Sjef Janssen: "Zit nog rek in Totilas"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Splinterz

Re: Sjef Janssen: "Zit nog rek in Totilas"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 22:48

Ik heb soms het gevoel dat er mensen zijn die net doen of ze elke training zien en precies weten wat rolkur is.. maar in werkelijk probeert men mee te praten om interessant gevonden te worden. Zeg dan niks!

Ik vond Totilas noch Bonfire etc er nou niet echt bepaald ongezond en ongelukkig uitzien.. Dus de beste man zal vast iets goed doen! Iig heel erg blij deze topper weer in de ring te zien!

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:12

BailyKarlos schreef:
Tip: Word eens lid van de Glock's FB pagina! Dan kan je de toppaarden op de voet volgens in hun dagelijkse leven. Die staan gewoon op de wei en in de paddock en mega grote stallen met rubber aan de wanden en een flink binnen/buitenluik. Die paarden worden enorm verwend. Veel aandacht en worden goed gevoerd en op de juiste wijze gereden (aan blessures heb je immers niets).
Ik denk dat die paarden het zo slecht nog niet hebben. De paarden van Anky worden ook heel oud, dat zal niet van het lijden zijn ;)

Geniet altijd van de filmpjes en foto's van hun op Facebook :D heerlijk hoe ze gewoon paard kunnen zijn!

hedwig111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:19

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:24

hedwig111 schreef:
Toen deed ze het nog gewoon in het publiek, nu enkel achter gesloten deuren. Zou jij dit paard willen zijn?
https://www.youtube.com/watch?v=0dy0gFk ... CFV0Vezovw

Het gebuts op je rug van de gemiddelde normale ruiter, alsof je daar blij van wordt als paard.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:25

Cowgirl schreef:
(....) de rollkur (....)Maar het is nu eenmaal hun systeem. Dus je kunt er vergif op innemen dat Totilas ook zo getraind word. Ach en happy athlete? 2 paarden in de top tegen hoeveel door de achterdeur?

Nee, dat is niet hun systeem.
Ja, 1)afhankelijk van de africhtingsgraad van het paard
2) en het karakter van het dier
3) en wat verder maar nodig is,
rijden ze idd lang, laag en diep.
Uiteraard hebben we het dan ook nog eens over topruiters.

Dat is toch net even anders dan "het systeem is: kin bijna tegen de borst".
Het gaat niet om een systeem - en het gaat idd over strekken EN buigen terwijl je verlengt.

Maar idd: paard in de krul trekken (wat je overal in hippisch Nederland en daarbuiten tegenkomt) is puur slecht voor het dier.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:28

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:31

hedwig111 schreef:
Toen deed ze het nog gewoon in het publiek, nu enkel achter gesloten deuren. Zou jij dit paard willen zijn?

Waarom niet?

Let wel: we hebben het over topatleten.

Zou jij willen doen, wat Epke Zonderland dagelijks doet?
Misschien wel, hoor.
Maar als je daar onvoorbereid aan begint is de ellende niet te overzien.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:35

Janneke2 schreef:
hedwig111 schreef:

Waarom niet?

Let wel: we hebben het over topatleten.

Zou jij willen doen, wat Epke Zonderland dagelijks doet?
Misschien wel, hoor.
Maar als je daar onvoorbereid aan begint is de ellende niet te overzien.

Uitleg inderdaad. Anky geeft dat genoeg en is er open over. Vergeet je ook niet even de beloning voor het paard te zien in het filmpje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 23:39

Vergeet vooral niet de opmerking dat je als ruiter het paard overal moet kunnen zetten waar je het wilt. En dat vergt kennis en kunde. Afgaan op wat je ziet zonder te weten waarom, en vervolgens mensen zien kopieren en klakkeloos zien kopieren en vervolgens daardoor het origineel te verfoeien, is mensen eigen, maar o zo verkeerd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 00:00

Sjef heeft Totilas toch nooit getraind toen hij nog door Edward werd gereden? Ja hooguit in de trainingen als bondscoach... :?

Hoe dan ook, fijn dat dit verhaal nog niet afgelopen is, want daar leek het lange tijd wel op. Hopelijk zet dit succes door en krijgt het allemaal dan toch nog een happy end.

Het zou mijn trainingsmethode niet zijn... Ik word er niet blij van als ik het losrijden zie en vaak ook niet van hetgeen ik in de ring zie. Daaraan tegen zien de paarden er inderdaad goed en gezond uit en bereiken enkele ook gewoon een hoge leeftijd, dus daar valt ook zeker wat voor te zeggen.

Ik vind het onzin dat je daar geen mening over mag hebben en dat het altijd maar teniet wordt gedaan, omdat je zelf geen grand prix rijdt. Je vindt iets goed of je vindt het niet goed. Als je kan onderbouwen waarom je dat vindt mag je je mening gewoon uiten, daar is het tenslotte in discussieforum voor. Alleen staat wel of geen rollkur in dit topic niet ter discussie, dus daar laat ik het dan ook bij.

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 00:14

Het is inderdaad fijn dat die twee, na al het commentaar nog zo mooi terug zijn gekomen. En Toot verdient nog een gouden OS plak op zijn naam.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 05:01

Ik vind het top wat de man allemaal bereikt heeft!
Wat heeft deze man en Anky natuurlijk wel niet betekend voor de Nederlandse dressuursport, dat is enorm.

Ik vind dat we er weer heel trots op kunnen zijn dat ze toch weer een Nederlander erbij nodig hebben gehad om Totilas weer in zijn oude vorm te krijgen.

Het zag er toch heel lang naar uit dat we dit prachtige paard niet meer in de ring zouden zien!

Laten we vooral met z'n allen weer gaan genieten van deze topper!
Wel jammer dat het niet meer met Edward Gal is, maar dat is weer een andere discussie!

Ik ga er weer van genieten iig!

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 06:03

Maar deze man en zijn trainingsmethoden hebben ook bereikt dat er een hoop mensen zijn afgehaakt in de dressuur. Ik heb diverse mensen gezien die bij hun trainen en getraind hebben. En ik zou ze nog niet eens op m'n oude fiets laten rijden.
En dat de paarden er van Anky dan nog heel happy uitzien. Is misschien niet zijn verdienste maar van de rest van het team.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 06:13

Om optimaal te kunnen presteren, dient alles te kloppen. Naast de gewone verzorging hoort daar ook het werk bij....als de paarden het er niet mee eens zouden zijn, zouden ze het echt niet zo ver schoppen.

Maar idd, niet ieder paard leent zich ervoor. Net zoals niet ieder paard zich leent voor andere manieren van aanpak.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 06:35

Cassidy schreef:
Ik vind het heel knap dat Sjef het toch voor elkaar heeft gekregen dat Rath en Toot nader tot elkaar zijn gekomen. Want Sjef wist hoe Toot was getraind, en heeft Rath dat kunnen laten zien. In het begin hebben ze hun eigen methode op Toot geprobeerd wat vervolgens niet zo uitpakte als ze dat hadden verwacht. Toen zijn ze naar Sjef toegegaan en zijn Toot gaan trainen op de manier die hij kende (en daarmee wil ik pertinent niet zeggen dat die goed of fout is) en vervolgens ging het beter. Ziekte van Rath die er nog tussen komt, blessure van Totilas, en je bent een aantal jaar verder.

Iig vind ik het super dat ze eindelijk de successen boeken waar ze zo hard voor hebben moeten werken. Het is ze gegund. Rath en Totilas, en niet te vergeten Sjef.

En daar sluit ik me bij aan. Rath is in ieder geval zichzelf gaan aanpassen op iets wat het paard al kende, ipv het paard naar zijn hand te zetten, wat het paard duidelijk niet op prijs stelde. Of de trainingsmethode me aanstaat of niet: het lijkt wel te werken, en het paard loopt nu weer een beter als toen Rath z'n eigen ding deed.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 06:37

Wat mij betreft hebben de paarden op de paarden bij Anky of andere topruiter (zowel springen, dressuur, eventing, mennen dus complete paardensport) het nog altijd beter dan bij de gemiddelde ruiter.

Die zegt diervriendelijk te rijden en vervolgens nog niet eens in het midden op zijn paard kan zitten....
En dan maar niet te spreken over het geruk en gepluk, en geschop. Ik zeg niet dat ik een heilige ben en top kan rijden zeker niet. Of het gehobbel over een bospad zonder enige vorm van spiergebruik van zowel ruiter als paard.

Maar als alles zo slecht was wat die paarden moeten doen werden zie niet zo oud. Paarden staan onder goede medische begeleiding, waar de hoogte van de medische kosten geen issue zijn.

Ander topatleten in atletiek, wielrennen, schaatsen, turnen moet ook gigantisch afzien om een stapje verder te komen. Topsport kost nu een bloed, zweet en tranen. En als 600 kg pure spieren het niet willen dan krijg je een paard niet zover.

Dus wat mij betreft is het van Rath slim om weer bij Sjef te gaan trainen met Totilas. Dat paard heeft baat bij zijn manier van trainen. Een ander paard misschien niet maar dat is iets wat je uit moet zien te vinden om verder te komen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 06:57

Ik vind de sommige reactie's hier erg overdreven, laten we even niet vergeten dat Anky en daaraan gelijkt gelinkt Sjef meer malen olympisch, - wereldkampioen zijn geworden!!
En dat bereik je niet als je geen verstand van zaken hebt!

Hebben de mensen die kritiek hebben op dit duo beter gepresteerd???
Nee dus!

Ben soms het hele paardenwereldje wel beu!
Zoveel mensen die denken dat ze goed kunnen rijden en zelf niets presteren!
Iedereen weet het altijd beter!

Zelfs beter dan Sjef en Anky,en noem onze hele dressuurtop maar op!

Of zal het toch jaloezie zijn??? Ik hou het daar maar op!

Ik ben blij ONZE Totilas weer in de ring te zien!
En ik ben er trots op dat ONZE sjef daar een rol in heeft gespeeld!!!!

Amen ;)

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:01

chaaya schreef:
ik ben het ook niet met de training van sjef eens je ziet de paarden vaak te diep lopen al ben ik liever niet bij dressuur ik vind het een schande hoe ze die paarden naar de klote rijden het zal wel aan mij liggen maar ik vind het pas echt respectvol en behendig als je je paard zo kan laten dansen zonder bit zweep of sporen !!

Heb je die wel eens vaker zien trainen dan?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:29

Norton schreef:
Maar als alles zo slecht was wat die paarden moeten doen werden zie niet zo oud.

Ik vis deze quote er even uit. Het is niet persoonlijk gericht, maar dit is de laatste van zo'n type reactie.

Ik heb hem al vaker langs zien komen namelijk. Maar op willekeurig welke manege heb je een aantal oudjes. 30+'ers. Daar is een paard met 20 nog niet eens oud. Toch heeft het gemiddelde manegepaard het niet best. Hij wordt niet over de rug gereden, het tuig past vaak matig, hij moet veel uren lopen en hij krijgt gewoon een x-aantal kg basisbrok met weinig hooi/voordroog, medische verzorging wordt tot een minimum beperkt (de hoefsmid aan de late kant, tandarts alleen als het echt niet anders kan, fysio? kent hij niet, zadels passen is handje voelen, hoesten of kreupel? een dag op rust als het heel erg is, anders even alleen wat minder lopen).

Maakt dat deze manier van dieren houden goed? Of hebben de paarden de neiging om tegen wil en dank oud te worden?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:35

Rek en strek.....dus rollkur. Tja mijn manier is het niet.
[/quote]

Jij zal inderdaad ook nooit een olympische spelen rijden. En zeker geen vijf.[/quote]
Ik ook niet! :D Gelukkig niet! Als je ziet wat een rotleven dat soort paarden hebben![/quote]
Rot leven? Nou ik denk dat ze het helemaal niet zo slecht hebben alleen anders dan de gemiddelde weide pony hier.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:41

Cowgirl schreef:
Het was niet mijn intentie om een discussie over de rollkur te starten. Maar het is nu eenmaal hun systeem. Dus je kunt er vergif op innemen dat Totilas ook zo getraind word. Ach en happy athlete? 2 paarden in de top tegen hoeveel door de achterdeur?

Ach ja, Toot was toch ook al bijna "door de achterdeur". Dat je een paard dan weer op dat niveau terug kunt krijgen, petje af hoor. De rek en strek oefeningen... voor Toot heeft het iig prima uitgepakt.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:43

R12312 schreef:
Wat ik niet begrijp he, maar dat heb ik vaker op bokt.nl. Als je nou ergens geen verstand van hebt, waarom houd je dan niet gewoon je mond erover?

Iets met 'beste stuurlui'. ;)
De gemiddelde bokker is erg veelzijdig, afhankelijk van de topics waarin zij actief is. Zo bestaat bokt uit veel huis-tuin-en-keuken juristen, 'penny'-moeders, bondscoaches, relatietherapeuten, etc.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:47

R12312 schreef:
hedwig111 schreef:

Het gebuts op je rug van de gemiddelde normale ruiter, alsof je daar blij van wordt als paard.

Klopt, had er toevallig nog een praatje over met mijn zadelmaker laatst. Hij was van mening dat 95% van de paarden die hij ziet door hun ruiters scheef gereden werden. En daarvan dan nog veel op op een manier dat je denkt: "arme paarden"

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:48

Mizora schreef:
Norton schreef:
Maar als alles zo slecht was wat die paarden moeten doen werden zie niet zo oud.

Ik vis deze quote er even uit. Het is niet persoonlijk gericht, maar dit is de laatste van zo'n type reactie.

Ik heb hem al vaker langs zien komen namelijk. Maar op willekeurig welke manege heb je een aantal oudjes. 30+'ers. Daar is een paard met 20 nog niet eens oud. Toch heeft het gemiddelde manegepaard het niet best. Hij wordt niet over de rug gereden, het tuig past vaak matig, hij moet veel uren lopen en hij krijgt gewoon een x-aantal kg basisbrok met weinig hooi/voordroog, medische verzorging wordt tot een minimum beperkt (de hoefsmid aan de late kant, tandarts alleen als het echt niet anders kan, fysio? kent hij niet, zadels passen is handje voelen, hoesten of kreupel? een dag op rust als het heel erg is, anders even alleen wat minder lopen).

Maakt dat deze manier van dieren houden goed? Of hebben de paarden de neiging om tegen wil en dank oud te worden?

Manegepaarden die op latere leeftijd nog in de lessen meelopen, hebben over het algemeen laten zien dat ze heel sterk zijn. Het oud worden zal in hun geval dus echt niet tegen wil en dank in gaan. De "zwakkere" manegepaarden haken al veel eerder af en worden over het algemeen niet zo oud, of ze gaan uiteindelijk naar een eigen baasje toe waar ze alsnog happy de peppie leven.

Over het 'rekken en strekken': ik vind het bijzonder hoeveel mensen er nog van staan te kijken dat Sjef dit noemt, ter verhulling van het woord rollkur. Maar kom op zeg, verbaast het jullie nu werkelijk? Het is al sinds jaar en dag bekend dat dit zijn trainingsmethode is. Deze discussie is al tot in den treuren gevoerd, kan het nou nooit eens een keer aan ons voorbij gaan?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 07:50

Monnie_ schreef:
Aillil, Weet niet hoeveel kraaltjes jouw telraam op de lagere school had. maar 83 - 13 is imo 30 jaar.

even off topic, ik weet niet wat voor soort kraaltjes jouw telraam had, maar dat telraam zou ik snel terugbrengen naar de winkel. 83 - 13 = 70 en dat kon ik zonder telraam :P (ik heb gewoon mijn vingers en tenen gebruikt, plus die van mijn vriend en die van mijn buren.. kreeg wel wat rare reacties).

-

sorry, dat moest er even uit. moest het twee keer lezen voor ik mij niet meer stukstaarde op het sommetje en er jaartallen in zag.

--

en nu weer back on topic