Pulliter, de veiligheidsgordel voor ruiters: Waanzin of ...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Pulliter, de veiligheidsgordel voor ruiters: Waanzin of ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:25

Lijkt mij wel een fijn systeem voor mensen die net leren te rijden en door hun onstabiele zit zich onveilig voelen. Soort zijwieltjes idee :) dan vallen ze er ook niet gelijk naast als paard een kleine hup opzij maakt.

Shyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:32

soms heb je onervaren ruiters op een pony die ze niet kunnen hanteren . daarvoor zou het handig zijn maar daar zit ook een nadeel aan stel de pony gaat steigeren....
Ik heb een keer op een steigerende pony gezeten en bleef gelukkig netjes zitten.
Maar als dat gebeurt bij iemand die vast zit aan zo'n riem heb je misschien een probleem, als de pony omslaat val jij eronder omdat je je niet los kan maken tijdens die val want daar denk je niet aan!
maar als je los zou zitten zou je nog snel weg kunnen kruipen/rennen/rollen zodat je geen paard op je krijgt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:35

Shyboy schreef:
soms heb je onervaren ruiters op een pony die ze niet kunnen hanteren . daarvoor zou het handig zijn maar daar zit ook een nadeel aan stel de pony gaat steigeren....
Ik heb een keer op een steigerende pony gezeten en bleef gelukkig netjes zitten.
Maar als dat gebeurt bij iemand die vast zit aan zo'n riem heb je misschien een probleem, als de pony omslaat val jij eronder omdat je je niet los kan maken tijdens die val want daar denk je niet aan!
maar als je los zou zitten zou je nog snel weg kunnen kruipen/rennen/rollen zodat je geen paard op je krijgt.

Al eerder gezegd, o.a. in de OP. De gordel schiet los als het paard stijgert. Of als het zadel schuift etc.
Je kunt zelf de hellingshoek instellen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 15:39

Hij koppelt zich dus los als je er te veel naast hangt... als ik er naast hang duik ik er liever af, dan dat ik nog schever ga hangen (wat dus moet gebeuren voordat de gordel losklikt) en onder het paard terecht kom.
Nee, geen gordel voor mij alstjeblieft :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 16:27

Misschien ben ik de enige die het verkeerd opvat hoor, maar ik lees dit in de OP:

Citaat:
Echter, doordat er een toch wel vreemd dekje onder je Engelse zadel komt, past deze niet meer goed. Het is dus even zoeken naar het juiste zadel in combinatie met dit systeem.

Dus met het dekje/frame past je zadel niet zo lekker meer. Dus moet je je zadel laten aanpassen op je veiligheidsgordel? Lijkt mij niet helemaal lekker, niet voor je portemonnee en ook niet voor je paard.. :+

Belin10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:31

Heb even opgezocht op youtube voor filmpjes om er een beeld bij te krijgen...
Vind het sowieso al een onding, is immers geen vangnet als je eraf dondert. Als je valt, dan val je !
En het ziet er ook niet echt prettig uit voor paard én ruiter; je hebt een kastje op je kruis en het zadel zit er misschien ook niet goed door..
Een onnodige 'gadget' voor 'beter paardrijden' in mijn ogen... :')

bestekhaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 19:59

je blijft met die riem wel zitten als je paard bokt ofzo, maar leer je er beter van paardrijden? Leer je meer in balans te zitten?
Voor sommige mensen zou het systeem misschien (tijdelijk) geschikt zijn, maar ikzelf sta niet te springen om dat ding te gebruiken. ;)

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 20:38

Mij lijkt het niet handig. Je zit op een heel hoog bokkend paard en opeens schiet die gordel los. Waarschijnlijk is dat allemaal wel sterk, maar toch.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 22:50

die gordel die om je middel zit waar het van gemaakt is maken ze ook voor de bergklimmers. is wel stevig materiaal en niet zomaar een riempje die ze gebruiken.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:05

Ik zou het zelf nooit gebruiken. Het idee dat ik vast zit aan een paard lijkt me heel eng. In sommige situaties val ik liever van het paard, dan dat ik er op blijf zitten.

Maar het zou idd helpen bij mensen met een handicap die moeite hebben hun evenwicht te vinden.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:43

Ik vind het moeilijk. Heb even wat filmpjes opgezocht en een paard ging vol op de rem, maar kon nou niet echt goed zien wat dat ding nou deed. Trok dat ding haar gewoon weer terug of bleef ze zelf gewoon zitten?

Maar goed, ik heb al een hekel aan een bodyprotector dus laat staan zo'n ding.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:58

Paardrijden is een kwestie van vallen en opstaan.... net als fietsen.

Nooit van je paard zijn gevallen, is dus eigenlijk nooit te hebben paardgereden.

Ik zou me vreselijk opgesloten voelen in zo'n harnas. Dan zie ik meer in een goede inflatable bodyprotector.
Dit is pure schijnveiligheid.

Principe van een autogordel heeft hier niets mee te maken.

Nutteloze uitvinding (zie me al 160km met zo'n ding rijden :P )

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:37

Die inflatable bodyprotectors schijnen nogal eens niet te werken wanneer ze nodig zijn, wat sommige bokkers al hebben ervaren... Dan zou ik liever voor een lichte bodyprotector gaan, waarin je nog kunt bewegen.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:20

die ervaring heb ik dan weer niet.
Maar voor een normale val, is een gewone bp afdoende.
Het zijn meer de rotationals waarbij paard op de ruiter kan komen, dat de airjacket zijn werk doet.

Helaas is dat ook nu net de val waarbij hij niet altijd functioneert, doordat de ruiter feitelijk niet loskomt van het paard. De centrifugaal kracht houd de ruiter in het zadel, en daarbij gaat de in dit topic genoemde veiligheidsband ook averechts werken.

Paardrijden is nu eenmaal een sport die veilig is, maar als het misgaat, gaat het vaak goed mis.
Risico van het vak..

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:43

Babootje schreef:
Shyboy schreef:

Al eerder gezegd, o.a. in de OP. De gordel schiet los als het paard stijgert. Of als het zadel schuift etc.

Ik denk dat iedereen zegt dat andere mensen niet kunnen lezen, zelf niet echt goed lezen.

Er staat enkel "Zodra de positie van het zadeldekje zodanig verandert, ontkoppelt de riem zich vanzelf."
Dus als je paard steigert en je zit op een nog vrij normale manier in je zadel, zal het ding niet ontkoppelen (leid ik hieruit af)
Dan mag je lekker zoeken naar het knopje :+

Daarbij als je aan een riem vasthangt en je paard bokt plots erg hoog.
De eerste bok springt het ding nog niet los, maar de volgende wel dan vlieg je er volgens mij nog harder af. Want als je gewoon zit zonder zo'n gordel, voel je hoe hard je omhoog komt zeg maar en probeer je dit ook tegen te houden. Maar als deze gordel je tegenhoudt, heb ik het idee dat je dat gevoel om jezelf tegen te houden en in balans te houden niet hebt, omdat je vast zit en iets anders je tegenhoudt.
Of is dit maar een vreemde redenering?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:06

Oliiviia, het klinkt voor mij als een logische redenering :)

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:25

Leer paardrijden of koop een braafpaard...

al die toepassingen en technologie vind ik echt onzin...

je paard gooit je er niet voor niks af. natuurlijk kan hij schrikken maar das 't risico dat je loopt met dieren...

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 01:17

Oliiviia schreef:
Babootje schreef:

Ik denk dat iedereen zegt dat andere mensen niet kunnen lezen, zelf niet echt goed lezen.

Er staat enkel "Zodra de positie van het zadeldekje zodanig verandert, ontkoppelt de riem zich vanzelf."
Dus als je paard steigert en je zit op een nog vrij normale manier in je zadel, zal het ding niet ontkoppelen (leid ik hieruit af)
Dan mag je lekker zoeken naar het knopje :+

Daarbij als je aan een riem vasthangt en je paard bokt plots erg hoog.
De eerste bok springt het ding nog niet los, maar de volgende wel dan vlieg je er volgens mij nog harder af. Want als je gewoon zit zonder zo'n gordel, voel je hoe hard je omhoog komt zeg maar en probeer je dit ook tegen te houden. Maar als deze gordel je tegenhoudt, heb ik het idee dat je dat gevoel om jezelf tegen te houden en in balans te houden niet hebt, omdat je vast zit en iets anders je tegenhoudt.
Of is dit maar een vreemde redenering?

Dat staat ook niet in dit bericht, maar wel in andere berichten. Er zijn zelfs filmpjes waarbij ze laten zien wat er gebeurd als het paard bokt of valt. Ze hebben hier 4 jaar onderzoek naar gedaan, dus zo gevaarlijk zou het wel niet zijn.. Dus eerst onderzoek doen voordat je zegt dat ik niet echt goed lees.

Daarnaast is het sowieso verstandiger dit te gebruiken in de bak met iemand er naast die de afstandsbieding heeft.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 04:39

Je beseft dat vier jaar in zo'n dingen eigenlijk helemaal niet zo lang is? Ik zou ook niet meteen naar de winkel rennen er voor. Het staat, wat mij betreft, nog te zeer in de kinderschoenen. Er zijn nog situaties waarin je er gewoon af wil kunnen zonder eerst op knopjes te drukken en zonder kantelend dekje.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:30

Het lijkt me niet bepaald de beste oplossing, ruiters met bokkende paarden of een slechte zit kunnen zich achter dit systeem verschuilen zonder op zoek te gaan naar de oorzaak van het probleem.

Een ruiter die onvoldoende kan rijden, of een paard dat de hele tijd rare sprongen maakt, duiden misschien op een rijtechnisch probleem. Dit systeem maakt ruiters zekerder en zorgt ervoor dat ze misschien te veel (onnodige) risico's nemen. Als ik niet kan blijven zitten op een bokkend paard moet ik misschien maar nog een tijdje in de manege op een brave pony lessen, en mijn bokkende paard medisch laten nakijken of verder laten doortrainen.

Voor mindervalide ruiters lijkt het me echter wel een handig systeem. Vooral mensen met motorische problemen hebben er vaak moeite mee om netjes recht op hun paard te blijven zitten, daar kan dit systeem een oplossing voor bieden. Belangrijke voorwaarde is dan wel dat het om een zeer betrouwbaar therapiepaard gaat.

Voor lastige paarden of slechte ruiters is dit systeem in mijn ogen echter geen oplossing.

Daarnaast moet ik er niet aan denken dat één van die sensoren uitvalt, zodat je alsnog onder je paard kan terechtkomen :n

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:55

En als je afstapt en je knopje verveet? lig je alsnog op de grond :+

lijkt me ook dat dit ding je terugtrekt, waardoor je als het ware in het zadel gesmeten word. Nee bedankt, ik hou de rug liever heel :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 14:13

Het is idd schijnzekerheid, kan nooit voor een normaal gezonde ruiter een zinnig alternatief zijn voor gewoonweg goed leren rijden.
Weer zo'n (dure!) technische "shortcut" i.p.v. gewoon degelijke lessen nemen en onafhankelijke zt leren ontwikkelen, samen met wat ruitergevoel.

Of kan helemaal niemand tegenwoordig meer fatsoenlijk ergens op bljven zitten? Leren we dat tegenwoordig niet meer? of duurt dat allemaal te lang?

Voor beginnende ruiters lijkt het me helemaal rampzalig... juist die zouden toch een onafhankelijke zit en zelfvertrouwen dienen te ontwikkelen?

Een heilloze uitvinding, die het paard alweer tot als een soort "voorwerp" of "robot" en de ruiter tot een soort "pop" reduceert. Minder is meer, dus doe en leer!

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 17:53

Ayasha schreef:
Je beseft dat vier jaar in zo'n dingen eigenlijk helemaal niet zo lang is? Ik zou ook niet meteen naar de winkel rennen er voor. Het staat, wat mij betreft, nog te zeer in de kinderschoenen. Er zijn nog situaties waarin je er gewoon af wil kunnen zonder eerst op knopjes te drukken en zonder kantelend dekje.

Dat is inderdaad niet heel lang.
Maar iedereen doet alsof ze dood gaan wanneer ze dit systeem voor de eerste keer gaan gebruiken.

Zoals ik ook al in mijn vorige berichten schreef is het voor sommige mensen een erg handig systeem, mits het in de bak wordt gebruikt en er iemand bij staat met een afstandsbediening.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 18:17

Is een bom geld voor een systeem dat enkel nuttig is als er eerst aan een hele lijst voorwaarden voldaan is. (Zoveel dat je eigenlijk ook al haast veilig zou zijn zonder)

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 22:32

voor degene die niet overtuigend zijn wil ik wel een demonstratie geven. Voor de belangstellende kan je mij een PB sturen.
Laatst bijgewerkt door paardje1983 op 13-07-14 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt