Dierenarts verschijnt voor tuchtrechter

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:22

Amigo_ schreef:
Ik kan nergens iets vinden over de rekening? Dus hoe je daar bij komt?

Beetje kort door de bocht, máár als je paard wordt geopereerd aan bv koliek en die streft dus alsnog alvorens het uiteindelijke ontwaken,ja dan moet jij toch die paar duizend euro's betalen.....
(paard kwijt én je geld)..

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:41

Grappig dat iedereen zijn/haar mening alweer klaar heeft. Voor hetzelfde geld is WEL aangegeven door de eigenaresse hoe het paard is in een box en waar ze op moeten letten en had het voorkomen kunnen worden. Het verhaal klinkt nu inderdaad als gevalletje pech, dit zijn nou eenmaal risico's die je loopt met paarden. Maar voordat het hele verhaal bekend is vind ik niet dat je echt kunt oordelen :)

Anoniem

Re: Dierenarts verschijnt voor tuchtrechter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:45

Arm dier..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:57

Ik verwacht van een kliniek dat het slim genoeg is om 'veulenspijlen' in hun boxen te hebben. Daar komt van zijn levensdagen geen voetje doorheen. Dus, ja, ik vind dat erg slecht dat dit kon gebeuren. Vastliggen etc kan ieder overkomen, maar dit had voorkomen kunnen worden.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 21:44

Wel erg sneu dat het paard sit is overkomen.
maar dit doet de dierenarts niet expres.
En snap dat hun zich erg lullig voelen.
maar zag al wel een oproep je op Facebook van een andere kliniek in dezelfde woonplaats dat het niet om hun ging als kliniek haha die waren vast bang dat er veel mensen gingen lopen.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:13

vivana schreef:
Beetje kort door de bocht, máár als je paard wordt geopereerd aan bv koliek en die streft dus alsnog alvorens het uiteindelijke ontwaken,ja dan moet jij toch die paar duizend euro's betalen.....
(paard kwijt én je geld)..

Als jou paard geopereerd wordt kan je je paard vaak ter plekke laten verzekeren voor de dood. Het is een keuze van de eigenaar om dit wel of niet te doen. Maar iedereen weet dat er risico's aanzitten aan een operatie.
Mocht t dier overlijden tijdens de operatie of binnen zoveel dagen na de operatie wordt er over t algemeen niet de gehele factuur opgestuurd, als er al een factuur wordt gestuurd.

Maar t blijft een trieste zaak.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:19

We lezen hier nu maar een heel kort stukje. Te kort om iets zinnigs te kunnen zeggen. We weten niet welke informatie uitgewisseld is tussen DA en eigenares. We weten niet wat de elementen zijn die de eigenares dit besluit heeft doen nemen. Wie weet waren er wel aspecten waardoor er van nalatigheid gesproken kan worden.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:09

Saar88 schreef:
Wie zegt dat die rekening wel betaald moet worden :?

Omdat dit normaal gesproken wel het geval is.
Je betaald voor de behandeling- of die nu heeft geholpen of niet.
Enkele keren dat een d.a besluit om geen rekening te sturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:08

Nou hoeft niet...ik heb ook een DA gehad die een totaal verkeerd diagnose stelde en ook nog eens de verkeerde AB voorschreef, met resultaat dat paard een week in de kliniek kwam t staan kantje boord...

Was een klein wondje wat kwa infectie naar binnen was geslagen...mijn angst voor Einschuss was onterecht tot hij een olifantsbeen had....en dus een hele week niet de benodigde medicsmenten had gekregen.

Paard opladen naar kliniek kostte mij onnodig nog eens een kleine 1000 euro...Kassa!

Denk je dat ik de eerst DA heb betaald? Kreeg wel een gepeperde rekening hoor, maar na 1 telefoontje.....hoefde het niet meer...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:36

Toch jammer dat hij wel eerst verstuurd is toch?krig het idee van toch proberen..
En zoals ik al schreef " enkele keren niet" is dus niet altijd.

En wat als je paard het niet had gehaald door zijn fout?
Daar is hij toch voor verzekerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:39

Ja, toch proberen, ze zijn wel een klant kwijt... :D en super zuur als ik toch een wormenspuit kom halen.....want ze zitten nl het dichte bij...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:47

Das minder....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 14:09

Voor hun wel....

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:07

Weet iemand of we de uitspraak ergens terug kunnen lezen?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 17:29

En dan lees je na dit bericht het volgende bericht
[VN] Dierenarts overlijdt na trap van een paard :\
Moeten de nabestaanden van deze onfortuinlijke dierenarts de eigenaren van dit dier nu maar aanklagen voor doodslag?

Hoe vreselijk en in-en intriest voor alle partijen, beide gebeurtenissen hebben veel zo niet alles met vreselijke pech te maken.
Vaak gaan zaken nèt (min of meer) goed of komen alsnog weer goed .. maar soms helaas niet.
En natuurlijk, misschien waren beide fatale ongelukken te voorkomen geweest met de nodige mitsen en alsen ... maar het (nood)lot is niet altijd te keren.

Ikzelf ben overigens geen voorstander van spijlen waar en hoe dan ook in boxen; wij gebruiken kleinmazig beton(vlechtwerk)ijzer voor open afscheiding en dan ook alleen boven borsthoogte ... maar 'als het moet' kan ook daar zelfs bv. een lip/tak van een ijzer in blijven hangen.
Zoals ik al eerder zei: het noodlot is niet altijd te keren, maar ik denk wel dat je te allen tijden moet proberen om de risico's op (al dan niet fatale ..) ongelukken zo klein mogelijk te houden.

Beide ongelukken blijven hoe dan ook vreselijk en kennen beiden alleen maar verliezers ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:03

Appels met peren vergelijken....boxen horen rol en trap veilig te zijn...

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:14

Zwerte schreef:
Volgens mij loopt hier nu van alles door elkaar. Aansprakelijkheid, verzekering, de rekening, evt schadevergoeding....daar gaat het hier niet eens over. Een DA komt voor de tuchtraad, als een eigenaar vind dat hij zn beroep niet goed heeft uitgeoefend. De uitspraak hiervan gaat dus ook puur en alleen over het feit of de DA anders had moeten handelen of nalatig is geweest in zn beroepsuitoefening. Dit kan vervolgens een berisping, waarschuwing of erger tot gevolg hebben. Over schadevergoedingen etc doet de tuchtraad geen uitspraak, daarvoor zal je een andere weg moeten bewandelen.
Dus er kan maar 1 reden zijn voor de eigenaar om dit grapje uit te halen: eigenaar vind dat de DA zn beroep niet goed heeft uitgeoefend.

Ik ben helemaal voor kritisch zijn naar DA's en ik kom wel eens verhalen tegen waarbij ik het heel erg terecht zou vinden om desbetreffende DA voor de raad te slepen, maar in dit geval niet. Imo domme pech en heeft het weinig te maken met het uitoefenen van het beroep.

Dit dus. Als ze nu een schadevergoeding had ingediend.....alla, zou ik ook gedaan hebben. Maar door hem voor de tuchtraad te slepen lijkt het er meer op dat ze die da kapot wil maken. Dat zal in elk geval wel de gedachtegang zijn die achter deze stap zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:15

Iedereen gaat af op een paar regels uit een bericht....het hele verhaal zal wel meer inhoud hebben voor een zaak.

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:48

Wanderers schreef:
En dan lees je na dit bericht het volgende bericht
[VN] Dierenarts overlijdt na trap van een paard :\
Moeten de nabestaanden van deze onfortuinlijke dierenarts de eigenaren van dit dier nu maar aanklagen voor doodslag?

Jij zegt het, ik dacht het. Toen ik het topic las moest ik meteen aan deze denken. Tuurlijk komt het niet helemaal met elkaar overeen maar in grote lijnen toch wel.

xxCYNNxx schreef:
Dit dus. Als ze nu een schadevergoeding had ingediend.....alla, zou ik ook gedaan hebben. Maar door hem voor de tuchtraad te slepen lijkt het er meer op dat ze die da kapot wil maken. Dat zal in elk geval wel de gedachtegang zijn die achter deze stap zit.

Amen _/-\o_

russel schreef:
Iedereen gaat af op een paar regels uit een bericht....het hele verhaal zal wel meer inhoud hebben voor een zaak.

Dat is logisch toch. Je krijgt maar een klein gedeelte te horen, en daar wordt een mening op gebaseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:07

Ja, en dan wordt het zo emotioneel uit zijn verband getrokken, iets waar bokt heel goed in is....

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 08:00

Die dingen staan los.

Als de d.a het heeft afgedaan en de eigenaar niet serieus heeft genomen, snap ik de stap naar de tuchtraad wel.

In het andere geval ook, als het paard bekend stond als gevaarlijk., maar de eigenaar had gezegd dat het paard super braaf was.... dan kunnen ze de eigenaar ook terecht stellen...

En in beide gevallen kan het zijn dat het ongeluk niet voorkomen had kunnen worden....

Maar nu denkt de eigenaar dus dat de d.a fout heeft gehandeld.
Als dat zo is, ben ik blij dat die dat doet. Kan de d.a van leren.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 09:55

haha ja that's true, misschien hebben jullie toch gelijk. Ik wil gewoon niet geloven dat het om geld gaat. Dat is gewoon ziek

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:02

sneeuwpop schreef:
Die dingen staan los.

Als de d.a het heeft afgedaan en de eigenaar niet serieus heeft genomen, snap ik de stap naar de tuchtraad wel.

In het andere geval ook, als het paard bekend stond als gevaarlijk., maar de eigenaar had gezegd dat het paard super braaf was.... dan kunnen ze de eigenaar ook terecht stellen...

En in beide gevallen kan het zijn dat het ongeluk niet voorkomen had kunnen worden....

Maar nu denkt de eigenaar dus dat de d.a fout heeft gehandeld.
Als dat zo is, ben ik blij dat die dat doet. Kan de d.a van leren.

Zie het verhaal van Russel...
Een dierenarts zal er volgens mij alles aan doen om te zorgen dat er niet naar de tuchtrechter word gestapt als hij niet helemaal van zijn gelijk overtuigd is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 12:11

Het zou goed kunnen dat het dier gesedeerd had moeten zijn dmv muisjes of iets in die richting. Verder kan de dierenarts er weinig aan doen dat het beestje niet gewend is om in stal te staan.
Bij ons op de kliniek mag je dan best overdag zelf je paard aan de hand laten grazen of wandelen (al weten we natuurlijk niet waarom dit dier er stond).
Ik was 3 keer per dag bij mijn paard na de operatie (op half uur a 3 kwartier rijden) en daar MAAK je tijd voor.

Ik vind het heel makkelijk om de DA voor de rechter te slepen als ik dit verhaal lees. Maar een verhaal heeft meerdere kanten.