Staarten van Belgische trekpaarden nog steeds geamputeerd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:41

InekeN schreef:
We hebben toch een partij voor de Dieren?! Lijkt me een schone taak! Vooral in Europees verband oplossen, reizen ze niet meer naar Belgie en Frankrijk voor zo'n idiote verminking. En wat doet het PVE? Stamboek vergunning intrekken zolang er vanaf een bepaalde datum nog gecoupeerde veulens/merries verschijnen. Simpel zat lijkt me. En ben ook nog eens blond... :o

helemaal mee eens! het zijn de fokkers die de staarten er af halen, gewoon verbieden bij de keuring en het hele geziek is over.

zo moeilijk is het toch niet?

Nies_

Re: Staarten van Belgische trekpaarden nog steeds geamputeerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:46

Ik mis ook nog steeds de moeilijkheidsgraad.. Volgens mij is het zo simpel als 1 + 1 = 2. Niet heel moeilijk dus.

simpie94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:09

Gelukkig is er steeds meer vraag naar trekpaarden met staart dan zonder staart waardoor uiteindelijk het gewoon interessanter wordt om de staart te laten zitten. Dit kost echter gewoon tijd.
De aanname dat paarden met gecoupeerde staarten op de keuringen voorop lopen heeft in mijn ogen echt niet te maken met de staart, maar gewoonweg het kwaliteitsverschil. Ook hierin zal een verandering komen wanneer de markt naar trekpaarden met staart de ander overstemt.
Het is inderdaad ook een kromme situatie dat Nl een verbod heeft op couperen maar de rest van de EU landen gewoon hun eigen gang gaat. 1 Europa was het toch ?

De trekpaardenwereld heeft gewoon een duidelijke scheiding. De vergrijsde kant en de kant van de modernisatie. Ikzelf als trekpaardhouder en lid van het KVTH merk steeds meer van initiatieven die de 'moderne kant' neemt om het trekpaard onder de aandacht te brengen. Als de markt wat betreft trekpaarden weer aantrekt vanwege nieuwe enthousiaste leden die een paard prefereren met staart zal er vanzelf verandering gaan optreden.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 17:31

simpie94 schreef:
Gelukkig is er steeds meer vraag naar trekpaarden met staart dan zonder staart waardoor uiteindelijk het gewoon interessanter wordt om de staart te laten zitten. Dit kost echter gewoon tijd.
De aanname dat paarden met gecoupeerde staarten op de keuringen voorop lopen heeft in mijn ogen echt niet te maken met de staart, maar gewoonweg het kwaliteitsverschil. Ook hierin zal een verandering komen wanneer de markt naar trekpaarden met staart de ander overstemt.
Het is inderdaad ook een kromme situatie dat Nl een verbod heeft op couperen maar de rest van de EU landen gewoon hun eigen gang gaat. 1 Europa was het toch ?

De trekpaardenwereld heeft gewoon een duidelijke scheiding. De vergrijsde kant en de kant van de modernisatie. Ikzelf als trekpaardhouder en lid van het KVTH merk steeds meer van initiatieven die de 'moderne kant' neemt om het trekpaard onder de aandacht te brengen. Als de markt wat betreft trekpaarden weer aantrekt vanwege nieuwe enthousiaste leden die een paard prefereren met staart zal er vanzelf verandering gaan optreden.

Nadat die oude, vastgeroeste generatie langzaam afsterft, zal de jongere, hopelijk, pro-staartgeneratie de leiding over de trekpaardverenigingen en keuringen moeten overnemen. Dan zal het aantal dieren met staarten waarschijnlijk wel toenemen :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:31

Niet meer staartloos keuren, geen "medische" uitzonderingen toelaten.
Hoeveel "gewone" rijpaarden lopen er staartloos rond door een medische probleem? Ik ken er geen één...
Probleem opgelost.

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:33

En wat zijn die 'medische redenen' dan..?
Ooit een manege pony gezien die om medische redenen hun staart moesten afstaan? Een belg is ook een paard toch?

kissmeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 18:43

Hoorde van iemand dat ze gewoon met de paarden naar Frankrijk gingen,daar is/misschien inmiddels was
het niet verboden. Dagje Frankrijk,dag staart..

Idd gewoon afkeuren en niet laten starten

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:42

matyee95 schreef:
En wat zijn die 'medische redenen' dan..?
Ooit een manege pony gezien die om medische redenen hun staart moesten afstaan? Een belg is ook een paard toch?

nee, belgische trekpaarden hebben hele iele staarten, en ze hebben de gewoonte om ze tussen deuren te houden :j Bovendien hebben paarden met staarten een groter risico op ontstekingen en gezwellen op hun staartwortel

Leanne_Salvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:19

Misschien zouden ze paarden zonder staart niet meer moeten opnemen in het stamboek? Bij Vlaamse Paarden was het ooit ook gebruikelijk om de staarten te couperen, en in de USA doen ze het nog steeds. Maar paarden die hier opgenomen moeten worden in het Vlaams Paarden Stamboek dienen een staart te hebben, tenzij ze uit Amerika zijn geïmporteerd (dan moet er een document worden ingeleverd ofzo).
Vlamen die hier zijn gefokt zie je dus altijd met staart gelukkig! Misschien ook een idee om dat in te voeren voor de Belgische Trekpaarden? Alleen vrees ik dat dat heel moeilijk gaat zijn... -O-

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:27

merrylegs schreef:
simpie94 schreef:

Nadat die oude, vastgeroeste generatie langzaam afsterft, zal de jongere, hopelijk, pro-staartgeneratie de leiding over de trekpaardverenigingen en keuringen moeten overnemen. Dan zal het aantal dieren met staarten waarschijnlijk wel toenemen :)

Ik ken een behoorlijk grote toonaangevende HH van dit ras (ook oude mensen) en die zeggen als ik met staart kans maak op eerste plek laat ik hem eraan, maar omdat 90% zonder staart is, valt een met staart buiten "beeld" op de (kampioens)keuring. (Klinkt stom maar met of zonder staart is wel heel ander beeld ondanks dat het paard hetzelfde is). En haalt hij ze er dus af, hij zegt als het daadwerkelijk niks meer uit maakt/iedereen een staart heeft prima laat hij ze er ook aan. Zij moeten er nog van leven dus kunnen het niet veroorloven om een jaar niet of achteraan op de HK te eindigen. Jammer dat het zo moet,
Als het stamboek daadkrachtiger optreedt en voet bij stuk houdt wbt alleen met staart keuren, de rest naar huis, over 2 jaar hebben ze dan allemaal een staart.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 21:35

Achteraan eindigen op de keuring lijkt me erg overdreven. Mijn belg heeft een staart, en heeft een eerste premie gehaald op de keuring.

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:20

kissmeB schreef:
Hoorde van iemand dat ze gewoon met de paarden naar Frankrijk gingen,daar is/misschien inmiddels was
het niet verboden. Dagje Frankrijk,dag staart..

Idd gewoon afkeuren en niet laten starten

In werkelijkheid gaan dan alleen de papieren naar Frankrijk. Paard blijft gewoon hier

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 13:06

Het erge is dat de voorzitter van bv het nederlandse trekpaarden vereniging zijn wei vol heeft staan met gecoupeerde (jonge) paarden. Vechten tegen de bierkaai zo toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:02

ringelberg schreef:
Het erge is dat de voorzitter van bv het nederlandse trekpaarden vereniging zijn wei vol heeft staan met gecoupeerde (jonge) paarden. Vechten tegen de bierkaai zo toch?

Of aangeven!! Moet hij maar aan kunnen tonen dat ze allemaal om medische redenen gecoupeerd zijn.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:25

Na afgelopen hengstenkeuring heb ik een mail naar de kvth gestuurd met de vraag waarom dit nog steeds toegelaten wordt.
Het enige antwoord wat ik terug kreeg was dat ik hun fok besluit maar door moest lezen...,
Tja....

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:32

Tieneke schreef:
Ik las de titel op de voorpagina en dacht dadelijk dat dit verbod toch al heel lang bestaat.

Typisch België dat er altijd wel achterpoortjes openstaan.

Gedeeltelijk mee eens... Maar dat is echt niet enkel in België.

Kan iemand me vertellen hoe dat couperen gebeurt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:38

Het enige wat volgens mij zal helpen is gewoon véél mediaaandacht. Het zou bij de overheid terecht moeten komen, maar ook bij het volk, bij de mensen die naar keuringen komen kijken.. Dat soort mensen moet gewoon constant door iedereen om hen heen eraan herinnerd worden dat het verkeerd is wat ze doen. Misschien dat het langzaam begint door te dringen als ze op keuringen alleen nog maar negatief commentaar krijgen door omstanders. Maar ik ben er bang voor.
Enige andere manier zal zijn om de overheid zo ver te krijgen een nieuwe wet te verzinnen die het stamboeken onmogelijk maakt om gecoupeerde paarden te laten deelnemen..

neocoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:02

bigone schreef:
ringelberg schreef:

Of aangeven!! Moet hij maar aan kunnen tonen dat ze allemaal om medische redenen gecoupeerd zijn.

Zij hebben hun papiertjes wel op orde hoor. Er zijn nog steeds dierenartsen te vinden die papieren willen vervalsen en willen liegen over de reden. Ze hebben dan ineens allemaal een ontsteking in de staart of hebben tussen de trailerklep gezeten.

Of ze sturen de papieren even op naar Frankrijk waar het nog wel mag, laten het vervolgens in Nederland uitvoeren, en doen dan net of ze met een veulen de grens over zijn gereden.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 21:03

Mariska_28 schreef:
Zo triest.. Helemaal omdat de hondenclubs laten zien dat "gecoupeerd = niet showen" wel werkt. Maarja, dan moet de keurende instantie daar natuurlijk wel actief in meegaan.

Het probleem met trekpaarden: de bestuurders van de vereniging couperen hun paarden nog het meest en zijn niet van plan daarmee op te houden.

En zij zijn degenen die het voor het zeggen hebben binnen het stamboek en hun mening veranderen is zo ongeveer trekken aan een dood paard... en toch biedt een show/keuringsverbod inderdaad de meeste kans dat het toch een keer ophoudt met die onzin. Eventueel kan men het couperen vervangen door het opbinden van de staart, als men dan toch de achterhand beter wil kunnen showen, zoals in Engeland bijvoorbeeld al jaren met de Suffolk Punch gebeurt.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 19:35

Kuggur schreef:
Niet meer staartloos keuren, geen "medische" uitzonderingen toelaten.
Hoeveel "gewone" rijpaarden lopen er staartloos rond door een medische probleem? Ik ken er geen één...
Probleem opgelost.

Ik kende één warmbloed zonder staart... maar eerlijk gezegd ben ik het wel met je eens: geen uitzonderingen meer maken, en zo zorgen dat het onmogelijk wordt aan wedstrijden/shows/keuringen deel te nemen zonder staart.
De enkele goedwillende eigenaar van een ècht medisch geval heeft gewoon pech, het kan niet anders, anders houdt het couperen nooit op.