Assendelft: amazone belandt met paard in water [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:33

het was in assendelft, niet uitgeest, in NH zijn we niet plat, maar nuchter en niet zo gauw van slag van alles. Zenuwen doen een hoop met mensen, het is nog een jong grietje, niet te druk om maken.

Citaat:
Paard zou hooguit wat spierpijn hebben, en behoorlijk geschrokken zijn.
9 vd 10 paardenliefhebbers, doen alsof paarden van porselein zijn gemaakt ofzo.. Zo'n dier kan echt wel tegen een stootje, en een beetje getrek en gesjouw. Niet zo zeuren allemaal, je doet er toch niks aan.
Belangrijkste is dat het paard er heelhuids uit is gekomen.

Vergis je niet in wat een schade zo'n zwempartij kan aanrichten hoor, bij mij was de situatie even anders, maar ze krijgen er een flinke tik van mee en hebben echt wel een tijd nodig om daarvan te herstellen. Nee ze zijn niet van suiker, maar onderschat het niet hoor :n

Citaat:
dus mensen jullie zouden niet gaan zeuren als er geen brandweer bij kwam en het paard dood zou gaan. wat zijn sommige hier toch respectloos

@happy_joy die mensen zouden hun paard dus laten verdrinken omdat ze de brandweer geen goede hulp vinden geven.

Dit is natuurlijk echt een onzinnige opmerking. Natuurlijk moet je hulp inschakelen en ben je blij dat ze in ieder geval iets doen, maar de manier waarop dit gedaan is, is niet handig geweest, als je weet waar je mee bezig bent is het in een paar minuten gepiept en gezien de frequentie waarmee de brandweer opgeroepen wordt, zou het geen overbodige luxe zijn om een betere training te geven.
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 24-04-14 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:37

Happy_Joy schreef:
Alltimapanda, precies, dat bedoelde ik.

Brandweer lijkt mij, voor deze situatie de beste oplossing.
Takelen had misschien nog gekunt, maar een paard dat in de stress is op takelen zal ook niet goed aflopen.
Andere optie wat ik wel eens zie is met de trekker (tractor) paarden uit de sloot halen, nou ik kan je verzekeren dat die paarden dan meer mankeren dan hoe het op deze manier is gegaan.

En hoe de amazone praat, tja, ik denk dat de gemiddelde jeugd in NL nog beroerdere woorden zal uitkiezen om zich uit te drukken.

Iemand die me snapt

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:40

Brandweer maakt dit niet dagelijks mee! En dr word ook geen paard/koe in de sloot gegooid om het 'even' te trainen.. vind dat ze het netjes hebben opgelost!

Gelukkig zijn paard en ruiter ongedeerd!

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:40

Ik vind het prachtig om te zien hoe nuchter de amazone is onder deze situatie, met paniek schiet je toch niks op. Paard is weer veilig op het droge en heeft als het goed is er niks aan over gehouden, top :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:46

Paard kan wel spierbevangen raken van dergelijke acties en het lange spartelen in het water, toch altijd slim om een DA even te laten kijken.
Fijn dat paard heelhuids uit het water kwam. Er is een tuig dat gebruikt kan worden, dat is bij een aantal brandweren wel beschikbaar, heb ooit demo daarvan gezien op open dag in Kliniek Utrecht.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:53

lady62 schreef:
Als je ziet hoe ze dit paard uit het water halen vraag ik me af hoeveel ervaring de brandweer hiermee heeft.
Een geval van prutswerk is het zeker.
Dit is in ieder geval een voorbeeld van hoe het niet moet.

nee inderdaad.... vooral die banden om die koten :r doordat mijn paard er op dezelfde manier is uitgetrokken is ze nu afgekeurd...Alles in haar benen is helemaal uit zn fatsoen door dat getrek aan dr benen.

Hopelijk houdt dit paardje er niks aan over :(

Lara_Silver

Re: Assendelft: amazone belandt met paard in water [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:58

En als de brandweer toen helemaal niets gedaan had was je paard nu niet afgekeurd, maar gewoon dood geweest.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:59

Er zit nog een optie tussen niks doen en het verprutsen en dat is het wel goed doen...

Happy_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:06

Hoe zouden jullie dan je paard uit de sloot laten halen?
En dan gaan we er vanuit dat de brandweer geen speciaal tuig voor handen heeft (aangezien niet veel korpsen die hebben).

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:07

Zoals ik al zei, dat ze de volgende keer maar die horde bokkers opbellen. Die blijkbaar wél als enige know-how en precies het juiste materiaal voor de situatie hebben.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:12

@lara, ik heb het zelf ook al eens meegemaakt, loonwerker gebeld met een shovel en die had 'm er binnen een minuut uit de sloot (veel diepere sloot dan deze).
Laatst nog met een overleden merrie, die moest naar de kant van de weg, zelfde methode gebruikt, hijsbanden achter de voorbenen en voor de achterbenen, dan heb je ze er zo uit. Shoveltje is vaak wel in de buurt te regelen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:14

Ervaring genoeg heb het al 6 keer meegemaakt. :)

Ook dat het niet goed afliep achteraf door verkeerd handelen.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:15

Lara_Silver schreef:
Zoals ik al zei, dat ze de volgende keer maar die horde bokkers opbellen. Die blijkbaar wél als enige know-how en precies het juiste materiaal voor de situatie hebben.

die mensen die de brandweer niet wil laten komen helpen die vinden hun paard zijn leven niet belangrijk, dat zijn gewoon geen mensen die echt van paarden houden

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:25

hyppolyte schreef:
@lara, ik heb het zelf ook al eens meegemaakt, loonwerker gebeld met een shovel en die had 'm er binnen een minuut uit de sloot (veel diepere sloot dan deze).
Laatst nog met een overleden merrie, die moest naar de kant van de weg, zelfde methode gebruikt, hijsbanden achter de voorbenen en voor de achterbenen, dan heb je ze er zo uit. Shoveltje is vaak wel in de buurt te regelen.

En als je deze mogelijkheid niet hebt? En afhankelijk bent van een brandweer? Overdrijven is ook een vak.

alltimapanda: dat is ook best ver gezocht.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:26

hyppolyte schreef:
het was in assendelft, niet uitgeest, in NH zijn we niet plat, maar nuchter en niet zo gauw van slag van alles. Zenuwen doen een hoop met mensen, het is nog een jong grietje, niet te druk om maken.

Het meisje komt uit Uitgeest.

Ik vind haar redelijk plat overkomen. Maar sorry als ik je beledig. :=

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:31

.... want met stressen bereik je natuurlijk veel meer :j

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:34

Lara_Silver schreef:
hyppolyte schreef:

En als je deze mogelijkheid niet hebt? En afhankelijk bent van een brandweer? Overdrijven is ook een vak.

ik zou gewoon als het bij mijn paarden gebeurd gelijk de brandweer bellen want alleen krijg je hem er toch niet uit.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:34

Ik vind het jammer dat nog steeds niet bij alle Brandweer de broekmethode gebruikt wordt om een paard uit het water te halen. Ben nu een aantal keren bij een redding geweest ( en niet van ons eigen paard, maar puur van voorbij gaan) en met een broekmethode hoeft er niet aan de voorbenen getrokken te worden en is het paard er snel uit.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:43

Wat een wijsneuzen hier zeg. Hoe kan je een zadel afdoen terwijl je paard in de sloot ligt???? Is hartstikke gevaarlijk. Slangen achter zn kontrole langs??? Dat krijg je als hij zo spartelt niet zomaar voor elkaar hoor. Aan zijn voorbenen is inderdaad niet iets wat de voorkeur heeft maar zoals je zag had t paard zich al flink moegemaakt. Dierenarts ivm eventuele spierbevangenheid lijkt me wel een goed plan

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:44

Citaat:

Dan kun je nog steeds de brandweer uitleggen hoe ze dat het beste kunnen aanpakken toch???? Of zorgen dat je als de sodemieter een loonwerker belt die in de buurt zit.
Waar overdrijf ik trouwens?

@Altimapanda, wat een idiote opmerking, slaat echt helemaal nergens op. Ik schakel liever een kundig iemand in :+.

Even vooropgesteld, niks tegen de brandweer an sich hoor, blij dat ze in ieder geval hebben kunnen helpen, maar het is wel iets om lering uit te trekken, want ze zijn echt niet capabel genoeg om dit knap voor elkaar te krijgen. Hier in de omgeving bellen we dus inderdaad de brandweer niet, maar een loonwerker of een boer met een shovel/verreiker/graafmachine of wat dan ook.

@bliver, in het begin van het filmpje stond het paard er vrij rustig bij, dus had je makkelijk die banden om kunnen krijgen en het zadel af kunnen doen/snijden.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:46

Lara_Silver schreef:
En als de brandweer toen helemaal niets gedaan had was je paard nu niet afgekeurd, maar gewoon dood geweest.

uuuuh de brandweer hebben we niet gebeld.... de boer heeft banden om zn koot heen gedaan....
Denk dat de brandweer bij ons wel beter weet dit niet te doen.... om de koten is zooo gevaarlijk...
Als de band over haar rug en dan onder haar oksels was bevestigd dan was er geen probleem geweest....

en sowieso vind ik het een beetje cru hoe je dit ineens kan zeggen... jij was er niet bij...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:17

Dat is niet cru, dat is realistisch, aks ze de strijd verliezen gaan ze dood.

Alltimapanda: dat begrijp ik, maar ik vind je vorige opmerking gewoon onzin eerlijk gezegd en er een beetje aan de haren bij getrokken.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:24

Jemig wat een discussie

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:43

bliver schreef:
Wat een wijsneuzen hier zeg. Hoe kan je een zadel afdoen terwijl je paard in de sloot ligt???? Is hartstikke gevaarlijk. Slangen achter zn kontrole langs??? Dat krijg je als hij zo spartelt niet zomaar voor elkaar hoor. Aan zijn voorbenen is inderdaad niet iets wat de voorkeur heeft maar zoals je zag had t paard zich al flink moegemaakt. Dierenarts ivm eventuele spierbevangenheid lijkt me wel een goed plan

Wijsneuzen?. Het paard spartelt niet de hele tijd hoor want daar wordt ie namelijk doodmoe van. Dus probeer je hem te kalmeren en dan hup het koude water in en zadel eraf.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:04

Ja kan toch niet voorspellen wanneer hij gaat spartelen???? Als hij even uitrust en op het moment dat jij ernaast gaat ineens gaat spartelen. Enig idee wat er dan gebeurt??? juist dan trapt dat paard jou en je komt nooit van je leven de sloot meer uit. Ben jij ineens hartstikke dood.