Hengsten verdraagzamer tegen elkaar dan we dachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Re: Hengsten verdraagzamer tegen elkaar dan we dachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 13:43

Verbaasd mij niet. Ik stond op een stal waar 3 hengsten met elkaar in de wei stonden. Dit ging prima. Ze zijn toen ze 5 jaar waren gecastreerd maar om andere redenen en hebben daarna ook als ruinen nog lang bij elkaar gestaan. Ik moet erbij zeggen dat het een enorm stuk land was en dat ze van veulen af aan bij elkaar stonden.

Er stonden merries en ruinen in de wei naast de wei ernaast. Dus altijd een leeg weiland ertussen als bufferzone en goede afrastering en sloten. Dit ging altijd goed, nooit hysterische hengsten langs de omheining zien rennen ofzo als de merries hengstig waren terwijl ze met 4/5 jaar echt wel weten dat ze hengst zijn. Aan de hand ook nooit gezeik mee gehad, werden heel goed opgevoed.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 13:27

Sorry voor het reageren op een oud topic, maar ik wilde graag reageren/aanvullen.

Om te beginnen verrast de OP me niet. Ik heb zelf een klophengst (heeft in zijn jonge jaren ook gedekt) en twee laatgecastreerde (met resp 3 en 4 jaar) ruinen staan. Gaat prima. Er wordt wel eens wat gestoeid, maar nooit met zware blessures tot gevolg. Hier voor heeft de klopper met een dekhengst, zijn 2 merries en merrieveulen gestaan. Ging ook prima ironisch genoeg, zelfs tijdens dekseizoen.

Nu mijn vraag: ik speel al een tijdje met het idee een kleinschalige opfok voor hengsten en ruinen te beginnen. Daar zouden ze ook deels samen met volwassen hengsten en ruinen geweid worden. Ik irriteer me al jaren aan het (gebrekkige) sociale gedrag van jonge hengsten. Ze hebben vaak nauwelijks tot geen opvoeding gehad, noch van mensen, noch van de kudde. Dan wordt er een zadel op gemikt omdat hij wat te doen moet hebben en vaak alleen opgestald. Het begin van een lang solitair leven. Het idee van de opfok is om de jonge paarden op te voeden en manieren bij te brengen, waarbij zowel mensen als de volwassen paarden als opvoeder fungeren. Merries komen bij mij niet op stal, want dan krijg je een heel andere samenstelling van de kudde. Ik wil geen veulens, dus geen hengsten en merries samen. De bachelorgroep als basis van de stal.

Hoe kijken jullie aan tegen dit idee?