Twee jonge paarden dodelijk getroffen door bliksem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:37

elenaMM77, vogels kunnen niet op de elektriciteitsdraad zitten en doen dat dus ook niet. Wel op de aardedraad die erboven hangt.
Ook hoef je een auto niet tegen een boom ( of iets van metaal dat naar de grond gaat) te parkeren, dat dacht men vroeger, maar dat is niet nodig.
Als je de twee linkjes leest in enkele van mijn vorige berichten zal je dit lezen. Dat van vogels is ook al door iemand anders verteld.
Geen idee of een trailer op velgen veiliger zou zijn dan eentje op banden, ik ga het maar niet uitproberen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 15:53

Jet schreef:
elenaMM77, vogels kunnen niet op de elektriciteitsdraad zitten en doen dat dus ook niet. Wel op de aardedraad die erboven hangt.
Ook hoef je een auto niet tegen een boom ( of iets van metaal dat naar de grond gaat) te parkeren, dat dacht men vroeger, maar dat is niet nodig.
Als je de twee linkjes leest in enkele van mijn vorige berichten zal je dit lezen. Dat van vogels is ook al door iemand anders verteld.
Geen idee of een trailer op velgen veiliger zou zijn dan eentje op banden, ik ga het maar niet uitproberen.

dan heb ik weer wat geleerd mijn thanks (weet wel dat de meeste auto's een verbinding hebben met de aarde, maar mij is altijd geleerd, parkeer voor de zekerheid tegen een aarde, om zeker te zijn).

van de vogels wist ik niet.. mij was bekend dat ze op de hoogspanning konden zitten omdat met beide pootjes op de zelfde draad zitten en de stroom niet door hun lichaam trekt (immers stroom gaat van hoog naar laag, vanuit het vogellichaam is er dan geen weg naar laag). Een mens kan dat niet daarentegen (eraan gaan hangen) omdat de lichaamsgrote er ook toe doet.. door lucht en luchtvochtigheid kan de electrische tijd vanaf het menselijk lichaam toch naar de grond springen.

net nog even nagekeken waar mijn sprookje dan vandaan komt wat betreft de vogels v.s. mens.. Dit komt uit de middenspanningsnetten.. vogels kunnen namelijk wel op draden zitten tot 50kv meer dan dat en ze verkassen naar de bliksemdraad. al zullen ze vermoedelijk niet lekker zitten door de spanningswisselingen (die had ik dus over het hoofdgezien :o )

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:00

elenaMM77 schreef:
Jet schreef:

dan heb ik weer wat geleerd mijn thanks (weet wel dat de meeste auto's een verbinding hebben met de aarde, maar mij is altijd geleerd, parkeer voor de zekerheid tegen een aarde, om zeker te zijn).

Dit klopt, je hoeft een auto waar de bliksem op ingeslagen is niet tegen een boom of iets aan te zetten.
Paar jaar terug sloeg de bliksem in de auto toen ik op de snelweg reed, thuis gewoon geparkeerd en uitgestapt (stapte zelfs in het water uit).
Mijn vader had vroeger een kaart met do's and dont's tijdens onweer, moet zeggen dat ik die tips nog steeds volg.