Opinie: Endurancepaard als wegwerpproduct

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shuristar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:57

farahdiba46 schreef:
Och, daar zijn de goedpraters al.....Jamaaar andere takken doen dit en dat. Daar gaat het dus nu niet over.en dan wordt hier ergens eerder iemand die haar mening geeft maar heel banketstaaf weg gezet als dressuurprikker. Kinderachtig hoor en dan hierboven weer:beter dan beter dan bladiebla WIJ hoeven geen bladiebla en beter dan gefrustreerde paarden in een bak.

Wie de schoen past trekt hem aan zou ik zeggen!
En diegene als dressuur prikker werd weggezet heeft zelf ook niet al te leuke opmerkingen geplaatst. (ik zou ze zelfs ronduit onzinnig willen noemen zoals; als een paard aan het infuus gaat is het altijd de schuld van de ruiter...)

Maar het gaat hier niet over de basis sport. In de basis gaat het bij alle sportonderdelen een stuk vriendelijker als bij het professionele gedeelte. Overal waar geld mee verdient wordt zakt het dierenwelzijn naar de achtergrond. Dat is algemeen bekend.

Ik weet helaas geen oplossing, behalve zeggen dat alle ruiters uit de groep 7 landen niet meer mee mogen doen. Waarschijnlijk hebben we dan ook geen wedstrijden meer?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:00

Babybeertjes schreef:
Maar het gaat hier niet over de basis sport. In de basis gaat het bij alle sportonderdelen een stuk vriendelijker als bij het professionele gedeelte. Overal waar geld mee verdient wordt zakt het dierenwelzijn naar de achtergrond. Dat is algemeen bekend.

Behalve bij de dressuur, die worden in de L al geprikt en met rukken en plukken gereden en van de wei gehouden ivm 'kans op blessure's en een verkleurde vacht'.

Babybeertjes schreef:
Ik weet helaas geen oplossing, behalve zeggen dat alle ruiters uit de groep 7 landen niet meer mee mogen doen. Waarschijnlijk hebben we dan ook geen wedstrijden meer?

Waarschijnlijk niet, het geld moet toch ergens vandaan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:30

Babybeertjes schreef:
farahdiba46 schreef:
Och, daar zijn de goedpraters al.....Jamaaar andere takken doen dit en dat. Daar gaat het dus nu niet over.en dan wordt hier ergens eerder iemand die haar mening geeft maar heel banketstaaf weg gezet als dressuurprikker. Kinderachtig hoor en dan hierboven weer:beter dan beter dan bladiebla WIJ hoeven geen bladiebla en beter dan gefrustreerde paarden in een bak.

Wie de schoen past trekt hem aan zou ik zeggen!
En diegene als dressuur prikker werd weggezet heeft zelf ook niet al te leuke opmerkingen geplaatst. (ik zou ze zelfs ronduit onzinnig willen noemen zoals; als een paard aan het infuus gaat is het altijd de schuld van de ruiter...)

Als je goed zou lezen, zou je gezien hebben dat ik zei dat er ook zoiets als domme pech is. Maar dat ik niet geloof dat alle afkeuringen (op wat dan ook) een kwestie is van domme pech. Maar in 60% van de gevallen onkunde, onwetenheid of soms ook zeker egoïsme is. Ook in de basis sport willen mensen winnen. Ook wanneer de hoofdprijs een zakvoer of een halster is. Het gaat dan niet om de prijs maar om de eer.

xSlvna schreef:
Behalve bij de dressuur, die worden in de L al geprikt en met rukken en plukken gereden en van de wei gehouden ivm 'kans op blessure's en een verkleurde vacht'.

in de categorie onzinnige opmerkingen... 8)7

Ruud_O

Re: Opinie: Endurancepaard als wegwerpproduct

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:26

In groep 7 zijn ook goede mensen hoor Linda ;-)

Het zou juist mooi zijn als we die groep met goede mensen te mobiliseren, zodat van binnenuit de boel kan worden aangepakt.

En als de topsport niet wordt aangepakt, dan zal dit soort "gedrag" uiteindelijk ook in de basissport terug komen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:54

Anoniem schreef:
xSlvna schreef:

in de categorie onzinnige opmerkingen... 8)7

Maar geen onzinnige opmerking van mij maar van genoeg dressuurprikkers ( :Y) ) om mij heen. Niet gaan doen alsof ik dit verzin, ik hoor dit echt rete vaak bij mensen die net een L tot M proef neer kunnen zetten, paarden staan vaak in de zomer 4 uur per dag op de paddock, met zomerdeken op. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 15:59

xSlvna schreef:
Maar geen onzinnige opmerking van mij maar van genoeg dressuurprikkers ( :Y) ) om mij heen. Niet gaan doen alsof ik dit verzin, ik hoor dit echt rete vaak bij mensen die net een L tot M proef neer kunnen zetten, paarden staan vaak in de zomer 4 uur per dag op de paddock, met zomerdeken op. :')

Ik zeg ook niet dat je dit verzint, want misschien heb jij alleen maar belabberde ruiters in je omgeving.

Maar ik geloof dat de opmerking niet bijdraagt aan deze discussie. Omdat het hier niet over dressuurpaarden of ruiters gaat.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 16:07

Anoniem schreef:
Maar ik geloof dat de opmerking niet bijdraagt aan deze discussie. Omdat het hier niet over dressuurpaarden of ruiters gaat.

Ik ging in op het volgende:

Citaat:
In de basis gaat het bij alle sportonderdelen een stuk vriendelijker als bij het professionele gedeelte

Maar ik zie nu net dat ik het verkeerd gelezen had, dacht gelezen te hebben dat alle sportonderdelen vriendelijker waren dan de endurance-top.

Aileen_Noël

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 20:08

Ruud_O schreef:
In groep 7 zijn ook goede mensen hoor Linda ;-)

Het zou juist mooi zijn als we die groep met goede mensen te mobiliseren, zodat van binnenuit de boel kan worden aangepakt.

En als de topsport niet wordt aangepakt, dan zal dit soort "gedrag" uiteindelijk ook in de basissport terug komen.

Ja, mee eens. Wat voor voorbeeld krijgen de mensen die net beginnen? Zorgelijk..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:05

Alsof iedereen in de basis (meer hobby) voorbeeld gaan nemen aan mensen die slecht zijn voor hun paard, denk het niet. Zo een onoplosbare problemen zou je eigenlijk ook niet aan het licht moeten brengen, krijgt ook niemand gekke ideeën.

heidi73

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 22:33

Twee onderwerpen die hier worden gevoerd;
Die van de professionele endurancesport waarin misstanden door verschillende geledingen worden aangekaart en waarbij een oproep wordt gedaan om druk te zetten vanuit de publieke opinie. Ik werk daar graag aan mee, want wat vind ik het schrijnend dat deze sport in zo'n daglicht wordt gezet door dit soort praktijken. Wat er internationaal gebeurt, is zo in strijd tot de manier waarop in de basissport gewerkt wordt aan educatie, training en kennisuitwisseling. Eeuwig zonde en ik hoop dan ook dat het lukt om een vuist te maken op internationaal gebied.
Daarnaast die van de basissport, zie de quotes hieronder:
kim345 schreef:
Anoniem schreef:
Dat is bij endurance ook niet het geval. Praktisch iedere wedstrijd op basis niveau (en dan praten we over klasse I II III) waarbij het warm is, worden paarden onwel. Puur door de stommiteiten van de eigenaar/ruiter.
Ik schrijf ook waneer het warm (25+), gelukkig gebeurt het niet iedere wedstrijd. Daarbij vind ik een infuus geen diervriendelijk "oplossing". Minder hard rijden en meer rust geven dat is een vriendelijk oplossing. Een infuus is slechts symptoom bestrijding ten goede van een egoistische ruiter.

tjsongejonhe wat ontzettend kort door de bocht. Mijn laatste wedstrijd moest er ook eentje aan het infuus. Je merkt er niks aan paard is vrolijk en eet gewoon lekker door. Het enige is dat de hf fluctueert. Daarom is hij aan het infuus gegaan. Wat bleek nou? Virusje onder de leden. Kun je als ruiter niks aan doen. De ruiter van wie het paard was is,iemand die ontzettend begaan is met haar paard en zheft ook,netjes binnen de grenzen,van haar paard gereden.
mijn pony moest ook ooit aan het infuus en het steekt dat je me dus egoïstisch noemt. Geloof me het is ontzettend rot om,je pony re zien met een infuus ernaast.... Was ok door een ssamenloop van omstandigheden... Dus ja volgens mij als ze aan het infuus gaan is het maar zeer zelden omdat men het paard echt over de kling jaagt.

Ik ben degene wiens paard in Grolloo aan het infuus moest. Laat duidelijk zijn dat de basissport aan elkaar hangt van keuringen en dat hier streng op gehandhaafd wordt. Is je paard niet goed, dan mag je niet door.
In Grolloo ben ik achter de massa gestart. Heb mijn rit opgebouwd van draf, naar draf met beetje galop, naar galop met beetje draf. Alle drie de keuringen goed doorgekomen en zeker niet gereden voor winst. 'To finish is to win', ooit van gehoord? Dit staat hoog in het vaandel in de basissport. Ik heb, zoals Kim schrijft niks, maar dan ook niks aan mijn paard gemerkt tijdens de 82 km. Pas 10 minuten na de finish werd hij wat onwel. En ik kan je vertellen dat je je dan tot op het bot toe schuldig voelt, je jezelf van alles kwalijk neemt en je schaamt naar je mederuiters toe. En dat terwijl ik met een meer dan blij paard over de finish kwam en alle keuringen goed door ben gekomen. Kom er dus niet mee aan dat het puur door stommiteiten van de ruiter komt als een paard aan het infuus belandt...
In de basissport is nagenoeg geen ruimte om als ruiter stommiteiten te begaan.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:32

farahdiba46 schreef:

Gelukkig weet ik waar ik over praat, uit ervaring :D

En heidi73 Amen _/-\o_

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 23:49

Tsja sorry maar het doet gewoon pijn zon reactie.
iemand die eigenlijk dus niet zoveel van de sport weet heeft er wel een duidelijke mening over en zet die zelfs objectief neer...
dat steekt. Behoorlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 07:27

Dat mijn boktnaam(!) niet direct met endurance in verband wordt gebracht betekent niet dat ik niets weet van endurance. zoals eerder gezegd groom ik regelmatig een paard, sterker nog, dat paard staat bij mij in de tuin. Hoezo 'jammer dat er een mening objectief wordt weg gezet'. Beetje pot verwijd te ketel..

Een paard dat aan het infuus raakt is in eerste instantie nooit een goed teken. Het kan dat een paard glansrijk door de keuringen komt en uiteindelijk een virus onder de leden blijkt te hebben welke er pas na 80km uitkomt (zie verhaal Heide (staat namelijk op EF), maar waar ik vooral op reageer zijn snelheden die gereden worden door ruiters die hun eerste klasse II rijden. (en dan heb ik het nog niet eens over de weersomstandigheden of het terrein waarin dat gebeurt!) Je kunt gewoon endurancedatabase erop naleggen dat de afgelopen jaren, een beetje tegelijkertijd met de opkomst van de Youngriders (let op! ik zeg niet dat er een verband bestaat, maar ik vind het wel opvallend) de snelheid mn in de klasse II enorm veel hoger ligt. Alsof mensen ineens het idee hebben dat er wél dingen mogelijk zijn. 'Probleem van de endurance' is dat mensen 'niets hoeven te kunnen om iets te bereiken'/ Daarmee bedoel ik dat je in theorie niet dressuurmatig enorm goed hoeft te kunnen rijden om 80-120-160 km uit te rijden. Dit is heel anders dan bij dressuur, waar mensen naast een goed paard, ook zelf talent moeten hebben. Of vergelijk het eens met een andere sport zoals voetbal, tennis.. daar moeten mensen talent hebben om ver in te komen, en dat is bij de endurance heel anders.

Een goed signaal wordt er wel afgegeven door het perspectieveplan: minimaal een L1 proef met winst moet er gereden worden. Dat is ook een signaal.. In een aantal massastarts die ik heb gezien kon toch zeker de helft dat niet. Paarden die als een malle ervan doorgingen, ongecontroleerd... Het lijkt alsof er een verschuiving heeft plaatsgevonden en mensen ineens veel harder en ongecontroleerder zijn gaan rijden en meer risico's nemen, en dat voor een borstel, halster of deken.(hoevenkrabberhoofdprijscultuur, zoals iemand het noemde in het topic over dat paard in Compiegne)

Wat mij zorgen baart is dat het lijkt alsof men in dit topic het normaal vindt dat paarden aan het infuus worden gelegd na een wedstrijd. Natuurlijk kan het altijd voorkomen dat je een wedstrijd van 80km rijdt waarbij het paard glansrijk door de keuringen komt en dat na 80km het paard een virus onder de leden blijkt te hebben waardoor het niet meer herstelt. In die zin vraag je ook veel meer van je paard dan bij een dressuur of springwedstrijd. Maar waar ik over twijfel is dat men het blijkbaar normaal vind dat paarden na een grote wedstrijd standaard aan het infuus worden gelegd. Dit gebeurt bij paarden uit het MO, maar ook bij Nederlandse of Franse paarden.

En daarnaast in de basissport wordt er bijna iedere wedstrijd wel een paard aan het infuus gelegd. De ene keer omdat het paard een virus bleek te hebben, een andere keer omdat het 25 graden was en iemand het nodig vond om de eerste rondje met 16 per uur rond te rijden.. In de endurance ben je verantwoordelijk voor jezelf en je paard. Dat is mijn inziens heel anders dan een marathonloper die alleen de verantwoordelijkheid heeft voor zijn eigen lichaam.

Vraagt een marathonloper te veel van zichzelf wordt het zijn eigen dood. In de endurance moet je zorg dragen voor je dier en soms heb ik het idee dat dat niet helemaal wordt gedaan. Een paard kiest er niet voor in eerste instantie om met jou 80+km te rijden met 25 graden; een paard kan niet praten en zeggen ‘he baas, ik voel iets in een van mijn pezen, misschien moeten we rustiger aan doen of stoppen’. De pech is dat niet alle ruiters even accuraat op dat soort signalen kunnen reageren en dan is endurance toch een hardnekkige sport, juist omdat je zoveel van je paard vraagt.

En zoals ik al zei,als de ruiters zowel in basis als in de topsport, de verantwoordelijkheid niet kunnen dragen. Dan zal deze opgelegd moeten worden. (zoals bijv. vroeger ook was in de klasse II)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:11

Btw, is geen mogelijkheid dat mensen zo wie zo worden gediskwalificeerd als hun paard en maand na wedstrijd niet meer leeft.
Want is toch bizar dat paard als fit to continu wordt gekeurd terwijl binnen maand hartstikke dood is.

Nini Roosje,
Mooi verwoord. Tegenwoordig zo hard wordt getreden in k2 valt mij ook wel op.
En ben me eens dat nooit goed is als paard aan infuus beland. Ik zie toch als valen van de ruiter want die heeft gewoon signalen van paard gemist (ja ook wanneer paard iets onder de leden heeft).
Dus neem in dat soort gevallen je verantwoordelijkheid en geef gewoon toe dat je signalen van je paard gemist hebt dan te zeggen dat normaal is.
(Al weet ik wel dat soms erg moeilijk is om signalen te zien, maar vindt geen excuus)

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:31

Nini roosje,

zo snap ik je punt nu heb je het veel genuanceerder uitgelegd... Zo ben ik het idd wel met je eens.
Maar die ek en wk paarden gaan aan het infuus na de lange reis dacht ik. Als ze dan sneller herstellen ... Vind ik dat niet eens zo heel gek. En na de wedstrijd moeten ze ook weer een keer terug, zo'n reis is meestal best ver en zwaar dus dan kan ik me ook voorstellen dat je hem toch even aan het infuus doet. Omdat je gewoon niet zoveel tijd hebt om ze weer te laten herstellen.
marathonlopers gaan na de finish ook direct door naar het infuus.. Dat is ook normaal schijnt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 08:40

kim345 schreef:
Nini roosje,

zo snap ik je punt nu heb je het veel genuanceerder uitgelegd... Zo ben ik het idd wel met je eens.
Maar die ek en wk paarden gaan aan het infuus na de lange reis dacht ik. Als ze dan sneller herstellen ... Vind ik dat niet eens zo heel gek. En na de wedstrijd moeten ze ook weer een keer terug, zo'n reis is meestal best ver en zwaar dus dan kan ik me ook voorstellen dat je hem toch even aan het infuus doet. Omdat je gewoon niet zoveel tijd hebt om ze weer te laten herstellen.
marathonlopers gaan na de finish ook direct door naar het infuus.. Dat is ook normaal schijnt.

Fijn dat je mijn punt nu wel begrijpt. Dat is ook het lastige aan internet, nuance aanbrengen in je verhaal is niet altijd gemakkelijk.

aan het infuus terug naar huis vind ik ook niet zo'n probleem. Echter denk ik dat je infuus gebruik toch tot een min. moet willen beperken. Je creëert natuurlijk ook een makkelijke toegang voor virussen en bacteriën.

Tsja wat marathonlopers doen moeten ze zelf weten. Die kiezen er zelf voor. Er zijn ook verhalen bekend dat marathonlopers hun milt lieten verwijderen omdat ze dachten dat ze dan van de steek in de zij af waren. Met alle gevolgen van dien. Dus daar kun je het niet mee vergelijken.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:56

kim345 schreef:
Nini roosje,
Volgens mij betekent een infuus een 2 jaar schorsing voor overtreding van de doping regels.
Dit is in het wielrennen, de atletiek, al een ongeveer 15 jaar het geval.
doe je het nog een keer krijg je een levenslange schorsing.

Er word hier wel heel makkelijk dingen geroepen zonder enige kennis van het doping reglement.

Ik ben te weinig ingevoerd in de internationale paardensport, maar ik denk dat een infuus voor transport met het vliegen te maken heeft, misschien kan iemand hier meer duidelijkheid over geven.

Juist dat er zo makkelijk over een infuus wordt gesproken maakt het ook makkelijk om ook andere stoffen toe te dienen. (ff een kalmeringsmiddel voor het reizen of een pijnstillertje)

Nini roosje schreef:
'Probleem van de endurance' is dat mensen 'niets hoeven te kunnen om iets te bereiken'
Ja helemaal mee eens, goed paard leuke lichte jockey erop en we winnen.
Ik denk dat je endurance een klein beetje onderschat, jammer omdat ik heel veel respect heb voor de ruiters die hum paarden over 120-160 km veilig en gezond aan de streep brengen. Het vergt heel veel kennis, tijd en training.

Ik erger mij ook aan de uitspraken van andere paardrijdende bokkers die zeggen het paard kiest er niet voor. Een grote drog reden, alles wat zij me hun paard doet doet hun paard uit zich zelf?????

excessen zijn niet een algemeen iets, dat er iets moet gebeuren om het paard nog beter te beschermen?
Als ik de verwijten van omkoping lees, cheating en het gemak waarbij mensen accepteren dat de stallen en bedrijven van deze mensen de endurance wedstrijd te kunnen blijven organiseren.
Je accepteert corruptie, maw je doet er zelf aan mee (iets met een struisvogel)!!!!!!

Als de regels voor de gezondheid en conditie voor het paard (fit to continu) beter hanteerbaar voor de Veterinaire teams worden gemaakt, lijkt mij endurance ook in de toekomst een heel mooie sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:13

BMHP schreef:
Nini roosje schreef:
'Probleem van de endurance' is dat mensen 'niets hoeven te kunnen om iets te bereiken'
Ja helemaal mee eens, goed paard leuke lichte jockey erop en we winnen.
Ik denk dat je endurance een klein beetje onderschat, jammer omdat ik heel veel respect heb voor de ruiters die hum paarden over 120-160 km veilig en gezond aan de streep brengen. Het vergt heel veel kennis, tijd en training.

Ik erger mij ook aan de uitspraken van andere paardrijdende bokkers die zeggen het paard kiest er niet voor. Een grote drog reden, alles wat zij me hun paard doet doet hun paard uit zich zelf?????

Ik onderschat het niet, Ik weet hoeveel training er inzit. Maar als ruiter hoef je dit niet te kunnen. Wanneer jij een groom/trainer hebt met kennis van zaken of zoals veel gebeurt een paard leent. Hoef je die kennis niet te hebben. En hoef je enkel zelf in conditie te zijn, en op de groompunten naar de trainer van het paard te luisteren.
Maar ik heb nergens gezegd dat ik geen respect heb voor ruiters die hun paard zelf op trainen naar 120-160 niveau. Dat heb ik zeer zeker wel.

En nee mijn paard kiest er ook niet voor om een dressuur of springtraining te doen. Maar de risico's tijdens een endurance vind ik groter dan bij bijv. een dressuur wedstrijd. Wanneer ik op concours aankom en ik ben niet klaar voor het niveau kom ik thuis met 160 punten en baal ik als een stekker. Wanneer je bij endurance je zelf of het paard overschat. Kom je thuis met een kreupel, of ziek paard. Dat risico is simpelweg groter. En daarom vind ik dat je de paarden meer zou moeten beschermen tegen hun ruiter. Want als klasse II ruiter ben je immers eigenlijk nog maar net begonnen. Net als een L ruiter bij dressuur of springen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:35

-
Laatst bijgewerkt door farahdiba46 op 28-06-14 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:40

xSlvna schreef:
Nee wat is jou oplossing dan? Vertel het eens. Nee, weet je niet hè? Tuurlijk niet, als iemand een oplossing had waar niemand onder hoeft te lijden dan was die er al, dan is de keus, laten we de paarden van de Sheiks lijden of laten we ongeveer iedereen lijden die er op leeft? Die de endurance wereld nodig heeft om te overleven, die de endurance wereld heeft om zijn eten en gezin voor te betalen?
dan zoeken die maar een andere baan, heb ik ook al eens moeten doen. De wereld vergaat er niet van hoor.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 10:47

De wereld vergaat ook niet van wat paarden die hun been breken onder het lopen, als je het zo wilt gaan bekijken.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:00

xSlvna schreef:
De wereld vergaat ook niet van wat paarden die hun been breken onder het lopen, als je het zo wilt gaan bekijken.

Gesproken als een echte dierenvriend.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:02

Jawel, zeker wel. Maar het zou wel kunnen zorgen dat de sport 'verdwijnt' als 'Groep 7' uitgesloten gaat worden voor hun manier van trainen/rijden.

Zeker moeten er regels gesteld gaan worden (max. snelheid bijvoorbeeld).

heidi73

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:16

Nini_Roosje, dank voor je nuancering!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 11:24

nu ben ik wel benieuwd eigenlijk (gaan we wel een beetje offtopic).

Omdat ik ook het idee heb dat controle over het paard toch wel een probleem is (zeker in een massa start).
Zouden jullie voorstander zijn om voor het starten van Endurance een min. B+1 dressuur te vragen? Net als gebeurt in het springen(B+1 dressuur) en SGW (B+1 springen).

Zodat er meer controle is op de rijkwaliteiten van de ruiter.