Ten eerste is het echt niet leuk meer om naar wedstrijden te gaan als daar diverse mensen komen met een vrachtwagen paarden voor alle klassen L t/m Z. Daar kan een hobbyist die eens in de twee weken een clublesje rijdt met haar verzorghaflinger echt niet tegenop boksen. Dat zijn mensen die nu gewoon zwijgend afhaken en besluiten om wel thuis te blijven of er gewoon niet eens meer aan beginnen. Ten tweede is de sfeer op wedstrijden ontzettend aan het veranderen door die ontwikkeling, persoonlijk vind ik het er niet gezelliger op worden en dat is voor mij wel een uitgangspunt: het is maar een hobby dus ik vind plezier en gezelligheid echt wel belangrijk.
Daarnaast was het idee juist om het buiten de KNHS om te doen, zodat het allemaal goedkoper kon en de mensen die gewoon voor de fun laat ons zeggen eens in de twee, drie maanden eens weg willen, of bijv. afhankelijk zijn van wedstrijden die te paard te bereiken zijn, ook geen godsvermogen kwijt waren.
Maar dat is dus niet in zijn opzet geslaagd, dus die factor in combinatie met de locatie (Zwolle, kunnen ze niks centralers opzoeken
) zal wel zorgen dat het een stille dood sterft en de KNHS kan stellen dat er geen behoefte aan is. Missie volbracht.
. Je hebt de concoursen voor het uitkiezen, dus of je gaat naar een concours met een volle ring tussen de profs of een concoursje waar je met zijn 4en in een M1/M2-handicapproef kunt rijden. Dat is niet zo in alle delen van het land. Het streven van bepaalde kringen van de KNHS is zelfs om maar een concours per weekend te hebben (dus het ligt niet aan het aanbod, de kalender wordt gewoon zo verspreid en geschrapt dat het zo uitkomt). Dat wil zeggen dat je dus op een gegeven moment verder weg moet gaan reizen om niet steeds bij dezelfde mensen in de ring te zitten. Niet iedereen heeft daar zin in, dus de mensen die geen zin hebben om 25 Euro op tafel te leggen om als nummer 8 te eindigen achter 7 mensen die aan hun vijftiende Z2-paard bezig zijn, die haken gewoon af. Waardoor de spoeling steeds dunner wordt, want als jij 170 punten rijdt tussen nog 20 anderen die geen winst hebben gereden is het al minder erg dan wanneer je de enige amateursukkel bent in je ring, eens in de rondte kijkt bij het losrijden en denkt: nou, ik mag mijn punten hebben gehaald maar hier hoor ik toch echt niet thuis.
) ipv aanmelden, knol zadelen, losrijden, proef rijden, volgende paarden hetzelfde riedeltje, prijzen en coupons halen en naar huis... en ondertussen geen woord gewisseld hebben met iemand anders. Maar ik vind het wel zonde van het oorspronkelijke idee, de organisatie heeft er hoegenaamd geen hout van begrepen wat nou echt de issues zijn....
, er staat hier genoeg op de kalender. Alhoewel ook hier wel het streven is om per kring zo min mogelijk concoursen op een weekend te hebben. Dus over de gehele kring heb je per weekend een stuk of drie mogelijkheden. Maar ik kan begrijpen dat dat altijd nog luxe is vergeleken met de landelijkere delen van het land.
waar zijn de tijden dat we NPC of landelijk gingen starten met een wagen vol ponies, tassen met broodjes met warme, kleffe kaas en gesmolten chocolage hagelslag. Lauwe sinas.... liggen op de veewagen klep. Grazen met je pony. Oh, chips, ook nog even een proefje rijden (in een ring afgezet met touwtjes) en je vriendin aanmoedigen in de springring. En dan..... de parade... jippie, scheuren met die hap.
en er zijn de happy few die dan 220 rijden, tja, c'est la vie. Dat voelt dan anders denk ik.
Ik heb zelf nu vaak het idee dat je je paard liefst Z-klaar maakt voor je de B ingaat en als je 170 punten rijdt moet je je diep diep diep schamen en een half jaar thuisblijven om te trainen voor je weer gaat. En dan mag je pas over als je steevast 2 wp per proef meepakt. Anders word je toch maar armzalig bekeken.
Zijn ook genoeg niet-profs die er met prijzen van tussen gaan, vergeet niet dat veel van die 'profs' zomaar even een jong paard meenemen naar het Z, als je gewoon goed rijdt, kan je daar best van winnen. En als ze wel een geweldig paard meenemen, so what? Dan is die gewoon beter. Snap écht het probleem niet. Vind het bijna triest te noemen dat omdat er mensen zijn die gewoon beter zijn, animo is voor een amateurwedstrijd
Ook daar zullen weer de betere tussen zitten en als je dan onderaan staat? Weer piepen?
)