Amazone uit Almelo wanhopig op zoek naar verduisterd paard

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:12

Lusitano schreef:
volgens mij is het grote verschil dat wanneer je niets op schrift stelt, en je niet kan bewijzen dat je nog steeds financiele verantwoordelijkheid draagt, het niet te bewijzen is wie werkelijk eigenaar is. Ik heb geen recht gestudeerd, maar het onderwerp is hier op bokt vaker besproken.
Wanneer je hem in een ouden van dagen pension onderbrengt en je betaalt daar maandelijks voor dan neem je een dienst af en blijft het dier van jou. Wanneer je hem naar een particulier brengt en die betaalt vervolgens stalling, enting, hoefsmid, voer etc, en je hebt niets op schrift gesteld dan heb je nog best wel kans dat bepaald wordt dat diegene die de zorg en verantwoordelijkheid draagt eigenaar is.

zo zit het inderdaad.

Clou van het verhaal is, wie de financiële verantwoordelijkheid voor het paard draagt.

Radosny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:14

Ik begrijp kritische reacties en een ieder mag zelf oordelen. Ik ben niet uit op een schadevergoeding of persoonlijke schade of wat dan ook in die zin. Het enige dat ik wil bereiken is de plaats vinden waar Lysa zich bevindt. Veel mensen kijken naar haar uit en ik kan alleen maar hopen dat het iets oplevert.

Volgens de politie ben ik nog steeds eigenaar, het uitzoeken van deze discussie laat ik dan ook aan de politie over.

Gini

Cayenne schreef:
Gini, dan is het wel zaak om dat allemaal goed vast te leggen op papier. En dan heb ik het niet over een simpel votje, maar echt een officieel contract dat rechtsgeldig is verklaard.

Het zou beter geweest zijn om alles op papier te zetten. Maar dat wil niet zeggen dat als je je paard aan iemand meegeeft, zonder contract, zonder schenking en zonder koop dat de eigendom automatisch overgedragen wordt.
Maar ik ga met je mee, dat dingen op papier zetten altijd aan te raden is. Dat je gewoon steviger in je schoenen staat.

charmante

Ik hoop voor je dat je het paard snel zult terugvinden!

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:16

Gini, jij gaat er vanuit dat het dier van jou blijft als je het aan iemand meegeeft. Dat hangt er dus helemaal vanaf hoe de financiele verantwoordelijkheid is geregeld. Als diegene met wie je paard meereist ook financieel verantwoordelijk is en dit kan aantonen (betalen stalgeld, hoefsmid etc) dan heeft het paard een nieuwe eigenaar :j

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:17

Radosny schreef:
Ik begrijp kritische reacties en een ieder mag zelf oordelen. Ik ben niet uit op een schadevergoeding of persoonlijke schade of wat dan ook in die zin. Het enige dat ik wil bereiken is de plaats vinden waar Lysa zich bevindt. Veel mensen kijken naar haar uit en ik kan alleen maar hopen dat het iets oplevert.

Volgens de politie ben ik nog steeds eigenaar, het uitzoeken van deze discussie laat ik dan ook aan de politie over.

Gelijk heb je Radosny, ik hoop oprecht dat je haar in goede gezondheid gaat terugvinden! Weet je al bij welke handelaar in BE ze terecht is gekomen?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:17

Radosny schreef:

Politie is ook geen jurist. Juridisch ben jij geen eigenaar meer als je financieel afstand hebt gedaan van je paard.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:21

Lusitano schreef:
Gini, jij gaat er vanuit dat het dier van jou blijft als je het aan iemand meegeeft. Dat hangt er dus helemaal vanaf hoe de financiele verantwoordelijkheid is geregeld. Als diegene met wie je paard meereist ook financieel verantwoordelijk is en dit kan aantonen (betalen stalgeld, hoefsmid etc) dan heeft het paard een nieuwe eigenaar :j

Ik heb ook niets anders beweerd. ;)
Alleen paard is in september weggebracht en in december verkocht. Is die periode lang genoeg om financiële verantwoordelijkheid aan te tonen?

Ceriadwen

Re: Amazone uit Almelo wanhopig op zoek naar verduisterd paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:24

Als het meisje in september al niet betaald heeft aan diegene die het paard heeft gekregen wel.

Anoniem

Ceriadwen schreef:
Radosny schreef:

Politie is ook geen jurist. Juridisch ben jij geen eigenaar meer als je financieel afstand hebt gedaan van je paard.

En jij ook niet neem ik aan, dus wie ben jij om te oordelen over deze uitspraak?

Ik wordt er een beetje gallisch van dat mensen hier altijd maar door moeten blijven zeiken over dat de eigenaar een niet zo slimme keuze heeft gemaakt.
En daarbij vind ik de eigenaresse heel netjes reageren, respect daarvoor. Zij is helemaal in de rats over haar paard en het enige wat jullie doen is zeggen dat een stomme keuze heeft gemaakt. Beetje meer respect mag ook wel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-14 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

karijn

Het is inderdaad spijtig dat je niks op papier had staan over de gemaakte afspraken maar ik denk dat als je dat wel had, deze dame in kwestie nog steeds zo gehandeld zou hebben. Als zij echt de merrie niet meer wilde en kon hebben en er vanaf wilde, had ze TS allang gebeld en gezegd "kom maar halen". Dat was de makkelijkste manier geweest want dat was besproken. Persoonlijk denk ik dat ze er gewoon nog een financieel slaatje uit wilde slaan en dus de merrie heeft verpatst.
TS, ik hoop voor je dat je je merrie terug vindt. Succes. Check de site animauxenperil ook eens. Die vangen namelijk ook paarden op. Is een instantie in Belgie.

Eigedomspapieren zijn lastig te bepalen. Een contract waarin staat dat je een paard gekocht hebt en een betalingsbewijs ervan, worden wel gezien als eigendomspapieren. Een paardenpaspoort niet want die is van het paard, niet van de eigenaar. Als TS een koopcontract heeft van de laatste eigenaar van de merrie en een betalingsbewijs, wordt zij beschouwd als eigenaar van de merrie. De dame in Mierlo is dan juridisch gezien nog steeds geen eigenaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:25

Ceriadwen schreef:
Op het moment dat jij je paard meegeeft en zegt "alsjeblieft, hier kan jij voor gaan betalen" is het paard niet meer van jou en is diegene aan wie je hem meegeeft eigenaar.

Dat is niet waar. Alleen in geval van grote twijfel wie de eigenaar is, kan een van de zaken die meegenomen wordt in een rechtszaak zijn wie de rekeningen betaalt.

Overigens heb ik een paard (tegenwoordig wel in mijn eigendom), wat jarenlang in bruikleen heeft gestaan, de eigenaar is hoogstzelden komen kijken (drie keer in jaren tijd geloof ik) en ik heb het paard in die tijd gewoon netjes verzorgd en er zijn geen gekke dingen gebeurd. Er is niks op schrift gesteld op voorhand. Ik kende de eigenaar op voorhand helemaal niet en het is allemaal via een advertentie gegaan en een keertje proefrijden bij hen op stal.
Idem trouwens met paarden in training, genoeg eigenaren die hun paarden in die tijd niet of nauwelijks zien.
Dat is een zaak van vertrouwen. Ik vind het zelfs JUIST omdat mensen zo'n enorm vertrouwen in je hebben een zaak om te zorgen dat je in alle eer en geweten handelt.

Het is niet omdat het nu een ouder paard betreft dat het iemand vrijpleit om dat dier maar te verkopen. Zoiets doe je gewoon niet, of het paard nu 3, 10 of 20 is.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:27

Joolien schreef:
Ik wordt er een beetje gallisch van dat mensen hier altijd maar door moeten blijven zeiken over dat de eigenaar een niet zo slimme keuze heeft gemaakt.
En daarbij vind ik de eigenaresse heel netjes reageren, respect daarvoor. Zij is helemaal in de rats over haar paard en het enige wat jullie doen is zeggen dat een stomme keuze heeft gemaakt. Beetje meer respect mag ook wel.

De vraag is nog steeds niet beantwoord door het meisje in kwestie, en zolang er nog geen antwoorden zijn op essentiële vragen blijven er speculaties zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:29

Ceriadwen schreef:
Joolien schreef:

De vraag is nog steeds niet beantwoord door het meisje in kwestie, en zolang er nog geen antwoorden zijn op essentiële vragen blijven er speculaties zijn.

Dat doet ze bewust omdat ze geen gedonder wilt met het onderzoek, ik zou daar je antwoord in nemen en een ander topic zoeken om tegenaan te schoppen. Feit blijft dat de eigenaresse voor de gek is gehouden, daar gaat het mij meer om. Waarom dan nog zeuren over een essentiele kwestie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-03-14 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:29

Urielle schreef:
Ceriadwen schreef:
Op het moment dat jij je paard meegeeft en zegt "alsjeblieft, hier kan jij voor gaan betalen" is het paard niet meer van jou en is diegene aan wie je hem meegeeft eigenaar.

Dat is niet waar. Alleen in geval van grote twijfel wie de eigenaar is, kan een van de zaken die meegenomen wordt in een rechtszaak zijn wie de rekeningen betaalt.

Overigens heb ik een paard (tegenwoordig wel in mijn eigendom), wat jarenlang in bruikleen heeft gestaan, de eigenaar is hoogstzelden komen kijken (drie keer in jaren tijd geloof ik) en ik heb het paard in die tijd gewoon netjes verzorgd en er zijn geen gekke dingen gebeurd. Er is niks op schrift gesteld op voorhand. Ik kende de eigenaar op voorhand helemaal niet en het is allemaal via een advertentie gegaan en een keertje proefrijden bij hen op stal.
Idem trouwens met paarden in training, genoeg eigenaren die hun paarden in die tijd niet of nauwelijks zien.
Dat is een zaak van vertrouwen. Ik vind het zelfs JUIST omdat mensen zo'n enorm vertrouwen in je hebben een zaak om te zorgen dat je in alle eer en geweten handelt.

Het is niet omdat het nu een ouder paard betreft dat het iemand vrijpleit om dat dier maar te verkopen. Zoiets doe je gewoon niet, of het paard nu 3, 10 of 20 is.

Zo zou het ook moeten zijn. Helaas is het vaak anders.
Persoonlijk zou ik ook zo handelen zoals jij handelt.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:31

Joolien schreef:
Ceriadwen schreef:

Dat doet ze bewust omdat ze geen gedonder wilt met het onderzoek, ik zou daar je antwoord in nemen en een ander topic zoeken om tegenaan te schoppen.

Wat een onzin! Meiske staat op de voorpagina van Bokt (en een krant) te roepen dat ze opgelicht is zonder dat daar enig bewijs voor is. De enige vraag die daar een objectief antwoord op kan geven wordt niet beantwoord.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:31

[quote="Joolien]En jij ook niet neem ik aan, dus wie ben jij om te oordelen over deze uitspraak?

En daarbij vind ik de eigenaresse heel netjes reageren, respect daarvoor. Zij is helemaal in de rats over haar paard en het enige wat jullie doen is zeggen dat een stomme keuze heeft gemaakt. Beetje meer respect mag ook wel.[/quote]

Als je niet wilt dat mensen met beperkte informatie meediscussieren en dus hun mening geven, moet je dergelijke informatie niet op internet zetten :)*

Ik hoop dat mensen hier een keer van leren, je ziet nog best vaak dat mensen hun oude afgereden paard aanbieden aan iemand die er voor wilt zorgen en mee wil 'tutten'.

En ik hoop voor de betrokken dame dat ze haar paard terugvindt, dat hoop ik oprecht. Want het lijkt me een behoorlijk pijnlijke situatie...

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:33

Wij hoeven ook geen bewijzen te hebben Ceriadwen? Of wel? De politie weet voldoende voor een aangifte en ik weet ook voldoende!!

Het enige wat ze wil is haar paard terug vinden en geen verhoor op bokt.

Hevonen

XLeandrosX schreef:
Gentlegiant schreef:
Jullie doen uitspraken zonder ergens zeker van te weten....

Het meisje kreeg foto's enz
Ik ga ook niet elk weekeind bij een paard kijken wat ik ''verleast'' heb een beetje vertrouwen moet je soms hebben, wat helaas in dit geval geschaad is
Ip is het paard weg gegeven met als melding ik wil het dier terug hebben of kopen als jij het die ''kwijt'' wilt zoals in dit geval schijnbaar
Ip zou ik het dan zien als ''verkocht'' ga jij dan elke week kijken?

Ik heb ook mijn welsh verleast en ga echt niet elke maand kijken hoor ik word op de hoogte gehouden en krijg foto's toevallig ken ik deze mensen dan al jaren

Meisje merkte dit op in december en is toen ook gaan bellen en heeft dit geconstateerd
Erg sneu en ik wens haar dan ook heel veel succes toe

Volgens mij lees jij niet goed. Ze is er pas later achter gekomen dat het paard schijnbaar in december al is verkocht.
Hoe vaak lezen we deze drama's en wanneer leren we er nu eens van? Contract alleen mondeling? Niets op papier, nooit gaan kijken? Voor mij is dit afstand doen van je oudere paard waar je zelf niet meer de lasten van wilt betalen. Een mooie manier om er af te komen.

Verleasen is een heel anders iets. Je krijgt maandelijks geld en hebt een contract.... Mag ik hopen....

Ik had een contract, had contact en ging een keer of 3 per jaar kijken (was 2 uur rijden hiervandaan). Het ging bij mij om een 12-jarig fit paard waar niets aan mankeerde, alleen mankeerde er iets aan mij, waardoor ik niet goed voor hem kon zorgen. Toen ik na 2 jaar ineens minder hoorde, ging ik ervan uit dat ze het druk had omdat ik wist haar privé en werkomstandigheden waren veranderd. Uiteindelijk bleek dat ze mijn paard heeft verwaarloosd en daaraan is hij waarschijnlijk gestorven. Ze heeft het laatste van de drie jaar die ze hem had, gewoon glashard over alles gelogen.
Ondanks contract, contact en kijken kan het dus nog steeds misgaan. :(

Hoop dat je je paard terugkrijgt.

Lusitano

En dan even een nuancering, het is schandalig dat je zo wordt opgelicht en ik hoop dat de betreffende bokker flink wordt aangepakt door politie en dat ze dit nooit meer iemand aan kan doen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:34

En ik denk dat het in 9 van de 10 gevallen ook gewoon goed gaat. Enkel de slechte berichtgeving komt natuurlijk in het nieuws en dan lijkt het zoveel dat je begint te denken of er nog iemand in de paardenwereld te vertrouwen is.
Ik vind het ook te gek om te zeggen dat paardeneigenaren hier een les uit moeten trekken. En die uitspraak komt altijd terug in dergelijke topics. De schuldvinger draait zo toch wel heel de verkeerde richting uit.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:34

Hevonen schreef:
Ik had een contract, had contact en ging een keer of 3 per jaar kijken (was 2 uur rijden hiervandaan). Het ging bij mij om een 12-jarig fit paard waar niets aan mankeerde, alleen mankeerde er iets aan mij, waardoor ik niet goed voor hem kon zorgen. Toen ik na 2 jaar ineens minder hoorde, ging ik ervan uit dat ze het druk had omdat ik wist haar privé en werkomstandigheden waren veranderd. Uiteindelijk bleek dat ze mijn paard heeft verwaarloosd en daaraan is hij waarschijnlijk gestorven. Ze heeft het laatste van de drie jaar die ze hem had, gewoon glashard over alles gelogen.
Ondanks contract, contact en kijken kan het dus nog steeds misgaan. :(

Hoop dat je je paard terugkrijgt.

Oh wat vreselijk Hevonen... wat een nachtmerrie

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 10:35

Tabaluga12 schreef:
Wij hoeven ook geen bewijzen te hebben Ceriadwen? Of wel? De politie weet voldoende voor een aangifte en ik weet ook voldoende!!

Op het moment dat je het de media ingooit wel.

Ik zou ook een bericht de media in kunnen gooien dat Tabaluga12 toch echt de boel oplicht, beetje een verhaal erom heen verzinnen et voila, sta jij op de voorpagina van Bokt in al je glorie oplichter te wezen.

Tabaluga12

Lusitano schreef:
En dan even een nuancering, het is schandalig dat je zo wordt opgelicht en ik hoop dat de betreffende bokker flink wordt aangepakt door politie en dat ze dit nooit meer iemand aan kan doen.

Inderdaad. Helaas gebeuren zulke dingen vaker en kun je je paard op zo'n manier niet aan een ander toevertrouwen.

Contract of niet, als je paard doorverkocht wordt door zo'n gemeen persoon ben je je paard gewoon kwijt en zie het dier maar weer te vinden.

Anoniem

Tabaluga12 schreef:

Idd, waarom heb je zo nodig bewijzen nodig? Ze zet haar paard op internet om gevonden te worden, niet om te speculeren of het nou rechtsgeldig is of niet. Laat dat de politie maar oordelen, dat kunnen ze prima.
Volgens mij heeft de eigenaresse het ook alleen maar over feiten, meer niet.