Minder dieren overleden in Oostvaardersplassen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Re: Minder dieren overleden in Oostvaardersplassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 05:57

Again, hou eens op met vergelijken.... Omdat we bioindustrie of karpersterfte hebben wat ook zielig is, is dit niet zielig? Snap niet waarom er naar andere situaties gewezen word die er niks mee te maken hebben....

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 06:24

ruitje schreef:
NiNa_14 schreef:
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe jullie het dan zouden willen zien?
hoe zouden ze nu verder moeten met de dieren op de oostvaarderplas??

Castreren :D

En dan als het een beetje leeg is geworden er een prachtig opfokgebied maken. Dan komt er wat binnen ipv dat het alleen maar kost. En hoeft Staatsbosbeheer ook zijn geld niet meer uit te geven aan die te dure experts en kunnen ze gewoon de ruiterpaden onderhouden.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:53

Als je dieren VAST zet op een stuk grond dan is dit geen wildernis.
Heeft helemaal niets te maken met het volledig in de natuur leven van dieren.
Het is een kunstmatig project van mensen die denken dat ze de natuur kunnen nabootsen.
Hier in nederland word heel krom gedacht over het houden van dieren vind het dan ook geen verschil maken of een boertje zijn dieren laat creperen of dat de staat dat doet het is en blijft dierenmishandeling en heeft niets te maken met het in vrijheid leven in de natuur.
Als we een zachte winter hebben dan sterven er natuurlijk minder dieren dat kan iedereen bedenken.
Ik vind deze vorm van laten creperen en zinloos houden van dieren een schande.
Maar dit is mijn mening.

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 11:45

tja het is natuurlijk geen echte wildernis.

Maar dat er minder dieren overlijden doordat het een zachte winter is en doordat er de vorige jaren zoveel dieren zijn overleden.

En doordat er dus dit jaar weinig dieren zijn overleden, er de volgende jaren waarschijnlijk juist weer meer dieren zullen overleiden.

Dat vind ik toch redelijk natuurlijk.
Zo gaat het in het wild ook met de dieren populatie.

en over of ze dit wel of niet moeten doen. of ze ze moeten afschieten, bijvoeren, castreren en of het wel of niet zielig is... Daar zal altijd een discussie over blijven :Y)

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:21

Volgende winter 3000 als het een strenge winter wordt... Goh wat een goed nieuws, maar niet heus!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:32

Worden die beesten afgeschoten en door de rendac opgehaald of hoe werkt dat?

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:50

@ashley herten laten ze liggen en worden op genomen in de voedselketen, de paarden en de runderen vallen onder de Destructiewet en moeten daarom worden afgevoerd, ze zijn nu wel bezig met een proef om ze te laten liggen. Wat er met die dode paarden en runderen gebeurt weet ik niet, miss dierentuin of rendac

KelseyxJay13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 19:54

De natuur geeft aan, de mens volgt en onderneemt actie. (van site). Horen ze dan niet bij te voeren, het zijn geen zebra's die heel afrika af kunnen reizen voor eten... Hier worden koniks ook gewoon bij gevoerd in de strenge winters en die hebben meer ruimte dan 2 kuddes in de oostvaarderse plassen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 20:06

KelseyxJay13 schreef:
@ashley herten laten ze liggen en worden op genomen in de voedselketen, de paarden en de runderen vallen onder de Destructiewet en moeten daarom worden afgevoerd, ze zijn nu wel bezig met een proef om ze te laten liggen. Wat er met die dode paarden en runderen gebeurt weet ik niet, miss dierentuin of rendac

Als ik google op rund oostvaarderplassen zie ik dat die runderen ook niet genummerd zijn? Waarom niet? Dat is toch nederlandse wet? En waarom mogen dieren daar wel "wegrotten" en mag ik thuis niks in de grond stoppen.
Dat vind ik wel hypocriet (onder het mom wild natuurlijk) in nederland gezien het kleine oppervlak.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 08:03

Wat ik zo raar vind is dat er veel karkassen gewoon boven de grond weg rotten...
Maar je krijgt daardoor toch ook ziektes van lijktmij...

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 22:06

hoe je het ook wendt of keert, een biotoop creëren voor dieren om zichzelf te bedruipen is op zich prima, maar geef ze dan voldoende ruimte. Dit blijft begrenst. De kudde paarden kan niet verder trekken als ze voedsel willen zoeken, zoals dat in de natuur zou gebeuren.