Hengst doodt ander paard op het Schrepelpad

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:03

Heftig, dit heb ik zelf ook een keer meegemaakt. 2 hengsten die bleven vechten en jagen, eentje moest ingeslapen worden. Iets in zijn rug was kapot, hij was een soort verlamd/atactisch geworden.
Je voorkomt het echt niet altijd, ook niet op een groot grasland.

Elisa2

Re: Hengst doodt ander paard op het Schrepelpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:33

Ik vindt het ook heftig, heb het ook weleens gezien dat een hengst bleef jagen ongeacht de grote ruimte waar ze in stonden. Sommige zijn volgens mij best moordlustig...

Cindyrella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:18

hyppolyte schreef:
@pillow, sommige paarden doen dat inderdaad, maar vaak zijn dat dus paarden die teveel in de hand zijn geweest op jonge leeftijd, die hebben niet de regels meegekregen van de andere paarden in de kudde en weten dus nog steeds niet hoe ze zich moeten gedragen tegenover een ander. Wat bij dat soort paarden nog wel eens helpt is een flink dominant paard erbij zetten die niet wijkt.

Mijn paard is niet veel in de hand geweest toen hij jong was. Gewoon opgegroeid in een kudde.
Als ik er een ander zeer dominant paard bij zet, wordt het ook een gevecht tot het bittere einde vrees ik.... Mijn dominante vechtersbaas is overigens een trekpaard. Daar zet je niet zomaar elk paard bij in de wei, zeker geen rijpaard of pony, want dan blijft er niets van over....

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 10:31

zonde dat het zo heeft moeten eindigen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 16:01

Dit kan toch gebeuren? Stom ongeluk.

Meerendeel van de jonge paarden lopen in hengsten weides. Dit had ook daar kunnen gebeuren, of op een groter gebied. Paard kan ook verkeerd neergekomen zijn.

En wat wil de politie met het onderzoek bereiken? Het bonte paard zal ze weinig vertellen hoor. En voor omstanders kan een fikse stoeipartij van jaarlingen ook een vechtpartij zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:37

Shirley schreef:
Triest.

Maar dit had ook gebeurd op twee hectare.
Hengsten die willen vechten, zoeken elkaar op, die gaan elkaar niet uit de weg :n

Jouw opmerking is incorrect. Het is hoogst uitzonderlijk voor normale, niet gedragsgestoorde, paarden om tot de dood te vechten.

Ik heb hier verschillende, meer dan een dozijn, hengstengevechten om merries aan de hand gehad. Zelfs één serieus gevecht tussen VIER hengsten. Alleen winkelhaken omdat de dieren zich vrij konden bewegen en terugtrekken.

In dit geval heeft één hengst de nek gebroken. Dat heeft die andere niet gedaan. Hoogstwaarschijnlijk een ongeval doordat twee ´vechtende´ paarden stonden waar ze stonden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:42

Je spreekt jezelf tegen.

Ook hier is m.i. namelijk inderdaad sprake van een ongeval en geen geval van "vechten tot de dood erop volgt" ;)

Dat heeft dus niet te maken met de grootte van het perceel.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 17:56

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:32

Die vrouw was inderdaad getuige en heeft een drietal foto's op haar fb, daaruit blijkt wel dat de bonte flink moordlustig was. Je ziet geen erge dingen maar wel de bonte vol boven op de zwarte. je kunt één oog van de bonte zien en die staat niet bepaald vredelievend, verstandig van de vrouw dat ze gebeld heeft en er niet bij in is gegaan.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 18:59

Hoe kan men nou 2 hengsten die zelf al zo schraal uitzien op zo'n schrale plek zetten?!
Verbaast me niks dat ze zich in de haren vliegen om dat stukje gras op te eisen en hun terrein te claimen.
Wat een toestand,was niet nodig geweest.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:07

Misschien stonden die 2 al langer in een koppel en zijn ze daar alleen neergezet omdat daar meer gras stond als waar ze daarvoor stonden? De ene heeft de andere niet vermoord, maar die is ongelukkig neergekomen in een val.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:10

Citaat:
Ze waren gefascineerd door de paarden aan de andere kant vd sloot. Daarom kwamen ze ook niet naar mij toe.
Beetje dribbelen soms en de zwarte maakte soms aanstalten de sloot in te gaan. Ach heel normaal gedrag zeker van paarden die net in de wei worden gezet.

Schreef degene die alles gezien heeft.

Ze zullen de paarden aan de andere kant wel intresant hebben gevonden omdat hier merrie's staan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:34

funnyhorses schreef:
Hoe kan men nou 2 hengsten die zelf al zo schraal uitzien op zo'n schrale plek zetten?!
Verbaast me niks dat ze zich in de haren vliegen om dat stukje gras op te eisen en hun terrein te claimen.

Het waren jonge dieren, die groeien zo hard dat ze er een poos lang schraal uit zien. Dit is niet abnormaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:43

Wat naar voor die vrouw die getuige was...zo machteloos...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:44

als je naar die facebook link gaat staat er een overzichtsfoto bij van het stuk, dat is heel niet zo een klein stuk, half de paarden bevolking van NL mocht willen dat ze die ruimte hadden voor een setje van twee... die bonte valt trouwens hard mee met schraal zijn, die zwarte ziet er eerder wat antiek uit met die nek,,,
ben benieuwd of die dieren elkaar al eerder kenden dan vandaag.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:48

Waar staat die facebook link?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 19:59

Ik ga geen link naar die persoon haar facebook hier neerzetten, vind ik niet zo netjes, maar je kan m vinden via de link die ik hierboven plaatste (dan even in de reacties kijken).

ZowieZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:07

Ik las het artikel via de hoefslag, http://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuws ... engst.html. Toen ik even door de reacties scrolde kwam ik de volgende reactie tegen:

"dit stuk is niet de waarheid!
Het land loopt rondom trouwens dus best wel redelijk groot
Hengsten? Ha.....ja ooit geweest dus wat ik er van zag
heb alles zien gebeuren als enige getuige
Zie foto's bij het artikel op mijn tijdlijn
De bonte viel de Fries aan, meedogenloos, met zijn lijf meteen op de grond waarna hij bleef bijten!
Daarna ging hij op hem liggen, minutenlang
Hij wilde later opstaan maar gleed de sloot in waar hij hulpeloos een tijd gestaan heeft
ONdertussen kwam de brandweer die ik had gebeld , ze waren blij dat hij er ondertussen toch zelf was uitgekomen. Maar ik zei dat ze het land in moesten gaan, dat het met het zwarte paard mis was en vertelde wat ik allemaal had gezien
En jawel, hij lag dood met een gebroken nek en vol bijtwonden"

Hier onder heeft ze ook nog foto's gepost die ze zelf heeft gemaakt. Ik heb toen ook nog op haar facebook gekeken, waar ze het verhaal uitgebreider en duidelijker heeft uitgetypt. Geen idee in hoe verre ze verstand heeft van paarden of iets dergelijks, maar het verteld toch wel iets meer dan het krantenartikeltje. Voor de rest wil ik niets bevestigen, weet natuurlijk ook niet wat hier van waar is. :o
Maar misschien toch interessant om te lezen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:11

Oke dank je wel. Ik zit op mijn mobiel en kan geen reacties zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:23

Heel erg sneu voor de eigenaar van de zwarte, ik wil deze dan ook heel veel sterkte wensen met het verlies.

Hengsten bij elkaar kan heel lang goed gaan, maar ook hengsten die aan elkaar gewend zijn kunnen ineens omslaan als een blad aan een boom. Over de accomodatie ga ik niets zeggen omdat ik de situatie niet ken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 20:29

ZowieZo schreef:
Geen idee in hoe verre ze verstand heeft van paarden of iets dergelijks, maar het verteld toch wel iets meer dan het krantenartikeltje. Voor de rest wil ik niets bevestigen, weet natuurlijk ook niet wat hier van waar is. :o

Ik vermoed wel dat ze paardenkennis heeft omdat ze het op haar FB ook heeft over 'dit was geen normaal hengstengevecht'.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:20

Zoals haar verhaal is het duidelijker: Bonte staat zich kwaad te maken op paarden waar hij niet bij kan, woede kropt zich op en op een gegeven moment kan hij daardoor niet helder meer denken en pakt het eerste de beste wat hij pakken kan. Als er geen ander paard bij was had hij misschien de drinkbak aan stukken gescheurd.

ZowieZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:36

Iris82 schreef:
ZowieZo schreef:
Geen idee in hoe verre ze verstand heeft van paarden of iets dergelijks, maar het verteld toch wel iets meer dan het krantenartikeltje. Voor de rest wil ik niets bevestigen, weet natuurlijk ook niet wat hier van waar is. :o

Ik vermoed wel dat ze paardenkennis heeft omdat ze het op haar FB ook heeft over 'dit was geen normaal hengstengevecht'.

Klopt, heb je gelijk in. Heb het net nogmaals gelezen, en ze noemde ook ergens dat ze al 20 jaar in de paardenwereld zit/zat.

Sneu dat ze het heeft aan moeten zien... maar las ook dat de eigenaar een handelaar was en dat er wel vaker problemen daar waren, hopen dat ze dat dan maar is aan aanpakken als ze zeggen dat er een politie onderzoek gestart is.

Missbeauty30

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:51

Wat een zielig gebeuren weer! Ik kan hier niet bij met mijn hoofd... :n

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 01:41

mrie schreef:
funnyhorses schreef:

Het waren jonge dieren, die groeien zo hard dat ze er een poos lang schraal uit zien. Dit is niet abnormaal.

Een beetje ribbetjes en misschien een wat ielig nekje is niet abnormaal inderdaad.. maar die Fries was wel meer dan schraal, moet je die nek zien! Ik vind m' er ook niet echt uitzien als een jonkie.

Ontzettend naar ongeluk dit.. maar imo had het voorkomen kunnen worden.