Laagvliegend vliegtuig veroorzaakt chaos bij paardenshow

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:03

Ik woon praktisch in het Amsterdamse bos maar 30 m is écht heel laag. En het gaat hier ook nog eens om kinderen, en pony's die misschien geen vliegtuigen gewend zijn... nog even los van het feit dat een Dakota een ouder toestel is met propellers die ontzettend veel herrie maken. Vind het niet gek dat de paarden hier van schrikken, hoop dat er geen kinderen gewond zijn geraakt.

Volgens mij schrik je jezelf ook helemaal kapot als er ineens een vliegtuig zo laag over komt :=

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:09

En zelfs al is je paard compleet bomproof, vliegtuigmak en fakkel/ vuurbestendig, dan nog is het baasje/ de begeleider dat niet per definitie.

Wij willen dolgraag dat ons paard bij ons blijft, no matter what, WANT WIJ WILLEN DAT HIJ ONS ZO VERTROUWT DAT HIJ ER BLIND VANUIT GAAT DAT WIJ EEN GOEDE BESLISSING NEMEN EN RUSTIG BLIJVEN. Echter, kunnen wij op dat moment niet rustig blijven omdat ons eigen hart ergens in onze keel zit en we eerst even moeten kijken of we zelf nog leven en wat er nou eigenlijk gebeurde, kan je van het paard niet, nooit, verwachten dat die dan wel braaf blijft wachten tot jij je zaakjes op orde hebt en weet wat je moet doen. Dat is voor hem veel te veel tijd, dus die neemt dan zelf wel de beslissing en dat is meestal niet op jou wachten.

EN DAT IS NIET DE SCHULD VAN HET PAARD. Maar ook niet de schuld van de mens. Dat is gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

En in dit specifieke geval had linksom of rechtsom communicatie vanuit de luchthaven deze hele discussie onnodig gemaakt. Had de rijvereniging en/ of de ruiters geweten dat dat ding zo laag over kwam vliegen dat de ruitertjes konden overstappen, dan hadden ze of kunnen afstappen, en als ze dan toch bleven rijden wisten ze dat er zo'n ding met een pokkeherrie doodeng laag kwam overvliegen, dus hoefden ze zelf niet te schrikken. En konden ze hun paard dus gerust stellen. En hadden we nu geen zinloze discussie waar dingen bijgehaald worden die niets met deze specifieke situatie te maken hebben.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:17

Gini schreef:
Maar tamary, we hebben het hier niet over een kruiwagen langs de bak, kom op zeg. We hebben het hier over een vliegtuig uit de jaren 30/40 en over kinderen.

Ja. En dan nog, waarom leren die kinderen basisvaardigheden als deze niet? Erg weinig maneges of instructeurs die zaken als schriktraining en wat te doen als je pony schrikt tot de basisstof rekenen. Die zaken als bv one rein stop oefenen totdat het zowel bij de pony als de ruiter een reflex is. Nadruk ligt op cap, bodyprotector/airparka of zelfs die "veiligheidsgordel", maar niet op wat je moet doen in zo'n situatie. Niet de pony's en ruiters leren omgaan met bv stampende mensen op de tribune, maar gewoon de deur er naar toe op slot gooien. Hele FNRS veiligheidsprotocollen idem. Wel allerlei regels over veiligheidskleding/hulpstukken en tuigage, maar geen eisen aan het lesgeven hierover. Ik vindt dat zowel een groot gat in de veiligheid als een tekort schieten qua paardenwelzijn.

Ik blijf excuses horen dat het niet onze schuld is dat een paard schrikt, dat het altijd een ander is die iets fout gedaan heeft. En hoewel anderen absoluut fouten maken of zelfs met opzet anderen in gevaar brengen ontslaat ons dat niet van onze verantwoordelijkheid om onze dieren zo goed mogelijk te trainen om die fouten waar mogelijk te kunnen opvangen. Dat blijft nl gewoon je verantwoordelijkheid, zowel naar je paard toe als naar jezelf en de mensen om je heen.

Mungbean

Re: Laagvliegend vliegtuig veroorzaakt chaos bij paardenshow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:24

Tamary, schrik jij zelf ook nooit dan?

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:24

tamary schreef:
Gini schreef:
Maar tamary, we hebben het hier niet over een kruiwagen langs de bak, kom op zeg. We hebben het hier over een vliegtuig uit de jaren 30/40 en over kinderen.

Ja. En dan nog, waarom leren die kinderen basisvaardigheden als deze niet? Erg weinig maneges of instructeurs die zaken als schriktraining en wat te doen als je pony schrikt tot de basisstof rekenen. Die zaken als bv one rein stop oefenen totdat het zowel bij de pony als de ruiter een reflex is. Nadruk ligt op cap, bodyprotector/airparka of zelfs die "veiligheidsgordel", maar niet op wat je moet doen in zo'n situatie. Niet de pony's en ruiters leren omgaan met bv stampende mensen op de tribune, maar gewoon de deur er naar toe op slot gooien. Hele FNRS veiligheidsprotocollen idem. Wel allerlei regels over veiligheidskleding/hulpstukken en tuigage, maar geen eisen aan het lesgeven hierover. Ik vindt dat zowel een groot gat in de veiligheid als een tekort schieten qua paardenwelzijn.

Ik blijf excuses horen dat het niet onze schuld is dat een paard schrikt, dat het altijd een ander is die iets fout gedaan heeft. En hoewel anderen absoluut fouten maken of zelfs met opzet anderen in gevaar brengen ontslaat ons dat niet van onze verantwoordelijkheid om onze dieren zo goed mogelijk te trainen om die fouten waar mogelijk te kunnen opvangen. Dat blijft nl gewoon je verantwoordelijkheid, zowel naar je paard toe als naar jezelf en de mensen om je heen.

Maar niemand ontkent toch dat een paard gewoon braaf moet zijn als er om de bak heen mensen bezig zijn ? Er word gezegd dat ze het niet gek vinden dat ze gaan voor een vliegtuig. Je blijft daar maar over door draven maar vergeet dat het hier om een vliegtuig gaat. Ik train mijn pony echt wel voor onverwachte dingen en weet zelf ook hoe te reageren met onverwachte dingen. Maar nogmaals, het gaat om een vliegtuig.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:25

Tamary, weet jij dan hoe goed of slecht deze kinderen en pony's waren getraind? Het is nota bene in Engeland gebeurt, daar heeft de FNRS toch niks mee te maken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:29

Ik ben wel benieuwd naar het schrikparcours van Tamary.
Ontploffende auto's, parachuten en een kudde woeste kamelen zijn toch wel het minste denk ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:34

Sammyoo schreef:
Tamary, weet jij dan hoe goed of slecht deze kinderen en pony's waren getraind? Het is nota bene in Engeland gebeurt, daar heeft de FNRS toch niks mee te maken?

Andere organisatie, maar vergelijkbare lessen. Op vakantie daar ook. Altijd cap (oke heeft al nut bij laag hangende takken) Maar verder, dit niet doen, want dan schrikt pony, dat niet doen, want dan schrikt pony. Maar niks over wat je wel moet doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:38

Mijn man geeft Tamary gelijk. Hij zei net: wat een watjes tegenwoordig, vroeger leerde je gewoon parachuut springen met pony tussen je benen en hield je ook nog een brandende fakkel in je andere hand zodat je moest oppassen dat de manen niet in de fik gingen als je je met je andere hand de parachuut opende...... :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:46

:')
Sizzle schreef:
Mijn man geeft Tamary gelijk. Hij zei net: wat een watjes tegenwoordig, vroeger leerde je gewoon parachuut springen met pony tussen je benen en hield je ook nog een brandende fakkel in je andere hand zodat je moest oppassen dat de manen niet in de fik gingen als je je met je andere hand de parachuut opende...... :')

Tja niks gewend, denk erom dat jonge kinderen ook behoorlijk kunnen schrikken van zoiets, daar wordt de al iets nerveuze pony ook niet rustiger op.
Ik heb hele bomproofe pony's, maar als zo'n ding op 30m hoogte boven ze vliegt dan durf ik er mijn hand niet voor in het vuur steken dat ze rustig blijven.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:49

tamary schreef:
Sammyoo schreef:

Andere organisatie, maar vergelijkbare lessen. Op vakantie daar ook. Altijd cap (oke heeft al nut bij laag hangende takken) Maar verder, dit niet doen, want dan schrikt pony, dat niet doen, want dan schrikt pony. Maar niks over wat je wel moet doen.

Dus vanwege een ervaring op vakantie concludeer jij dat de kinderen en pony's uit het nieuwsbericht onvoldoende zijn getraind en daarom van de laagvliegende Dakota zijn geschrokken?!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 21:59

Het zijn watjes tegenwoordig. Als brandpreventie kan je natuurlijk pony invlechten, staat wel zo mooi voor de show :D . Al ga ik met mijn hoogtevrees echt geen parachute springen, maar het alles vermijden omdat pony wel eens zou kunnen gaan schrikken is van de zotte.

Sizzle schreef:
Ik ben wel benieuwd naar het schrikparcours van Tamary.
Ontploffende auto's, parachuten en een kudde woeste kamelen zijn toch wel het minste denk ik.

Dat is voor de filmwereld, ik heb daar in elk geval de ruimte en de middelen niet voor. :D

Sammyoo schreef:
Dus vanwege een ervaring op vakantie concludeer jij dat de kinderen en pony's uit het nieuwsbericht onvoldoende zijn getraind en daarom van de laagvliegende Dakota zijn geschrokken?!
Enkel vakantie? Nee, het is geen basisvaardigheid in de engelse rijstijl (duitse en franse ook niet trouwens). Je paard mag niet schrikken, want dat is gevaarlijk en je paard laten schrikken is gemeen.

Ja stereotypisch en veel mensen hier hebben daar inmiddels gelukkig een andere mening over.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:03

Dus de pony's zijn van de laagvliegende Dakota geschrokken omdat de kinderen volgens de Engelse rijstijl reden waarbij je paard niet mag schrikken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:06

Sammyoo schreef:
Dus de pony's zijn van de laagvliegende Dakota geschrokken omdat de kinderen volgens de Engelse rijstijl reden waarbij je paard niet mag schrikken?

Waar je geen situaties opzoekt waar paard van gaat schrikken (sorry het is hier laat aan het worden, zinnen kloppen niet geheel meer) en waar als dat wel gebeurt je niet weet wat je moet doen. Krijg je geen les in. En dus wordt net als mick al aangeeft de paniek groter, want je voedt elkaar door het niet te weten hoe wel te handelen.

En je geen dingen doet als onder je paard door vegen, borstels laten vallen, jas aan trekken te paard etc., enz. want dan kan je paard schrikken. Aka wees vooral niet onhandig (wat ik wel ben en dus met opzet ze daar gecontroleerd aan laat wennen).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:09

Juist ja..... tamary was jij er bij dan, dat je het allemaal zo goed weet?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:10

Tamary, we weten helemaal niet hoe deze pony's getraind waren. Wie zegt er namelijk dat het de schuld van de pony's was? Wie zegt dat niet de baasjes zich het apenzuur zijn geschrokken, daarmee de pony een signaal gevend van "dit is niet pluis" en dat de pony door de reacties van de mensen om zich heen, die hij geleerd heeft te vertrouwen, besluit de benen te nemen? Paniekende mensen geven een paard meestal niet echt het gevoel dat ze veilig zijn op dat moment, en al helemaal geen reden om maar op diezelfde mens te vertrouwen.

Want ook als jouw perfect getrainde paard dat blijkbaar nog niet opkijkt als een dakota z'n manen komt borstelen en daarna een paar parachutisten met fakkels en al uit de lucht komen vallen op dat moment niet het gevoel heeft dat hij op jou kan vertrouwen, neemt ie de benen. Alleen als jij rustig blijft, kan je je paard bij je houden. Hoe bomproof hij ook is. Hij reageert namelijk op jou, en dat is precies wat je wil. Maar als jouw reactie op dat moment niet handig is (en dat heb je bij schrikreacties niet in de hand), gaat ook de braafste knol aan de kletter. Heeft niets met kuddegedrag te maken, en ook niets met slechte opvoeding of gebrek aan schriktraining.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:15

mick75 schreef:
Tamary, we weten helemaal niet hoe deze pony's getraind waren. Wie zegt er namelijk dat het de schuld van de pony's was? Wie zegt dat niet de baasjes zich het apenzuur zijn geschrokken, daarmee de pony een signaal gevend van "dit is niet pluis" en dat de pony door de reacties van de mensen om zich heen, die hij geleerd heeft te vertrouwen, besluit de benen te nemen? Paniekende mensen geven een paard meestal niet echt het gevoel dat ze veilig zijn op dat moment, en al helemaal geen reden om maar op diezelfde mens te vertrouwen.

Want ook als jouw perfect getrainde paard dat blijkbaar nog niet opkijkt als een dakota z'n manen komt borstelen en daarna een paar parachutisten met fakkels en al uit de lucht komen vallen op dat moment niet het gevoel heeft dat hij op jou kan vertrouwen, neemt ie de benen. Alleen als jij rustig blijft, kan je je paard bij je houden. Hoe bomproof hij ook is. Hij reageert namelijk op jou, en dat is precies wat je wil. Maar als jouw reactie op dat moment niet handig is (en dat heb je bij schrikreacties niet in de hand), gaat ook de braafste knol aan de kletter. Heeft niets met kuddegedrag te maken, en ook niets met slechte opvoeding of gebrek aan schriktraining.

En nogmaals, waarom is dat geen onderdeel van de gewone lessen? Omgaan met onverwachte en paniek situaties op/naast je pony? Kinderen leren het niet, de ouders aan de kant leren het niet en alles gaat in blinde paniek als er iets misloopt. Je leert eerder een piaffe dan wat doe ik in een noodsituatie. Dat blijf ik niet snappen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:17

Dat hangt dan denk ik maar net van de instructeur af die je treft, en niet zozeer van de discipline waarin je rijdt. Dat is in ieder geval mijn ervaring. En eerlijk gezegd vind ik die discussie ook meer thuishoren op RT-D, dan bij dit nieuwsbericht.
Niemand van ons kent die kindjes en weet hoe ze les hebben gehad. En ook al waren ze nog zo goed getraind, ik zou mijn (jonge) kinderen nooit op een evenement laten rijden als ik wist dat daar een Dakota tot twee keer toe laag zou overvliegen. Ik hoop dat er geen gewonden zijn gevallen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:36

Zelfs al hoort het wel bij de gewone lessen, dan nog heb je een schrikreactie bij jezelf niet in de hand. Ik krijg tenminste echt wel een spontane hartaanval als een Dakota onaangekondigd mijn haar komt afscheren, en ik kan me nog wel situaties bedenken waarin ik banger ben dan paardlief maar paardlief wel mijn angst over gaat nemen. Mag ik nu nog paardrijden?

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:39

Na het eerste bericht in dit topic was ik geschokt over een laagvliegende dakota en parachutisten, daarna geschokt over een aantal reacties inmiddels lig ik in een deuk om de reacties.

Schriktraining: eens, belangrijk.
Vliegtuig: tja lastig.
Ruiter bomproof: helaas ook een mens kan schrikken
Dus deze situatie is gewoon erg lastig te oefenen.

Maar Tamary volgens mij zegt niemand hier dat de hele wereld stil moet staan als wij op het paard zitten, men geeft alleen aan dat dit inderdaad wel heel spannend is; ook voor eens mens. Wij wonen niet allemaal bij een vliegveld gelukkig.

Daarnaast weet niemand hoelang deze kids al rijden en of ze dus al schriktraining oid hebben gehad. En iedereen moet het leren en dat kan helaas niet uit een boekje waardoor ook minder ervaren ruitertjes op een pony zitten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:40

In Engeland hebben ze shows voor jonge kinderen op de pony waarbij de begeleider de pony aan het touwtje vasthoud. Kruizing bixie en keuring zeg maar. Dat zijn soms echt nog peuter/kleuters die je op die pony's ziet zitten.
Afbeelding

Koekeroekus schreef:
Bovendien zou ik ook heel hard wegrennen als ik dat aan zag komen .

ik ook! 30 meter hoogte... voor hetzelfde is hij aan het neerstorten!
Laatst bijgewerkt door joyce B op 07-07-14 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:43

Ik denk dat mijn (bomproof) paard en ik het dan in ongeveer 0,000001 seconde roerend met elkaar eens zijn: REN VOOR JE LEVEN!!! (en neem mij ook mee alsjeblieft).

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:47

Toch blij dat het merendeel van Bokt nog steeds denkt dat een paard een dier is en niet een ding wat je zo kunt automatiseren dat het in de meest extreme situaties 100% voorspelbaar en naar jouw wens reageert. Voor de rest: motorrijden is ook een leuke sport!

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:53

Vind het al geweldig dat mijn paard carbit schieten leuk vind om naar te kijken en met vuurwerk liever buiten blijft dan mee naar binnen gaat. Nu moet ik ook nog vliegtuigen onder minimale vlieghoogte zien te regelen. Z'n eerstvolgende verjaardag maar heliumballonnen in z'n manen knopen en overvliegende straaljagers regelen die vlak boven ons door de geluidsbarrière gaan.

Over die opvoeding nog even. Een paard leert zijn leider blindelings vertrouwen, dat zij blindelings de reactie volgen zonder zelf nog na te denken maakt dat een paard in het wild kans heeft te overleven.
Als ruiter schrikt en paard of pony voelt dit, zal deze meteen deze reactie opvolgen. Ze zullen niet nog even wachten of leider zich niet toevallig te vroeg druk maakte om niks. Dat niet iedereen deze reactie goed weet op te vangen, ja hoeveel rij ervaring heeft zo'n kind nou. Dat kan je als volwassene zelfs nog overvallen.

Het was echt even ongelukkige samenloop van omstandigheden en knap van alle ruitertjes die wel gewoon bleven zitten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 22:55

mick75 schreef:
Ik denk dat mijn (bomproof) paard en ik het dan in ongeveer 0,000001 seconde roerend met elkaar eens zijn: REN VOOR JE LEVEN!!! (en neem mij ook mee alsjeblieft).

In in die situatie is een stuur hebben wel heel handig, anders ren je voor het vliegtuig uit totdat die bovenop je valt. :)

En je mag gewoon blijven rijden hoor, van wat ik van je posts lees weet je wat je moet doen.

Als ik zou weten dat de organisatie zo'n stunt op het programma had staan had ik ook niet ingeschreven trouwens. Zelfs al is je eigen pony bomproof en blijft die staan/onder controle als er dieren omheen in blinde paniek gaan rennen ontstaan er makkelijk ongelukken waar ook jij bij betrokken kunt raken. Vraag me ook af wat de organisatie bezielde om zoiets te doen. En ronduit riskant en nu niet bepaald een paard gerelateerd "pauzenummer".