Britse minister steunt actie tegen verplichting bit BEF

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 15:36

Qua 'menselijke' ontwikkeling en vooruitgang is er in de Middeleeuwen idd eerder een stap achterwaarts gezet dan voorwaarts.

Nies_

Re: Britse minister steunt actie tegen verplichting bit BEF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:36

Klopt helemaal en die hebben we op sommige vlakken nog steeds niet ingehaald.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 15:42

Nies? Volgens mij wil je daar iets mee zeggen? :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 17:47

Iets een middeleeuws of barbaars gebruik noemen is gewoon een uitdrukking, gebruikt voor iets dat je hopeloos ouderwets of onbeschaafd / niet door-ontwikkeld vindt, dat hoef je niet letterlijk te nemen :P

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:15

pmarena schreef:
Iets een middeleeuws of barbaars gebruik noemen is gewoon een uitdrukking, gebruikt voor iets dat je hopeloos ouderwets of onbeschaafd / niet door-ontwikkeld vindt, dat hoef je niet letterlijk te nemen :P

Ik vind het anders behoorlijk arrogant over komen...
Als of jullie, omdat je paard fijn loopt zonder bit, zoveel meer ontwikkelder paard rijden dan de mensen die een paard hebben die fijner loopt op een bit...

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:18

ene paard is het andere niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 08:46

"Jullie".....?

Ik weet niet over wie je het hebt met je "jullie" maar over het algemeen ken ik de meeste mensen die voor bitloos kiezen, als mensen die op zich fatsoenlijk bitgebruik niet affakkelen :) Net als ik!

Maar je mag het toch gerust als feit zien dat heel erg veel mensen alleen maar met bit rijden omdat het simpelweg een (ouderwetse) gewoonte is.... waar de wedstrijdsport vol mee zit.

Nogmaals, stel dat een bit niet was uitgevonden en iedereen bitloos reed.
En vandaag staat er een nieuwsberichtje op Bokt dat iemand een bit heeft uitgevonden.
Stuk metaal in de mond waar je aan kan "trekken" om je paard te sturen.

Ik weet toch wel vrij zeker dat men dan op de achterste benen zou staan en het niet zo'n leuk idee zou vinden, terwijl de meeste mensen het nu door gewenning als normaal zien :)

Dat soort ouderwetse dingen die we heel normaal vinden, mogen best eens tegen het licht gehouden worden om te bepalen of het in de toekomst per-sé zo moet blijven. Het toestaan van voor onze cultuur "nieuwe" inzichten zoals dat je bitloos ook prima kan rijden, lijkt me alleen maar goed voor de evolutie van de sport.

Zeker qua paardvriendelijkheid mogen de regels hier en daar wel wat aangepast / uitgebreid worden :j

Als ze bvb. hopeloos ouderwetse kleding-regeltjes aanpassen, waarom dan niet de harnachements-regels ook....daar heeft het paard tenminste ook iets aan :) Zat paarden die veel comfortabeler gereden kunnen worden zonder dan met bit :j

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 11:19

Zowel de reglementen wat betreft kleding als harnachement worden tegenwoordig vrijwel elk jaar aangepast. Paardrijden is sowieso enorm ouderwets, maar de nieuwe ontwikkelingen zijn er echt wel.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 12:01

Men dacht vroeger dat er tussen de Romeinse tijd en de Renaissance (de middeleeuwen dus) niks interessants gebeurd was. Het hele tijdperk zat vol met ziekte en geweld. Tegenwoordig weten we wel dat er in de middeleeuwen ook interessante ontwikkelingen waren, maar daden die we afkeuren worden nog steeds wel middeleeuws genoemd.

Ik sluit me bij o.a. pmarena aan. Natuurlijk moet je naar je paard blijven kijken, als je er dan toch op wil zitten is de optomingkeuze aan hem overlaten wel het minste dat je kunt doen. Ik kan me zelf echt niet voorstellen dat een bit fijn is, maar er zijn paarden die er anders over denken. Mijn pony loopt het liefst op een neckrope. Ze heeft er sowieso een hekel aan als iemand aan haar hoofd zit, ook met poetsen enzo, dus ik kan me daar best iets bij voorstellen.

Natuurlijk is een optoming zo hard als je 'm maakt, maar sommige optomingen doen gewoon sneller pijn dan andere. Technisch gezien zou je je paard in prikkeldraad kunnen wikkelen, want als je maar voorzichtig genoeg bent, hoeft dat helemaal geen pijn te doen. Toch zou iedereen flink boos worden als je dat probeerde :=

Dat je paard en jij bij wedstrijden niet zelf mogen kiezen waar je mee rijdt, vind ik ook best raar. Nou ben ik geen wedstrijdruiter, ik snap wel meer dingen niet :') maar dit lijkt me zo'n basisding waarover gewoon niemand anders hoeft te beslissen.