Giftige plant (Herfsttijloos) gevonden in paardenhooi

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

katjalove

Re: Giftige plant (Herfsttijloos) gevonden in paardenhooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:59

Ik heb dus ook 2 wkn geleden een baal gehaald. Ik had het al voor het bekend werd. Nu kwam ik dit dus tegen in het hooi. Ben er ook mee naar de dierenarts geweest maar die kon het niet plaatsen vandaar dat ik het even hier neerzet. Wil graag jullie mening weten.

Afbeelding

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 19:03

Pff wij halen hooi bij de leverancier waar dit hooi vanaf kwam.
Heeeel goed controleren nu dus

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 00:22

Na hoe lange tijd na het eten van het plantje krijgen paarden de symptomen?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:22

Precies weet ik het niet voor een paard, maar voor een mens is een dosis van ca. 20 mg van het zaad dodelijk. In 1 zaadje zit 4 mg gif. Voor een paard zal die dosis waarschijnlijk hoger liggen, maar mogelijk ook niet. In een zaaddoos zullen waarschijnlijk heel veel zaden zitten, dus vermijden dat ze het eten is erg belangrijk.

Citaat:
De dodelijke dosis wordt geschat op circa 20mg.[3] Eén zaad bevat ongeveer 4 mg colchicine.[4]

http://nl.wikipedia.org/wiki/Herfsttijloos

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 11:48

Maar als ik het nu laat ophalen Door de leverancier en mijn paarden hebben nog niks, krijgen ze dan ook niet later nog iets? Ben nu weer hooi gaan voeren van Nederlandse bodem.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 17:56

Nee, als je nu geen problemen hebt en je stopt met voeren dan krijgen ze geen problemen meer. Het is niet als JKK wat pas na verloop van tijd problemen geeft; dit gif werkt meteen!

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 18:48

Dankje ElCiD, nu ben ik weer gerust gesteld :).
Eentje was aan t hoesten, kon door t plantje komen begreep ik? Hoesten is nu opgehouden lijkt het..Moet ik daar nog iets tegen doen? Of is t nu goed?

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 07:39

Als je het hooi niet meer voert en het paard hoest niet meer dan zou ik verder niks doen. Kans is groot dat er nu niks meer aan de hand is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 13:27

Toevallig net een collectie onder mijn neus gehad met deze planten. Geen touw aan vast te knopen wanneer ze precies zouden groeien, want er staan ook data in het voorjaar tussen. Van grote planten ongeveer A4 formaat tot kleine schattig korkus achtige plantjes, ook niet echt samenhangend met de verzameld maand helaas. Inderdaad ook regelmatig van die 'peul vormige' zaadzakken erbij. Nu zijn dit planten die in vorige eeuwen zijn verzameld, maar toch. Ik ben helaas niet bevoegd om beeld materiaal van de collectie hier vrij te geven, dat is wel jammer, want het zijn gedroogde planten die mogelijk wat meer duidelijkheid bij herkenning zouden geven. Al word ik zelf niet echt wijs uit of de foto hierboven nu herststijlloos is of niet...

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:31

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 15:27

Tancreda4 schreef:
Toevallig net een collectie onder mijn neus gehad met deze planten. Geen touw aan vast te knopen wanneer ze precies zouden groeien, want er staan ook data in het voorjaar tussen. Van grote planten ongeveer A4 formaat tot kleine schattig korkus achtige plantjes, ook niet echt samenhangend met de verzameld maand helaas. Inderdaad ook regelmatig van die 'peul vormige' zaadzakken erbij. Nu zijn dit planten die in vorige eeuwen zijn verzameld, maar toch. Ik ben helaas niet bevoegd om beeld materiaal van de collectie hier vrij te geven, dat is wel jammer, want het zijn gedroogde planten die mogelijk wat meer duidelijkheid bij herkenning zouden geven. Al word ik zelf niet echt wijs uit of de foto hierboven nu herststijlloos is of niet...

Naturalis/NHN? Die zullen inderdaad genoeg daarvan hebben. In BRAHMS moet je vrij snel kunnen vinden wanneer hun collecties verzameld zijn. Waarschijnlijk zit er binnen de soorten die in onze streken voorkomen niet extreem veel variatie in bloei- en groeitijd.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:14

Klopt. Weet niet of er al beeldmateriaal in Brahms aanwezig is, of hoe toegankelijk B.rahms is voor buitenstaanders.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:08

Tancreda4 schreef:
Klopt. Weet niet of er al beeldmateriaal in Brahms aanwezig is, of hoe toegankelijk B.rahms is voor buitenstaanders.

Geen idee eigenlijk. Waarschijnlijk niet heel toegankelijk, en ik zou ook niet weten hoe ver ze nu zijn qua digitalisering van de hele collectie.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:24

De herfststijlloosjes die ik gisteren onder mijn neus had zijn voorlopig nog niet life gezet helaas ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:56