Nieuwe paardensportopleiding bij Groenhorst Barneveld

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:22

xMercury schreef:
Zeg stelletje zeurpieten... Paardenmeisjes blijven ook gewoon nodig hoor :) :p

ja klopt maar die paarden meisjes hoeven daarvoor geen paardehouderij opleiding te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:29

Snipsnap schreef:
xMercury schreef:
Zeg stelletje zeurpieten... Paardenmeisjes blijven ook gewoon nodig hoor :) :p

ja klopt maar die paarden meisjes hoeven daarvoor geen paardehouderij opleiding te doen.

[/sarcasm]

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:36

Wat ik denk dat veel mensen vergeten is de instelling van de persoon die naar de opleiding gaat.
Ja, een heel stel ervan zijn ''paardenmeisjes'' die denken gemakkelijk iets te kunnen doen en dan lekker elke dag met paarden te knuffelen. Kort door de bocht gezegd, ze hebben geen reeel beeld van wat er van ze verwacht wordt. Veel studenten kiezen ook voor dit soort opleiding omdat ze nog niet weten wat ze écht willen gaan studeren en gebruiken dit als tussenopleiding (ook om bijvoorbeeld door naar het HBO te kunnen stromen, in welke richting dan ook).
Een ander percentage van de studenten zijn mensen die weten dat het hard werken, lange dagen en weinig geld is en hebben dit ervoor over. Ze zijn liever gelukkig in hun werk met minder geld, dan vast in een baan waar ze ongelukkig van worden maar bakken met geld mee verdienen (en dat gebeurd tegenwoordig ook niet meer zo snel). Ze besluiten voor deze opleiding te gaan omdat ze meer kennis willen verwerven over (bepaalde) paardgerelateerde onderwerpen en zich willen voorbereiden op de baan die ze willen gaan zoeken.

Wat betreft de werkgelegenheid, ook dit is hoe de mensen er tegenaan kijken. Ben jij op zoek naar een baantje in de paarden dichtbij huis, ja, dan beperk je het zoekgebied natuurlijk een stuk meer als dat je bereid bent je te verplaatsen of misschien zelfs naar het buitenland wil. Kijk bijvoorbeeld op yardandgroom, meer dan genoeg werk, maar het is maar net aan de persoon of dit werk past bij wat diegene wil.

Een opleiding is iets waar je zelf je voldoening en de waarde uit moet halen. Maakt niet uit welke opleiding dit is.

laraxXxemma

Re: Nieuwe paardensportopleiding bij Groenhorst Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:58

Helemaal eens met LuffB, niks meer aan toe te voegen :j

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 23:07

LuffB Je haalt me de woorden uit de mond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:35

Punt is dat een opleiding daar echt niet zo veel toegevoegde waarde voor heeft. Als je echt wil kun je ook gewoon gelijk na je middelbare school op een stal gaan werken en dan krijg je hetzelfde resultaat.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 07:53

een opleiding in de paarden heeft wel degelijk waarde! Ergens moet toch kennis en vooral nieuwe kenni die door onderzoek wordt opgedaan, verspreid worden?
Natuurlijk leer je ook in de praktijk, maar hoe weet je nou of je niet toevallig alleen de eigen mnier vam de betreffende stal leert? Of wat de voors en tegens zijn? Misschien zijn er niet heel veel banen in, dat is waar maar dat gaat ook op voor een hoop andere studies.
Dat gehak en die afkeuring voor paardenopleidingen blijft me toch wel heel erg verbazen! En ja, ergens zei palousa-boy het al, het is wat je zelf van je opleiding maakt door ook actief te zijn buiten de schooltijden.
Al die mopperaars, zijn ze jaloers? viel het hun zelf tegen? Hebben ze van zichzelf het idee dat ze alles al wel weten?
We doen allemaal wat met paarden, de één heeft daar meer geluk ik of mogelijkheden voor dan de ander. Natuurlijk is zo'n opleiding een manier om je verder te bekwamen. En zolang er paardenliefhebber zijn, is kennis over gedrag en verzorging uitermate van belang! En hoe het uit gaat pakken? Is mede afhankelijk van de opstelling van de aankomend studenten zelf. Maak er wat moois van, zou ik zeggen.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:36

Bizzybijtje schreef:
Punt is dat een opleiding daar echt niet zo veel toegevoegde waarde voor heeft. Als je echt wil kun je ook gewoon gelijk na je middelbare school op een stal gaan werken en dan krijg je hetzelfde resultaat.

Helaas kom je tegenwoordig bijna niet meer echt aan de slag zonder papieren.... daarnaast ben je zonder de zogenaamde startkwalificatie tot je 18e leerplichtig

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 08:53

Ik ben laatst op een opendag van Groenhorst Barneveld geweest, en daar werd verteld dat 95% van hun studenten binnen 6 maanden een baan had?

Hoe kijken jullie tegen de opleiding dierverzorging aan?

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:03

Ik geloof daar eerlijk gezegd weinig van. Ik heb de opleiding paraveterinair gedaan, jaren geleden, en samen met mij heeft bijna driekwart van mijn klas geen baan kunnen vinden als dierenartsassistente en heeft zich laten omscholen. En sinds die tijd is er in de branche nu niet bepaald een enorm tekort aan assistentes gerezen. Veel dierenartsen vinden een buurmeisje/nichtje/vriendin van met affiniteit met dieren die ze zelf de kneepjes kunnen leren en ook nog eens goedkoper zijn een prima alternatief.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:06

Ik heb 4 jaar op het groenhorst gezeten (twee keer een verkorte bol opleiding, niveau 4) Het paraveterinaire gedeelte vond ik zeer leerzaam, wel een laag niveau, maar hé, het is mbo en ik had havo gedaan. Paardenhouderij wilde ik gewoon graag doen en het leek mij super om in een paardenkliniek te gaan werken. En wat de anderen al zeggen, het niveau is bar laag. De eerste lessen leer je een paard poetsen en op stal zetten... Wel heel veel gezelligheid gehad, en door goede stage plekken te zoeken heb ik zeker veel geleerd. En connecties gelegd. (ik werkte overigens al wel voor de opleiding op een stal, dus wist dat het niet alleen paardjes knuffelen was;))
Mijn grootste leerpunt van paardenhouderij was dat ik van mijn hobby niet mijn werk moet maken.. 9 paarden op een dag rijden was echt niet mijn ding, helemaal niet als je daarna nog je eigen paard moet rijden. Heb de opleiding afgemaakt en inmiddels doe ik een hbo opleiding waar ik mijn centjes mee ga verdienen (hopelijk) en dan kan ik mijn hobby bekostigen :)

Dus mijn grootste tip, als paardrijden je hobby is, maak er dan niet je werk van, d

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 09:31

Wij hadden laatst op stal een school die een opleiding als deze gaf.
Allemaal meiden en jongens die wilden gaan doen wat ik deed...
Toen een van de meisjes mij vroeg welke opleiding ik dan had gedaan moest ik hen teleurstellen want ik heb nooit een opleiding gedaan

En daarnaast als je de paardenwereld kent en er al in zit kun je overal aan de slag.
Kon in duitsland canada noem maar op gaan werken.
En dat zonder opleiding oid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:53

ynskek schreef:
Bizzybijtje schreef:

Helaas kom je tegenwoordig bijna niet meer echt aan de slag zonder papieren.... daarnaast ben je zonder de zogenaamde startkwalificatie tot je 18e leerplichtig

In de paarden wel hoor. Daar is ervaring veel belangrijker. En omdat je leerplichtig bent moet je maar paardenhouderij gaan studeren? :')

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:17

Bizzybijtje schreef:
ynskek schreef:

In de paarden wel hoor. Daar is ervaring veel belangrijker. En omdat je leerplichtig bent moet je maar paardenhouderij gaan studeren? :')

Dat zeg ik niet... ik zeg alleen dat je met meteen na je middelbare school werken niet een optie is als je nog geen 18 bent... welke opleiding iemand kiest heb ik verder weinig over te zeggen. .. dat is een keus die iemand zelf moet maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:42

Wij begonnen in het 2e jaar... leerden we hoe we een paard uit de stal moesten halen en hoeven krabben etc.
Als je dat nog niet kan, wat doe je daar dan? Nee, echt niks geleerd daar. Ook in de rijlessen niet. De instructie was (toendertijd dan) echt bar slecht!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 12:13

Interessant.

weet iemand wat de eisen van deze opleiding zijn?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 15:39

Ik heb zonder papiertje op verschillende stallen gewerkt en daarom weet ik, omdat ik met diverse stagiaires gewerkt heb, dat de opleidingen zelf bagger slecht niveau hebben en het hangt van de handigheid en de ambitie van de persoon af of er werk in is, niet van het diploma. En het hangt van het geld van je ouders af of je ooit écht iemand wordt in de paardenwereld. Ook daar heb je geen diploma voor nodig, enkel geld en enig doorzettingsvermogen. Is niet mopperig bedoelt, maar puur realistisch.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 16:02

Voelt voor mij toch een beetje raar dat de KNHS nu ook hier weer een voet tussen de deur lijk te krijgen. KNHS krijgt in mijn ogen steeds meer macht

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 17:14

Ach weer een opleiding waar je niks mee kan en niks mee verdiend en je een diploma moet halen om stallen te mesten. Begrijp niet dat dit soort opleidingen nog steeds bestaan en dat er vanuit de regering geld in word gestoken. Ze kunnen het geld beter in andere opleidingen steken, en de mensen die het gaan studeren ook.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 19:53

Sjors schreef:
Ik ben laatst op een opendag van Groenhorst Barneveld geweest, en daar werd verteld dat 95% van hun studenten binnen 6 maanden een baan had?

op mijn school was het een chaotische organistatie... er waren bedrijven die van die school al geen staigaires wouden alleen om die reden...

de opleiding zelf vond ik wel leuk maar weinig praktijk na eerste leerjaar paar vakken diergericht de rest gewoon zoals op elke school.

je moest zelf achter dingen aan gaan.. van de afgestudeerden van mijn niveau 4 dier dat waren 2 klassen, had een een partime baan bij een dierentuin 2 via stage werk als dierenartsassistente een werk via stage in een dierenwinkel en een andere nog in de kinderboerederij... een deel wou al een hbo opleiding gaan doen.. de rest zijn andere dingen gaan doen.. dus 5 van de ong 40 hadden wel werk maar 2 niet fultime..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:11

Christiene schreef:
Sjors schreef:

op mijn school was het een chaotische organistatie... er waren bedrijven die van die school al geen staigaires wouden alleen om die reden...

de opleiding zelf vond ik wel leuk maar weinig praktijk na eerste leerjaar paar vakken diergericht de rest gewoon zoals op elke school.

je moest zelf achter dingen aan gaan.. van de afgestudeerden van mijn niveau 4 dier dat waren 2 klassen, had een een partime baan bij een dierentuin 2 via stage werk als dierenartsassistente een werk via stage in een dierenwinkel en een andere nog in de kinderboerederij... een deel wou al een hbo opleiding gaan doen.. de rest zijn andere dingen gaan doen.. dus 5 van de ong 40 hadden wel werk maar 2 niet fultime..

Bedankt voor de informatie :) Was dit in Barneveld op het Groenhorst?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 21:21

nee dat was niet in barneveld.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 03:32

Ik ben vorigjaar afgestudeerd..
En die 95%

Klopt geen piep van..
Bijna de helft van mijn klas studeerd door op iets anders..
Of werkt in wat anders

De begeleiding is slecht..

Ik heb in de winter een stage gelopen de laatste winter dat het zo koud was.
Met een mede stagiar.
Wij stonden letterlijk van 8 tot 4 strond te scheppen en daarna te vegen..

Er was geen warme kantine!!
Geen plek om rustig te eten en op te warmen.
En ik had over de hele dag een half uur pauze.
Mijn stagebegeleider zat ongv 6 keer pd in huis lekker warm..
Terwijl mijn drinken bevroren in het pakje zat en brood ook..

Toen school op gesprek kwam kon de zogenaamde kantine wel open en de kachel aan..
Heb het probleem aan gegeven werd niks mee gedaan..

Pesten op school is heel normaal werd ook geen fluit aan gedaan..

En om nou te zeggen wat heb ik veel geleerd daar nee..

Ik heb zelfs hele moduul boeken waar we nooit iets aan gedaan hebben..
Nieuw in de verpakking..

Maar oo wat een goede school..
Blij dat ik er weg ben

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:06

Ik wil trouwen niet alleen negatief zijn. Ik heb hippisch ondernemer verkort gedaan en het bedrijfsplan was echt zeer leerzaam. Zo moesten wij bij de directeur van de FNRS ons plan laten goedkeuren en ook bij de directeur van de Rabobank uit ede/Wageningen een "hypotheek" verwerven en dit was allemaal toch wel heel realistisch opgezet. Oke de begeleiding op stage was bij mij ook slecht (lees, opde laatste dag nog langskomen en niet weten dat het de laatste dag is) maar als je het echt Niet naar je zin hebt op stage trek je toch zelf ook aan de bel? En dan eis je toch een andere stage plek. Dat is echt wel mogelijk. Heeft een meisje uit mijn klas ook gedaan. Verder heb ik nog nooit een school gezien die wel goed aan stagebegeleiding doet, dus dat is niet alleen aan groenhorst te wijden.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 08:31

Sjors schreef:

Dit werd bij ons op school ook gezegd (HBO dan wel..) en wat bleek: het merendeel had een baan, maar NIET in de dierensector. Maar ja, dan kan de school dus wel mooi zeggen dat ze een baan hebben..