_Lucy schreef:“Je kunt die rug alleen boller krijgen als je ook enige controle hebt over de voorkant. Daar heb je waarschijnlijk toch een hoofdstel bij nodig.”
Waarschijnlijk..
Volgens mij is dit een mening en niet echt op iets gebaseerd...
Dat is toch juist het idee van bit of hoofdstel loos..
Dat je die controle krijgt op een vriendelijkere manier..?
Het is juist gebaseerd op ervaring, niet op teksten uit boekjes of de fantasie van pennys
Het valt me op dat dit soort opmerkingen altijd komen vanaf mensen die zelf nog niet zo ver zijn.. Heb dan ook niet zoveel zin om voor de 1000000ste keer argumenten te geven dat er contact met de mond nodig is.
KPet schreef:Ik bereid me voor om afgeschoten te worden, maar ik wil jullie allemaal toch nog eens vragen om dit artikel nog een keer echt goed lezen. Dit is geen artikel van een geopinieerde redactie, maar een interview met de onderzoekster. Daar een journalist maar weinig plek heeft om dit uit te werken heeft ze - zo te lezen - de hoofdpunten van wat de onderzoeker zei aan elkaar geknoopt.
Ook ik zie eventuele problemen met de redenering, maar kijk dan nog eens goed naar de conclusie en zie: Noch NH, noch dressuur heeft het juist.... conclusie is dus niet: bitloos is bagger en dressuur met bit is goed, maar 'we hebben de ideale vorm nog niet gevonden'.
Ik gebruik persoonlijk zowel bit als bitloos en ik moet het wel eens zijn met de laatste zin waar iedereen over valt dat je met bit (waarschijnlijk, maar dat voorbehoud is juist goed!) een betere draagkracht kunt bereiken. Ik tenminste wel. Echt correct voorwaarts neerwaarts rijden - en dat is inmiddels bij mijn weten de bewezen beste houding voor optimale draagkracht - heb ik persoonlijk nog nooit gezien bij iemand die met neckrope of bitloos hoofdstel rijdt. Op een goede manier gebruikt heb je bovendien amper druk op dat bit en relatief meer druk op de neus om hetzelfde te bereiken, maar dat is puur mijn ervaring. Zoals een eerder bokker in dit topic al stelde: bit is voor verfijning, niet voor 'rond trekken' dus.
Ik weet dat het artikel kort door de bocht lijkt, maar de schrijver zal zich aan een bepaald aantal woorden moeten houden. Ik wil iedereen vragen om niet direct conclusies te trekken, in ieder geval niet voordat ze het daadwerkelijke onderzoek hebben gelezen. Zulke artikelen zijn bedoeld om een discussie aan te wakkeren. En niet over hoe bagger geredeneert is in een klein stukje van een paar honderd woorden.
Mijn ondervindingen wat betreft met en zonder bit zijn hetzelfde. En er zijn nog heel wat meer die dat ervaren. Maar bitloos in de dressuur heeft verder voor mijn paard ook een aantal voordelen dus dat doen we 1 a 2 keer per week.
Zoals ik al zei heeft het artikel ook echt wel een punt.