Volgens mij schrik je jezelf ook helemaal kapot als er ineens een vliegtuig zo laag over komt
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Gini schreef:Maar tamary, we hebben het hier niet over een kruiwagen langs de bak, kom op zeg. We hebben het hier over een vliegtuig uit de jaren 30/40 en over kinderen.
tamary schreef:Gini schreef:Maar tamary, we hebben het hier niet over een kruiwagen langs de bak, kom op zeg. We hebben het hier over een vliegtuig uit de jaren 30/40 en over kinderen.
Ja. En dan nog, waarom leren die kinderen basisvaardigheden als deze niet? Erg weinig maneges of instructeurs die zaken als schriktraining en wat te doen als je pony schrikt tot de basisstof rekenen. Die zaken als bv one rein stop oefenen totdat het zowel bij de pony als de ruiter een reflex is. Nadruk ligt op cap, bodyprotector/airparka of zelfs die "veiligheidsgordel", maar niet op wat je moet doen in zo'n situatie. Niet de pony's en ruiters leren omgaan met bv stampende mensen op de tribune, maar gewoon de deur er naar toe op slot gooien. Hele FNRS veiligheidsprotocollen idem. Wel allerlei regels over veiligheidskleding/hulpstukken en tuigage, maar geen eisen aan het lesgeven hierover. Ik vindt dat zowel een groot gat in de veiligheid als een tekort schieten qua paardenwelzijn.
Ik blijf excuses horen dat het niet onze schuld is dat een paard schrikt, dat het altijd een ander is die iets fout gedaan heeft. En hoewel anderen absoluut fouten maken of zelfs met opzet anderen in gevaar brengen ontslaat ons dat niet van onze verantwoordelijkheid om onze dieren zo goed mogelijk te trainen om die fouten waar mogelijk te kunnen opvangen. Dat blijft nl gewoon je verantwoordelijkheid, zowel naar je paard toe als naar jezelf en de mensen om je heen.
Sammyoo schreef:Tamary, weet jij dan hoe goed of slecht deze kinderen en pony's waren getraind? Het is nota bene in Engeland gebeurt, daar heeft de FNRS toch niks mee te maken?
Sizzle schreef:Mijn man geeft Tamary gelijk. Hij zei net: wat een watjes tegenwoordig, vroeger leerde je gewoon parachuut springen met pony tussen je benen en hield je ook nog een brandende fakkel in je andere hand zodat je moest oppassen dat de manen niet in de fik gingen als je je met je andere hand de parachuut opende......
tamary schreef:Sammyoo schreef:Tamary, weet jij dan hoe goed of slecht deze kinderen en pony's waren getraind? Het is nota bene in Engeland gebeurt, daar heeft de FNRS toch niks mee te maken?
Andere organisatie, maar vergelijkbare lessen. Op vakantie daar ook. Altijd cap (oke heeft al nut bij laag hangende takken) Maar verder, dit niet doen, want dan schrikt pony, dat niet doen, want dan schrikt pony. Maar niks over wat je wel moet doen.
. Al ga ik met mijn hoogtevrees echt geen parachute springen, maar het alles vermijden omdat pony wel eens zou kunnen gaan schrikken is van de zotte.Sizzle schreef:Ik ben wel benieuwd naar het schrikparcours van Tamary.
Ontploffende auto's, parachuten en een kudde woeste kamelen zijn toch wel het minste denk ik.
Sammyoo schreef:Enkel vakantie? Nee, het is geen basisvaardigheid in de engelse rijstijl (duitse en franse ook niet trouwens). Je paard mag niet schrikken, want dat is gevaarlijk en je paard laten schrikken is gemeen.Dus vanwege een ervaring op vakantie concludeer jij dat de kinderen en pony's uit het nieuwsbericht onvoldoende zijn getraind en daarom van de laagvliegende Dakota zijn geschrokken?!
Sammyoo schreef:Dus de pony's zijn van de laagvliegende Dakota geschrokken omdat de kinderen volgens de Engelse rijstijl reden waarbij je paard niet mag schrikken?
mick75 schreef:Tamary, we weten helemaal niet hoe deze pony's getraind waren. Wie zegt er namelijk dat het de schuld van de pony's was? Wie zegt dat niet de baasjes zich het apenzuur zijn geschrokken, daarmee de pony een signaal gevend van "dit is niet pluis" en dat de pony door de reacties van de mensen om zich heen, die hij geleerd heeft te vertrouwen, besluit de benen te nemen? Paniekende mensen geven een paard meestal niet echt het gevoel dat ze veilig zijn op dat moment, en al helemaal geen reden om maar op diezelfde mens te vertrouwen.
Want ook als jouw perfect getrainde paard dat blijkbaar nog niet opkijkt als een dakota z'n manen komt borstelen en daarna een paar parachutisten met fakkels en al uit de lucht komen vallen op dat moment niet het gevoel heeft dat hij op jou kan vertrouwen, neemt ie de benen. Alleen als jij rustig blijft, kan je je paard bij je houden. Hoe bomproof hij ook is. Hij reageert namelijk op jou, en dat is precies wat je wil. Maar als jouw reactie op dat moment niet handig is (en dat heb je bij schrikreacties niet in de hand), gaat ook de braafste knol aan de kletter. Heeft niets met kuddegedrag te maken, en ook niets met slechte opvoeding of gebrek aan schriktraining.

Koekeroekus schreef:Bovendien zou ik ook heel hard wegrennen als ik dat aan zag komen .
mick75 schreef:Ik denk dat mijn (bomproof) paard en ik het dan in ongeveer 0,000001 seconde roerend met elkaar eens zijn: REN VOOR JE LEVEN!!! (en neem mij ook mee alsjeblieft).