Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:54

En dan is hier in Nederland laatst van Hattem door het slijk gehaald, nou ik heb liever een onbekend stukje vlees van hem dan die geïmporteerde rotzooi.
Wij als melkveehouder houden ons dagelijks aan alle regels en proberen zo goed mogelijk voor onze dieren te zorgen zodat zij nog enige waarde hebben als ze niet meer geschikt zijn als melkkoe. Maar dit soort dingen uit het buitenland zijn dan toch niet goed te praten!! Daar lapt alles en iedereen de regels aan zijn laars, als ze er maar geld voor krijgen.

LadyMadonna

Re: Vanavond Trosradar: De waarheid achter paardenvlees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:55

Maar... Waar blijft het vlees van de in nl. geslachte paarden dan? Is dat niet voldoende om aan de vraag te voldoen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 21:56

Uit het paardenvleesschandaal van vorig jaar blijkt dat Nederlandse vlees (evenals geimporteerd vlees) heel Europa door gaat. Ik zal eens kijken of dat ik artikel nog voor je kan vinden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:57

LadyMadonna schreef:
Maar... Waar blijft het vlees van de in nl. geslachte paarden dan? Is dat niet voldoende om aan de vraag te voldoen?

dat gaat naar belgie...gewoon massaal stoppen met al het vlees eten!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 21:58

Verschrikkelijk dit! Mijn hart huilt! Dat je een dier opeet alla, maar om deze arme dieren zo te behandelen! Wat een monsters!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 22:00

geerke schreef:
LadyMadonna schreef:

dat gaat naar belgie...gewoon massaal stoppen met al het vlees eten!

Citaat:
Paardenvlees dat Nederland uitvoert, vindt op grote schaal zijn weg binnen de EU. Grootafnemers zijn Frankrijk (2,1 miljoen kilo), België (1,4 miljoen kilo), Italië (973.000 kilo) en Finland (615.000 kilo). Daarnaast halen ook Oostenrijk, Tsjechië, Denemarken, Duitsland, Luxemburg, Malta, Zweden en Zwitserland paardenvlees uit Nederland. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) ligt de productie van paardenvlees in Nederland rond de 1 miljoen kilo. Dat betekent dat er door Nederland veel wordt geïmporteerd.

uit [VN] Hoe paardenvlees op papier rundvlees wordt

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:01

Mijn vriend kijkt nu, ik bok. Kan het niet zien, maar hoor het wel. Vreselijk. Hij wil het eigenlijk ook niet kijken zegt ie, maar hij wil het wel zien.

NathalietjeB

zo nou ik heb t hier ook afgezet ik kon dr niet meer naar kijken...
mijn maag was zich flink aan t omdraaien en wou al bijna boven de wc gaan hangen

LadyMadonna

Dus..... We exporteren ons eigen vlees en importeren vervolgens weer vlees voor onze eigen behoeften?

Does not make sense....

Tan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:02

O wat vreselijk! |(

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:02

Ik loop net bij de paarden binnen en de boeren zitten hier ook te kijken.
Was het zelf al bijna vergeten maar jeetje mijn maag draait driedubbel om.
Wat ontzettend vreselijk.
Ik wil niet kijken maar toch Doe ik het
Plus ik werk bij de jumbo :=
Schaam me nu eigenlijk wel.
Walgelijk echt walgelijk.
Al kosten de mijne me nog 50000 euro.
Ik zal ze nooit voor de export verkopen

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:03

assileM schreef:
Hier komt er al geen paardenvlees in. En dit bevestigd maar weer dat dat een goede keuze is ...

En dat vind ik dan weer erg jammer, paardenvlees zou juist een goede keuze moeten zijn, een voor lang leven van het slachtdier, voor goede behandeling en goed transport.
Het is daarbij erg gezond en mager vlees.

Vind hoe dan ook dat alle slachtvee goed behandeld moeten worden (varkens hebben het vaak ook zwaar) en we minder vlees moeten eten.
Kippen zitten ook vol antibiotica en ga zo maar door.

Paardenvlees is dan vaak echt beter.
Alleen echt triest dat het zo moet gaan :n
Hoop echt, dat er verandering komt in de manier waarop met 'vlees' en vooral vee wordt omgegaan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 22:03

LadyMadonna schreef:
Dus..... We exporteren ons eigen vlees en importeren vervolgens weer vlees voor onze eigen behoeften?
Does not make sense....

Jup en dat zal allemaal met de prijs te maken te hebben..

assileM

En de tv staat UIT!!!!!!!!! Bahbahbah!!!!! Walgelijk!!!

Anoniem

Walgelijke beelden.. Echt onbegrijpelijk dat mensen tot zo iets in staat zijn...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-06-23 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:04

Ik wil straks nog even het topic lezen, ik had er echt geen idee van dat de vleesindustrie er zo aan toe gaat.
Wel hoe het in Nederland wbt koeien en paarden gaat, daar heb ik geen moeite mee, maar dit is wel wat anders..
Ik ga wel wat dingen aanpassen in mijn eetgewoonte geloof ik..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:04

Ik zag op facebook een post langskomen van iemand die vol walging sprak over deze uitzending en ik vermoede wel dat het hier op bokt zou worden besproken.
Uit zelfbescherming wil ik het niet kijken maar zou iemand de moeite willen/kunnen nemen om in een notendop te vertellen waar het om draait?
Ikzelf lust graag een frikandel of kroket maar ik heb zo'n flauw vermoeden dat dit na vandaag afgelopen is.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:05

Ik zit het ook te kijken
Maar wat walgelijk die beelden en hoe er met die dieren om gegaan word dat dit nog kan en mag in anno 2014....

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:06

Bah wat verschrikkelijk. Eerder vanavond al de petitie ondertekend en bewust niet naar het filmpje uit het artikel gekeken, was bang voor wat ik zou zien. Nu stond de tv eigenlijk per ongeluk aan op Radar en heb toch een stuk gekeken, maar nu net de tv uitgezet, vond het wel weer genoeg nare beelden voor vandaag...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:07

Ik ben er beduusd van.

assileM

Aria_zz schreef:
assileM schreef:
Hier komt er al geen paardenvlees in. En dit bevestigd maar weer dat dat een goede keuze is ...

En dat vind ik dan weer erg jammer, paardenvlees zou juist een goede keuze moeten zijn, een voor lang leven van het slachtdier, voor goede behandeling en goed transport.
Het is daarbij erg gezond en mager vlees.

Vind hoe dan ook dat alle slachtvee goed behandeld moeten worden (varkens hebben het vaak ook zwaar) en we minder vlees moeten eten.
Kippen zitten ook vol antibiotica en ga zo maar door.

Paardenvlees is dan vaak echt beter.
Alleen echt triest dat het zo moet gaan :n
Hoop echt, dat er verandering komt in de manier waarop met 'vlees' en vooral vee wordt omgegaan.

Dan zou t idd een goede keuze zijn. Maar ik eet het niet zolang er zo met de paarden om wordt gegaan. :(

Sanniejtjuh

De verhalen kende ik, de beelden zelf vind ik toch behoorlijk heftig ;( . Ik at hierom gelukkig al geen paardenvlees.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:09

Gewoon nooit meer geïmporteerd paardenvlees eten!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-14 22:10

[***] schreef:
Gewoon nooit meer geïmporteerd paardenvlees eten!
Dat staat dus niet (altijd) duidelijk op de etiketten. Sterker nog uit de verhalen van jumbo zouden de paarden gewoon speciaal op een boerderij gefokt worden.

De helft van de supermarkten heeft geen flauw idee waar 't vlees vandaan komt. En ik denk dat de importeurs de helft ook niet weten. Of niet willen weten, het is immers lekker goedkoop!

scrappiecoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 22:11

Ohoooo wat erg! Ik weet niet meer waar dat het was. Maar die paddock waarvan 50% gestolen paarden waren van eigenaren!! Papierwerk wordt allemaal gewoon even vervalst. Wat erg wat erg!