Perl-Borg: Rath met Totilas naar 85.180 procent

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dallista

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:31

Klein beetje off-topic. Bij de opmerking over de observatiewedstrijd ging even een belletje rinkelen bij me. Dit staat op de site van CHIO Aken:

Frage: Und Totilas?
Kemperman: Er wird am Wochenende in Perl-Borg starten, danach entscheidet die Bundestrainerin, welche Reiter in Aachen starten werden.

Aken is ook observatiewedstrijd, dus na dit resultaat en hopelijk ook goede verder dit weekend kunnen ze waarschijnlijk niet om hem heen. Dat kan een leuke pre-WEG clash worden! Ik hoop er zo op, want ik zou hem zo graag nog een keer in het echt zien.

Thats_Me

Re: Perl-Borg: Rath met Totilas naar 85.180 procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:38

Ik kan eigenlijk maar een ding zeggen: Wat Gaaf!!! Ben zo blij dat dit dier weer in de ring is. Blijft toch mooi om naar te kijken ook al zijn er nog wel verbeterpuntjes maar die heeft iedereen!

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:44

Misschien ben ik op dat punt heel sceptisch en wantrouwig... maar ik heb nu echt zo het gevoel dat deze combinatie loeihoge punten krijgt om hun beetje 'moed' te geven om verder te blijven trainen...

Want ik vind dit een van de combinatie die me eerder de aandacht op een ander laten vallen dan op hun.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:48

Rath is veel te groot voor Toot, vind het geen mooie combinatie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:58

Aryana schreef:

Edward zijn benen wel eens zien hangen, qua grootte is Totilas een vrouwenpaard.

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:01

Ik ben wel eens benieuwd hoe het paard het zou doen onder een amazone...

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:02

Ben wel benieuwd naar hoeveel hij krijgt bij de juryleden die vaak op de grote concoursen jureren. De juryleden die hier hebben gejureerd, heb ik nog nooit van gehoord.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:48

FriesWytske schreef:
Ben wel benieuwd naar hoeveel hij krijgt bij de juryleden die vaak op de grote concoursen jureren. De juryleden die hier hebben gejureerd, heb ik nog nooit van gehoord.

Grappig, want als je nog nooit van Wüst hebt gehoord, volg je de dressuur denk ik niet zo van dichtbij, want als er iemand bekend is, dan is het zij wel. Eisenhardt trouwens ook hoor.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:08

Hermelientje schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
Al kwamen ze uit voor Mars en zat E.T. er op, dat vind ik niet zo belangrijk.

Wat me wel interesseert is hoe deze score tot stand is gekomen, hoe de beoordeling per onderdeel is.
Ik kan de vraag om een transparantere jurering heel goed begrijpen.

Nou als het je zo interesseert zou je om te beginnen de link uit de openingspost kunnen volgen en dan op het vergrootglas achter de naam Rath klikken. Zie je precies de cijfers per onderdeel. Kun je ook zien dat zijn uitgestrekte draf niet erg goed beloond wordt (7's en een enkele 6,5) en zijn piaffe veel punten scoort. Aangezien tegenwoordig elke piaffe dubbel meetelt ( dit was niet zo toe Gal Totilas nog reed) is het logisch dat je hoger uitkomt. Als je de oude proeven van Gal volgens het nieuwe systeem zou punten komt hij ook iets hoger uit.
Mensen vinden de scores van nu te hoog, dat vind ik niet. Er wordt gewoon tegenwoordig gebruik gemaakt van alle cijfers van 1 tm 10. Waarom zou je eigenlijk niet de punten van 1 tm 10 mogen benutten bij dressuur.? Vroeger zag je vaak in de basissport dat uitsluitend de 5, 6 en 7 werden gebruikt. Dat vind ik pas echt onzinnig.
Heb de proef nog niet bekeken maar ik weet wel uit ervaring dat ik het vaker eens ben met O-jurylid Wüst dan met sommige Bokkers. :D

Bedankt voor je terechtwijzing, het interesseert me inderdaad :)

Heb het cijferlijstje doorgelezen, maar hoe kan een onregelmatig gaand paard zulke hoge cijfers krijgen?
Even los van of het paard nu zelf stuk is of dat de ruiter hem hindert, ik zie toch haperingen die in een basisproef lagere punten zouden opleveren of zelfs uitsluiting.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:16

Waar zie je dat dan? Ik heb het even gemist.

Mooie proef en wat een kanon van een paard!!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:26

Tabaluga12 schreef:
Waar zie je dat dan? Ik heb het even gemist.

Mooie proef en wat een kanon van een paard!!

Vooral de laatste AC lijn richting afgroeten, maar eigenlijk de gehele proef wel.
Het knikken in het hoofd, het verschil tussen beide voorbenen.

Timo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:28

Gefeliciteerd Isabell! Na al die jaren heeft zij ook eindelijk een 80% score! *\o/*

Volgens mij is dat nog niet gemeld in dit topic.. :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:39

Vind de score te hoog, want het paard loopt niet gelijkmatig.
Wel weer een grote verbetering met het vorige optreden.
Rath verbetert zich rijtechnisch in de samenspraak met Totilas de laatste tiijd zienderogen (olv Janssen?) en dat is een groot pluspunt.

Ik ben ook een beetje bang dat deze gehypete combi overal "omdat" hele ogen ogen gaat gooien.
En dus onterecht waanzinnig hoge punten gaat krijgen.

Maar uiteindelijk kristalliseert zich de boel wel weer uit, vermoed ik, als de eerste sensatie van 'Totilas terug op het wedstrijdtoneel" er af is.

Isabell Werth vind ik ook te hoog gepunt die vind ik de laatste jaren trouwens steeds minder fijn door de baan gaan, of ze heeft de juiste paarden niet, of ze is over het hoogtepunt heen, ik weet het niet, het ziet er bij haar de laatste tijd helemaal niet plezierig of losjes meer uit.

Vind het mooi dat Rath steeds ietsje beter lijkt aan te voelen wat Totilas nodig heeft.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:33

Ik zie veel verbetering hier ten opzichte van de vorige twee keren maar heb toch nog wel wat opmerkingen (in het kader van de beste stuurlui staan aan wal lol :+ }:0 :Y) ). Ten eerste is hij nog steeds ongelijk in het voorbeen, wel al een stuk minder dan dat het was maar inderdaad onregelmatig, die laatste passage was eigenlijk echt niet om aan te zien, leek wel alsof hij hinkte. Ten tweede, hoewel dit ook een stuk beter is, stoor ik me nog steeds aan het stanggebruik, het is niet meer horizontaal maar werkt nog steeds behoorlijk in. Pluspunt is wel dat de stang netjes stilhangt maar iets meer lucht zou het beeld nog mooier maken. Verder zou MAR voor het mooie plaatje iets minder achterover mogen hangen en iets meer scharnieren in de bekken en een bollere rug mogen hebben. Tot slot, die tweeëers, waren echt superscheef. Heb niet nagekeken wat voor punten hij daarvoor heeft gekregen maar daar zit nog wat werk in denk ik als je afgaat op deze proef. Ondanks deze vier opmerkingen vind ik het nu wel een fijn beeld om naar te kijken en vind ik de aanleuning fijn en wordt Totilas nu ook mooi op lengte gereden. Of ik de score terecht vind dat weet ik niet, vind het op het eerste gezicht ook niet ontzettend misplaatst denk ik.
Laatst bijgewerkt door DromenLies op 28-06-14 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:40

FriesWytske schreef:
Ayasha schreef:
Neuh is niet nieuw, was bij de vorige ruiter met dit paard ook al zo. :D

Ben het hier niet mee eens. Jij doet er alles aan om Gal nu zwart te maken. Ik vind dit net als anderen er bij vlagen gewoon onregelmatig uit zien. En je kunt op het laatste lijntje heel duidelijk zien dat Totilas het nog wil redden voor zijn ruiter. Maar dat zijn ruiter hem met zijn stugge handen tegen houd. En nee, zo rijd Gal niet. Die rijd met rust, zoals afgelopen week ook in Rotterdam was te zien. Waar ook iemand met een slechte proef won. Waar totaal geen ontspanning in zat en dikke fouten in zaten. Zo vind ik Charlotte ook stug met haar handen. Geef mij Edward en HP dan maar, die proberen het tenminste met rust op te lossen. Daar zie je bijna niet aan dat ze hulpen geven of dat ze iets aan het corrigeren zijn.

Als wij zo zouden rijden op een wedstrijden, hadden wij echt niet dit soort punten gekregen. Nog niet eens een winstpunt.

Nou nou alles... Als ik er álles aan wilde doen zou ik nog veel meer uit de kast kunnen trekken dan deze opmerking maar daar heb ik niet zo'n behoefte aan. Feit is, wat verderop ook al gezegd is, dat Totilas ook onder Gal ongelijkmatig liep, in verhouding met zijn voorbeengezwaai weinig achterbeenactie toonde (en ergens misschien ook wel logisch, als ie die achterbenen zo ver moet gooien gaat ie in de knoop komen vrees ik.) en ook de spanning was bij Gal zeker aanwezig (en daar liep ie ook al zo heerlijk kort in het halsje wat ik hem nu helaas ook weer een paar stukken zie doen tot mijn grote spijt. ). Maar nu vallen mensen daar ineens over terwijl Gal de hemel in geprezen werd.

Het is simpel: een paard dat zo groot beweegt heeft voordelen: hij beweegt knap. MAAR elke taktfout en onregelmatigheid wordt ook gigantisch uit vergroot. Als Toot een taktfout maakt kan je er niet naast kijken. Doet mijn HTK knol dat dan zou je er nog wel eens overheen kunnen kijken. Dat is de "tol" van zo'n superbeweger. :) (en dat niet alleen maar goed, dat doet hier niet ter zake)

Ik denk dat menig bokker geen zuivere pas uit Totilas zou kunnen rijden dus wat dat betreft heb ik voor BEIDE ruiters bewondering. :)

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:44

bigone schreef:
[Edward zijn benen wel eens zien hangen, qua grootte is Totilas een vrouwenpaard.

:D :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 13:49

Ayasha schreef:

_/-\o_ :')

Ik blijf het bijzonder vinden dat een aantal bokkers zichzelf beter vinden kunnen jureren dat een ervaren jury??!

dat het leuk is dat de duitsers een nederlandse trainer moeten nemen? Eu paard is dus op een dusdanige manier getraind dat het op een andere manier niet kan presteren. Of je daar terecht trots op moet zijn weet ik zo nog niet ;)

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 14:11

Leffroi schreef:
Wanneer begint men nou gewoon toe te geven dat het langzamerhand gewoon een goeie combinatie wordt? Ja, we waren allemaal wel fan van de combinatie met Edward, maar die is er niet meer. Ja, Rath heeft een enorm slechte start gehad, maar ondanks alle commentaar is hij toch door blijven gaan. Doorzettingsvermogen. Okee, het beest mag dan wel 16 miljoen gekost hebben en zal hij wel 'moeten', maar steeds dat gezeur, worden jullie daar nou niet zelf heel moe van? :')

Ik vond het een fijn ogende proef!

_/-\o_

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:03

Cemlys schreef:
Ayasha schreef:

_/-\o_ :')

Ik blijf het bijzonder vinden dat een aantal bokkers zichzelf beter vinden kunnen jureren dat een ervaren jury??!

dat het leuk is dat de duitsers een nederlandse trainer moeten nemen? Eu paard is dus op een dusdanige manier getraind dat het op een andere manier niet kan presteren. Of je daar terecht trots op moet zijn weet ik zo nog niet ;)

Oh we moeten dus onze mond houden :P

BTW dit is een discussie forum ;) .

Ik vind het wel okay die kritische blik...kun je een hoop van leren :j . Kan mijn ook nog heugen dat Gal ook behoorljk werd bekritiseerd op het forum en dat er toen ook al werd gezegd dat het paard soms niet zuiver was om maar te zwijgen over de voorbenen.
Ik vond de proef er ook zeker niet verkeerd uitzien maar heb wel het idee dat er een beetje TE gejureerd is. Ook fijn om te weten dat de puntentelling nu anders is. Dat had ik zelf nog niet meegekregen en dat zal ook wel verklaren dat hij nu hoger scoort als Gal deed.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:04

Dallista schreef:
Klein beetje off-topic. Bij de opmerking over de observatiewedstrijd ging even een belletje rinkelen bij me. Dit staat op de site van CHIO Aken:

Frage: Und Totilas?
Kemperman: Er wird am Wochenende in Perl-Borg starten, danach entscheidet die Bundestrainerin, welche Reiter in Aachen starten werden.

Aken is ook observatiewedstrijd, dus na dit resultaat en hopelijk ook goede verder dit weekend kunnen ze waarschijnlijk niet om hem heen. Dat kan een leuke pre-WEG clash worden! Ik hoop er zo op, want ik zou hem zo graag nog een keer in het echt zien.

Dan zet ik m'n geld op Valegro! :j

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:05

koenborias schreef:
Netjes! Maar begrijp mij niet verkeerd... In Duitsland gaan de scores laatst wel erg hoog, eigenlijk onrealistisch.. Sprehe had laatst ook al 90% in de kür terwijl ze dat nooit had gereden, Bella Rosa (heel goed paard trouwens) gisteren ook opeens 4% hoger dan normaal... Zouden ze in NL ook moetn doen!! :j

En nog aan toe te voegen dat ik ze allemaal hoog zie score en ze het echt gun, maar het de laatste tijd wel ergg op valt... Behalve Unee BB van Werndl, die is gewoon goed! :D Groot fan van die combinatie!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:24

Ik vind het ook bijzonder dat je, al rijd je zelf niet hetzelfde niveau als de top-ruiters, blijkbaar geen commentaar op hun verrichtingen schijnt te kunnen of zelfs MOGEN hebben.
Dat heeft toch niets met beste stuurlui aan wal te maken, of met misgunnen

Het is niet zo dat je iets niet kunt zien of beoordelen TENZIJ je op precies hetzelfde niveau bezig bent. dat is lariekoek.

Dat je geen commentaar of kanttekeningen zou kunnen maken is dezelfde lariekoek.
Daarvoor is nu juist een Forum/ een topic.

Iedereen kan er naar kijken en diens zegje doen. Mits fatsoenlijk ingekleed. Anders krijg je vanzelf wel de censuur over je heen.

Er zijn ook mensen die gewoon een mening spuien, volgens mij staat dat ieder nog steeds vrij, mits geen persoonlijk gescheld.

Ergert me al langere tijd, dat je iedere op- of aanmerking op wie of wat dan ook zowat in watten moet verpakken, om over "toppers" iets te kunnen of mogen zeggen.
Dat zijn ook maar gewone mensen hoor. dat geidealiseer van idereen "omdat iemand zo hoog rijdt: is prima, maar niet iedereen ligt er voor in katzwijm. En voor de niet-toppers erger ik me altijd aan die obnderwerpen waar mensen iets plaatsen (bijvoorbeeld in rij-topics) waar er dan bij voorbaat bijstaat dat iedere kritiek welkom is, maar geen verhaal over zus, en liever ook niks over zo. Ja, zeg!

Kritiek moet gewoon kunnen, t.o.v. iedereen, of het nou Anky, Gal, Rath, of jan-in-de-straat is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:27

terpentijn schreef:
Ik vind het ook bijzonder dat je, al rijd je zelf niet hetzelfde niveau als de top-ruiters, blijkbaar geen commentaar op hun verrichtingen schijnt te kunnen of zelfs MOGEN hebben.
Dat heeft toch niets met beste stuurlui aan wal te maken, of met misgunnen

Het is niet zo dat je iets niet kunt zien of beoordelen TENZIJ je op precies hetzelfde niveau bezig bent. dat is lariekoek.

Dat je geen commentaar of kanttekeningen zou kunnen maken is dezelfde lariekoek.
Daarvoor is nu juist een Forum/ een topic.

Iedereen kan er naar kijken en diens zegje doen. Mits fatsoenlijk ingekleed. Anders krijg je vanzelf wel de censuur over je heen.

Er zijn ook mensen die gewoon een mening spuien, volgens mij staat dat ieder nog steeds vrij, mits geen persoonlijk gescheld.

Ergert me al langere tijd, dat je iedere op- of aanmerking op wie of wat dan ook zowat in watten moet verpakken, om over "toppers" iets te kunnen of mogen zeggen.
Dat zijn ook maar gewone mensen hoor. dat geidealiseer van idereen "omdat iemand zo hoog rijdt: is prima, maar niet iedereen ligt er voor in katzwijm. En voor de niet-toppers erger ik me altijd aan die obnderwerpen waar mensen iets plaatsen (bijvoorbeeld in rij-topics) waar er dan bij voorbaat bijstaat dat iedere kritiek welkom is, maar geen verhaal over zus, en liever ook niks over zo. Ja, zeg!

Kritiek moet gewoon kunnen, t.o.v. iedereen, of het nou Anky, Gal, Rath, of jan-in-de-straat is.

Inderdaad. Dat valt mij ook steeds meer op hier op bokt. Je mag bijna je eigen mening niet meer zeggen, want je hebt er geen verstand van als je niet op dit niveau rijd.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:32

bigone schreef:
Aryana schreef:

Edward zijn benen wel eens zien hangen, qua grootte is Totilas een vrouwenpaard.

Totilas is 1.75, niet bepaald een vrouwenmaatje hoor :')

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:07

Een tijdje terug waren er heel veel mensen geschokt over het onderzoek met schuivende zadels door kreupele paarden. Hoe je nu niet kon zien dat je paard kreupel was... Dat is dus iets wat mij stoort, dat er als je eenmaal op hoog niveau rijdt, er heel wat brilletjes opgaan en er niets meer van gezegd wordt (of men durft niet, of ziet het niet). En of dat nu over Rath gaat of Edward of heel iemand anders, dat maakt nu even helemaal niet uit. Als ik laatst op een grote wedstrijd in de GP zie dat er paarden lopen die hun hals amper kunnen bewegen, er heel wat onregelmatig door de baan gaan, of met hun mond wijd open lopen in hun proef en toch boven de 70% rijden, krijg ik toch altijd een beetje de kriebels. De jury's kunnen daar niet op afgerekend worden (behalve die open monden dan), die moeten onderdeel per onderdeel puur technisch beoordelen, en als dat goed in elkaar zit dan krijgen de ruiters ook de punten. Maar ik heb er weleens een beetje moeite mee wat er allemaal met de paarden uitgehaald wordt om op dit niveau te presteren. En dan heb ik het niet over een beetje fysiotherapie ;). Knap van de dierenartsen dat ze het voor elkaar krijgen die paarden daar te krijgen en te houden, maar is dat wel wat we willen? Een mens die topsport doet kiest er zelf voor om zich bijv helemaal vol te laten spuiten, een paard maakt die keuze niet zelf. Ik vind dat best weleens moeilijk.