Zonder zadel en bit rijden per definitie vriendelijker?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 16:10

Cassidy schreef:
Zucht, gaan we weer.

Om een paar goed te kunnen gymnasticeren dien je het paard te kunnen begeleiden om zijn lichaam optimaal te kunnen gebruiken, en daar hoort in mijn ogen een optoming bij om het dier te kunnen verzamelen. Al dan niet met bit, echter geen nekrope. De motor zit namelijk achter, en om het afvloeien van de overtollige energie naar voren te voorkomen, die je een dier af te kunnen remmen.

Een zadel verdeelt de druk over een groter oppervlakte op de paardenrug. Zonder zadel wordt de druk van de zitbeenknobbels over een te klein oppervlak verdeelt, uiteindelijk gaat het paard daar alleen maar last van krijgen.

Amen :)

_Lucy

Re: Zonder zadel en bit rijden per definitie vriendelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:58

“Je kunt die rug alleen boller krijgen als je ook enige controle hebt over de voorkant. Daar heb je waarschijnlijk toch een hoofdstel bij nodig.”

Waarschijnlijk..
Volgens mij is dit een mening en niet echt op iets gebaseerd...
Dat is toch juist het idee van bit of hoofdstel loos..
Dat je die controle krijgt op een vriendelijkere manier..?

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:06

masja schreef:
Cassidy schreef:
Zucht, gaan we weer.

Om een paar goed te kunnen gymnasticeren dien je het paard te kunnen begeleiden om zijn lichaam optimaal te kunnen gebruiken, en daar hoort in mijn ogen een optoming bij om het dier te kunnen verzamelen. Al dan niet met bit, echter geen nekrope. De motor zit namelijk achter, en om het afvloeien van de overtollige energie naar voren te voorkomen, die je een dier af te kunnen remmen.

Een zadel verdeelt de druk over een groter oppervlakte op de paardenrug. Zonder zadel wordt de druk van de zitbeenknobbels over een te klein oppervlak verdeelt, uiteindelijk gaat het paard daar alleen maar last van krijgen.

En waarom dan niet met een nekrope?
Is het niet de bedoeling van die nekrope om dat zelfde te kunnen doen zonder aan het hoofd te prutsen?

Je kan een paard ook leren verzamelen of afremmen op druk op de hals in plaats van op de neus of in de mond

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 23:07

Of zelfs puur op je zit ;)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:32

Ik bereid me voor om afgeschoten te worden, maar ik wil jullie allemaal toch nog eens vragen om dit artikel nog een keer echt goed lezen. Dit is geen artikel van een geopinieerde redactie, maar een interview met de onderzoekster. Daar een journalist maar weinig plek heeft om dit uit te werken heeft ze - zo te lezen - de hoofdpunten van wat de onderzoeker zei aan elkaar geknoopt.

Ook ik zie eventuele problemen met de redenering, maar kijk dan nog eens goed naar de conclusie en zie: Noch NH, noch dressuur heeft het juist.... conclusie is dus niet: bitloos is bagger en dressuur met bit is goed, maar 'we hebben de ideale vorm nog niet gevonden'.

Ik gebruik persoonlijk zowel bit als bitloos en ik moet het wel eens zijn met de laatste zin waar iedereen over valt dat je met bit (waarschijnlijk, maar dat voorbehoud is juist goed!) een betere draagkracht kunt bereiken. Ik tenminste wel. Echt correct voorwaarts neerwaarts rijden - en dat is inmiddels bij mijn weten de bewezen beste houding voor optimale draagkracht - heb ik persoonlijk nog nooit gezien bij iemand die met neckrope of bitloos hoofdstel rijdt. Op een goede manier gebruikt heb je bovendien amper druk op dat bit en relatief meer druk op de neus om hetzelfde te bereiken, maar dat is puur mijn ervaring. Zoals een eerder bokker in dit topic al stelde: bit is voor verfijning, niet voor 'rond trekken' dus.

Ik weet dat het artikel kort door de bocht lijkt, maar de schrijver zal zich aan een bepaald aantal woorden moeten houden. Ik wil iedereen vragen om niet direct conclusies te trekken, in ieder geval niet voordat ze het daadwerkelijke onderzoek hebben gelezen. Zulke artikelen zijn bedoeld om een discussie aan te wakkeren. En niet over hoe bagger geredeneert is in een klein stukje van een paar honderd woorden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 08:42

KPet, het gíng helemaal niet over wat vriendelijker of onvriendelijker is, maar daar is die schrijfster wél opeens over aan het schrijven. Dat is waar ik persoonlijk over val.

Ik snap persoonlijk ook niet hoe bitloos en zadelloos schijnbaar zo vaak in 1 adem genoemd worden terwijl de bitloze over het algemeen wel gewoon met zadel rijden, behalve een enkele keer voor de lol, maar dat geld ook voor diegene die met bit rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:13

_Lucy schreef:
“Je kunt die rug alleen boller krijgen als je ook enige controle hebt over de voorkant. Daar heb je waarschijnlijk toch een hoofdstel bij nodig.”

Waarschijnlijk..
Volgens mij is dit een mening en niet echt op iets gebaseerd...
Dat is toch juist het idee van bit of hoofdstel loos..
Dat je die controle krijgt op een vriendelijkere manier..?

Het is juist gebaseerd op ervaring, niet op teksten uit boekjes of de fantasie van pennys :o

Het valt me op dat dit soort opmerkingen altijd komen vanaf mensen die zelf nog niet zo ver zijn.. Heb dan ook niet zoveel zin om voor de 1000000ste keer argumenten te geven dat er contact met de mond nodig is.

KPet schreef:
Ik bereid me voor om afgeschoten te worden, maar ik wil jullie allemaal toch nog eens vragen om dit artikel nog een keer echt goed lezen. Dit is geen artikel van een geopinieerde redactie, maar een interview met de onderzoekster. Daar een journalist maar weinig plek heeft om dit uit te werken heeft ze - zo te lezen - de hoofdpunten van wat de onderzoeker zei aan elkaar geknoopt.

Ook ik zie eventuele problemen met de redenering, maar kijk dan nog eens goed naar de conclusie en zie: Noch NH, noch dressuur heeft het juist.... conclusie is dus niet: bitloos is bagger en dressuur met bit is goed, maar 'we hebben de ideale vorm nog niet gevonden'.

Ik gebruik persoonlijk zowel bit als bitloos en ik moet het wel eens zijn met de laatste zin waar iedereen over valt dat je met bit (waarschijnlijk, maar dat voorbehoud is juist goed!) een betere draagkracht kunt bereiken. Ik tenminste wel. Echt correct voorwaarts neerwaarts rijden - en dat is inmiddels bij mijn weten de bewezen beste houding voor optimale draagkracht - heb ik persoonlijk nog nooit gezien bij iemand die met neckrope of bitloos hoofdstel rijdt. Op een goede manier gebruikt heb je bovendien amper druk op dat bit en relatief meer druk op de neus om hetzelfde te bereiken, maar dat is puur mijn ervaring. Zoals een eerder bokker in dit topic al stelde: bit is voor verfijning, niet voor 'rond trekken' dus.

Ik weet dat het artikel kort door de bocht lijkt, maar de schrijver zal zich aan een bepaald aantal woorden moeten houden. Ik wil iedereen vragen om niet direct conclusies te trekken, in ieder geval niet voordat ze het daadwerkelijke onderzoek hebben gelezen. Zulke artikelen zijn bedoeld om een discussie aan te wakkeren. En niet over hoe bagger geredeneert is in een klein stukje van een paar honderd woorden.

Mijn ondervindingen wat betreft met en zonder bit zijn hetzelfde. En er zijn nog heel wat meer die dat ervaren. Maar bitloos in de dressuur heeft verder voor mijn paard ook een aantal voordelen dus dat doen we 1 a 2 keer per week.

Zoals ik al zei heeft het artikel ook echt wel een punt. :j

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 19:59

Geryon schreef:
Het is juist gebaseerd op ervaring, niet op teksten uit boekjes of de fantasie van pennys :o

Het valt me op dat dit soort opmerkingen altijd komen vanaf mensen die zelf nog niet zo ver zijn.. Heb dan ook niet zoveel zin om voor de 1000000ste keer argumenten te geven dat er contact met de mond nodig is.

Hehe, dit wilde ik dus netjes verpakken, maar blij dat er ook nog niet-penny's zijn die hier serieus naar kijken. Als mensen eenmaal vast zitten in een bepaald idee zijn ze er vaak met geen mogelijkheid af te krijgen. Maar als je serieus je paard aan het werk wil zetten en het dier wil laten dragen zul je dat toch moeten communiceren. Ik sta persoonlijk open voor de eerste persoon die dat bitloos/hoofdstelloos voor elkaar krijgt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:01

Omdat volgens de KNHS iets als aanleuning pas mogelijk zou zijn als er contact is met de paardenmond. Zij hebben die definitie bepaald, is dat dan dus de juiste? Nee...

http://www.bitloospaardrijden.info/aanleuning.php

Citaat:
Aanleuning

Aanleuning als gevolg van losgelatenheid is de zachte verbinding tussen ruiterhand en paardenmond. Het bestaat wanneer het losgelaten paard de aanleuning aan het bit opzoekt en zo met de hand van de ruiter meegaat. Het paard zoekt de aanleuning, de ruiter laat het toe. Dat geeft de ruiter de mogelijkheid om de gangen, het tempo, de snelheid, de bewegingsrichting etcetera te bepalen en te reguleren. Gevolg van het 'aan de teugel zijn' is een verhoogde buiging in de hals en nek in een verder ontwikkeld stadium van de aanleuning als gevolg van goede dressuurtraining. Daarbij is de aanleuning afhankelijk van de leeftijd, de graad van opleiding, de lichaamsbouw, gang en tempo en de graad van de verzameling.
De correcte aanleuning geeft het paard de noodzakelijke zekerheid, zijn natuurlijke evenwicht onder de ruiter te hervinden en zich in takt in verschillenden gangen uit te balanceren.

Uitgangspunt voor het begrip 'aanleuning' is dus het bit. Is het bit niet aanwezig, dan ziet de werkgroep van de KNHS dit dus als een ander soort aanleuning, omdat er geen verbinding is met de paardenmond c.q. het bit.
Nu kan het bit wel het uitgangspunt zijn, maar aanleuning zèlf is een gevolg van losgelatenheid en een actieve achterhand. Immers, "Het paard moet als gevolg van de drijvende inwerking van de ruiter vertrouwensvol aan de teugel komen. De aanleuning kan nooit door inwerking met de teugels worden gewonnen".
Wanneer er inwerking via de teugels en het bit plaatsvindt, dan wordt de aanleuning dus afgedwongen en dit mag dan ook geen aanleuning genoemd worden. Veelal zien we dan ook in plaats van aanleuning, fenomenen als 'achter de loodlijn', 'achter de teugel', 'van de teugel', 'tegen (of over) de teugel' en 'valse knik'; allemaal pogingen van het paard om zich te onttrekken aan de pijnlijke inwerking van het bit.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:30

Sinds wanneer zou je bitloos opeens niet meer kunnen communiceren?

Ook zo leuk wanneer iemand zegt ''Als mensen eenmaal vast zitten in een bepaald idee zijn ze er vaak met geen mogelijkheid af te krijgen.'' en diegene dan zelf niet gelooft dat je bitloos gewoon kan dressuren. :')
Als je er echt open voor stond zou je zoiets niet beweren.... er is inmiddels toch genoeg beeldmateriaal te vinden. (Maar misschien valt het niet zosnel op wanneer er geen bit in zit, immers gaan de teugels dan naar de neus toe en op een foto is dat soms niet duidelijk te zien.. :+)

Maaaaar.... als je het verschil niet ziet tussen pluk en krul ''dressuur'' en correcte dressuur dan is zo'n vergissing snel gemaakt.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 22:44

Afbeelding

ik zie toch veel liever dit...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 00:15

Tja, Ik ben geen penny en heb ''pas'' 35jr rijervaring. Maar ik vind het toch gebrek aan kennis, ervaring en kunde als je niet weet hoe je een paard zonder hoofdstel correct kan rijden en dan heb ik het dus over rijden met halsring en geen bitloze optomingen die ik dan vaak weer minder vriendelijk vind.
Ik doe het niet dagelijks, maar je kan een paard door hem juist te rijden en de juiste oefeningen te laten doen goed voorwaarts rijden met prima ruggebruik zonder bit. Oprichten zal iets lastiger worden, maar daar heb ik geen belang bij. Krul vind ik ook totaal niet belangrijk.
Ik ben zelf al langere tijd western ruiter en onze paarden leren ook zijgangen. Dat kan prima met lang teugeltje, als een paard leert wat wijken voor druk is oa. Als ik zie hoe (sommige ) dressuur ruiters dit met veel getrek, geduw en spanning voor elkaar proberen te krijgen, weet ik wel wat beter werkt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 00:35

Caira schreef:
[ Afbeelding ]

Dan wat?

Ik zie op dit plaatje dezelfde nepkrul als bij sommige paarden die daartoe met teugels gedwongen zijn :=

Suusz89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 07:22

hoofdstel met bit, bitlooshoofdstel of nekrobe.. het is maar net hoe je er zelf mee omgaat..
Ik rij al jaren met bit in de bak en bitloos in de duinen..
Als je in beide gevallen gewoon niet te veel gaat prutsen met je handen is het even vriendelijk naar mijn mening..

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 10:17

Air schreef:
Sinds wanneer zou je bitloos opeens niet meer kunnen communiceren?

Ook zo leuk wanneer iemand zegt ''Als mensen eenmaal vast zitten in een bepaald idee zijn ze er vaak met geen mogelijkheid af te krijgen.'' en diegene dan zelf niet gelooft dat je bitloos gewoon kan dressuren. :')
Als je er echt open voor stond zou je zoiets niet beweren.... er is inmiddels toch genoeg beeldmateriaal te vinden. (Maar misschien valt het niet zosnel op wanneer er geen bit in zit, immers gaan de teugels dan naar de neus toe en op een foto is dat soms niet duidelijk te zien.. :+)

Maaaaar.... als je het verschil niet ziet tussen pluk en krul ''dressuur'' en correcte dressuur dan is zo'n vergissing snel gemaakt.

Dit vind ik dan weer aannames en bovendien niet goed lezen. Ten eerste heb ik nooit gezegd dat je niet bitloos kan dressuren (als je goed leest rijd ik zelf ook bitloos) en ten tweede ben ik zeer zeker geen voorstander van het in de krul trekken. Het gaat om bergopwaarts lopen, vanuit de achterkant gelopen en 'tegengehouden' (zoals ik dat altijd maar noem) aan de voorkant. Mijn ervaring (!!) is dat dat beter te bereiken is met een fijn gereden bitje dan bitloos. Voor mijn gevoel is daar nl meer druk voor nodig.

Wat betreft de mooie foto met neckring.... ik zie vooral veel spanning in dat lijf, vooral in de nek. Ik vraag me af hoe los hij in de rug is.

Dan nog een laatste ding: Een paard met bit rijden is geen verschrikkelijk cru iets, al lopen ook bij mij de rillingen over de rug als ik een paard 80% in de GP zie rijden met een horizontale stang. Een bit kan cru ingezet worden, net als dat ik bitloze optomingen wel eens heel erg hardhandig gebruikt heb zien worden. De optoming (bit of niet) is een MIDDEL, geen doel op zich. Ik kies persoonlijk per paard, per gelegenheid en per niveau uit of ik met of zonder bit rijd. Ik heb paarden bitloos ingereden en vervolgens overgegaan op bit en ook andersom. Ik vind het belangrijk dat ik paarden op mijn vingertoppen kan rijden en dat ze de ruimte krijgen in hun lijf om te spannen en te ontspannen in de juiste verhouding. Spanning moeten ze zelf creëeren om te kunnen dragen en werken, ontspanning moet ik zo min mogelijk in de weg zitten. Mijn ervaring (!!) is dat paarden naarmate ze verder in de opleiding steeds vaker beter op een bit lopen. Waarom? Ik denk omdat een bit fijnere hulpen toestaat. Natuurlijk zijn dat niet de enige hulpen, maar het volledig ontkennen van de voorkant levert volgens mij niet de beste resultaten.

Zo, voor ik ophoud nog een laatste ding: Er wordt heel erg heftig gereageerd door sommige mensen. Ik doe mijn best er niet aan mee te doen en als wat ik zeg aanvallend overkomt bied ik daarvoor mijn excuses aan. Het sfeertje maakt het wel lastig om een open discussie toe te staan. Dus please, wil iedereen duidelijk onderbouwde argumenten aanvoeren. Daar mogen anderen het niet mee eens zijn, dat vind ik prima, maar zullen we proberen om het een beetje netjes en iets minder aanvallend te houden? Dan doe ik daar ook mijn best voor.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 17:31

KPet schreef:
Geryon schreef:

Hehe, dit wilde ik dus netjes verpakken, maar blij dat er ook nog niet-penny's zijn die hier serieus naar kijken. Als mensen eenmaal vast zitten in een bepaald idee zijn ze er vaak met geen mogelijkheid af te krijgen. Maar als je serieus je paard aan het werk wil zetten en het dier wil laten dragen zul je dat toch moeten communiceren. Ik sta persoonlijk open voor de eerste persoon die dat bitloos/hoofdstelloos voor elkaar krijgt.

euh je kan prima communiceren met een bitloos hoofdstel hoor :') blijkbaar heb jij er dan niet zo veel kaas van gegeten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 17:48

Basiscommunicatie kan inderdaad prima met bitloze optomingen, maar op het moment dat je echt gaat fijnslijpen op precisie van de uitvoering van een oefening dan gaat dat met een bit vaak beter. Daarmee kun je namelijk veel exactere hulpen geven.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 17:49

Caira schreef:
[ Afbeelding ]

Als ik me niet vergis is er heeeeeel erg veel ophef over deze man geweest.
En bleek op een gegeven moment dat het er daar niet zo paardvriendelijk aan toe gaat als hij ons wil doen geloven...

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 18:53

Bitloos kun je wel degelijk de communicatie net zo goed verfijnen als met een bit, alleen de mond is nog gevoeliger (alleen stukje huid over bot heen) en zal dus misschien iets sneller gaan. Maar beiden blijft wijken voor druk, en meeste doe je toch met je zit en benen. En n vlieg voelt n paard ook, die druk op zijn neus ook echt wel.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:49

Druk op de neus is minder exact te plaatsen dan "druk" via het bit. Er is meer mogelijk dan alleen maar druk, je kunt het veel specifieker plaatsen door handpositie.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 19:59

Eens met waratje. Ik rijd zowel dressuur met als zonder bit, maar als ik hem echt even op wil oppakken, dan gaat dat met het bit veel (ver)fijner.

Bitloos vind ik zeker voor een iets andere aanleuning zorgen. Voor ons is dat juist fijn. Daarom combineer ik bit en bitloos.