Gebeten paard schopt eigenaar hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:56

Een dier blijft een dier en hoe lang je een dier ook kent, er kunnen altijd onverwachte dingen gebeuren. Het hond-proof paard dat jij al 20 jaar kent en nog nooit op of om heeft gekeken van een hond kan ineens over de rooie gaan van een keffertje. De hond die nooit naar ook maar iets heeft gehapt kan ineens in het been van een paard gaan hangen. Het blijven nou eenmaal dieren en geen robots. Knap lullig voor beide partijen maar om nou meteen 'karma' te gaan roepen..
Niemand kan uit dit bericht op maken waar deze mensen zich bevonden, of de hond wel of niet aan de riem zat, of het paard simpelweg voorbij liep of misschien wel met een moordtempo langs gallopeerde, of de man met hond zich op een ruiterpad bevond of dat de ruiter op een wandelpad reed etc.. speculaas zeg maar.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:57

_sharonnn schreef:
Je roept te snel, je weet niet wat er vooraf ging.. Of wat de hele situatie verder was.
Imo kan je niet oordelen na zo'n stukje :n

En ik heb ook al gezegd dat me dat niet boeit. Feit is dat hij niet heeft kunnen voorkomen dat zijn dier als eerste uit viel.
Waarom boeit me dan eigenlijk niet eens zo. :)

Bhodi

Re: Gebeten paard schopt eigenaar hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 12:59

Lees de reactie boven je eens

Anoniem

Ibbel schreef:
Poeky schreef:
Ik vraag me wel af wie wettelijk aanspreekbaar is in zo'n geval, voor de verzekeringen etc.

Allebei - eigenaar hond zal via zijn AVP de (eventuele) schade aan het paard moeten betalen, en de eigenaar van het paard via zijn AVP de (eventuele) niet-medische schade aan de man. Medische kosten gaan gewoon via zorgverzekering, aansprakelijkheid speelt hier geen rol.

Niet helemaal. Als het Eigen Risico niet aangesproken is kan de tegenpartij verzoeken het Eigen Risico terug te betalen. Verder doen ook Zorgverzekeraars aan verhaal.

Gini

Ik ga erin mee dat het dier dat het eerste een gevaarlijke situatie creëert de 'schuldige' is en dat de eigenaar van dat dier dus niet voldoende controle had.
Uit het nieuwsbericht maak je op dat dat in dit geval de hond is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:05

FNews schreef:
Nikass, de paarden zijn netjes opgevoed. Ze horen dagelijks motorgeluiden van ktm's en raken daar zelden van in paniek. Maar het gaat hier over een jonge volbloed die we trainen voor de koers en een halve volbloed. ;)

Ok kan gebeuren dat ie schrikt, maar hoe erg is dat dan? Als t pure paniek is vind ik het wel even iets om aan te werken zeg maar. Je komt elkaar nou eenmaal tegen en een roofdier zal de neiging hebben om te jagen en een prooidier om te vluchten. Daar zal je mee moeten dealen.
Ik heb eens gehad dat een hond in de staart van mijn paard hing en de eigenaar geen moeite deed om de hond terug te krijgen. Ja dan wordt ik ook boos. Maar rennende en blaffende honden negeer ik. Daar lig ik echt niet wakker van. En eigenaren die alle moeite doen om hun hond terug te krijgen maar het lukt niet, tja kan gebeuren. En andersom: mijn honden lopen altijd los in het bos. Gaat mijn jongste een keer richting paarden dan roep ik haar en maakt ze rechtsomkeert. Als ruiters dan al van afstand gaan schelden en van mening zijn dat mijn hond aan de lijn moet denk ik jee overdrijf niet zo.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:07

_sharonnn schreef:

Heb ik gedaan, lees nu mijn reactie nog eens.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:11

Ayasha schreef:
_sharonnn schreef:

Heb ik gedaan, lees nu mijn reactie nog eens.

Wij zullen het niet eens worden, maar dat geeft niet, ieder zn mening :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 13:12

Ik denk dat hier wellicht de termen aansprakelijk en schuld door elkaar worden gehaald :+?

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 15:20

Shellebel93 schreef:
Sjonge jonge jonge ik zie echt alleen maar mensen die reageren dat het maar goed is voor de baas en eigen schuld en dikke bult.. maar niemand weet wat het echte verhaal is.. niemand weet wat misschien de ruiter heeft gedaan.. Misschien had de man zijn hond wel vast en liep hij gewoon rustig langs de paarden.. Misschien week het paard ineens opzij en schrok de hond hiervan.. Een hond wat schrik is zijn eerste reactie van zich af te bijten.. Een hond is niet voor niks een jachtdier... Als een paard schrik en hij zit in een benauwde situatie, schopt een paard ook.. Niemand weet wat voor hond het was.. Als een hond schrikt en je hebt hem aan de lijn en hij springt ineens richting het paard, dan hou je er niks aan.. Ik vind dat niet zo mag reageren zonder eerst het hele verhaal te weten.. Altijd die betweterige mensen.. Pfff wordt je zat van ja !

een verhaal heeft altijd 2 kanten ja.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 00:55

Ayasha schreef:
maar ik hoop wel dat er geleerd is uit deze situatie.

misschien moeten beide partijen er iets van leren ?
de hondengeleider dat hij de hond korter bij moet pakken bij het passeren van paarden
en de ruiters dat ze niet te dicht langs honden moeten passeren

je zou namelijk ook uit het bericht kunnen halen dat de ruiters twee breed over het pad reden en de hond+eigenaar te weinig ruimte lieten om elkaar normaal te passeren ,
feit is gewoon dat je van twee kanten met levende wezens te maken hebt die ondanks opvoeden etc nooit robots zullen worden , dan moet je dus van twee kanten ruimte bieden, de hondengeleider aan de ruiters als hij niet weet hoe het dier reageert (of juist wel)
maar de ruiters zullen ook de hondengeleider ruimte moeten geven .

maar simpel feit is, ik was er niet bij, dus heb ik een invulling van het nieuwsbericht gemaakt, net zoals er zoveel invullingen in dit topic staan,

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 01:33

Sommige reacties hier slaan echt nergens op, bah. De man wordt meteen afgeschilderd als een aso en het is maar zijn verdiende loon dat ie een trap kreeg :? Serieus, je wenst iemand zoiets toch niet toe? Voor hetzelfde geld was het een fatale trap geweest en was de man dood. Tjoh eigen schuld, had zijn hond maar aangelijnd moeten zijn.. Stel dat de man fout zat met zijn hond, dat is dan een menselijke vergissing die hij niet nog een keer zal maken, is het dan terecht dat hij door een lichamelijke verwonding hiervan leert?

Niemand van ons kent het verhaal, iedereen heeft wel een oordeel.
Echt waar sommigen van jullie moeten zich heel diep schamen.