maura schreef:Zwerte, wij hebben waarschijnlijk een andere opvatting van wat kritisch lezen is. Mijn bezwaar zit hem niet zozeer in de vergelijking tussen paarden en ratten (voor zover de vergelijking beperkt blijft tot hersenopbouw en de wijze waarop informatie wordt opgeslagen), maar in de relatie die gelegd wordt tussen een onderzoek onder gecontroleerde omstandigheden en een uitspraak over 'een' paard in 'een' stal. Vergelijk het rattenonderzoek met een onderzoek bij paarden in stallen onder gecontroleerde omstandigheden en houd de conclusies bij die paarden in die stallen en dan hoor je mij niet. Ik zeg ook niet dat het rattenonderzoek niet goed is uitgevoerd, dat maakt helemaal niet uit. Al had het een Nobelprijs opgeleverd.
Waar het om gaat is dat je de resultaten van een onderzoek onder gecontroleerde omstandigheden niet domweg kunt extrapoleren naar een situatie waar verschillende externe prikkels tegelijkertijd een rol kunnen spelen. Een willekeurig paard in een willekeurige stal dat gaat hinniken wanneer een bekende mens in beeld komt, kan gaan hinniken omdat het die mens herkent, omdat het voertijd is, omdat het gewend is iets lekkers te krijgen zodra die mens in beeld verschijnt of voor mijn part inderdaad omdat het uit de stal wil. Maar er staat geen enkele geldige onderbouwing in het artikel voor de bewering dat die laatste motivatie de meest waarschijnlijke is. Het gedrag dat een dier vertoont (inclusief mensen trouwens), wordt bepaald door de situatie en omgeving waarin dat dier zich bevindt. Het is de verdere context waaruit kan worden opgemaakt vanuit welke motivatie een dier bepaald gedrag vertoont en ik vind het gewoon niet correct om te doen alsof die context nauwelijks een rol speelt. Hoewel wetenschappelijk onderzoek natuurlijk wel een heel stuk eenvoudiger zou worden als je alle andere mogelijke externe factoren gewoon kunt negeren, dat dan weer wel. En als je in wetenschappelijke artikelen niet de hele tijd alle relevante informatie tot op het laatste detail zou moeten beschrijven zouden die artikelen ook een stuk korter en leesbaarder worden. Maar zo werkt het dus niet. Een 'vertaling' van wetenschappelijk onderzoek naar een Jip en Janneke uitleg verliest dan ook altijd een deel van de inhoud, maar zoals gezegd vind ik dat hier een deel van de inhoud is weggelaten dat niet gemist kan worden, omdat dat tot onlogische conclusies leidt.
Weet je, ik geloof dat ik even kritisch naar mn eigen postgedrag moet gaan kijken, want ik ben het hier bijna volledig mee eens, dus ergens is er miscommunicatie ontstaan. Ik probeer de laatste tijd wat korter te reageren ipv lappen tekst waar ik normaal altijd mee aan kwam, maar merk steeds vaker dat ik daardoor niet overkom zoals ik het bedoel. Ik denk namelijk altijd in nuances maar dat komt nu helemaal niet meer zo over blijkbaar. Toch maar weer terug naar mn lappen tekst, dan is het tenminste wel zoals ik het bedoel. Maar goed, tot zover een soort van offtopic. Nu weer ontopic:
Want je hebt helemaal gelijk over de context, motivatie e.d., dat was voor mij zo logisch dat het geen vermelden waard was. De motivatie die machteld noemt, is slechts 1 van de mogelijke motivaties om te hinniken naar de eigenaar. Ik vind het dan persoonlijk een zeer logische gedachte, waar ik zelf nog niet zo bewust aan had gedacht en het zou mij niet verbazen als deze motivatie vaker speelt dan men denkt.
Uit zo'n rattenonderzoek kan je idd niet zomaar alles hup toeschrijven aan paarden. Je kan niet meer doen dan de conclusie uit dat onderzoek meenemen naar de praktijk en dus vermoeden dat dezelfde motivaties ook voor paarden KUNNEN gelden.
Ik lees dat zelf dus wel tussen de regels door, en vergeet nogal eens dat anderen dat niet doen, waardoor het artikel heel erg anders over komt!