Derde boete uitgedeeld voor nalaten water geven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:03

tamary schreef:
Niet iedereen heeft de creativiteit om emmer zo vast te zetten dat die heel blijft en blijft staan.

Wat is dat nou weer voor een rotsmoes? Iedere aap kan toch bedenken dat een shetlander een flinke speciekuip, verzwaard op de bodem en tot de rand gevuld (of twee kuipen just in case) niet zo gemakkelijk om krijgt als een emmer? En dat is nog maar één van de vele oplossingen.

Je hoeft die creativiteit zelf niet eens te hebben, dan vraag je rond aan bekenden of op internet, want er zijn goddank genoeg mensen die iets meer creativiteit hebben dan 'drinken aanbieden uit een emmer'. Met dit warme weer moet een dier gewoon zelf kunnen drinken wanneer hij/zij wilt, en er is geen manier om dit goed te praten. Zeker jouw smoesje niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:07

Tja, hier hebben ze ook even zonder water gestaan. Bak was leeg; door de warmte en vele drinken verdampte het razendsnel. Erg? Nee. Paard kan best even zonder water immers (toen wij het hadden gevuld gingen ze namelijk ook niet drinken, dus dorst hebben ze niet gehad). Maar als de controleurs net op dat moment langs zouden komen was het knap l*llig geweest. Terwijl ze écht in de ochtend genoeg hadden en voor de avond ook weer een volle bak . Dus over de dag ruim voldoende beschikbaar.

Maar ik vind het iets anders als er al vaker er écht iets aan de hand is geweest, dan is het geen toeval meer te noemen.

Shirley

Re: Derde boete uitgedeeld voor nalaten water geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:08

't Zou pas lullig zijn als die controleur dat net drie keer zou treffen ... dan praat je namelijk niet meer over toeval ...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:10

WildWings schreef:
tamary schreef:
Niet iedereen heeft de creativiteit om emmer zo vast te zetten dat die heel blijft en blijft staan.

Wat is dat nou weer voor een rotsmoes? Iedere aap kan toch bedenken dat een shetlander een flinke speciekuip, verzwaard op de bodem en tot de rand gevuld (of twee kuipen juist in case) niet zo gemakkelijk om krijgt als een emmer? En dat is nog maar één van de vele oplossingen.

Je hoeft die creativiteit zelf niet eens te hebben, dan vraag je rond aan bekenden of op internet, want er zijn goddank genoeg mensen die iets meer creativiteit hebben dan 'drinken aanbieden uit een emmer'. Met dit warme weer moet een dier gewoon zelf kunnen drinken wanneer hij/zij wilt, en er is geen manier om dit goed te praten. Zeker jouw smoesje niet.

En je gaat er van uit dat de eigenaar die kennissenkring/internet heeft ? Moet ze de kost niet geven hoor die er de ballen verstand van hebben. Dat er geen water staat in dit geval wil niet zeggen dat pony uitgedroogd was of niet genoeg water krijgt aangeboden. Dat wij willen dat onze dieren 24/7 schoon en fris water kunnen drinken wanneer zij dat willen maakt het niet de enige juiste manier om genoeg water te geven. Het is absoluut voor ons de meest simpele en voor de publieke opinie de enige manier, maar dat is net zo goed kortzichtig. Ik had graag geweten wat een DA had gezegd over of dit dier al dan niet uitgedroogd was.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:16

Shirley schreef:
't Zou pas lullig zijn als die controleur dat net drie keer zou treffen ... dan praat je namelijk niet meer over toeval ...

Ik las het openingsbericht verkeerd, te snel :=

Dan ben je wel mooi het bokje, ik zou het ook heel erg hebben gevonden als de controleur op dat moment bij mij was geweest en een boete had gegeven. Terwijl de paarden over de dag dan wel ruimschoots voldoende hadden gehad, maar net op dat moment even zonder stonden (wat makkelijk kan, anders zou je ook nooit kunnen rijden natuurlijk als je paard echt altijd beschikking moet hebben over water).

Net als met een automatische drinkbak in de stal; die kan ook wel eens vol zitten met hooi (of poep, bedankt paard!) en dat water geen doorgang kan vinden. Verdien je dan gelijk een boete? Nee toch? Als paard verder over de dag wel voldoende drinken krijg, is er geen nood aan de man als die waterbak dan een uur of 2 later wordt leeggehaald. Een staleigenaar kan ook niet elke seconde van de dag kijken immers. Het kan gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:28

Ja hoor, het kán gebeuren, maar drie keer een boete ervoor krijgen? Dat is geen toeval, dat is nalatigheid. Als het paard direct begint te drinken als je vervolgens een emmer onder zijn neus houdt, en flink wat leegdrinkt, stond hij echt niet net een paar minuten zonder water hoor. Ik vind het verwonderlijk dat je je paard maar zonder water mag laten staan omdat je niet creatief genoeg bent of te verdomd bent om een extra kuip bij te kopen als je al eens hebt gemerkt dat je paard(en) meer drinkt (drinken) dan je in één kuip kan aanbieden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:50

Ach, ik heb er ook geen extra kuip bij geplaatst, is maar 1 keer buiten voorgekomen in de zomer net en ja in de winter komt het hier vaker voor. Maar ja, als het echt hard vriest kan ik er ook niet tegen werken natuurlijk om het altijd ijsvrij te houden :)

3 keer is veel natuurlijk, maar in de echte harde winter zou dat mij ook kunnen overkomen als ze rond een bepaalde tijd komen. Tja, heb echt geen zielige uitgedroogde krentjes in de wei staan dan hoor :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 28-07-14 15:55, in het totaal 4 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 15:51

WildWings schreef:
Ja hoor, het kán gebeuren, maar drie keer een boete ervoor krijgen? Dat is geen toeval, dat is nalatigheid. Als het paard direct begint te drinken als je vervolgens een emmer onder zijn neus houdt, en flink wat leegdrinkt, stond hij echt niet net een paar minuten zonder water hoor. Ik vind het verwonderlijk dat je je paard maar zonder water mag laten staan omdat je niet creatief genoeg bent of te verdomd bent om een extra kuip bij te kopen als je al eens hebt gemerkt dat je paard(en) meer drinkt (drinken) dan je in één kuip kan aanbieden.

_/-\o_

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:47

Volledig eens met wild wings.

Hier hoef ik gelukkig nooit water te geven, 3 drinkbakken (een rond van ijzer dus zwaar, een speciekuip die gevuld word bij regen door de afwatering van de boerderij en nog een ronde achter beton zodat die niet om kan vallen).

Kom op joh, al zet je er een tractorband omheen, het is niet lastig om te zorgen dat je paarden het niet omgooien. Sowieso zijn rechthoekige bakken makkelijk, ronde bak van 50 cm en geen enkele shet die hem omgooit als die een beetje vol is.

Trouwens, drinken aanbieden in emmers? Hoeveel volle emmers heb je dan wel niet nodig, zeker op warme dagen! De 3 grote bakken zijn hier zo op als het niet regent, en mijn paard staat alleen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:51

Oh natuurlijk komen de sporadische lege waterbakken nu voorbij.... De mijne staat ook wel eens leeg, incidenteel en hooguit een paar uurtjes. Nog nooit gehad dat ze meteen gaan drinken als ik weer vul. Maar komop mensen, dit is toch heel anders dan tot drie keer toe een boete krijgen omdat er geen water is? Dat is geen toeval meer, dan staan ze wrs echt lang en vaak zonder water, aangezien controles ook maar af en toe zijn.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 16:58

Valt het niemand op dat op de 'zoen' foto van de meneer en de pony, ze een stukje uit elkaar staan en elkaar niet eens aanraken? :P

Afbeelding

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:26

Wij gebruiken speciekuipen van de bouwmarkt als waterton bij de paarden. Vallen echt niet om als er 60 liter water in zit. Hoe moeilijk kan het zijn......

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:26

Het is in elk geval geen goed teken dat de vrouw tot driemaal toe een boete krijgt voor hetzelfde.

Maar ik moet zeggen dat ik die foto's bij het artikel ook bijzonder vind. Krijg er een beetje een vreemd gevoel bij, ook door de beelden op zich... Kan niet goed uitleggen wat ik bedoel :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 18:13

Zwerte schreef:
Oh natuurlijk komen de sporadische lege waterbakken nu voorbij.... De mijne staat ook wel eens leeg, incidenteel en hooguit een paar uurtjes. Nog nooit gehad dat ze meteen gaan drinken als ik weer vul. Maar komop mensen, dit is toch heel anders dan tot drie keer toe een boete krijgen omdat er geen water is? Dat is geen toeval meer, dan staan ze wrs echt lang en vaak zonder water, aangezien controles ook maar af en toe zijn.

En dat zeg ik ook natuurlijk :j
Maar er wordt ook door mensen geroepen dat het nooit voor mag komen en schandalig is en er geen excuses voor zijn als het paard even zonder water komt te staan. Het kan natuurlijk gewoon eens voorkomen en er is geen man overboord als het paard even zonder water staat. Het is iets minder zwart/wit dan een aantal mensen roepen uiteraard. In normale gevallen dan :) niet als de inspectie je al vaker moet controleren.

Kellyyy2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:45

Het is bij mij in de beurt woon zelf in katwijk, vraag me echt af wie zo'n debiel is die van mij heet ook een emmer en die wordt constant gecheckt zeker met dat weer!!!!!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 06:43

Elise_0o schreef:
Valt het niemand op dat op de 'zoen' foto van de meneer en de pony, ze een stukje uit elkaar staan en elkaar niet eens aanraken? :P

[ Afbeelding ]

haha scherp opgemerkt!

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 06:50

Tja. Hier komt rond middaguur altijd nog iemand hooi voeren en water checken, maar zelfs dan heb je kans dat om half vijf in de winter het water weer bevroren is. Het ligt er soms echt aan wanneer je checkt. Ja, de paarden hier drinken dan ook meteen zodra ze water hebben, maar langer dan een uur / anderhalf uur staan ze niet zonder.

Maargoed, aangezien het drie keer is gebeurd.. Ik durf niet zo snel te oordelen :+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 06:58

[quote=]

[/quote]
En je gaat er van uit dat de eigenaar die kennissenkring/internet heeft ? Moet ze de kost niet geven hoor die er de ballen verstand van hebben. Dat er geen water staat in dit geval wil niet zeggen dat pony uitgedroogd was of niet genoeg water krijgt aangeboden. Dat wij willen dat onze dieren 24/7 schoon en fris water kunnen drinken wanneer zij dat willen maakt het niet de enige juiste manier om genoeg water te geven. Het is absoluut voor ons de meest simpele en voor de publieke opinie de enige manier, maar dat is net zo goed kortzichtig. Ik had graag geweten wat een DA had gezegd over of dit dier al dan niet uitgedroogd was.[/quote]

Als je al twee keer eerder een boete hebt gehad dan heeft ook al twee keer iemand je geprobeerd een en ander uit te leggen. Wij willen niet alleen dat onze dieren 24/7 over schoon drinkwater beschikken maar volgens mij staat dat zelfs in die dieren welzijnswet. Maar dat zou ik even na moeten kijken. Maar ja lijkt me vreemd dat je drie keer een boete krijgt als het gewoon mag. Je gaat overigens niet eerst laten uitdrogen en dan laten drinken. Je voorkomt dat het uitdroogt

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:06

Tuurlijk ben ik eens met iedereen dat het geen toeval is dat er drie keer gecontroleerd word en drie keer geen water niet kan. maar die pony ziet er niet uit alsof hij stelselmatig geen water krijgt. Tuurlijk voorkomen is beter dan genezen maar ik denk dat er echte dierenmishandelingevallen zijn waar nu niks aan gedaan word die prioriteit verdienen

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:10

tamary schreef:

Als ik al 2 boetes had gehad zou ik die creativiteit wel op kunnen brengen :')

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 07:31

Zo te zien staat de teil rechtop en is leeg. Boete krijg je heus niet zomaar. Ik vind dit gewoon verwaarlozing, want hoe moeilijk kan het zijn om voor water te zorgen? Dus zeer terechte boete. Maar drie keer is wel erg lankmoedig, waar blijft de sanctie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:30

Als iemand werkelijk het paard keer op keer geen water geeft is een boete terecht. Maar dat zoals hier verondersteld wordt alle paarden altijd overal 24/7 een grote bak water moeten hebben.... Tuurlijk als je ze in de wei in de zon hebt moeten ze water dat hebben wij thuis ook, maar savonds en snachts staan ze op stal en op stal hebben we geen automatische drinkbakken en emmers in stal zetten beginnen we ook niet aan na daar enkele taferelen mee gehad te hebben en dan maakt het niet uit of de emmer in een beugel hang of dat er een zware ton staan. Klier paard weet zn benen er wel in te krijgen.

Bij ons gaan ze tegen 6/7 uur naar stal, dan ben ik savonds sowieso wel om het huis dus krijgen ze meerdere keren emmer voor, savonds tegen 12 uur de laatste en dan sochtens rond half 7 weer. Mensen die stellen dat dit absurd is en niet kan zou ik eerder vragen om het eens te testen veel mensen hebben totaal geen weet wat de waterbehoefte van hun paard is laat staan dat ze weten wat ze drinken terwijl dat een sleutel kan zijn tot veel antwoorden bij medische problemen... Las hier zelfs iemand die stelt dat haar 3 grote bakken op een warme dag zo op zijn?? Een specikuip is 60 liter als je paard daar 3 van op drinkt op een warme dag in zijn eentje zou ik die eerder eens na laten kijken := 180 liter drinken op een dag is zelfs met warm weer veel te veel..

Onze paarden hebben s'ochtens zelden dorst hoor na dat nachtje zonder. Ze drinken meestal helemaal niet of een klein slokje. Gaan dan na hun hooi de wei op en hebben daar de hele dag wel een ton staan.

Er staat overigens ook niet in de wet dat een paard 24/7 water moet hebben maar dat een dier voldoende water op een dag moet krijgen.

Tuurlijk zijn we het er allemaal overeens dat als iemand 3x zijn paard een hele dag oid geen water geeft dat dat niet goed te praten is, maar het is ook echt niet zo dat ze elke minuut van de dag een volle bak moeten hebben. Ik zou dan zeggen bekijk eens een hele dag wat je paard drinkt dan weet je uiteindelijk precies wat hij of zij nodig heeft en merk je afwijkingen veel sneller op ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 08:34

haan schreef:
Wij gebruiken speciekuipen van de bouwmarkt als waterton bij de paarden. Vallen echt niet om als er 60 liter water in zit. Hoe moeilijk kan het zijn......

Mijn Fjord gaat zelfs met die van 120 liter aan de wandel. :j

Maar mijn paarden krijgen op 2 punten water en ik heb ook wel de opmerking gehad dat ze geen water hadden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:17

Yvank_ schreef:
Las hier zelfs iemand die stelt dat haar 3 grote bakken op een warme dag zo op zijn?? Een specikuip is 60 liter als je paard daar 3 van op drinkt op een warme dag in zijn eentje zou ik die eerder eens na laten kijken := 180 liter drinken op een dag is zelfs met warm weer veel te veel..

Dat las jij, maar stond er niet. En oké leeg, in alle 3 de bakken nog een paar litertjes én ze zijn nooit helemaal vol. 2 staan in de volle zon dus verdampt ook deels op een warme dag/periode.

Yvank_ schreef:
Tuurlijk zijn we het er allemaal overeens dat als iemand 3x zijn paard een hele dag oid geen water geeft dat dat niet goed te praten is, maar het is ook echt niet zo dat ze elke minuut van de dag een volle bak moeten hebben. Ik zou dan zeggen bekijk eens een hele dag wat je paard drinkt dan weet je uiteindelijk precies wat hij of zij nodig heeft en merk je afwijkingen veel sneller op ;)

Nee, geen 24/7 (maar dat jou paarden snachts geen drinken krijgen bevalt me eerlijk gezegd niet. Mijn moeder neemt de hond ook het water af als ze gaat slapen maar dat zet ik dus weer op de grond voor de hond) maar als een paard in de warmte staat hoort het (vind ik) toch zeker áltijd drinken te hebben. Oké een (half) uurtje niet is nog oké, maar het zou echt toeval zijn als de controleurs bij haar altijd toevalling in die tijd komen.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 10:23

Als het oké was zou je er toch geen boete voor krijgen. Ergens is er besloten om er duidelijk in te zijn. Dier moet water ter beschikking hebben. Geen grijs gebied. Gewoon duidelijk.
Ik vind ook dat ik soms best door rood mag/kan. Maar ja dat mag niet.