Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:13

Bij ons in de gemeente zij ze al soepeler geworden met het plaatsen van een schuilstal. Ze hebben het bestemmingsplan zelfs moeten aanpassen voor die van mij.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:16

Als het hier 2 dagen aan een stuk goed doorregend dan staan m'n 2 paddocks ook in de blubber :')
Ze hebben wel schuilstal en afdak maar voor naar hun water te moeten is het toch braaf door de modder dan...

Klein stukje droog onder een boom dat iets hoger is gelegen maar helaas kunnen ze niet droog gaan liggen als dat nat is...

Moeten mijn paarden nu ook weg? :') Ik hok ze ook liever niet op.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:17

Tja, wat mij betreft krijgt elk paard toegang tot zowel een fijn weiland, als een fijne stal, als een fijne paddock als een fijn stukje bestrating :j

Het is mooi dat men dankzij deze regel verwacht beter in te kunnen grijpen als een paard slechts een modderpoel heeft om wat rond te wandelen. Daarbij dan nog de regel dat ze minimaal 4 uur per dag de ruimte moeten krijgen om de benen te streken: lijkt me helemaal prima want daarmee voorzie je op een minimale manier op het recht van ieder paard om toch minimaal een aantal uren per dag even lekker wat te kunnen rennen, rollen, wandelen en doen op een prettige ondergrond +:)+

Kijk, ook ik hoop natuurlijk dat er niet 1 of andere over-enthousiaste pennenlikker vervelend gaat doen als die 2 bollies van ons toevallig net een puntje modder hebben uitgezocht om te gaan staan :P

Maar laat ze maar komen hoor. We hebben een fijne droge stal, zandpaddock, bestrating.... als dat niet goed genoeg is dan weet ik het niet meer :)

Het is even investeren om een kaal weiland geschikt voor paarden te maken, maar dat hoort er nu eenmaal bij :j

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:21

_Alarm_wlkp schreef:
Als het hier 2 dagen aan een stuk goed doorregend dan staan m'n 2 paddocks ook in de blubber :')
Ze hebben wel schuilstal en afdak maar voor naar hun water te moeten is het toch braaf door de modder dan...

Klein stukje droog onder een boom dat iets hoger is gelegen maar helaas kunnen ze niet droog gaan liggen als dat nat is...

Dus ze hebben droge grond om op te liggen? Waarom vertel je het dan hier, wil je een bevestiging hebben dat je het oké doet? :')
Droge grond -> mogelijkheden om te liggen/schuilen -> goed/oké.
Laatst bijgewerkt door xSlvna op 05-07-14 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:21

Even los van het modderprobleem:

Heeft iemand al een een controle meegemaakt op de 'minimaal 4 uur beweging per dag' regel?
Is zoiets te controleren?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:25

LBLGypsyCobs schreef:
Even los van het modderprobleem:

Heeft iemand al een een controle meegemaakt op de 'minimaal 4 uur beweging per dag' regel?
Is zoiets te controleren?

Is die regel er al dan? Wettelijk gezien?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:27

xSlvna schreef:
_Alarm_wlkp schreef:

Dus ze hebben droge grond om op te liggen? Waarom vertel je het dan hier, wil je een bevestiging hebben dat je het oké doet? :')
Droge grond -> mogelijkheden om te liggen/schuilen -> goed/oké.

Dat is BETON , ZONDER bodembedekking vandaar ;)
Vriendelijker mag ook wel..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:28

Kunnen ze zich daar in Den Haag zich niet eens beter bezig houden met zaken die er echt toe doen. In plaats van allemaal domme regeltjes te gaan bedenken. Ja, ik vind dit een domme regel. Nu krijgen paardeneigenaren en pensionstallen nog vaker mensen aan de deur die een paard/pony in een klein beetje modder staan aan de deur. Laat ze zich bezig houden met werkgelegenheid en dat soort zaken.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:31

xSlvna schreef:
Sommige mensen kunnen echt niet nadenken, of wel? *mist de facepalm-emoticon*

"Nu kan mijn paard 'swinters niet naar buiten", lekker vermoeiend zulke mensen :O

Nine, hebben ze dan geen een plek waar ze lekker kunnen liggen? Dan kun je ze nog beter een paar uurtjes ophokken.
Mijn merrie komt zodra de blub toeslaat in de kudde (hihi, veel hectare weiland en veel blub, zeker rondom de stal en het eten) op zijn eigen weiland te staan waar het gras van de zomer nog staat, geen blub, veel eten, véél grond (dus kán gewoon niet in de blub gelopen worden) en een schuilstal.

Ik zou haar nooit ergens zetten waar ze niet droog kan liggen. :n

Nou inderdaad :')

Bij de mensen waarvan de paarden soms in wat drek staan staat echt niet morgen de blauwgeklede bink voor de deur hoor :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:34

_Alarm_wlkp schreef:
Dat is BETON , ZONDER bodembedekking vandaar ;)
Vriendelijker mag ook wel..

Jij mag ook wat vriendelijker voor je paarden. Liggen ze wel eens in de blub te slapen? (hier toevallig een die dat heerlijk vind, als de keuze zand, stal met stro, droog weiland en blub gemaakt moet worden dan gaat die voor de blub, vandaar de vraag)
Zo nee, vind ik het ook niet goed van jou dat je je paarden geen ligplek aanbied.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:36

In de blub liggen lijkt me niet echt goed voor ze, in de zomer misschien niet erg als ze het zelf lekker vinden ter verkoeling.. In de winter zou ik echt niet willen dat mijn paard in de blubber ligt, ze moeten gewoon beschikking hebben tot een droge ligplek. Net zoals dat paarden beschikking moeten hebben over een schuilplek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 12:57

Niet om het een of ander hoor, maar ik heb die van mij dan toch nog altijd 10x liever tot hun knieën in de blubber (wat met de kleigrond in groot gedeelte van NL regelmatig aan de orde is), dan dat ze de hele winter lang in hun stal moeten doorbrengen...

Of wat nu als je een hb/spierbevangen paard hebt, die helemaal niet op het gras mag? Moet die dan ook maar zijn tijd op stal uitzingen?

Mij benieuwen hoe dit gaat uitpakken, want ik persoonlijk vind dat de dierenbescherming/AID maar bar weinig verstand heeft van dieren welzijn en paarden in het bijzonder...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:00

Ik vind het een goede regel.
Zoals eerder gezegd kunnen op deze manier de hardnekkige paardenhouders aangepakt worden.

Beetje blub is niet erg maar paarden die de gehele dag tot over de kogels in de drek staan dat kan gewoon niet.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:01

Mijn paard niet op stal staan die moet blijven bewegen ik ben ook heel benieuwd waar ze de grens trekken?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:04

Wanneer je paard niet op gras kan / mag staan en je hem (terecht!) geen 24 uur per dag op wilt hokken, en je woont in een land als Nederland waarvan je weet dat er periodes zijn dat weides heel erg nat worden en dan helemaal kapot gelopen worden....dan zorg je dus gewoon voor een droge uitloop :)*

Door een vracht zand op het land te gooien / een stuk te bestraten. Is echt wel te realiseren hoor als je maar wilt :j

In de betreffende wet ( https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 4-210.html ) staat het overigens zo en dat geeft toch een wat betere uitleg:

Citaat:
onderdeel e

Dieren die op slecht beweidbaar land worden geweid, kunnen door hun verblijf ernstige en pijnlijke ziekten en gebreken oplopen. Een weiland moet geschikt zijn voor de dieren die er worden geweid. Daarbij kan de duur van het verblijf een rol spelen. Of het doen beweiden van een slecht beweidbaar land onder onderdeel f valt, hangt samen met de duur van het verblijf. Het enkele dagen doen beweiden van slecht beweidbaar land zal niet direct tot ziekten en gebreken leiden. De lengte van deze periode zal mede afhankelijk zijn van de diersoort. Het doen beweiden van niet beweidbaar land is verboden.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:07

Ik heb trouwens ook wel stallen meegemaakt waar de paarden binnen meer in de drek stonden dan buiten.

De regel op zich vind ik niet verkeerd, ik hoop alleen wel dat de inspecteurs deze met verstand toepassen.

En dat er ook eens op grote stallen wordt gekeken en niet alleen naar de particulier.
Want achter elke staldeur of weidehek kan zich dierenleed afspelen en dan maakt het niet uit of deur of hek met touwtjes of gouden scharnieren vast zit.

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:13

Dus, dat betekend dat mijn paarden straks op stal moeten staan? of op stenen moeten lopen.. In de natuur lopen ze ook in de modder, Nu is het hier meestal altijd droog in de wei, Alleen ze kunnen de bak ook in, en die staat redelijk vaak onder water, wel drassig maar zakken niet verder dan helft van de hoef erin..

Ben benieuwt wat er nog meer achterweg komt :j

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:15

LBLGypsyCobs schreef:
Ik heb trouwens ook wel stallen meegemaakt waar de paarden binnen meer in de drek stonden dan buiten.

De regel op zich vind ik niet verkeerd, ik hoop alleen wel dat de inspecteurs deze met verstand toepassen.

En dat er ook eens op grote stallen wordt gekeken en niet alleen naar de particulier.
Want achter elke staldeur of weidehek kan zich dierenleed afspelen en dan maakt het niet uit of deur of hek met touwtjes of gouden scharnieren vast zit.

Sterke post! :j

Niets aan toe te voegen! Behalve _/-\o_

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:18

Welke inspecteur durft haar het slechte nieuws te vermelden? :+

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Sylke104 op 05-07-14 13:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lifeforhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:19

cobelens schreef:
Welke inspecteur durf haar het slechte nieuws te vermelden? :+

[ Afbeelding ]

Hahahaha, geweldig. _O-

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:22

luffwinny schreef:
Goed begin , nu hopen dat de gemeentes is makkelijker worden in het plaatsen van schuilstallen of afdak

Precies want dat is een heel groot punt. Het niet kunnen schuilen tegen weersinvloeden.
In België is deze wetgeving er door. Nu NL nog

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:23

gohya schreef:
Je kan áltijd zorgen voor een droog stukje weiland.Je betegeld gewoon een groot stuk,zodat ze áltijd op een droge plek kunnen staan.Mijn paarden staan 24/7 buiten, ik heb de mzzl dat dit weiland behoorlijk hoog en dus vrij droog ligt.Maar ook ik heb regelmatig een groot gedeelte modder,maar ook een groot stuk droog.
Het hoeft dus helemaal geen probleem te zijn om een stukje van je weiland droog te maken.Ook al heb je een klein weiland,het kan écht wel.

Je betegelt gewoon?? Mag jij bij ons eens komen proberen... Er zijn genoeg plaatsen waar je bijna niets mag en dus ook niet veel dingen haalbaar zijn. Ik sta net tegen/in een natuurgebied en bij ons mag je nog geen kruiwagen zand van ergens anders op de weide gooien of ze staan al aan je deur...
Laatst bijgewerkt door Yontheke op 05-07-14 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Re: Paard in modderweiland niet meer toegestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:25

Dus dan moet je paard maar de hele dag staan omdat die nergens kan gaan liggen? Pff, die van mij zou volgens mij gek worden als die niet voldoende kan liggen. Vind zoiets zó belangrijk hè.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 13:46

ohjajoh6 schreef:
Niet om het een of ander hoor, maar ik heb die van mij dan toch nog altijd 10x liever tot hun knieën in de blubber (wat met de kleigrond in groot gedeelte van NL regelmatig aan de orde is), dan dat ze de hele winter lang in hun stal moeten doorbrengen...

Of wat nu als je een hb/spierbevangen paard hebt, die helemaal niet op het gras mag? Moet die dan ook maar zijn tijd op stal uitzingen?

Mij benieuwen hoe dit gaat uitpakken, want ik persoonlijk vind dat de dierenbescherming/AID maar bar weinig verstand heeft van dieren welzijn en paarden in het bijzonder...

Maar vinden je paarden dat ook, denk dat elk paard best een periode even een droge plek wil hebben om te eten of even lekker te liggen.

Ik vind het een prima wet, dat geeft paarden eigenaren een goede rede om eens eerlijk en kritisch te kijken naar de manier hoe ze hun paarden houden.
Toen de wet kwam dat elk paard minimaal 4 uur zijn stal uit moest gilde alle 24/7 aanhanger goed zo.
En nu zijn die zelfde 24/7 aanhangers aan de beurt. :D
Op zich is elke wei zo te maken dat je paard 24/7 naar buiten kan ondanks deze wet. Het kost wat geld, maar ja dat moesten de stal aanhangers ook uitgeven om die paddock aan te leggen om hun paard de 4 uur vrije uitloop te moeten bieden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:01

Ik vind het grote gros wel erg miepen zeg. Het is een mooie regel en kan je daar niet aan voldoen is het in mijn ogen ongeschikt om daar paarden te houden, verkassen dus. Een paard moet gewoon de beschikking hebben op droge stukken, al dan niet een droge schuilstal of een droge paddock en wat bestrating. Niet zo moeilijk, kost gewoon even wat. Dieren houden is nu eenmaal kostbaar.