Nieuwe stapmolen met ovale vorm nu in Nederland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:22

besita schreef:
in Nederland s0
onder de foto staat "Ovale stapmolens worden in het buitenland al vaker gebruikt"

Röwer verdeelt toch even goed in NL?
Ze verdelen zelfs in Azië...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:24

hwn schreef:
Prima idee, al zou ik het niet durven riskeren: als ze dan met 4 in hetzelfde vakje gaan, dan komen er wel brokken van, zeker als er eten mee gemoeid is. Hier lukt het nog net met 2 in 1 vak (ik zet ze met 4 tegelijk in stapmolen voor 3 paarden), maar zelfs dan wordt het soms spannend als het jonkie (4 jaar) liever wil gaan spelen en steigeren met zijn "vakgenoot".

Maar hier idd zelfde probleem: vreetkousen die veel te weinig bewegen uit zichzelf.

Maar hoe leer je een paard in de mestbak poepen? :7 Lijkt me wel handig en werkbesparend.

Niet er in, maar er vlak voor. Dan hoef ik alleen maar met een mooie zwaai de boel 2 meter verder te kiepen :)

@stapmolen: als je een paddock ingang hebt van 3 meter breed én een ronddraaiende stapmolen met een ingang van 3 meter dan kan er net één paard door voor de ingang te klein wordt.
Is een gokje hoor, ik heb het nog nooit in het echt gezien :) maar als ik hier wel eens mee maak dat er 2 paarden tegelijk door een smal poortje willen dan wint 'de baas' en de ander moet even zijn beurt afwachten :D

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 13:46

Stapmolen: ideaal ding voor luie mensen.

Ik wandel liever zelf met mijn paard.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:54

Mara2000 schreef:

Kwestie van weer 'ns ff te veralgemenen en arrogant stempeltjes te plakken...

Ik werk fulltime en rij 3 paarden... heb dus niet echt tijd om er 'zelf mee te wandelen'...

Beesten staan +/- 10u per dad op de wei trouwens...

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:56

Nou idd zeker niet nieuw. Op mijn oude werk stond er 10 jaar geleden al 1 :')
Plus de tijd voor ik er kwam ook al _O-

clarence

Re: Nieuwe stapmolen met ovale vorm nu in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:21

Volgens mij stond zo'n ding 20 jaar geleden al bij Stal Bolluijt. In de binnencirkel lieten ze de paarden losspringen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:22

clarence schreef:
Volgens mij stond zo'n ding 20 jaar geleden al bij Stal Bolluijt. In de binnencirkel lieten ze de paarden losspringen.

Klopt, dat is de stal waar ik heb gewerkt! Alleen was het toen geen Boluijt meer.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 00:40

s0173957 schreef:
Mara2000 schreef:

Kwestie van weer 'ns ff te veralgemenen en arrogant stempeltjes te plakken...

Ik werk fulltime en rij 3 paarden... heb dus niet echt tijd om er 'zelf mee te wandelen'...

Beesten staan +/- 10u per dad op de wei trouwens...

Ik snap nooit zo goed waarom iemand 3 paarden heeft als hij/zij er geen tijd voor heeft.
Niks arrogants dus aan mijn reaktie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 01:03

Mousmous schreef:
Die dingen zijn alleen maar ten gunste van de eigenaar. Tijdbesparing. Al won ik de loterij, zo'n ding zou nooit op het terrein komen.

Nee dan zou je 30 paarden hebben en die allemaal dagelijks een half uur aan de hand stappen, met een groom welteverstaan, want daar heb jij natuurlijk geen tijd voor.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 06:29

Mara2000 schreef:

Fijn voor jou, voor de mensen die er daadwerkelijk baat bij hebben is hij wel nuttig.

Of kan jij drie keer verspreid over de dag, elke dag, zonder problemen vrij krijgen om een halfuur met je paard te gaan stappen als die geblesseerd is?

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:05

Nou anneliesdj, ik heb 9 paarden, waarvan ik er 5 moet rijden, ook voor de wedstrijden, daarbij een baan en al het werk wat we thuis hebben, omdat ze dus aan huis staan. Dus zelf mesten enz., maar al kon ik het betalen dan zou ik zo'n ding echt niet willen hebben. Er wordt hier dan ook niet gewandeld met de paarden, ze gaan, buiten het rijden om natuurlijk, gewoon naar buiten in de wei of in de bak.
Dus al had ik er 30, werd er nog niet gewandeld :D
Ik heb een aantal paarden laten opereren in het verleden aan een chip, en die moesten wel 'gewandeld' worden. Nou, dat is goed te doen. Daar is echt wel tijd voor vrij te maken.
En we lopen wel eens met jonge paarden een rondje over de weg om ze te laten wennen aan een andere omgeving. Maar dat is ook alles ook.

Ik zit hier vlakbij een grote bekende dressuurstal, waar dus wel veel met de paarden gewandeld wordt door de grooms, juist ook omdat ze daar geen stapmolen willen hebben.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 14-06-14 08:11, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:08

Ik denk dat als je paarden de keus zou laten aan een stapmolen met een baal hooi voor de neus of wandelen met de groom dat ik wel weet wat ze zouden kiezen :D

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:14

Maar ja, welke paarden zie je lopen in een stapmolen met een baal hooi voor hun neus, ik heb het nog niet gezien, en ik heb er al heel wat in stapmolens zien lopen.

Op de grote stallen is het werkbesparing maar ik heb er op maneges ook al in de stapmolen zien lopen, en de eigenaar lekker aan de bar. Dan was het heel gezellig en werd de tijd ook nog eens vergeten, zo heb ik er al een een keer anderhalf uur in dat ding zien lopen.
Ik hoop maar dat dat uitzonderingen zijn, maar het zal ook zeker niet de eerste of laatste keer zijn dat zoiets gebeurt.
Laatst bijgewerkt door Mousmous op 14-06-14 08:17, in het totaal 2 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:16

Waarschijnlijk heeft niemand daar ooit over nagedacht :)
Maar ja ik heb wel vaker rare ideeën. :D

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:20

Ik vind het ook wel een grappig idee :) Of het een heel goed idee is betwijfel ik nog een beetje. Constant lopend eten weet ik niet of dat zo'n goede optie is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:23

Wat doen ze op de wei dan ??
Zelfs in draf kan mijn paard buiten nog prima 'snacken' . Ik galop zou ik een minder goed idee vinden, maar hoeveel paarden gaan er in een stapmolen in galop ??

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:25

Misschien ben ik dom, maar waarom moet een paard (tenzij die een blessure heeft die het vereist) door de groom aan de hand gewandeld worden of dus in de stapmolen als alternatief?

Het enige nut dat ik zie in een stapmolen is 1) wandelen bij een blessure 2)instappen/uitstappen na een training.
Noot: dan heb ik het dus over een stapmolen, niet over een trainingsmolen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:26

In de wei slenteren ze meer, dan in een stapmolen in een zelfde tempo doorstappen. Dat is een heel verschil. En als ze willen stoppen kan dat in de wei, in een stapmolen niet.
Jouw paard kan dan wel 'snacken'in draf , maar zal dat niet lang doen, dat zijn maar momenten.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:31

Als ik getraind heb stap ik mijn paarden lekker aan de lange teugel meteen uit, daar zou ik ze niet nog eens na een flinke training voor in een stapmolen zetten. Ik vind dat ik het tegenover mijn paard verplicht ben, en tegenover mijzelf, om daar ook tijd in te steken. Maar goed, ieder moet dat natuurlijk voor zich weten, maar zo sta ik er in ieder geval tegenover.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:32

Gini schreef:

Wat is het verschil ??

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:41

Het gebruik. In een stapmolen stapt een paard alleen maar, het wordt in mijn ogen gebruikt om een paard met blessure te laten stappen of voor de warming up en cooling down van het paard bij een ruiter die hier zelf geen tijd voor heeft. Een trainingsmolen wordt gebruikt om het paard onbelast te laten werken, draf en soms zelfs galop wordt meegenomen. Er is altijd iemand in de buurt om het programma te regelen. (Sommige stallen hebben hiervoor een loopband).

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:54

DubbelDun schreef:
Gini schreef:

Wat is het verschil ??

Vaak is een stapmolen met tegelvloer en zonder drafstand in het programma.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:13

DubbelDun schreef:
Waarschijnlijk heeft niemand daar ooit over nagedacht :)
Maar ja ik heb wel vaker rare ideeën. :D

Ik vind het om eerlijk te zijn een geniaal idee! Vraag er patent op aan en ga het leveren. :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:19

Mousmous schreef:
Als ik getraind heb stap ik mijn paarden lekker aan de lange teugel meteen uit, daar zou ik ze niet nog eens na een flinke training voor in een stapmolen zetten. Ik vind dat ik het tegenover mijn paard verplicht ben, en tegenover mijzelf, om daar ook tijd in te steken. Maar goed, ieder moet dat natuurlijk voor zich weten, maar zo sta ik er in ieder geval tegenover.

Ik stap m'n paarden ook in en uit onder het zadel.

Wil niet zeggen dat ik ze geen extra training kan geven met de stapmolen.

Als jij er mee aan de hand wilt gaan wandelen, goed, doe maar, ik veroordeel jou daar toch ook niet voor?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:27

Als wij zo'n stapmolen hadden als deze zou ik ze er na het rijden bv zeker inzetten. Toch wat extra beweging terwijl ik ondertussen mijn klusjes doe. :j