Mager endurancepaard zorgt voor opschudding in Frankrijk

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:59

Ibbel schreef:
Andere foto van hetzelfde paard:
[ Afbeelding ]

Hier ziet het dier er imo minder extreem uit. Die eerste foto is met tegenlicht gemaakt, dat versterkt de schaduwen.

dit paard is veel te mager,de ruggengraat ligt er flink boven.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:17

Ites schreef:
Als we de vergelijking met topsporters gaan maken wil ik daar wel graag aan toevoegen dat dat ménsen zijn die zelf voor die sport kiezen, en er dus ook zelf voor kiezen om extreem veel van hun lichaam te vragen. En ja, tot aan het ongezonde aan toe. Een paard schrijft zichzelf niet in voor een endurance wedstrijd, dat doet de ruiter. Een paard kiest er niet zelf voor om zoveel van zijn lichaam te vragen, dat doet de ruiter. En ja het paard zal het vast wel leuk vinden enz enz maar hij zal echt niet uit zichzelf 160 km lopen, zo snel mogelijk, een heel seizoen lang. Dus als een paard er zó uitziet na een wedstrijd, of van mijn part een heel seizoen, dan is imo óf de sport niet goed voor het paard, óf het paard niet geschikt voor de sport.
In ieder geval is dit paard echt te mager, en als hij bij een of andere shanky boer stond zouden we met z'n allen vooraan staan om dierenmishandeling te schreeuwen. Waarom is het dan ineens wel ok als het om topsport gaat? En als het "normaal" is voor paarden in dat niveau van de endurance om er zo uit te zien aan het einde van het seizoen, dan is er iets mis met de sport en is het dus veel te zwaar. Als een paard ver onder zijn gezonde gewicht moet gaan zitten om die afstand te kunnen lopen, dan is het dus te zwaar en moet je dat dus niet doen. Simpel.
Verder vind ik endurance een hele leuke sport hoor, als het ook maar leuk en gezond blijft voor het paard.

Gisteravond al gelezen maar wilde net gaan slapen dus vandaar dat ik het nu doe. Maar helemaal mee eens. Een paard is niet gemaakt om 160 km op tempo te lopen. Dus als een paard zo uit het seizoen verbaasd dat mij niet. Maargoed, zal hypocriet zijn als ik daar nu over ga oordelen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:34

rox_en_wilvy schreef:
Dit paard heeft geen vet reserve maar is niet onbespierd, anders had ie niet 74km kunnen lopen voordat ie werd afgekeurd op kreupelheid!

Ik neem aan dat er normaal ook wel gereden wordt met dat paard en ik heb genoeg paarden 25 km ritten zien maken, vrijwel alleen galop, die voor de rest alleen gras stonden te eten (en dus echt 0,0 spier hadden).
Maar je ziet de foto toch zelf, er is daar finaal niks van spier te zien in de bovenlijn. En dat ligt niet aan de magerheid, ook zonder vet moet je de spieren gewoon kunnen zien.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:36

Ites schreef:
Als we de vergelijking met topsporters gaan maken wil ik daar wel graag aan toevoegen dat dat ménsen zijn die zelf voor die sport kiezen, en er dus ook zelf voor kiezen om extreem veel van hun lichaam te vragen. En ja, tot aan het ongezonde aan toe. Een paard schrijft zichzelf niet in voor een endurance wedstrijd, dat doet de ruiter. Een paard kiest er niet zelf voor om zoveel van zijn lichaam te vragen, dat doet de ruiter. En ja het paard zal het vast wel leuk vinden enz enz maar hij zal echt niet uit zichzelf 160 km lopen, zo snel mogelijk, een heel seizoen lang. Dus als een paard er zó uitziet na een wedstrijd, of van mijn part een heel seizoen, dan is imo óf de sport niet goed voor het paard, óf het paard niet geschikt voor de sport.
In ieder geval is dit paard echt te mager, en als hij bij een of andere shanky boer stond zouden we met z'n allen vooraan staan om dierenmishandeling te schreeuwen. Waarom is het dan ineens wel ok als het om topsport gaat? En als het "normaal" is voor paarden in dat niveau van de endurance om er zo uit te zien aan het einde van het seizoen, dan is er iets mis met de sport en is het dus veel te zwaar. Als een paard ver onder zijn gezonde gewicht moet gaan zitten om die afstand te kunnen lopen, dan is het dus te zwaar en moet je dat dus niet doen. Simpel.
Verder vind ik endurance een hele leuke sport hoor, als het ook maar leuk en gezond blijft voor het paard.

Ik ben het met je eens hoor! :) Maar wel een toevoeging, zo'n wedstrijdseizoen bestaat voor de toppaarden vaak maar uit 1 of misschien 2 160'ers. Het is niet zo dat ze die afstand elke week lopen, gelukkig.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:37

Kennen we niet allemaal de afstandlopers uit Ethiopië? Lang, schraal en het liefste lopen ze op blote voeten.

Och jee wat zielig...

Het paard zou best iets dikker mogen...maar broodmager....

Maar wij zijn zoals eerder genoemd "hollands welvaren" gewend.

LBLGypsyCobs

Re: Mager endurancepaard zorgt voor opschudding in Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:39

Die afstandlopers, wielrenners etc. kiezen hier zelf voor.
Ik snap best dat topsport grenzen zoeken en verleggen is, maar ik vind dat die grenzen in de paardensport wat beter bewaakt mogen worden.
Dan maar niet het onderste uit de kan, een beetje behoudendheid maakt de sport echt niet minder mooi.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:45

Maar Sok, ik heb een vraagje. Neem aan dat je in de endurance wereld zit? Ze moeten ook trainen voor die afstand neem ik aan? Want wat voor afstanden lopen ze meestal nog meer in zo'n seizoen, nog steeds een duurafstand?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:49

Ik vind het wel meevallen. Voor onze maatstaven te mager, maar zijn onze paarden niet standaard te dik? Als paard gewoon die kilometers gezond en wel kan maken en gepast voer krijgt is er niets aan de hand

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:00

Vind het echt te bizar dat mensen dit acceptabel vinden.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:01

Een topsporter is afgetraind maar niet mager ook niet de lopers uit Ethiopië

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:14

easygoing schreef:

Ja precies. Maar "wij" vinden/noemen dat al snel mager....

En natuurlijk kiezen hun daarvoor....en waarom? Omdat zwaarlijviger absoluut geen pretje is als het om lange afstanden gaat.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:18

Het verschil tussen afgetraind en mager lijkt mij toch duidelijk zichtbaar.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:20

Als dit de conditie is die in de endurance nog als ok bestempeld wordt, dan mag die sport eens flink onder de loep genomen worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:29

Danique_G schreef:
Maar Sok, ik heb een vraagje. Neem aan dat je in de endurance wereld zit? Ze moeten ook trainen voor die afstand neem ik aan? Want wat voor afstanden lopen ze meestal nog meer in zo'n seizoen, nog steeds een duurafstand?

Normaal loopt een paard dat eenmaal op 160 km conditie is niet veel training meer. In de VS is het zelfs vrij gebruikelijk om dan alleen nog maar wedstrijden te rijden. Daar wordt een paard dan wel weer vaker gestart dan dat wij dat doen - bv 1x per maand en dan bv om de andere start een 100-miler (160 km).

Wat hier gebruikelijk is, is in de aanloop naar de wedstrijd binnen 1 week ongeveer de wedstrijd afstand te trainen - dus bij 160 km rijd je dan bv 4 dagen 40 km, vaak doe je dat dan om de andere dag (ma-wo-vr-zo, in één week). De week voor de wedstrijd doe je niets meer. Na de wedstrijd krijgt een paard meestal een week of 6 vrij - wel beweging, geen training. Daarna kun je in principe bv weer een paar weken de wedstrijdafstand trainen en ben je klaar voor de volgende 100-miler.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:31

heeft iemand misschien toevallig foto's van de top 3, dan kan je kijken of dit dier echt zoveel dunner is dan deze dieren tijdens de vetgate?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:38

Oooh dat klinkt heel netjes Ibbel :) ben best benieuwd nu hoe een trainingsschema eruit ziet (tempo/afstand en hersteltraining etc). Mag ook via pb voor iedereen die zich geroepen voelt :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:40

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:46

Ik vind ook dat onze paarden al snel te dik zijn. Maar dat dit goed is? Nee, helemaal niet. Je ziet de botten overal, heupbotten zie je overduidelijk en zelfs de schoft lijkt heel anders uit te steken. :(

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:48

Danique_G schreef:
Oooh dat klinkt heel netjes Ibbel :) ben best benieuwd nu hoe een trainingsschema eruit ziet (tempo/afstand en hersteltraining etc). Mag ook via pb voor iedereen die zich geroepen voelt :)

Wil je vanuit NL en vanuit het A-kader mee mogen doen aan EK/WK, moet je minimaal dacht ik 18 km/u kunnen rijden. Anders heb je echt totaal geen aansluiting bij de top. En wil je een 160-er met die snelheid kunnen rijden, zul je toch echt wel 70-80% van de afstand in galop moeten afleggen.
Ik heb ooit eens een interview met een Franse topruiter gelezen die zei: als ik wil weten of mijn paard toe is aan een 160-er, dan ga ik eerst eens 6 uur galopperen...

Normale opbouw hier is: eerst afstand vergroten, dan snelheid. Meer dan 50-60 km trainen (evt als klasse II wedstrijd) is niet echt gebruikelijk. Een marathonloper traint ook geen rondje van 42 km, maar loopt max 20 in z'n trainingen.
Die rondjes gaan dus uiteindelijk wel op snelheid (lees: volledig in galop, en dan rij je zo'n trainingsronde van 40 km dus in iets meer dan 2 uur). Ook train je interval en anaeroob, anders bouw je op een gegeven moment niets meer op. Twee uur rondgalopperen met een hartslag van 110 is onderhoud, geen opbouw van conditie. Daar wil je een hartslag van 140-150 voor hebben. Heuveltraining is daar bv. heel goed bij.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 14:46

Gini schreef:
Als dit de conditie is die in de endurance nog als ok bestempeld wordt, dan mag die sport eens flink onder de loep genomen worden.

Dit word in de nederlandse endurance niet als OK beschouwd ! Hier lopen meerdere topic's over ook op Facebook en iedereen vind dit paard te mager...... maar misschien moeten er een hoop mensen maar eens gaan kijken op en endurance wedstrijd om een beetje meer beeld te krijgen over hoe de sport in elkaar zit.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:43

ThreeFingers schreef:
easygoing schreef:

Ja precies. Maar "wij" vinden/noemen dat al snel mager....

En natuurlijk kiezen hun daarvoor....en waarom? Omdat zwaarlijviger absoluut geen pretje is als het om lange afstanden gaat.

Mensen zien vaak alleen wat ze willen zien, lezen wat ze willen lezen en horen wat ze willen horen.

Paard is gewoon broodmager en niet alleen dat, maar zit ook nog helemaal onder de beschadigingen!

Als een manegepaard er zo uit zou zien dan zou heel Nederland er grote schande van spreken!

Open je ogen threefingers!

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 22:01

@shan

Moet je mijn andere berichten ook lezen. Dus gebruik je ogen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 23:23

Ik heb dit paard in zijn stal zien staan, stond 1 gang achter ons groompaard.

Hij was echt heel erg mager, heupbenen staken echt uit en de ruggegraat ook. Niet in wedstrijdconditie, maar echt mager.

Daarnaast hadden ze hem zo hard in de mond getrokken dat de hoeken ontzettend opgezet waren en ook wat bloedden. Niemand van ons snapte dat dit paard heeft mogen starten.

Ja, er lopen op die wedstrijd veel paarden rond die in de ogen van veel mensen mager zijn, maar eigenlijk gewoon in topconditie zijn. Het verschil tussen superslank en goed getraind en dit paard, was te groot om gezond te zijn.

Helaas gaan ze in het midden oosten vaak (ik zeg niet altijd!) anders om met paarden dan wij...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 23:38

ze gaan daar ook met andere dieren en vrouwen anders om...

Daatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 23:43

Ik vind het onbegrijpelijk dat er mensen zijn die dit mee vinden vallen. Diertje is simpelweg broodmager....