Wolvenschade aan paarden niet altijd gedekt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hasjam_Poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:29

Ik heb mezelf nog niet ontdekt :+

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:36

Ik begrijp niet waarom ze de wolf zo graag in Nederland willen houden. Sorry hoor, maar we halen een dier hierheen die ons bakken met geld gaat kosten, en waar niemand plezier aan heeft. Honden lijken op wolven, daar vermaken we ons prima mee.

Maarja, als het zover is baken ik het weiland af met wat extra stroomdraden. Meer kunnen we er niet mee ben ik bang.

anneliesdj

Re: Wolvenschade aan paarden niet altijd gedekt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:39

En nu even serieus, ik denk dat van alle 'landbouwhuisdieren' het paard wel degene is die het minste risico loopt.
Paarden zijn groot, snel en vechten terug en een zeker voor een solitaire wolf zou het nogal suicidaal zijn een kudde paarden aan te vallen.

Dan zijn schapen, geiten of koeien een stuk voor de hand liggender, of eender welk vee.

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:42

Je hebt paarden/pony's van 70cm tot 190cm he.

Daarmee bedoel ik dat er een grote groep zoals shetlanders wel degelijk meer gevaar lopen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:42

Hasjam_Poe schreef:
Ik heb mezelf nog niet ontdekt :+

Ik heb je ontdekt dus credits naar mij 8-)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:43

Albert schreef:
Paniek om niks en een loze belofte.....het lijkt Den Haag wel. Oh wacht, dat is het ook:-)

_O- _O-

Overigens zijn wolven niet levensmoe, alles in kudde's en dan is het gevaar maar klein.

En melvinrandy, weet je wel hoe agressief die pony's kunnen zijn? :o

Ik geloof overigens niet dat ze (binnenkort) hierheen komen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:50

Agressief of niet.. Tegen een roedel wolven kan een pony niet op als ze flink hongerig zijn.. Maar da's niet de discussie nu denk ik. Dus ik ga niets verder aanwakkeren :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:52

melvinrandy schreef:
Je hebt paarden/pony's van 70cm tot 190cm he.

Daarmee bedoel ik dat er een grote groep zoals shetlanders wel degelijk meer gevaar lopen.

Door formaat sneller doelwit, maar net zo fel (zo niet feller) in vechten en vaak lopen die in grote kudde's.
Niet slim als er ook reen, schapen of koeien in de buurt zijn.

Ik denk niet dat er ooit roedels komen, daarvoor is NL veel te dicht bevolkt. Mochten ze er ooit wel komen, over tig jaar, dan denk ik dat de overheid spontaan die beschermde status opheft.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:55

Nog een prachtig filmpje over een jagende wolf. Ik denk dat iedereen een mogelijk prooidier is. Dus da scheelt.

NATURE | Wolves Hunting Buffalo | Cold Warriors: …: http://youtu.be/tCG1I-Ssgww

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:57

Na het debacle met de geitjes snap ik wel waarom wolven het tegenwoordig op paarden hebben gemunt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 04:22

lieveli schreef:
Na het debacle met de geitjes snap ik wel waarom wolven het tegenwoordig op paarden hebben gemunt.

_/-\o_ _O-!

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:28

Hasjam_Poe schreef:
Het valt me op dat wolven- voorstanders volgens onderstaand 1-2-3 systeem lijken te communiceren:

1. eerst stellen dat de ander vooral geen verstand van zaken heeft (of een negatief syndroom :+ )
2. vervolgens allerlei argumenten aanhalen, waar ze vooral zélf achter staan ( en "dus" waarheid zijn) }>
3. Afsluiten met de suggestie, dat het volledige leefgebied rond die ene wolf (120 km²?), prima gefinancierd kan worden
uit de inwoners hun eigen beurs door :
- te investeren in speciale schrikdraad (op eigen kosten uiteraard, alleen dode schapen worden vergoed)
- te investeren in een goede waakhond (ongeacht of je een hond wil :+ )
- te investeren in extra werk (en lopende kosten), door schapen 's nachts op te stallen (in plaats van gratis in de wei)

Wat ik me dan afvraag; wat is er eigenlijk mis met de omgekeerde suggestie?
Dus alle wolf-voorstanders zelf geld te laten investeren; in een hoger hek rond de Oostvaardersplassen en de wolf daar lekker los laten? :Y) :9
Dat is lijkt mij in dit geval een win-win situatie... :j (of is dat weer gesimplificeerd? 8-) )

Ik ben geen voorstander van een hoop wolven in Nederland, maar het feit is dat we er vroeg of laat wel mee moeten dealen. Ze hebben een beschermde status dus je kan ze niet afschieten en we kunnen ook geen hek langs de duitse grens gaan plaatsen om ze tegen te houden. Dus, het lijkt mij belangrijk om vooral geen paniek te zaaien (zoals in het nieuwsbericht) en realistisch te kijken of iets een probleem is, en wat er dan eventueel gedaan kan worden. En ja, dan kan je naar de overheid kijken en je hand op houden. Of, je verantwoordelijkheid nemen en zelf maatregelen nemen. Naar mijn idee is er geen overheid om ieder risico weg te nemen. Als bedrijf heb je een bedrijfsrisico en daar vallen mijn inziens dit soort kosten (dus beter hekwerk, evt een hond, beesten op stal 's nachts) onder. De KLM hield toch ook zijn hand niet op toen de vulkaan op IJsland het vliegen onmogelijk maakte?

Daarnaast vind ik inderdaad dat als het over de wolf in NL gaat dat mensen met een hoop kulargumenten aankomen en paniek zaaien.

suusje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:30

Denk zelf dat een wolf niet zo gauw aan een paard begint, zijn tenslotte meestal groter dan zichzelf( behalve mini's en shetten natuurlijk).
En vaak zijn er ook mensen in de buurt van paarden en wolven ontwijken mensen het liefst. Met het feit dat er een wolf is gesignaleerd wil het nog niet zeggen dat er een hele roedel aankomt! Als er al een wolf komt, laat hem dan lekker z'n gangetje gaan. Pas als er veel mensen en dieren(hiermee bedoel ik geen herten, reeën etc) sneuvelen denk ik dat we maatregelen moeten gaan nemen.
Ik zou er echt geen drama van maken dat ze misschien gaan komen! Woon zelf 50 meter van het bos af en kan vanuit mijn kamerraam herten, zwijnen en reeën zien lopen.

Hier een website over wolven in NL:
http://www.wolveninnederland.nl/wolven/wolf

Bij actueel kun je ook zien waar wolven zijn gesignaleerd. :wow:

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:31

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:37

_San87_ schreef:
randalinpony schreef:
Vanuit Duitsland rukt ook het Wilde Zwijn op richting Nederland en die zijn misschien wel veel gevaarlijker. :=

Het hele punt is, als ze echt de grens over komen, gebeurt dat toch wel.
Wolven kunnen zich trouwens ook met kleinere knagers als konijnen in leven houden, dus zijn ze eenmaal hier dan zullen ze in alle nieuwe natuur wel gaan tieren.

Trouwens, dat artikel in de OP: die 9 paarden zijn verongelukt. Ze zijn 'misschien' wel door wolven bang gemaakt zodat ze uitbraken. Sja, zo lust ik er nog wel een paar.

Beetje stemmingmakerij allemaal dit.

Nederland heeft toch al 'wilde' zwijnen? Of is dit een andere soort (woester en nog gevaarlijker)?

En inderdaad, ik kom liever een wolf tegen dan mama Zwijn met haar beebs :oo.

Ja, het zijn Duitse zwijnen, dus....

Zonder gekheid, in Nederland hebben we een goed beheerde populatie, buiten de Veluwe=kogel.

In Duitsland is het Wilde Zwijn echter een plaag aan het worden, er bestaan zelfs al stadsjagers voor die beesten... Ze floreren in de mais. Deze zwijnen komen ook onze kant op en zullen dan ook goed onder de duim gehouden moeten worden, anders zitten wij hier straks ook met veel schade, landbouw, verkeer, gevaar voor volksgezondheid.

Wat betreft voor of tegenstander, als de wolf oprukt naar Nederland, dan doet ie dat. In het kielzog van bijvoorbeeld het wasbeertje. En dat zwijn.

Zoals herten inmiddels ook heel Zeeland veroverd hebben en ook via boomgaarden steeds verder naar de kust getrokken zijn, de natuur had even last toen we gingen industrialiseren maar past zich nu wel goed aan.

Dat is een heel andere discussie dan of de wolf hier losgelaten moet worden. Ze komen zelf. Dus Roodkapje, deze keer eens niet SBB de schuld geven.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:49

Hier in Portugal leven ponies in het wild in hetzelfde gebied als wolven en men verliest zo´n 25 % van de kuddes elk jaar, waarvan een behoorlijk deel aan wolven (de rest zijn verkeersongelukken en idioten die ze doodschieten en honger na bosbrand bv).
Wolven pakken met name veulens en andere jonge dieren, niet specifiek kleine dieren. Het is dus niet zo dat een mini meer gevaar loopt.
Ze kunnen die jonge dieren nl makkelijker te pakken krijgen omdat ze vaak liggen en echt diep slapen, dan een behendig en ervaren volwasssen dier dat meer op zijn hoede is en zich prima kan verdedigen.
Maar wolven zijn zeer schuwe dieren en daarom gebruiken ze bv voor het beschermen van schaapskuddes grote honden.
Ook is al genoemd dat ze ´snachts jagen en daarom is het binnenhalen van kwetsbare dieren genoeg om een aanval te voorkomen, naast de genoemde omheining.

Overigens zou ik me om een enkele wolf geen drukte maken.

Niet alleen tegen wolven is het gewoon handig als er meer echt op paarden gepast wordt en ze niet 24/7 in afgelegen gebieden lopen...De wolf is maar een van vele gevaren.

En men roept "wolf" en men schijt in de broek, maar er worden jaarlijks ik weet niet hoeveel paarden door honden aangevallen...en daartegen zie ik vooralsnog geen maatregelen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:01

@randalin: Ehm, het wilde zwein komt hier al jaren buiten de veluwe voor.... Of dat nu komt omdat de bossen hier (nijmeegse/groesbeekse bossen) aan de grens liggen, of dat het gewoon toeval is. Maar wild zweinen zijn echt al een hele tijd niet meer alleen in de Veluwe te vinden.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:03

en wat denk je van die engerds met hun zieke geest... brr veel enger dan die wolven.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:04

lieveli schreef:

_O- _O- _O-

You just made my day :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:32

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:34

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:35

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:41

Ik zie het nut niet zo van in dat de wolf in Nederland moeten beschermen, veel te dicht bevolkt. Ook zou ik als ik boer zou zijn en mijn schapen worden aangevallen/opgevreten niet staan kijken en niksen maar die wolf verjagen

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:51

Zolang er nog geen grote hondsdolle roedels rondlopen die alle haasjes en hertjes volledig hebben uitgemoord, maak ik me geen zorgen hoor. Ze zullen echt geen kerngezond paard te grazen nemen, net als alle andere roofdieren zullen ze een zo makkelijk mogelijke en zo zwak mogelijke prooi uitkiezen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:41

paardjes123 schreef:
Ik zie het nut niet zo van in dat de wolf in Nederland moeten beschermen, veel te dicht bevolkt. Ook zou ik als ik boer zou zijn en mijn schapen worden aangevallen/opgevreten niet staan kijken en niksen maar die wolf verjagen

Beschermd wil niet zeggen dat je hem niet mag verjagen. Je mag hem alleen niet doden. En zelfs dat mag onder bepaalde omstandigheden. Stel hij sleept je kind weg, lukt het niet om hem te laten schrikken, dan is doden wel een optie die gedoogd wordt.
Maar heeft de gemiddelde boer in Nederland dan ook al een jachtgeweer bij de deur staan?