Columniste doet aangifte tegen boswachter na akkefietje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:54

Ashley5760 schreef:
Als ze even goed de regeltjes leest bij aanvraag van vergunning:
http://gnr.nl/Upload/Ruiterregeling%202014-2015.pdf

Dan ziet ze dat haar vergunning is verlopen zoals Karin zegt EN dat een boswachter naar ID mag vragen.

Hoe komen jullie er dan bij dat haar vergunning is verlopen?
Ja, ze zegt dat ze al jaren een geldige vergunning heeft, maar dit hoeft toch niet één en hetzelfde papiertje te zien? Het kan toch wezen dat ze deze wel ieder jaar netjes opnieuw heeft aangevraagd? Of zit ik nu niet goed op te letten?
Ik kan tenminste niet van de foto afzien welke datum erop staat vermeld.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:55

Dani199764 schreef:
Als die boswachter agressief genoeg is om haar van haar paard af te trekken, dan vind ik het toch een beetje raar dat die het wel goed vind als zij uitgebreid foto's staat te maken en aan het twitteren is, als het echt zo erg is als zij aangeeft dan is heus niet het eerste wat je doet twitteren. Denk dat die vrouw gewoon met haar verkeerde been uit bed gestapt is.

Hij hield waarschijnlijk even dr paard vast zodat deze niet wegliep om nog meer chaos te veroorzaken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 10:56

Jolien87 schreef:
Ashley5760 schreef:
Als ze even goed de regeltjes leest bij aanvraag van vergunning:
http://gnr.nl/Upload/Ruiterregeling%202014-2015.pdf

Dan ziet ze dat haar vergunning is verlopen zoals Karin zegt EN dat een boswachter naar ID mag vragen.

Hoe komen jullie er dan bij dat haar vergunning is verlopen?
Ja, ze zegt dat ze al jaren een geldige vergunning heeft, maar dit hoeft toch niet één en hetzelfde papiertje te zien? Het kan toch wezen dat ze deze wel ieder jaar netjes opnieuw heeft aangevraagd? Of zit ik nu niet goed op te letten?
Ik kan tenminste niet van de foto afzien welke datum erop staat vermeld.

Het nummer (R13/14) op haar zadel is verlopen.
Daar hoort nu R14/15 te staan.

Jolien87

Re: Columniste doet aangifte tegen boswachter na akkefietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:03

Ah oké, bedankt voor de toelichting. Ik heb absoluut geen verstand van dat soort zaken. ;)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:11

Zoals ik op de vorige pagina uitlegde:

Karin schreef:
Ah. Deze dame toont op Twitter een foto van haar 'geldige vergunning'. Een vergunning loopt van 1 maart tot 1 maart, zoals op http://www.gnr.nl te lezen is. Ik heb sinds maart van dit jaar een label met '14/15' (en daaronder mijn persoonlijke nummer). Het is inmiddels mei en mijn label van vorig jaar met '13/14' is niet meer geldig. Er is dus geen sprake van een 'geldige vergunning' - tenzij zij hier een archieffoto tweet natuurlijk. :)

Zie de laatste zin van mijn quote als disclaimer. Ik beschuldig deze dame dus nergens van, ik was er tenslotte niet bij. :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:17

het verhaal van de andere kant

De penning op de foto is een op dit moment ongeldige penning, als je je rekening betaalt bij het GNR, sturen ze je rond 1 maart nieuwe penningen toe (14/15).
Verziek je het bij het GNR, dan krijg je nooit meer een penning en kan je beter maar verhuizen, want bijna alle ruiterpaden zijn van het GNR.

de penningen hangen bovendien aan haar zadel (bij mijn paard ook) en dat mag niet, ze moeten aan je hoofdstel hangen (zijn net oogkleppen, dus dat doet bijna niemand) of aan je martingaal (die gebruik ik niet), ik heb er al eens een bon voor gekregen, 60 euro is hun standaardbedrag als je niet dwars ligt, als je wel dwars ligt wordt het meer :P

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:25

Offtopic: er is ongetwijfeld een goede reden voor te verzinnen, maar waarom mogen dat soort penningen niet aan een zadel worden bevestigd?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:32

Bij mij hangen ze ook aan mijn zadel en ik gebruik geen martingaal. Mijn paard moet er dus blijkbaar maar gewoon aan wennen dat ze aan zijn hoofdstel hangen. Ik zal het hem vertellen. :j

Overigens ben ik hier nog nooit op aangesproken en ik ben in de korte tijd dat ik hier rondrijd toch al heel wat BOA's tegengekomen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:02

Ik ben er ooit in het verleden 4/5 jaar geleden wel eens over aangesproken. Toen moesten ze inderdaad aan het hoofdstel, had te maken met het feit dat als je ze aan het zadel had je ze snel kon uitwisselen. Bv met iemand die je dan verderop tegenkwam.
Nu kwam ik die man 2 / 3x per week tegen dus zo'n ramp maakte die er niet van.

Overigens is het niet verplicht je identiteitsbewijs te tonen als je niks strafbaars hebt gedaan. Dit is dus een beetje een manco, mevrouw vond dat ze niks strafbaars deed en wilde dus niet tonen. Boa vond dat ze wel iets strafbaars deed en eiste dus in zijn ogen terecht een id.

Overigens vind ik nog steeds niet dat je dan recht hebt om geweld/hardhandigheid te gebruiken. Het is over het algemeen simpeler om een paard bij de teugel te houden dan om een ruiter van z'n paard te trekken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:04

Veulen84 schreef:
Overigens is het niet verplicht je identiteitsbewijs te tonen als je niks strafbaars hebt gedaan. Dit is dus een beetje een manco, mevrouw vond dat ze niks strafbaars deed en wilde dus niet tonen. Boa vond dat ze wel iets strafbaars deed en eiste dus in zijn ogen terecht een id.

Die mevrouw reed daar zonder geldige vergunning.
Dus was wel in overtreding.
Hiervoor wilde de BOA haar een boete voor geven en daarvoor heeft hij haar ID nodig.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:06

Als ik die madam zo een beetje inschat dan heeft ze vast een hoop stampij lopen maken en het fysieke contact uitgelokt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:06

Oh, dat scheelt weer. De mijne zitten zo (on)handig strak vast dat ik ze er niet eens even snel af kan halen. Als ik überhaupt al van plan was om ze uit te lenen. :D

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:09

Raar mens... wat voor nut heeft dat om op twitter te gaan zitten...

En overdrijven en aandacht vragen... kan ze wel. :')

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:10

Brainless schreef:
Die mevrouw reed daar zonder geldige vergunning.
Dus was wel in overtreding.
Hiervoor wilde de BOA haar een boete voor geven en daarvoor heeft hij haar ID nodig.

Ja ho even, don't shoot the messenger. ;)

Op de foto die zij gisteren op Twitter plaatste staat een verlopen vergunning en zij meldt daarbij dat ze al jaren met een geldige vergunning rijdt. Hing dat label aan haar zadel op het moment dat de BOA haar staande hield, dan zou ze idd in overtreding zijn.

Wel knap om zo uitgebreid te kunnen twitteren als je (ook fysiek) in discussie bent met een boswachter.

ramboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:13

'Ik denk dat mn long is verwond tijdens het vallen'

'Ik zit onder de wonden'

BUT FIRST:

LET ME WRITE A TWEET :')

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:15

Iets met muggen en olifanten,
komkommer-en kwel tijd
en glazen, storm en water...

Off-topic, maar wel gerelateerd:

Zo'n penning kun je eventueel ook bevestigen als je een oude set teugels hebt. Je maakt de de gesp waar je twee teugels bij elkaar komen los, en steekt het leren stukje door de gesp aan de voorkant van de zelfde teugel. (Je gebruik dus 1 helft van je teugels) die ene teugel is dus nu in feite rond, en kun je om de hals van je paard hangen. Werkt goed, geen hulpteugels en je penning zit op de juiste plek!

Dat deed ik toen ik nog in gebieden reed waar je zo'n gele flap met je ruiterbewijs nummer aan je hoofdstel moest hebben.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:18

In feite is ze dus twee overtredingen begaan: ze had een niet geldige penning ergens vastgemaakt waar dit eigenlijk niet is toegestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:22

telefoon te paard (als bestuurder) mag ook niet ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:27

NikkiTazz schreef:

Fietsers mogen ook bellen. :+

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:43

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:55

Brainless schreef:
NikkiTazz schreef:

Fietsers mogen ook bellen. :+

Klopt, maar helaas geld het voor ruiters toch anders..
Boete is gewoon 220 euro net zoals bestuurders van motoren.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:59

http://www.gooieneemlander.nl/regionaal ... Gooise-hei

Overigens was het zadelplaatje van Zwagerman verlopen, legt Van Oevelen uit. ,,De vergunning loopt telkens tot 1 maart.'' Sinds die datum moet het plaatje '2014/2015' aan kopstel of zadel hangen. Dat heeft Zwagerman overigens wel. ,,Dat ligt nog in de auto, moet ik er nog een keer op schroeven. Ik heb zelfs nog aangeboden het op te halen. Belachelijk eigenlijk, op het plaatje dat er nu hangt, staat toch 2014? Nou dan.'' Het GNR bevestigt dat Zwagerman sinds 2011 een vergunning heeft voor de Gooise ruiterpaden.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:00

NikkiTazz schreef:

Kun jij aangeven waar dat in de wet staat, NikkiTazz?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:00

NikkiTazz schreef:

http://www.autoweek.nl/vraagantwoord.php?id=3481
Citaat:
Hoewel ruiters en koetsiers door het bellen natuurlijk net zo goed afgeleid kunnen worden, is het verbod op hen niet van toepassing, net zomin als op fietsers. Sinds mei j.l. wel op snorfietsen, misschien was de agent daarmee in de war.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 13:02

Wat een irritant wijf |o