Dood paard veroorzaakt onrust in Haarzuilens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:28

JoopC schreef:
Ik ben blij dat hierom aan de bel getrokken wordt.
Het kadaver van mijn paard was een griezelig aangezicht met opengesperde ogen, open bekje en een gestrekt lichaam. Ik moet er niet aan denken dat ik dat als onbekende aan de weg zag liggen, half afgedekt.
Helemaal afdekken en controleren, er zijn ook kinderen die rondlopen en fietsen.

Ik heb helaas al 2x mogen meemaken dat wandelaars en fietsers zo nieuwsgierig waren wat er onder het zeil lag dat het ze zo schrokken en het zeil los lieten en niet meer de moeite namen om het weer fatsoenlijk dicht te maken. Terwijl het met heel veel stoeptegels was afgedekt.

Ontzettend sneu hoe de eigenaren nu worden behandeld door een boswachter en ook nog door RTV Utrecht.
Heel veel sterkte voor de eigenaren..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:28

VivaLaVida schreef:
Tja ik zou m op het erf hebben gehouden dan tot maandagmorgen, dan pas aan de weg leggen. Maar dat neemt niet weg dat er erg voorbarig is gereageerd. Boswachters hebben vaak sowieso de ballen verstand van paardgerelateerde dingen.

Vaders kan moeilijk het paard op maandag om kwart voor 6 'even' alleen verslepen..

Erg genoeg voor de nabestaanden. Ik had een andere reactie van een boswachter verwacht.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:29

JoopC schreef:
Onali schreef:
Ja maar dit paard lag gewoon normaal bedekt. Dus waarom is het dan goed dat er aan de bel wordt getrokken?

Je houdt altijd een paar onbekende factoren zoals het weer en blijkbaar voorbijgangers.

Zoals in de OP te lezen is; het paard lag half afgedekt.

Als je de foto gezien hebt, dan zie je dat er dikke stenen op het zeil liggen. Ik kan me niet voorstellen dat de eigenaar van het paard de moeite gaat doen om én een zeil over het paard te leggen én er hele dikke stenen op gaat leggen om dan zo nonchalant te zijn om het paard maar tot in de helft af te dekken. Misschien heeft meneer de boswachter zelf even stiekem onder het zeil gespiekt.

En dan nog? Moest de eigenaar het paard verkeerd hebben afgedekt, een dergelijke boodschap op Twitter plaatsen vind ik not done voor iemand uit de beroepsgroep van boswachter. Hij zou beter moeten weten. Hij had navraag moeten doen.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:29

Wat ontzettend onbeschoft en disrespectvol om onder zo'n zeil te kijken.

Boodschap op Twitter is inderdaad niet nodig geweest.

1985peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:41

De boswachter heeft, waarschijnlijk uit nieuwsgierigheid, het zeil half weggetrokken.
Er lagen aan alle kanten bielzen en stenen op het zeil en na het nemen van de foto lagen die opeens in het gras weggeschoven. Het paard lag compleet afgedekt.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:46

Toch wel vreemd dat als een paard op vrijdag overlijdt het pas maandag gehaald wordt. Ik snap dat de ophaalroute dan al vast staat voor de vrijdag, maar tot maandag vind ik wel lang duren. Wordt zo'n dier dan niet vies?

_Natasja_

Re: Dood paard veroorzaakt onrust in Haarzuilens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:47

Ja echt fris is het niet.
Maar de rendac haalt nu eenmaal niet op in het weekend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:51

Ik heb het een keer meegemaakt dat een dier donderdag voor Pasen kwam te overlijden. Goede vrijdag , zaterdag, zondag, eerste en tweede paasdag werd er niets opgehaald, en het was warm. Die periode is idd erg lang. Dier lag niet aan de straat, maar bij verplaatsen is er van alles gebeurt wat ik hier niet neer ga zetten.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 19:56

Vreselijk onbeschoft, alsof het overlijden van het dier al niet erg genoeg is.

Vorige week heb ik plots mijn pony moeten laten inslapen. Gebeurde op de nacht van vrijdag op zaterdag, dus we zouden hem tot maandag moeten laten liggen. Midden in de weide, langs een drukke weg aan de ene kant en een wandelpad aan de andere kant. Omdat ik hem niet het hele weekend wou laten liggen, wat niet alleen voor mij maar ook voor voetgangers/fietsers/ auto's en buren confronterend is, hebben we besloten voor de individuele ophaalservice van Rendac.
Had het nooit eerder mee gemaakt, hoe een paard werd opgehaald, maar ze hebben mij er geweldig door heen geloodst.
Ik was woest geweest als onze boswachter zo iets op internet had gezet en vervolgens ook nog naar de media was gegaan. Ik weet niet hoe de eigenaar en zijn dochter hebben gereageerd, maar het lijkt tot nu toe nog erg rustig. Erg knap.

Heel veel sterkte voor de eigenaar en zijn dochter met dit verlies. Het is vreselijk.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 20:48

Vreselijk, moet je je paard laten inslapen, komt er ook nog zulke heisa achteraan...
Wat een oliedomme boswachter, duidelijk geen plattelandsmens.

ShetBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:09

ik schrik echt van de sfeer hier op bokt.
Wat een negatieve reacties op de boswachter.... ik weet niet of iedereen wel weet hoeveel er in de natuur wordt gedumpt, waar de boswachters dus allemaal mee te maken krijgen.
Hierdoor is gedachte aan 'dump' niet in die zin zo verwonderlijk.
Beetje respect zou bokt sieren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:18

ShetBambi schreef:
ik schrik echt van de sfeer hier op bokt.
Wat een negatieve reacties op de boswachter.... ik weet niet of iedereen wel weet hoeveel er in de natuur wordt gedumpt, waar de boswachters dus allemaal mee te maken krijgen.
Hierdoor is gedachte aan 'dump' niet in die zin zo verwonderlijk.
Beetje respect zou bokt sieren.

Negatieve reacties?
Je bedoelt zeker dat al die mensen tenminste fatsoenlijk kunnen nadenken, voordat ze gaan lopen brullen. :roll:

Elke achterlijke zool kan toch nagaan dat een dier dat door zeil is afgedekt op zaterdag/zondag daar ligt omdat het moet worden opgehaald door de Rendac...
En dat het niet heel fris is om een dier van meerdere 100en kilo's daar na drie dagen nog eens naartoe gaan slepen.

Onze hond woog een grove 40/50 kilo en hebben we binnen 18 uur naar het crematorium gebracht. Dat was al niet meer fris! En dan heb je een vleeseter, met een huid die een stuk minder makkelijk verteerd en een stuk minder broos is dan dat van een paard.

Neem aan dat elke boswachter ook gewoon naar school is geweest?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:20

Wat? Een beetje respect? Zou die boswachter ook eens moeten hebben.

Je dumpt geen gechipt dier langs de weg en al helemaal niet netjes onder een zijl met stenen. Eigenaar is toch niet zwaar achterlijk, je kunt je toch wel indenken dat een paard itt kittens/puppy's niet 'even gedumpt' wordt hier in Nederland?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:23

@ Shetbambi, ook welkom op Bokt, leuke binnenkomer.

Ben je persoonlijk bekend met de boswachter dat je hem denkt te moeten verdedigen of spreek je algemeen?

Als de beste man al met een aantal hier in dit topic een aanvaring heeft gehad, is dan iedereen verkeerd geweest of is hij zelf een beetje te overijverig in het uitvoeren van zijn functie (om het even mild te omschrijven)?

En zelfs dan, behoor je je professionaliteit te bewaren en niet meteen een twitter de deur uit te doen of contact te leggen met de regionale TV omroep. Mijn niet zo bescheiden mening.

ShetBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:38

nee ik ken de boswachter niet persoonlijk.
Ik kwam vanmorgen tijdens de koffie zijn bericht tegen op twitter, en heb toen dit account aangemaakt op bokt, om een moderator een seintje te kunnen geven, dus gewoon om te helpen omdat bokt een groot paardenforum is.
Ik weet weer wél wat boswachters / natuurbeheerders tegenkomen in hun werk, en begrijp daardoor heel goed dat de eerste reactie een (in dit geval bleek) iets te felle was.
Daarbij is het weekend dus wordt er veel gewandeld, en veel gemeld.
Ik vind echt dat de reacties op de boswachter onevenredig fel en kattig zijn, ik ben er echt van geschrokken en ik laat het hier verder maar even bij.

1985peetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 21:46

@shetbambi, heb je reacties naar de eigenaar van het paard gelezen? De boswachter zelf stemde ermee in dat dit een vreselijk mens is en nog veel meer.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt....

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 22:13

ShetBambi schreef:
Ik kwam vanmorgen tijdens de koffie zijn bericht tegen op twitter, en heb toen dit account aangemaakt op bokt, om een moderator een seintje te kunnen geven, dus gewoon om te helpen omdat bokt een groot paardenforum is.
Ik weet weer wél wat boswachters / natuurbeheerders tegenkomen in hun werk, en begrijp daardoor heel goed dat de eerste reactie een (in dit geval bleek) iets te felle was.
Ik vind echt dat de reacties op de boswachter onevenredig fel en kattig zijn, ik ben er echt van geschrokken en ik laat het hier verder maar even bij.

Je zou eens moeten lezen wat voor reacties er zijn gekomen richting de eigenaar van het dode paard...
Nog veel erger voor die mensen dan voor de boswachter, en het is daarbij uiterst onprofessioneel voor een boswachter om bevindingen op het werk rond te twitteren voor je navraag hebt gedaan.

Maar zelf toegeven dat hij zich vergist heeft, ho maar. En dat vind ik dus oliedom. Iedereen maakt fouten, geef het dan toe zonder smoesjes.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 11:32

JoopC schreef:
Ik ben blij dat hierom aan de bel getrokken wordt.
Het kadaver van mijn paard was een griezelig aangezicht met opengesperde ogen, open bekje en een gestrekt lichaam. Ik moet er niet aan denken dat ik dat als onbekende aan de weg zag liggen, half afgedekt.
Helemaal afdekken en controleren, er zijn ook kinderen die rondlopen en fietsen.

En deze zelfde kinderen smullen vervolgens weer van hun broodje grillworst...

De dood is niet fijn en kan zelfs heftig zijn. Maar om nou te doen als of een paard, half afgedekt dus waarschijnlijk de bedoeling dat hij helemaal afgedekt was, die dood ligt een horror is en als of het iets is wat niemand mag zien.. Ik snap sowieso de ophef niet. De blauwe tonnen die je wel eens ziet staan, daar zitten vaak biggetjes in. Maar dat is niet erg, want je ziet er niks van toch? En als je het niet ziet.. Dan is het er ook niet, toch.. Ik vind dat soort redeneringen altijd een beetje hypocriet. Juist door er ee open verhaal van te maken wanneer een kind zoiets perongeluk ziet, gewoon vertellen dat het paardje is overleden en de vragen van de kinderen open en eerlijk te beantwoorden maak je een verhaal niet groter dan het is. Juist omdat je er open over praat is het niet zo boeiend meer.
(natuurlijk moet zoiets netjes zijn afgedekt, maar als het perongeluk iets verschoven is kan dat gebeuren. En de dood hoort ook bij het leven.)

Daarnaast ontzettend onprofessioneel van de boswachter. Neem aan dat wanneer een groot hert overlijd het ook moet worden opgehaald? Dan weet hij toch dat het met zware dieren wat anders ligt dan met een dier van 10kg..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 12:50

Heb weer een reactie gelezen van iemand die ws in de stad woont en nog nooit langs het platteland heeft gefietst.

Je kan het kadaver niet in de stal laten liggen in verband met ontbinding en stank. En dan kan het wel langs de weg ? Je begrijpt toch zelf wel dat mensen onder het zeil gaan kijken ? Er was vast wel een plek ergens in de wei waar het tot zondagavond onder het zeil had kunnen liggen. Was al deze ophef niet geweest

_O-

We zullen voortaan met ons toverstokje zwaaien *poef* en weg zijn ze :+
Ik wist vroeger ook niet goed wat er onder een zeil lag, maar waarom zou ik er in vredesnaam onder gaan kijken :?
Nu probeer ik altijd in te schatten wat er ligt, varken, kalf, schaap, paard. De contouren zie je snel genoeg.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:06

Ik vind het in het openbaar andere mensen aanvallen zonder te weten wat er aan de hand is zowiezo niet kunnen.
In dit geval is de boswachter gewoon fout.
Deze man deed een aanname en nu zijn de eigenaren van het paard die overigens volgens de regels hebben gehandeld overspoeld met aandacht waar ze denk ik niet op zitten te wachten.
Als er iets geconstateerd word zoals een dood paard aan de kant van de weg afgedekt onder een zeil.
Dan weet zelfs een kind nog wat daar de bedoeling van is.
dan ga je gewoon even na vragen in de buurt en het niet in het openbaar verspreiden.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 13:12

ShetBambi schreef:

Het gaat de meesten hier op Bokt er vooral om dat de boswachter het nodig vond om onder werktijd een dergelijke tweet het net op te gooien, wat naar mijn mening, en ik weet eigenlijk wel zeker meerdere met mij gewoon totaal geen pas heeft. In de eerste plaats omdat de beste man aan het werk is en dan hoort in mijn ogen je telefoon in je broekzak te zitten en die komt er alleen uit als je werk gerelateerde zaken hebt af te handelen. En in de tweede plaats had de boswachter ook eerst na kunnen gaan hoe de vork in de steel zit, door middel van navraag, voordat hij de conclusie trekt dat het dier er 'gedumpt' zou zijn.

Mariska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:16

Hier de eigenaresse. Bedankt voor de steun.

Inmiddels een excuus ontvangen van Natuurmonumenten. RTV Utrecht wilt geen excuses aanbieden, zak er lekker in! Helaas is het verhaal ook verkeerd in het AD van vandaag terecht gekomen. Morgen als het goed is een rectificatie in het AD.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:30

Sterkte met het verlies van je paard Mariska. Wat een nare gevolgen heeft het allemaal gehad. Een verlies verwerken is al moeilijk, daar nog eens al die ophef bij maakt het extra zwaar.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:49

Nog veel sterkte Mariska.
Hier zit je natuurlijk absoluut niet op te wachten bij het verlies van je vertrouwde viervoeter.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 24-03-14 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-14 14:57

sterkte hoor je paard verliezen is geen kleinigheid.
Ik hoop dat jullie met rust gelaten worden nu.