TV: Kennis van nu "gekloonde paarden"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

0101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:04

Ik ga zeker kijken /3 !

melvinrandy

Re: TV: Kennis van nu "gekloonde paarden"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:12

Dit lijkt me ontzettend interessant.

Als de techniek zover is dat ze geslachtscellen kunnen maken door cellen te gebruiken van een ruin, kan de fokkerij heel veel verbeterd worden. Dan wordt het geen kloon, maar dan wordt het gewoon een vader :D

Geen idee of het überhaupt kan, maar wieweet...

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:29

zijn we meteen van die 'hengst laten of niet' discussie af.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:22

Ik ben zo nieuwsgierig naar hoe het komt dat die klonen verschillende aftekeningen hebben! Maar dat is dus nog niet duidelijk als ik het goed begrijp?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:46

Nou, zo als ik het heb geleerd komt dat door verschillende dingen. Het kan door crosslinking (dus het herpositioneren van delen van een chromosoom), verder denk ik ook dat het zou kunnen komen doordat delen van het gen 'aan' of 'uit' gezet kunnen zijn. Bovendien hoeft een bepaald genotype zich niet altijd in het zelfde fenotype te manifesteren. Ik weet er verder zeer weinig van en hoop op verbetering en aanvulling van een meer capabele bokker :D

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 17:55

Ik vind dit echt vragen om problemen, mensen die voor God spelen...

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:01

Alexandra_ schreef:
Ik vind dit echt vragen om problemen, mensen die voor God spelen...

Wat voor een problemen? De problemen die je ziet (als in: wat jij een probleem vindt) kunnen verschillen per persoon en visie. Het kan vanuit de kant van het geloof komen, de etische kant of de wetenschappelijke kant.

Alexandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 18:11

Misschien zie je dit nu nog niet, of is dit nu nog duidelijk, maar misschien krijgen de dieren wel onherroepelijk een gedragsprobleem? Of.. Naja ik geloof niet echt in een God, maar ik ben echt bang dat dit voor problemen gaat zorgen, op wat voor manier dan ook. Zou ook kunnen zijn in idd fraude oid.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 11:00

Wat ik mij afvraag dan, is of die klonen hun kortere levensspan ook doorgeven aan hun nakomelingen doordat die dan ook 'kortere' telomeren krijgen?

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 12:31

Goede vraag Fennadev! Vraag ik me ook af. Het zou goed kunnen aangezien de deling van cellen doorgaat met wat er is. In geslachtscellen wordt er door een enzym weer een stuk bij aangeplakt en de lengte wordt daardoor behouden, alleen langer maken doet ie niet. Alhoewel je hierbij natuurlijk ook nog het moederdier hebt met volledige telomeren.
Verder zat ik nog te denken dat de verschillende aftekeningen misschien ook afhankelijk kunnen zijn van de draagmoeders. Zoals bekend geeft de draagmoeder ook enkele genetische informatie door doordat de mitochondriën ook genetische info bevatten en deze meedelen met de rest en verdeeld worden over de dochtercellen.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:19

Verschillende aftekeningen kan door "aan en uit" zetten van genen. Het fenotype komt door uiting door de delingen van de cellen en de milieu invloeden van de baarmoeder.
Klonen zijn dan misschien genetisch wel het zelfde, maar fenotypisch niet. Zelfs het karakter kan behoorlijk afwijken. Daarom zou ik nooit voor een gekloonde hengst kiezen. De kloon staat namelijk alleen garant voor het zelfde DNA, maar kan bijv. een ontiegelijk k.u.t karakter (wat deels word gevormd door genotype en deels door fenotype (zie opvoeding, en karakter van de merrie)) hebben wat ook deels door kan worden gegeven.

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 14:26

ik vind het toch maar iets vreemds

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 15:15

@miss_lizje: nu haal je nature en nuture door de war met feno- / genotype. Wat jij bedoeld in het tweede deel van je post is het effect van de genen en het milieu. In het eerste is de benaming wel correct en ben ik het met je eens.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 16:21

Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Fenotype is n genotype + invloed van omgeving. Er word niet een duidelijke grens getrokken of die invloed voor of na geboorte moet zijn. In die zin zou je opvoeding ook als invloed kunnen zien.
Nature-nurture: is genetisch-opvoeding. Het is een groot grijs gebied in de wetenschap waar je met juiste argumenten voor beide kanten iets kan zeggen. Zelfs op de uni hebben de studenten en docenten daar nog wel eens discussie over.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:25

Bah, ik zou echt nooit een kloon willen kopen en of hebben.

Maar dit topic is wel interessant om te lezen.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:29

Nu klopt het wel miss_lizje :D
Het karakter wordt alleen niet bepaald door fenotype maar door genotype + invloed van het milieu (onder andere nurture dus). Het karakter zou je dan goed fenotype kunnen noemen.

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:34

Ennnn....mijn vriend wordt in die aflevering geïnterviewd! (politie) dus kijken zal ik zeker

melvinrandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 12:23

Ragdollcat schreef:

Waarom eigenlijk niet? Niet dat het mijn voorkeur zal hebben, maar een kloon is niet veel anders dan andere paarden lijkt me :P

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:18

Alexandra_ schreef:
Misschien zie je dit nu nog niet, of is dit nu nog duidelijk, maar misschien krijgen de dieren wel onherroepelijk een gedragsprobleem? Of.. Naja ik geloof niet echt in een God, maar ik ben echt bang dat dit voor problemen gaat zorgen, op wat voor manier dan ook. Zou ook kunnen zijn in idd fraude oid.

Op zich niet, want bij een ééneiige tweeling wordt het DNA ook gewoon gesplitst en heb je twee organismen met hetzelfde DNA. Dit gebeurt echter dan al voordat het organisme is geboren, terwijl we dit met het klonen doen nadat het organisme is geboren.

De aftekeningen zijn volgens mij gewoon een verschil van uiting van genen, zoals miss_lizje al speculeerde. Een eeneiige tweeling ziet er uiteindelijk ook niet 100% hetzelfde uit, al is het maar een verschil in lengte o.i.d.
Nou ja ik ben ook geen onderzoeker dus dit is ook maar een vage theorie van iemand die ooit eens biologie kreeg op school, maar wie weet! :7

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:22

melvinrandy schreef:
Ragdollcat schreef:

Waarom eigenlijk niet? Niet dat het mijn voorkeur zal hebben, maar een kloon is niet veel anders dan andere paarden lijkt me :P

Omdat een kloon zelf een "oud" dier in een jong jasje is. Een kloon heeft geen lange levensverwachting. Nu kan een paard altijd ziek worden of onbruikbaar voor de sport. Maar als je een nietkloon en een kloon onder normale omstandigheden zou kunnen vergelijken zal de kloon eerder sterven dan de nietkloon. Omdat de telomeren van de kloon bij het klonen dus al korter zijn. Vanuit dat punt zal ik zelf ook nooit een kloon willen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 16:58

Ik weet dat dat een groot probleem bij Dolly was, maar volgens mij is dit al lang niet meer zo. Ik weet niet precies hoe (geen tijd om de boeken in te duiken) maar anders zou er niet gekozen zijn om te klonen vanaf een stukje huid. Ze zijn tegenwoordig al zo ver dat je op gen en cel niveau veel kan manipuleren. Of dat vooruitgang of achteruitgang is, dat is een ingewikkelde kwestie.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:11

Als er al een techniek is om de telomeren te verlengen, word de persoon die dat uitgevonden heeft stinkend rijk. Dat zou namelijk betekenen dat je theoretisch gezien onsterfelijk kan worden op DNA niveau (cellen kunnen oneindig lang door delen, in plaats van dat ze de beperkende telomeren hebben). Enige waaraan je dan nog zou overlijden is wanneer je ziek word of word vermoord.

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 18:13

Wij nemen het vanavond op :)
vind het een heel interessant onderwerp :j

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:17

Volgens mij klopt er iets niet van de tijd waarop het wordt uitgezonden. Nederland 2 staat al een halfuur op en er is niks met paarden te zien, maar iets met islamitische vrouwen :+

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 20:21

Het is al geweest. Erg interessant en ook leuk stukje daarna, met mijn vriendje