

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:17

Ik heb net via pb gehoord dat het idd om die dame ging. Wat ben ik blij dat snel geirriteerd ben zeg!!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:19

Lastig vehaal. Wat hier gebeurt is, is natuurlijk vreselijk voor de (oude) eigenaren en totaal niet zoals het hoort. Dat risico zit er echter altijd in als je je paard verkoopt, gezond of niet. Ik ben overigens wel van mening dat je een paard met gebreken als artrose, KS e.d. eigenlijk niet meer van de hand zou moeten doen. Waarom zou je dat überhaupt willen?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:42

Als ik dit lees zal het nog moeilijk worden om een leuk pensioen paardje te kopen als onze Britta niet meer kan.Ik zou dan graag een 20 plus paardje willen,maar als ik dit zo lees vertrouwt geen paarden eigenaar zijn of haar paard aan ons toe.Toch jammer voor het paardje en voor ons.Maar we kunnen gelukkig nog steeds op onze Britta rijden.