Gregory Wathelet rijdt parcours uit zonder hoofdstel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:16

MarvanTom schreef:
unihorses schreef:
iets zegt me dat hij het niet door heeft onderweg, maar ik dnek niet dat het de schuld is van de groom... flexibele oortjes en het mutsje maakt gewoon dat het eraf gleed.

Ik weet het zo net nog niet, hoor...
Als het hoofdstel goed op maat was afgesteld, zou een oornetje juist wat meer "klemmend" moeten werken, niet dat als het paard de oren naar voren steekt de hele boel vanaf de voorkant eraf vliegt.
Iets klopte er niet aan de optoming en daar is toch echt de groom verantwoordelijk voor.
Sorry... ;)

Maar hoe vaker ik naar het filmpje kijk des te knapper ik het ga vinden.
Superpaard! Met zo'n bungelend hoofdstel voor de ogen en tegen het hoofd aan en overal eigenlijk.
Wát een vertrouwen en een doorzettingsvermogen, zeg!
Paard is gewicht in goud waard, dubbel zelfs! =:)

nou hier 1 met mini oortjes en dan mag je aansnoeren wat je wil :+ zonder kaakriem...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:28

Bij mennen komt dit ook wel eens voor, dat het kopstuk over de oren schuift (hoofdstel is zwaar), zeker met 2-span of 4-span als ze even onderweg schuren bij de buurman.
Daarom meestal het kopstuk vastzetten met een vlechtje bovenin.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 14:56

janouk schreef:
Bij mennen komt dit ook wel eens voor, dat het kopstuk over de oren schuift (hoofdstel is zwaar), zeker met 2-span of 4-span als ze even onderweg schuren bij de buurman.

Alleen gaat dat bij menig sportpaard niet omdat ze een derde oor wegscheren/knippen dus kun je bijna niet vlechten xd

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:01

unihorses schreef:
nou hier 1 met mini oortjes en dan mag je aansnoeren wat je wil :+ zonder kaakriem...

Bedoel je keelriem?
Op deze video kan ik de optoming niet goed zien, maar ik mag aannemen dat de bakstukken dan toch te lang waren misschien?.
Alhoewel ik een appaloosa heb gekend en gereden, die met een perfecte optoming zomaar haar bit 'uitspuugde' en dan zat je er ook op met zonder niks. :+
Het is eigenlijk ook geen discussie waard. ;)

Het is gebeurd, godzijdank goed afgelopen en gaat toch de boeken in als 'opmerkelijk'. :D

max66

Re: Gregory Wathelet rijdt parcours uit zonder hoofdstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:03

volgens mij had de ruiter het echt pas door toen ie ook afstapte, eerder niet volgens mij...(heb het filmpje nog eens bekeken)

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:08

Wat knap! Ik vind dat Whatelet heel rustig reed, en wat een goede reactie van hem om er af te klimmen toen hij het zag. Paardje luistert goed naar de hulpen zo te zien, én heeft vertrouwen in de ruiter.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:12

Suzanne F. schreef:
PenP2014 schreef:
Hij houd wel netjes zn bitje vast zeg :P

Ja maar dat komt ook omdat de ruiter het contact met de mond bewaart. :)

Of omdat we de neusriem lekker strak aangesnoerd hebben !

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:14

Ik zie geen neusriem meer om, Darwin. Dus dat gaat niet om. Paard heeft echt alleen nog maar het bit in.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:17

SuperAssie schreef:
janouk schreef:

Alleen gaat dat bij menig sportpaard niet omdat ze een derde oor wegscheren/knippen dus kun je bijna niet vlechten xd

Jawel hoor. Toen ik nog sgw reed had ik altijd het hoofdstel vast met een touwtje aan net 1ste vlechtje.

Echt wat een braaf dier zeg! Volgens mij had de ruiter het idd niet door.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:32

Haha, nu begint er weer een klasse van de GCT waar hij als laatste moet starten. Met hetzelfde paard. Hopelijk blijft alles nu beter zitten.

Voor wie het live wil volgen: http://www.globalchampionstour.com/gct-live/ (gct tv)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:35

MarvanTom schreef:
unihorses schreef:

Bedoel je keelriem?
Op deze video kan ik de optoming niet goed zien, maar ik mag aannemen dat de bakstukken dan toch te lang waren misschien?.
Alhoewel ik een appaloosa heb gekend en gereden, die met een perfecte optoming zomaar haar bit 'uitspuugde' en dan zat je er ook op met zonder niks. :+
Het is eigenlijk ook geen discussie waard. ;)

Het is gebeurd, godzijdank goed afgelopen en gaat toch de boeken in als 'opmerkelijk'. :D

nope, keelriem werkt niet om het op de plek te houdne ( of je moet gaan wurgen :+ ) kaakriem wel

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:51

Kaakriem gaat echt over de kaak, zo een riem die london ook heeft, die aan de bakstukken vast zit. Wel een stuk veiliger ja.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:19

voor
Afbeelding
na
Afbeelding
Gregory heeft zelf bevestigd dat het door het oornetje kwam

xLian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:20

Knap zeg!

Ik denk ook dat hoofdstel meteen gebroken was als hij erin gestaan had. Zo sterk is leer niet.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:21

ik heb het gezien..... natuurlijk heb je dat wel door...... je ziet dat gewoon. En ik vind dat hij gewoon lef toont door gewoon door te gaan. Iedereen heeft het door wanneer je hoofdstel eraf flikkert!!!! Stom of niet...je neemt een beslissing op dat moment, als het paard braaf is en aan de hulpen.... why not!!! alleen heeft bijna niemand de ballen om dat gewoon te doen!!!!

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:21

Die rijdt dus nooit meer met een oornetje :=

Mariska_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:23

Ik vind het ontzettend knap, en wat een braaf paard!
Hij zal vast wel geweten hebben wat hij deed :)

maximebailey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:30

Heel knap!

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:34

Edit: zie nu pas dat de startlijst ook daarwerkelijk de ranglijst is :+
Laatst bijgewerkt door HighVoltage op 05-07-14 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:41

Daarom rij ik ook niet meer met oornetjes, bij mij is hetzelfde gebeurd voor de wagen. Brrr

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:48

Met verbazing alle reacties hier gelezen....
Even geleden struikelt een paard, maar probeer de ruiter het parcours af te maken wat helaas eindigt in een nare valpartij. Heel bokt in rep en roer dat hij had moeten stoppen ed. Nu verliest er een ruiter zn hoofdstel...nou ja het hoofdstel bungelt tussen de benen van het paard (inclusief het netje) en nu ineens is ie een held en is het super knap.
Mis ik hier de logica ?

spekenham

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:01

gelukkig goed afgelopen en wat een prestatie van paard en ruiter echt heel erg knap

denk zelf dat ruiter het niet door had tot net na de laatste sprong

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:03

Tuurlijk heb je dat door :') Lijkt me stug dat een ruiter op dat niveau niet door heeft dat zijn hoofdstel eraf valt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:04

_Mondy_ schreef:
Met verbazing alle reacties hier gelezen....
Even geleden struikelt een paard, maar probeer de ruiter het parcours af te maken wat helaas eindigt in een nare valpartij. Heel bokt in rep en roer dat hij had moeten stoppen ed. Nu verliest er een ruiter zn hoofdstel...nou ja het hoofdstel bungelt tussen de benen van het paard (inclusief het netje) en nu ineens is ie een held en is het super knap.
Mis ik hier de logica ?

Ik ben een van de personen die in het ene topic fel tegen was, en hier 'wel voor'.

In het vorige topic was onregelmatigheid te zien, ge-mep en fout aansturen, veel fouten vanuit de ruiter in mijn ogen, die val had niet hoeven gebeuren, die bocht had gewoon groter gemoeten.

Maar hier? Eerlijk? Denk dat je het in eerste instantie niet merkt, zeker omdat het paard correct doorloopt (geen twijfel in dat hele paard te zien, denk voor hem ook niet te merken) en erna niet verwacht dat het hoofdstel dicht bij de benen zit op de sprong. Geen idee waarom, ik zou het persoonlijk NIET bedenken, van "Hey dat ding kán nu wel in de buurt van de benen komen", daar denk je volgens mij niet bij na als het stuur- en loopwerk correct gaat.

JitskeJeldau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:33

Ben ik de enige die het opmerkelijk vind dat de groom erbij moet komen om het hoofdstel weer om te doen :S XD