Pony's gered uit ondergelopen weiland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:04

Mijn weiland ligt ook in overstrominsgebied en ik weet uit ondervinding dat het heel snel kan gaan. heb mijn paarden al 2x van het weiland gehaald omdat het bijna aan het overstromen was, maar uiteindelijk is het niet zo ver gekomen, maar zijn ze wel 2 weken op een stal ondergebracht.

Soms regent het 3 dagen en lijkt op dag 3 alles wel ok en 2-3 uur later en je mag noodoplossingen gaan zoeken omdat het water 50cm hoger staat...

Meestal is het te voorzien en kun je tijdig oplossingen gaan zoeken, maar dat is niet altijd zo. zeker in de lente zomer denken de meesten dat de aarde het water wel aankan, waar het vaak juist niet het geval is omdat het zo hard en droog ligt dat er niets geabsorbeert wordt en het meteen doorstroomt naar andere weilanden.

saskiaojan

Re: Pony's gered uit ondergelopen weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:22

Ik las net op twitter deze tweet via #hvnl ;
1)De 31 pony's stonden in de uiterwaarden van de rivier de Regge bij Ommen. Een paar kilometer van eigenaar Adrie Noordegraaf vandaan.

2)Adrie is boos. Het waterschap zette gemaal aan zonder hem te waarschuwen. Daarom kwamen pony's in water te staan#hvnl

Volgende tweet is een reactie op een reactie;

Hoezo?Hij was niet gebeld dat ze gebied onderwater gingen zetten. Denk dat waterschap zich moet schamen dat ze dat vergeten zijn.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:29

Als dat zo is vind ik het een schande van waterschap inderdaad. De arme pony's.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 13:35

SAKKIA schreef:
Ik vraag me ook echt af dat als het koeien waren geweest mensen hier net zo "geschokt" gereageerd hadden :o

Een koe een paard of een ezel, Ja dan zou ik ook nog zo "geschokt" gereageerd hebben.
Het is voor geen enkel beest leuk om gedwongen zijn zwemdiploma te halen ;)

Gelukkig staan ze nu gewoon weer lekker op het droge en niemand had die echt kunnen verwachten.
Er is ontzettend veel regen gevallen de afgelopen dagen en ook ons land is een grote #$%^#& geworden :')
Soms voor je maar kunt bedenken dat je ze op moet halen of verweiden en ondertussen loopt alles al onder water, daar kun je geen rem op zetten.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:03

Ik dacht al dat ze van Adrie waren idd.

Schandalig van het waterschap....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:15

Dan gaat het toch om die pony's. Die hebben bij mij in de buurt 3 weilanden met mini's. Ik fiets er elke dag 2x langs als ik de pony's voer (andere weide) en die beesten staan er prima bij en hebben genoeg voer en water.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:19

Genoeg water in elk geval ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:21

De weide waar ik langs fiets ligt erg hoog. ;)

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:31

Had idd ook krantenartikel gelezen net. Waterschap was vergeten de eigenaar te waarschuwen toen ze het gemaal openzette en de boel onder lieten lopen.

Schandalig.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:34

In dat geval mag wat mij betreft het waterschap ook opdraaien voor alle gemaakte kosten.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:35

Domi_94 schreef:
Ik vind het een beetje vreemd dat bij zulke weersvoorspellingen de dieren op die plek bleven staan. Had ze dan binnen gehaald of op een beter stuk gezet, dan had er al veel voorkomen kunnen worden in mijn ogen. Gelukkig staan ze nu wel droog

Alsof je kunt inschatten als gewone burger dat je weiland ineens helemaal blank staat. Bovendien dacht ik dat het hier op bokt alleen toegestaan was als paarden 24/7 buiten stonden maar dat is nu dus ook niet goed meer? :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:51

Even verderop staat een weiland met ook een paar pony's, die heb ik vroeger verzorgd en dat weiland is door de gemeente verlegd omdat ze de Regge meer ruimte wilden geven zoals haar natuurlijke loop ook was. Het huidige water manegment is maar een paar jaar oud dus ik vind het niet heel gek dat het onverwachts zo overstroomt. Door middel van bepaalde stukken uitloopgebied voor de regge proberen ze het onder controle te houden. Mij is het bekend dat daar 's winters vee staat maar deze pony's staan er nog maar een paar maanden.

Ik zal er vanmiddag eens langs fietsen, kijken hoe het precies gebeurd is. :P

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:57

Ik ben benieuwd MarlindeRooz!
Op fb nog steeds steigerende (+) mensen.. ze spreken me al persoonlijk aan, of ik het leuk zou vinden om buiten in de regen te staan. Zucht, ja natuurlijk en ik eet gras en haver! Wat een vergelijking |o

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 14:58

:') weten ze ook dat het een bosrijk gebied is waar de pony's dus gewoon onder de bomen kunnen staan... Ik las het ook al pfff.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:00

Volgens mij weten ze vrij weinig van uh alles?! :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:26

:oo echt álles maar dan ook álles staat flink onderwater... En het water komt nog steeds met flinke stroom uit een sluis oid...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:17

fourseasons schreef:
Domi_94 schreef:
Ik vind het een beetje vreemd dat bij zulke weersvoorspellingen de dieren op die plek bleven staan. Had ze dan binnen gehaald of op een beter stuk gezet, dan had er al veel voorkomen kunnen worden in mijn ogen. Gelukkig staan ze nu wel droog

Alsof je kunt inschatten als gewone burger dat je weiland ineens helemaal blank staat. Bovendien dacht ik dat het hier op bokt alleen toegestaan was als paarden 24/7 buiten stonden maar dat is nu dus ook niet goed meer? :')
. Volgens mij zit er een verschil, en ook van tijd tussen blank en een halve meter onder water....

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:18

Geerke, als t waterschap een sluis opengooid gaat dat héél rap hoor!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:23

Idd de sluizen zetten ze niks voor niks open. Die moeten er juist voor zorgen dat in een kort tijdsbestek het water aan de andere kant gaat dalen en daarmee geen gevaar meer vormt.

Als je dan als paardeneigenaar niet op de hoogte wordt gesteld door het waterschap, is er volgens mij helemaal niks wat je nog kan doen dan zodra je het merkt alles snel daar weg halen.

We kunnen er lang en breed over praten, maar de schuld ligt hier bij het waterschap en zeker niet bij de eigenaar die bij nacht en ontij er gewoon was voor de pony's.

Ik vind het heel jammer dat mensen op internet zwart gemaakt kunnen worden zonder dat de "aanklagers" op de hoogte zijn van de feiten. Dit kan er echt voor zorgen dat je nog jarenlang onterecht een slechte naam hebt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:24

cp112 schreef:
Geerke, als t waterschap een sluis opengooid gaat dat héél rap hoor!

en die sukkels gaan dan niet kijken of er nog dieren staan in dat gebied? :7

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:25

Al de sluis niet open was gezet dan was het enige wat gevaar liep het scoutingterrein en de schaatsbaan. Dus daarom zullen ze wel gedacht hebben van joh zo ver stroomt het niet. Want van de sluis tot de ponyweides is echte een heel eind. Maar ik denk niet dat ze er aan gedacht hebben dat water naar het laagste punt stroomt. :+ rara wat het laagste punt is. :')

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 17:36

SAKKIA schreef:
Idd de sluizen zetten ze niks voor niks open. Die moeten er juist voor zorgen dat in een kort tijdsbestek het water aan de andere kant gaat dalen en daarmee geen gevaar meer vormt.

Als je dan als paardeneigenaar niet op de hoogte wordt gesteld door het waterschap, is er volgens mij helemaal niks wat je nog kan doen dan zodra je het merkt alles snel daar weg halen.

We kunnen er lang en breed over praten, maar de schuld ligt hier bij het waterschap en zeker niet bij de eigenaar die bij nacht en ontij er gewoon was voor de pony's.

Ik vind het heel jammer dat mensen op internet zwart gemaakt kunnen worden zonder dat de "aanklagers" op de hoogte zijn van de feiten. Dit kan er echt voor zorgen dat je nog jarenlang onterecht een slechte naam hebt.

Amen!

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:07

Net item op SBS 6. Alle lof voor deze man. Stallen zien er super uit, man is stapelgek op zijn dieren en wil voor de camera vertellen hoe het daadwerkelijk zit. Alle negatieve reacties doen hem zeer.

Los van dit; deze regenval is in deze tijd niet normaal. Kan me er enorm kwaad om maken dat de grootste blaters weer aan wal staan. Waarschijnlijk met hun paard met dit weer 24 uur per dag op stal!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:16

Oh jammer dat ik het gemist heb.
Precies wat ik dacht, arme man!

Reacties op fb waren inderdaad 'met zulk weer zet je ze toch binnen?!'

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:10

dat op sbs6 wat was dat? nieuws ofzo? wil het graag terugkijken