Over paarden en vliegtuigen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:17

Wat leuk zeg, Canada !!
Als eigenaar mag je zeker zelf meevliegen als groom :j
Drachtige merries mogen ook vliegen, heb eigenlijk wel geen idee tot hoe ver in de dracht...misschien je DA even vragen. Merrie met veulen kan goed samen...dan krijgen ze een tripple box voor hun tweetjes :P

Met meevliegend groom bedoel je echt als baan ? Of enkel die reis voor je eigen paarden ? Als baan werd mij dat destijds vanuit mijn werkgever gevraagd ( Lufthansa ), maar wegens vliegangst dus nix voor mij :')
Die enkele reis met je eigen paarden worden jouw gegevens genoteerd als attendant wanneer de paarden geboekt worden en zo krijg je dan een boarding card.

JackyCS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:18

ThreeFingers schreef:
@JackyCS bedankt voor de linkjes.

Hah graag gedaan ;)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 18:22

RavenIris schreef:
Waarom zou je er zelf bij willen zijn? Waarschijnlijk word je zelf nerveuzer dan het paard. Ik vond de grooms toen erg fijn en was blij dat ik er zelf niet bij moest blijven.

Omdat ik mijn paard ken, en daarom erg veel moeite heb om haar uit handen te geven. Daar zie ik het meest tegenop...

Pandora2 schreef:
Wat leuk zeg, Canada !!
Als eigenaar mag je zeker zelf meevliegen als groom :j
Drachtige merries mogen ook vliegen, heb eigenlijk wel geen idee tot hoe ver in de dracht...misschien je DA even vragen. Merrie met veulen kan goed samen...dan krijgen ze een tripple box voor hun tweetjes :P

Betaal je dan ook voor een tripple box? Niet dat dat het belangrijkste is, maar meer ter indicatie voor mij!

Pandora2 schreef:
Met meevliegend groom bedoel je echt als baan ? Of enkel die reis voor je eigen paarden ? Als baan werd mij dat destijds vanuit mijn werkgever gevraagd ( Lufthansa ), maar wegens vliegangst dus nix voor mij :')
Die enkele reis met je eigen paarden worden jouw gegevens genoteerd als attendant wanneer de paarden geboekt worden en zo krijg je dan een boarding card.

Ja ik bedoel inderdaad als betaalde baan. Lijkt me erg leuk werk!

Thanks voor de info!

Showjumper

Re: Over paarden en vliegtuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:34

Weet iemand misschien wat ongeveer de kosten zijn om een paard van Nederland naar Ierland te vliegen?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:36

Goh van Ierland naar hier kosten me 1100,- excl btw en health reportation

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:41

Een ticket naar Australie ligt rond de 20.000 :')
Bij ons vliegen er een paar keer per jaar tientallen paarden naar HK, komt echt een hoop bij kijken!

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:44

kleinvosje schreef:
Interessant om dit precies nu te lezen, aangezien wij bezig zijn met emigreren naar Canada. Er poppen meteen vragen op:

Mag je als eigenaar zelf meevliegen als groom? Hoe zit het met drachtige merries, mogen die ook vliegen en zo ja, tot hoe ver in de dracht? Kan een merrie met veulen samen getransporteerd worden?

Hoe word je meevliegend groom zoals anderen hier gedaan hebben?

Naar Canada vliegen is wel wat duurder, ik schat rond de €9000,- alles inbegrepen.

Je mag, als je met KLM vliegt meevliegen met je paard. Bij bijv. Martinair zijn is t alleen cargo en geen passagiers. Daar kun je dus niet meevliegen. Er zijn nl. Maar 2 stoelen en die zijn voor de (betaalde) grooms.

Volgens mij mag een merrie tot of tm de 8e maand vliegen.

Je wordt groom door met een paard mee te vliegen.
Prof groom wordt je voor uitgenodigd (of je moet ze stalken, wil ook wel ns helpen) en alleen als ze iemand nodig hebben. Vervolgens doe je een opleiding. Het is meestal niet een volledige baan, je wordt zo nu en dan opgeroepen om te vliegen...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:24

kleinvosje schreef:
Betaal je dan ook voor een tripple box? Niet dat dat het belangrijkste is, maar meer ter indicatie voor mij!

:j Destijds in elk geval wel :D Je '' huurt '' dan, om het zo maar te noemen, de volledige box...
Misschien dat er met een expediteur bepaalde zaken te regelen vallen in geval ze met een co-load ( dus verschillende paarden van verschillende afzenders ) samen kunnen vliegen en ze toch sowieso een plek open hadden... maar dat is natuurlijk te bekijken op het moment van de boeking wat de mogelijkheden zijn..

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:30

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:31

Dankje Bianca. Ik heb al wel eens eerder een link van iemand gehad, aar toen was er nog helemaal niets zeker. Nu begint een emigratie steeds meer vorm te krijgen en probeer ik zoveel mogelijk informatie overal vandaan te halen!

barrbara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:33

Ik vlieg zelf als cabin attendant bij KLM en heb regelmatig paarden mee achterin op de 747 combi. Voornamelijk op vluchten naar L.A., New York, Houston en Mexico. Laatst was het grootse aantal paarden dat ik mee had 18 stuks! Heb al veel verschillende paarden en pony's voorbij zien komen van quarters tot mini pony's en renpaarden. Ook interessante gesprekken met grooms en soms dus ook eigenaren gehad. De paarden staan over het algemeen echt heel rustig. Ik ga dan meestal maar appeltjes in stukken snijden en die aan de paarden geven als ik even de tijd heb. Het grappige is dat de paarden die naar Nederland vliegen meestal helemaal geen appels lusten! Waarschijnlijk nog nooit een appeltje gegeten! De Amerikaanse grooms die meevliegen hebben niet altijd een leuke baan hoor... Vaak vliegen ze de volgende dag meteen terug naar de U.S.A. en als er geen plek is op de vlucht komen ze op de "klapbank" terecht. Dat zijn de stoelen/bankjes waar wij zitten met start en landing. Geloof me daar wil je niet 10 uur op zitten...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:38

barrbara schreef:
Ik vlieg zelf als cabin attendant bij KLM en heb regelmatig paarden mee achterin op de 747 combi. Voornamelijk op vluchten naar L.A., New York, Houston en Mexico. Laatst was het grootse aantal paarden dat ik mee had 18 stuks! Heb al veel verschillende paarden en pony's voorbij zien komen van quarters tot mini pony's en renpaarden. Ook interessante gesprekken met grooms en soms dus ook eigenaren gehad. De paarden staan over het algemeen echt heel rustig. Ik ga dan meestal maar appeltjes in stukken snijden en die aan de paarden geven als ik even de tijd heb. Het grappige is dat de paarden die naar Nederland vliegen meestal helemaal geen appels lusten! Waarschijnlijk nog nooit een appeltje gegeten! De Amerikaanse grooms die meevliegen hebben niet altijd een leuke baan hoor... Vaak vliegen ze de volgende dag meteen terug naar de U.S.A. en als er geen plek is op de vlucht komen ze op de "klapbank" terecht. Dat zijn de stoelen/bankjes waar wij zitten met start en landing. Geloof me daar wil je niet 10 uur op zitten...

Haha grappig dat paarden zo kunnen reageren!

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:42

barrbara schreef:
. Het grappige is dat de paarden die naar Nederland vliegen meestal helemaal geen appels lusten! Waarschijnlijk nog nooit een appeltje gegeten!.

Klopt appels en ook wel wortelen worden niet snel aan paarden gegeven. Geef ze anders is licorice (drop) dit lustten ze wel. Dit geven wij ze ipv snoepjes/appels.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 21:45

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:05

Ik deed zelf wel even met mijn vinger in de mondhoeken poeren totdat ze gingen slikken om de druk uit de oren te halen. Sommigen zijn toch wat gestresst met de landing en gaan dan niet eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:33

Leuk stuk!

Maar ben wel benieuwd hoe het met turbelentie/luchtzakken zit. Zal niet vaak gebeuren, maar 'hobbelen' ze dan niet alle kanten op?

Klasgenoot gaat nederland vertegenwoordigen in Amerika, met western..(ik ben van de dressuur :') geen idee waaraan ze meedoet ofzo :P ) Dat paardje gaat ook het vliegtuig in, ben erg benieuwd!

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 06:53

Schoentje schreef:
@Kleinvosje, Hier heb je een link naar een bedrijf dat zulke transporten voor je kan regelen. Op deze site staat ook veel info: http://www.horseservice.nl/NL/home.php

En Guido klatte uit Duitsland

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:09

Showjumper schreef:
Weet iemand misschien wat ongeveer de kosten zijn om een paard van Nederland naar Ierland te vliegen?

Van Nederland naar Ierland vliegen? o.O

Dat gaat gewoon over de weg tot zover ik weet....

Over drachtige merries, volgens mij hebben we er wel eens 1 op stal gehad die of geveulend heeft in het vliegtuig, of vlak erna...

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:46

Als de dekdatum klopt is het vrijwel onmogelijk dat er een voldragen veulen geboren wordt.
Omdat er hoog gevlogen wordt is er vrijwel geen zware turbulentie. Vriend heeft meer dan 200 vluchten meegemaakt en er nog nooit problemen mee gehad.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:50

Interessant stuk! :)

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:35

Tsja. Dan niet :-)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:05

Bedankt voor alle info tot nu toe, heb ik veel aan!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:06

Zojuist 3 hoogdrachtige Friezen op een stal gezet voor Mexico. Hoe ver ze waren weet ik niet, maar ze waren behoorlijk zwaar en hadden al wat uier.

kaatjemuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:09

Schoentje schreef:
Zojuist 3 hoogdrachtige Friezen op een stal gezet voor Mexico. Hoe ver ze waren weet ik niet, maar ze waren behoorlijk zwaar en hadden al wat uier.

Een vriendin van mij heeft een paar weken geleden geïnformeerd bij een transportorganisatie en die gaven 8 maand aan. Maar dat kan ook een advies zijn...

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:17

Schoentje schreef:

Vliegen die vandaag?? dat is grappig dan heb ik denk ik van de week met de eigenaar in de auto gezeten. Zij vliegt vandaag terug naar mexico met een paar friezen