Springruiter Denis Lynch en Coulisa gevallen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:52

Lijkt mij toch niet dat een ruiter en zo'n kostbaar paard en zijn eigen leven op het spel gaat zetten door te starten met een paard wat niet rad is. Hij had ook onder het paard terecht kunnen komen. Hopelijk knapt het paard snel weer op.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 16:54

Nee, het is dom om te denken dat iedereen het beste voor heeft voor de paarden. Ik schrok van de neerkomst bij de waterbak, zal zeker ook wel nep zijn geweest omdat ik WIL wijzen. Alsof ik daar beter van slaap vannacht. :O

Ohja, 'ik hou ook niet van de sport' omdat ik zijn keuze fout vond, hou op, heb met plezier zitten kijken voor de rest.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:04

oji schreef:
Klopt, de voorbenen landen in het water, das zeker verkeerd neerkomen....de bedoeling was het zand.
Ik denk dat jij gewoon heel graag dingen aan de benen WILT zien om met beschuldigende vinger te kunnen wijzen. Ik vind dat persoonlijk een beetje misselijk. Denk je echt dat als er ook maar 1 voorteken was geweest dat dit kon gebeuren, dat de ruiter dan het parcours had voortgezet. Hou toch op.

daar ben ik het voledig mee eens.
pakte hij die sloot juist aan? nee zeker niet, maar heey wie weet wat jij en ik gedaan hadden in die situatie?
door de struikel in de dubbel was hij zijn teugels kwijt, en zijn paard deed wat haar geleerd was, te springen over de sloot waar ze op uit kwam, hij moest dus over de sloot zonder teugels en probeerde wellis waar niet op de juiste manier alles er aan te doen om te zorgen dat zijn paard de sprong haalden. ze landen in het water, maar verder kwam ze daar in niet heel verkeerd te recht.
ze liep daarna een aantal passen aarzelend maar ook niet dat je zegt kreupel.
op die hindernis waar het echt mis ging is ze verkeerd op in gestuurd, mee eens, fout van de ruiter, maar een fout die elke ruiter een keer kan maken!
het ging mis en het ging goed mis.
maar ik heb het net terug zitten kijken, meerdere malen zelfs,
en weet je wat mij vooral opviel, hou hij zo snel mogelijk het paard pakte, en probeerde gerust te stellen, hoe hij haar zelf de trailer op lijd.
die man geeft om zijn paard, net als jij en ik.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:12

hanny_jelke schreef:
,
en weet je wat mij vooral opviel, hou hij zo snel mogelijk het paard pakte, en probeerde gerust te stellen, hoe hij haar zelf de trailer op lijd.

Helemaal mee eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:19

xSlvna schreef:
Nee, het is dom om te denken dat iedereen het beste voor heeft voor de paarden. Ik schrok van de neerkomst bij de waterbak, zal zeker ook wel nep zijn geweest omdat ik WIL wijzen. Alsof ik daar beter van slaap vannacht. :O

Ohja, 'ik hou ook niet van de sport' omdat ik zijn keuze fout vond, hou op, heb met plezier zitten kijken voor de rest.

Als jij je daar beter door voelt laat mij dan maar lekker dom lijken. Wat jij wilt.

Muiz
Moderator Algemeen

gelukkig wel onder professor Sloet, een echt goede dierenarts die weet wat ze doet :(:)

oji schreef:

helemaal mee eens, ondanks de fout op de dubbel. Ik vind ook dat hij die heel mooi heeft opgelost hij had niet veel keuzes aangezien hij zn teugels kwijt was. slordig gereden maar dat heeft iedereen wel eens.

Anoniem

xSlvna schreef:
Het gaat meerdere hindernissen achter elkaar mis en bij de waterbak lijkt die met de voorbenen al echt verkeerd neer te komen. Beste stuurlui staan aan wal, nee zeker niet, maar van de zijkant zie je wel meer wat de benen doen dan als je er op zit.

Ik weet niet hoeveel ruitergevoel jij hebt maar een ruiter van dit niveau voelt de kleinste verandering aan in zijn paard. En met dit kaliber paarden gaan ze écht wel voorzichtig om. Echt misselijk die reacties. Bij stilgestaan dat er veel schaduwen in het parcours waren waardoor het paard het moeilijker vindt om de afstand in te schatten?
Ontzettend naar dit, wat een ongelukkige val... Paard zal waarschijnlijk niet meer op zijn oude niveau terugkomen vrees ik :n Ontzettend sneu. Hopelijk geneest ie in ieder geval snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 17:51

[quote="kitlover"]gelukkig wel onder professor Sloet, een echt goede dierenarts die weet wat ze doet :(:)

Dat bedoel ik.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:16

Ik lees hier met stijgende verbazing. Weten sommigen wel wat het kost om op zo'n wedstrijd te starten? Daar ga je echt niet rijden als je doelstelling niet het winnen is.

Dit zijn hele dure paarden die zeer goed opgevolgd worden qua gezondheid en er is altijd een veterinair aanwezig. Zijn er nu serieus mensen die denken dat je mag en kan starten met een niet rad paard? Geen ruiter die zijn paard niet rad daar de ring in wil rijden.

Paar dagen daarvoor won hij nog de andere wedstrijd (vergeet altijd hoe het heet, met zes hindernissen waarvan de laatste steeds hoger gaat). Paard sprong meen ik 2.05m. Dan moeten paard en ruiter toch echt wel wat in de mars hebben.

Nu wordt hier de suggestie gewekt dat het paard én niet rad was én dat de ruiter het paard niet goed reed.

Ik heb op de computer gekeken naar zijn ronde en ik zie een paard wat volkomen goed loopt maar helaas gaan er een paar dingen fout. Foutjes die in een laag parcours niet uitmaken maar op dit niveau wel. Stomme pech en ruiter heeft het er zichtbaar moeilijk mee. Jammer dat hij nu zo afgeschilderd wordt.

Anoniem

Re: Springruiter Denis Lynch en Coulisa gevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 18:38

Tja, Percy zoals zo vaak op bokt staan ook hier de beste stuurlui weer aan wal, helaas.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:22

wauw, kwam in het topic kijken of er misschien een update was over het paard, zie ik alleen maar misselijke, laatdunkende opmerkingen ten overstaande van de ruiter.

Paard liep rad, en wat betreft die sloot; laat de azijnpissers hier maar eens zien of zij zich nog hadden kunnen herstellen na die dubbel met die sloot er vrijwel direct erachter aan. Ruiter is teugels kwijt. Vond dat de combinatie gezien de omstandigheden zich redelijk goed herpakte.
En dan de sneren dat de ruiter niks om zijn paard zou geven; zoals iemand al opmerkte; eerste wat ik zie is een ruiter die bezorgd richting zijn paard loopt en erbij blijft en de trailer inleid.....ja ja echt de reactie van iemand die alleen maar geld onder zn zadel denkt te hebben 8)7
Echt zo laag om zulke opmerkingen te maken :r

Ik hoop overigens nog steeds dat er een update komt over hoe het met het paard gaat.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:36

Bah wat een misselijke reacties zitten ertussen... :n
Menig filmpje waarbij een ruiter op een of andere manier een sprong probeerd te halen met springen of eventing en heel bokt is enthousiast. .. nu gaat het een hoop sprongen later fout en dan ineens is het een slechte ruiter en had ie moeten stoppen enz. Hoe vaak gaat t wel niet even fout... zowel in de topsport als bij de hobbelaars. Stop jij bij elke struikel ?
Ook ik zie een zeer snel en goed handelende ruiter tijdens en na de val. Paard wordt gerust gesteld door hem en betekend overduidelijk veel voor m. Denk je nou echt dat hij risico zou willen lopen met een van zn toppers :n
De ene ruiter krijgt officiële waarschuwingen en dan staat bokt op zn kop en worden er petities gestart want tja dat is wedstrijdrijden. En nu is deze ruiter al verschrikkelijk gestraft doordat zijn paard verschrikkelijk ten val komt door een "normale" inschattingsfout en hij wordt finaal afgemaakt.
Laten we gewoon hopen dat de merrie er bovenop gaat komen !
Ruiter is al (onterecht) gestraft lijkt mij zo ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:40

xPenny schreef:
Ik vond hem zo slordig rijden... De waterbak ging al niet goed daarna herpakte hij zich al helemaal niet goed de dubbel in en tenslotte kwam hij daarna veelste groot uit op de hindernis waardoor ik het zijn eigen rijfout vond. Veel te gejaagd! Absoluut geen nette ronde....

Mee eens hoor, ik vond het ook vreselijk slordig, vooral ook hoe hij het paard over de waterbak joeg....brrr. Desalniettemin erg vervelend voor zowel ruiter als paard.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:44

Lianne schreef:
xPenny schreef:
Ik vond hem zo slordig rijden... De waterbak ging al niet goed daarna herpakte hij zich al helemaal niet goed de dubbel in en tenslotte kwam hij daarna veelste groot uit op de hindernis waardoor ik het zijn eigen rijfout vond. Veel te gejaagd! Absoluut geen nette ronde....

Mee eens hoor, ik vond het ook vreselijk slordig, vooral ook hoe hij het paard over de waterbak joeg....brrr. Desalniettemin erg vervelend voor zowel ruiter als paard.

En hoe jaagt hij het paard daar dan over? Hij probeert te redden wat er te redden valt want stoppen had hij het dier ook echt niet gekund voor deze hindernis. Hij had immers totaal geen teugels in handen en had dus vrij weinig te vertellen op die lijn.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:49

Thats_Me schreef:
En hoe jaagt hij het paard daar dan over? Hij probeert te redden wat er te redden valt want stoppen had hij het dier ook echt niet gekund voor deze hindernis. Hij had immers totaal geen teugels in handen en had dus vrij weinig te vertellen op die lijn.

zoizo zou het paard dan in de waterbak zijn beland, een paard dat al gestoord is in zijn balans kan niet vanuit een of twee galopsprongen stilstaan.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:53

Ik zat in het publiek en het was echt een nare val. Ben benieuwd hoe het afloopt met het paard.
De discussie ga ik me verder niet in mengen, de rijstijl van de ruiter laat ik me ook niet over uit. Alleen: Ik snap niet zo goed waar jullie het vandaan halen dat hij totaal geen teugels meer in handen had? De beste man gooide zijn teugels namelijk zelf los/in één hand vlak voor de waterbak zodat hij zijn andere hand vrij heeft/kan gebruiken om zijn merrie een paar petsen met de zweep te geven om haar zo te waterbak over te krijgen...
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 23-06-14 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:53

Vond het er gewoon gejaagd uitzien, jeej zeg......

Yinthe: inderdaad, ik kon het niet uitleggen waarom ik het gejaagd vond maar jij verwoord het goed. En dan ga ik ook echt niet zeggen dat hij zo in en in slecht is hoor, dat hoor je mij echt niet zeggen, maar wat wordt alles hier weer lekker zwaar opgenomen zeg, bah.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 19:57

Zie Kitlover's reactie boven die van Yinthee(incl de quote) en je weet waarom hij zn zweep gebruikte; om zn paard nog zo goed mogelijk over de sloot te krijgen. Proberen te stoppen was niet echt een optie geweest.

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:00

xxCYNNxx schreef:
Zie Kitlover's reactie boven die van Yinthee(incl de quote) en je weet waarom hij zn zweep gebruikte; om zn paard nog zo goed mogelijk over de sloot te krijgen. Proberen te stoppen was niet echt een optie geweest.

En die quote in de reactie van Kitlover boven de mijne is dus niet correct, want hij had WEL teugels in handen en dus prima wat te vertellen op die lijn. Hij koos er zelf voor om vlak voor de waterbak zijn teugels los/in 1 hand te nemen om zo verder te kunnen reiken met zijn zweep.
Laatst bijgewerkt door Yinthee op 23-06-14 20:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:02

Precies, en daarom vind ik het ook gewoon slordig gereden, al had hij er wel of niet over moeten gaan doet er dan niet toe. Mijn mening......

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:04

Yinthee schreef:
xxCYNNxx schreef:
Zie Kitlover's reactie boven die van Yinthee en je weet waarom hij zn zweep gebruikte; om zn paard nog zo goed mogelijk over de sloot te krijgen. Proberen te stoppen was niet echt een optie geweest.

En die reactie van Kitlover boven de mijne is dus niet correct, want hij had WEL teugels in handen en dus prima wat te vertellen op die lijn. Hij koos er zelf voor om vlak voor de waterbak zijn teugels los/in 1 hand te nemen om zo verder te kunnen reiken met zijn zweep.

ik zei ook 'zoizo' maar goed dat er buiten, het paard was nogsteeds uit balans. wat mij betreft heeft hij dit zo goed als kon opgelost. liever proberen om er overheen te komen dan met je merrie in het water tot stilstand te komen.
edit, nog terug gekeken, je kan duidelijk zien dat hij zijn teugels tijdens de struikel op de dubbel verliest (en ja, hij had ze dus nog wel [url]vast[/url] maar waren te lang om op te pakken voor de waterbak 8)7 )
Laatst bijgewerkt door Muiz op 23-06-14 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:07

die teugels zijn waslijnen zo lang waren ze al, er zit nog een galopsprong tussen dat helemaal losgooien, zweep gebruiken en dat zet het paard al af. Dus hoe had je dat nog willen zien? Plat achterover hangen is te link, dus blijft keihard omtrekken nog over (ook lekker link, want beiden zijn nog niet in balans), of razendsnel teugels terugnemen en keihard op de rem (ook met alle risico's van dien gezien de omstandigheden)
Zijn keuze was de beste optie dan naar mijn mening

Yinthee
Amadeus <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:07

Kitlover, zie even mijn edit. Haalde jou en de bokker van de quote even door elkaar.
Maar dan nog. Er zijn meer/andere oplossingen dan op de rem gaan :?
Je kan ook om een hindernis heen rijden en een extra volte inzetten, bijvoorbeeld. Dan maar een strafpunt extra, of je stopt nadat je de waterbak ontwijkt, liever dan je paard kwijt lijkt me ;)

xxCYNNxx schreef:
die teugels zijn waslijnen zo lang waren ze al, er zit nog een galopsprong tussen dat helemaal losgooien, zweep gebruiken en dat zet het paard al af. Dus hoe had je dat nog willen zien? Plat achterover hangen is te link, dus blijft keihard omtrekken nog over (ook lekker link, want beiden zijn nog niet in balans), of razendsnel teugels terugnemen en keihard op de rem (ook met alle risico's van dien gezien de omstandigheden)
Zijn keuze was de beste optie dan naar mijn mening

Die waren het hele parcours al op die lengte. Dus onzin. Volledig zijn eigen keuze geweest dit wat betreft de teugels en vlak voor de waterbak.

Verder had ik gezegd me niet in de discussie te mengen dus ik laat het hier dan ook bij :D
Ik hoop snel op een update w.b.t. Coulisa!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:13

Tegen de tijd dat beiden weer enigszins in balans genoeg zijn, is de optie 'erom heen rijden/volte inzetten' al niet meer aanwezig vanwege tijdgebrek; hij is dan nog maar een galopsprong van de waterbak verwijdert, dus ja mijn mening is dat hij het zo het beste heeft opgelost. Gezien de omstandigheden was er niet echt een andere optie aanwezig.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:14

Yinthee schreef:
Je kan ook om een hindernis heen rijden en een extra volte inzetten, bijvoorbeeld. Dan maar een strafpunt extra, of je stopt nadat je de waterbak ontwijkt, liever dan je paard kwijt lijkt me

paard was uit balans dus dat lijkt me niet. en op die sprong was er niets op zijn paard aan te merken, de merrie moest even zichzelf herpakken maar dat is logisch. en die teugels, als je terugkijkt zie je dat hij in de knoop zit met de lengte, commentator zegt dit ook.