Spanje: Paard gewond bij stierenvechten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 13:23

Het is bij de (wilde) beesten af.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:52

Ik begrijp niet waarom dit op 'Voorpagina Nieuws' staat.
Om te beginnen is het geen nieuws, en daarnaast werd dit stuk geproduceerd door een journalist die er geen flauw idee van heeft wat er werkelijk gebeurt, die ook absoluut niet geïnteresseerd is in wat er werkelijk gebeurt, en die alleen maar een sensationeel verhaal heeft willen maken.

Er is bijvoorbeeld geen sprake van dat de picador een inschattingsfout heeft gemaakt.
Integendeel, het is net de bedoeling dat het paard zijdelings staat opgesteld, zodat de stier een groot doelwit heeft om te chargeren. Op het moment dat de stier aanvalt, en op één tot een halve meter komt wordt hij gepict, en wel in de zware spieren die bovenop zijn hals liggen. Een stier wordt twee tot drie keer gepict tijdens een corrida. Als het een echte moedige stier is, een toro bravo, dan zet hij zijn aanval door niettegenstaande de pijn van de pic, en als hij niet alleen moedig maar ook groot en sterk is, dan neemt hij paard en ruiter op de horens, en kipt de hele zaak ondersteboven. Dat is tijdens een corrida niet ongebruikelijk, en het is exact wat er in dit geval gebeurd is.

Picadors gebruiken paarden die niet speciaal voor de corrida zijn gefokt, en niet speciaal voor de corrida zijn getraind. Het zijn oude werkpaarden, die aan het eind van hun werkzaam bestaan zijn gekomen, en na de corrida naar de slacht gaan. De paarden dragen zware matten, die bescherming bieden tegen de hoorns van de stier.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:58

Het ergste vind ik dat de stier nooit kan, mag en zal winnen. Het beest mag vechten voor zijn leven maar ten dode opgeschreven is hij sowieso. Walgelijke 'traditie' is het :n

Ik ben onlangs naar zo'n stierengevechtarena gaan kijken (dus niet naar het gevecht zelf, enkel de arena, stallen, etc.) en daar merk je dat ze ook best trots zijn op dit hele gebeuren. Fokkers die stieren mogen leveren zien dit ook als een hele eer. En zoals Cyrina al zei, die dieren worden echt goed verzorgd tot op het moment dat ze moeten vechten. Alleen sja... Het einde is vrij treurig. Daar spraken ze er trouwens van dat ze Percherons gebruikten tijdens de gevechten. Dit zijn dus gevechten met een matador, geen rejoneo. Of ze geblinddoekt werden weet ik eigenlijk niet.

@ BigBen: Nou, dat klinkt echt zoveel beter x)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 14:59

Bah wat zijn die mensen ook walgelijk.

terpentijn

Re: Spanje: Paard gewond bij stierenvechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:03

Ja weer zo'n zogenaamde "sport" die uitsluitend voor en door menselijke dwazen inclusief hun zielige egoootjes is uitgevonden.
Geen stier of paard die hier enig voordeel van heeft, nee, die worden voor dezelfde egootjes ingezet, met alle gevaren, angsten en pijn van dien, met als eindbeloning... de dood.
En een juichende menselijke egomaan.

Blegh.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:14

xHaithi schreef:
Het ergste vind ik dat de stier nooit kan, mag en zal winnen. Het beest mag vechten voor zijn leven maar ten dode opgeschreven is hij sowieso. Walgelijke 'traditie' is het :n

Je weet niet waarover je praat, zoals de meeste mensen hier, en dat is jammer.

Een corrida loopt niet in termen van 'winnen' of 'verliezen', maar als je toch in die termen wil spreken, dan mag en kan een stier wel degelijk 'winnen'.

En neen, een stier vecht niet voor zijn leven.
Het is net omgekeerd.
Een stier die in de ring komt is maar door één ding gedreven,
alles vermoorden wat hem uitdaagt, en dat is zo ongeveer alles wat beweegt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:16

Ja en levend komt die de ring niet uit en dus al zou die het paard/de man helemaal uit elkaar rukken, ja oké misschien komt die dan wel weer levend buiten en heeft 'gewonnen' (voor dan).
Maar het dier komt dus niet levend buiten en 'wint' het gevecht dus niet, hij verliest altijd zijn leven.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:22

Tuurlijk BigBen, want stieren zijn vreselijke moordmachines die alles afmaken dat ze op hun weg tegenkomen. Dat is echt heel apart. Enkel bij runderen zie je dat! ... Alleen al door die uitspraak neem ik je niet serieus.
Enneuh, sowieso afgemaakt worden, of je die idioot (al dan niet met paard) nu te pakken krijgt of niet, ja, dat vind ik altijd verliezen. Sorry. Net als wat xSlvna zegt.

Daarnaast er effe bij stilstaan dat een stierenvechter wél geëerd wordt en dus in principe bekeken wordt als de winnaar. Er zijn zelfs gradaties in het succes van het 'spel' (om even een apart woord te gebruiken voor het onderwerp). Daarbij, bij een gevecht is er altijd een winnaar en een verliezer, of die winnaar/verliezer nu al van het begin vaststaat of niet. Anders heb je geen gevecht.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:34

er zijn weleens stieren die gratie krijgen,als ze te mooi en goed gevochten hebben,kan een torero zijn leven sparen,maar ja...dat gebeurd zelden,daarnaast is zo'n beest zo gewond dat ik me afvraag of dat sparen dan wel zo fijn is voor zo'n beest.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:45

Een stier die het echt heel erg goed doet krijgt gratie en zal zo ongeveer de rest van zijn leven vereerd worden. Het gebeurd niet vaak, maar het gebeurd wel, dus ja ze kunnen de arena wel degelijk levend uitkomen.

En het zijn geen normale runderen, ze zijn gefokt op vechtlust, je kun daar echt niet even tussendoor lopen als ze in de wei staan hoor. Ook niet bij de koeien.

Hier een prachtig filmpje van hun leven buiten de arena. je ziet hoe heftig ze ook dan wel kunnen worden (vooral het stukje op het eind).

Maar eerlijk.. liever dit met af en toe 1 in de arena dan onze bioindustrievarkens. Al praat ik het nog steeds vechten met echten zwaarden en badarillas niet goed.

https://www.youtube.com/watch?v=Lp2cVe7unv4

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:49

Wat wij hier in Nederland doen is sowieso bij de beesten af. Die dieren hebben even pijn voor hun dood maar hebben een mooi leven op de wei. Hier zijn de luxe dieren al afgestompt en 'dood' in hun hoofd, laat staan alles wat we opeten.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:50

En, dus? Wat wil je met je post zeggen? Ik krijg het gevoel dat je dit walgelijke gedoe wat beter probeert te praten. Wat natuurlijk helemaal niet kan met zulke argumenten..

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:52

Inderdaad erg jammer, en als je zo bekomen bent met het bio-industrie leven hier, eet je zoals ik alleen vlees die een goed leven heeft gehad.

Maar de bio-industrie mag ik ook niet erg vinden, want ergens in China rijdt er een persoon rond met vijftig kippen en een koe opeengestapeld op een vespa.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:52

Furrow schreef:
Inderdaad erg jammer, en als je zo bekomen bent met het bio-industrie leven hier, eet je zoals ik alleen vlees die een goed leven heeft gehad.

Maar de bio-industrie mag ik ook niet erg vinden, want ergens in China rijdt er een persoon rond met vijftig kippen en een koe opeengestapeld op een vespa.

_O- Sorry... Ik ben een beelddenker.. ik zie het al helemaal voor me...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:55

Dat is nog niet eens zo gek in dat soort landen! _O- Ik zie filmpjes voorbij komen met mensen met koeien op de scooter, geiten. Helemaal gek.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 15:55

Iets met een splinter en een balk.

Als je je bedenkt hoe het er aan toe gaat met 'ons vee', snap ik niet dat men nog commentaar op anderen kan hebben. Echt niet, begrijp ik niet. Wil ik ook niet begrijpen, vind zoiets hypocriet. Wij mogen het en zij niet.

Bij ons is het alleen omgedraaid, rot leven met een snelle dood, terwijl de stieren een goed leven hebben en een tragere dood (maar ja, als je je dan bedenkt dat iedereen zijn/haar paard met wonden laat behandelen, spierverzuring, dit enorm pijnlijke kwaaltje, die enorm pijnlijke ziekte waar ze nog tijden mee lopen voor het geneest).

:')

Denk overigens dat die dieren door iets als adrenaline/endorfine (geen idee, gaat om het idee) niet veel meekrijgen van de pijn en enkel boos worden.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:03

xHaithi schreef:
Tuurlijk BigBen, want stieren zijn vreselijke moordmachines die alles afmaken dat ze op hun weg tegenkomen. Dat is echt heel apart. Enkel bij runderen zie je dat!

Jij weet écht niet waaarover je praat.
Een Spaanse toro bravo is een moordmachine.
Een wild wild dier, uit de prehistorie tot ons gekomen, zuiver gefokt.
Zo'n 500 tot 700 kg, pezen en spieren, geen grammetje vet.
Sterk, snel, intelligent, met hoorns die scherp zijn als een mes, en die hij even efficiënt gebruikt als een schermer.
En zo gemeen of als je wil zo moedig als de pest.
Een Spaanse vechtstier valt alles aan waardoor hij zich uitgedaagd voelt, en dat is alles wat beweegt.
Spaanse stieren vallen elkaar aan, vallen mensen aan, vallen paarden aan, vallen auto's aan, er is zelf een verhaal bekend van een stier die een trein aanviel.
Soms laat zo'n stier zich aaien door één van de herders, de vaqueros, en het volgende moment probeert hij diezelfde vaquero met alle overtuiging te vermoorden, alleen omdat de man naar hem keek.
Jij met zo'n stier in de ring, en je overleeft geen vijf minuten.
Trouwens, ieder jaar sterven er Nederlandse en Belgische boeren en veetelers na ongevallen met een stier, en dan gaat het nog maar over de gewone 'landbouw' variëteit.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:03

BigBen schreef:
xHaithi schreef:
Tuurlijk BigBen, want stieren zijn vreselijke moordmachines die alles afmaken dat ze op hun weg tegenkomen. Dat is echt heel apart. Enkel bij runderen zie je dat!

Jij weet écht niet waaarover je praat.
Een Spaanse toro bravo is een moordmachine.
Een wild wild dier, uit de prehistorie tot ons gekomen, zuiver gefokt.
Zo'n 500 tot 700 kg, pezen en spieren, geen grammetje vet.
Sterk, snel, intelligent, met hoorns die scherp zijn als een mes, en die hij even efficiënt gebruikt als een schermer.
En zo gemeen of als je wil zo moedig als de pest.
Een Spaanse vechtstier valt alles aan waardoor hij zich uitgedaagd voelt, en dat is alles wat beweegt.
Spaanse stieren vallen elkaar aan, vallen mensen aan, vallen paarden aan, vallen auto's aan, er is zelf een verhaal bekend van een stier die een trein aanviel.
Soms laat zo'n stier zich aaien door één van de herders, de vaqueros, en het volgende moment probeert hij diezelfde vaquero met alle overtuiging te vermoorden, alleen omdat de man naar hem keek.
Jij met zo'n stier in de ring, en je overleeft geen vijf minuten.
Trouwens, ieder jaar sterven er Nederlandse en Belgische boeren en veetelers na ongevallen met een stier, en dan gaat het nog maar over de gewone 'landbouw' variëteit.

DUS?!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:05

Dus ze maken wel alles af wat op hun weg komt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:07

En wat heeft het te maken met het topic? Omdat het moordmachines zijn, mag dit?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:11

Nee maar als je leest begrijp je waarom BB het zei. Iemand zei dat ze dat niet doen, zegt hij dat ze het wel doen. Klaar.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:14

Ik probeer uit te leggen hoe een corrida in elkaar zit.
Veel mensen denken dat de stier een sukkel is, die eventjes wordt afgeslacht.
Zo gaat het dus absoluut niet.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:16

Ik zei dat zo'n stier vecht voor zijn leven en zijn tegenargument was dat het beest zelf alles wilde vermoorden x) Wat ik nog steeds niet vind kloppen dus. Ik kan me namelijk prima voorstellen dat een stier, en zeker een vechtstier, geen lieverdje is. Dat heb je trouwens met wel meer (mannelijke) dieren, dat ze niet koetchie koetchie aai aai zijn en dat er gerust ongelukken gebeuren. Daarom wil het nog niet zeggen dat op het moment dat je zo'n beest begint te pijnigen het voor het dier uiteindelijk geen gevecht 'voor zijn leven' wordt. Daarbij heb ik ook weleens verhalen gelezen over stieren die voor de gevechten al mishandeld worden. In dat geval spreek ik van zelfverdediging en niet van moordlustigheid.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:17

Wat diens karakter ook is, je kan er toch niet omheen dat het een onschuldig dier is dat afgeslacht wordt. Een dier is altijd onschuldig, het is zich niet bewust van goed of slecht. Dat deze stieren zo agressief zijn wil ik best geloven maar dat maakt het nog niet oké om hem dan maar op deze manier, puur voor vermaak, af te slachten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 16:21

Ayasha schreef:
Wat diens karakter ook is, je kan er toch niet omheen dat het een onschuldig dier is dat afgeslacht wordt. Een dier is altijd onschuldig, het is zich niet bewust van goed of slecht. Dat deze stieren zo agressief zijn wil ik best geloven maar dat maakt het nog niet oké om hem dan maar op deze manier, puur voor vermaak, af te slachten.

Nee puur voor de smaak mag wel hè.