NRPS pony Kappoccino RW niet langer goedgekeurd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:59

Volgens mij heeft de eigenaar van de hengsten ook een grote invloed bij het hengstenstation. Ik weet toevallig dat hij wel vaker rommelt met afstammelingen van zijn hengsten. Ik heb tijdens de provinciale keuringen ook vaak gezien dat pony's van 1.50m toch werden opgeschreven als 1.48m omdat Erik V. tegen de ponymeter had gezegd dat de ponymeter de pony maar als 1.48m moest opschrijven.

Dus ik denk dat ook Erik V. een aandeel heeft in dit verhaal.

Ik ben nu wel benieuwd of mijn pony wel is wie ik denk dat ze is, maar dat denk ik wel omdat Le Matsjo zijn lieveling is en mijn pony een afstammeling is van Le Matsjo :+

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:00

Ik snap het Lianne125 :D Maar Roderijs Cocktail is verkocht naar Engeland als ik de site mag geloven, dus dan wordt natuurlijk dekken al moeilijk en van Le Matsjo dacht ik hier ergens eerder gelezen te hebben dat hij niet natuurlijk dekt.

Dit staat op de site van Wim Cazimier (over Le Matsjo en RC):

Verzendkosten
Bij het versturen van sperma van de hengsten Atleet, Poeh Poeh,, Le Matsjo en Klein Roderijs Cocktail zullen de gemaakte verzendkosten worden doorberekend.

Dus denk wel dat het rietjeswerk is :D

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:02

Netje schreef:
Ik snap het :D Maar Roderijs Cocktail is verkocht naar Engeland als ik de site mag geloven, dus dan wordt natuurlijk dekken al moeilijk en van Le Matsjo dacht ik hier ergens eerder gelezen te hebben dat hij niet natuurlijk dekt.

Dit staat op de site van Wim Cazimier (over Le Matsjo en RC):

Verzendkosten
Bij het versturen van sperma van de hengsten Atleet, Poeh Poeh,, Le Matsjo en Klein Roderijs Cocktail zullen de gemaakte verzendkosten worden doorberekend.

Dus denk wel dat het rietjeswerk is :D

RC is verkocht in 2012. Kappoccino RW was er toen al dus dat kan wel. Maar volgens mij dekken/dekten ze beide via KI. :j

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:08

Tja, het kan natuurlijk een menselijke fout zijn...oeps verkeerde rietje door de hengstenhouder geinsemineerd. Nou ja, hou ik aan het eind van de dag wel een rietje van een andere hengst over. Palomino is toch palomino? De hengstenboer kan wel een fikse schade vergoeding verwachten van de pony eigenaar als blijkt dat het zijn schuld is..... En logisch dat deze hengst foktechnisch nu niet interessant meer is voor het NRPS. Zijn volle broer die gelijktijdig goedgekeurd is, is immers (iets) beter.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:13

Aangezien ik wel nieuwsgierig was naar de betreffende hengst, even naar gezocht;

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:15

Die link had ik op pagina 1 al neergezet :D :o

Muzefee

Re: NRPS pony Kappoccino RW niet langer goedgekeurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:15

Oh, overheen gelezen. :o Nouja, voor de mensen die er net als mij overheen hebben gelezen. :P

cristinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:40

Nou niet echt een gemis voor de fokkerij gelukkig. Zijn volle broer is er ook nog!

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:58

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 07:24

Netje schreef:
De hengstenhouder zelf??? Mag toch hopen van niet :D :D

_O-

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 07:28

Fennee schreef:
Volgens mij heeft de eigenaar van de hengsten ook een grote invloed bij het hengstenstation. Ik weet toevallig dat hij wel vaker rommelt met afstammelingen van zijn hengsten. Ik heb tijdens de provinciale keuringen ook vaak gezien dat pony's van 1.50m toch werden opgeschreven als 1.48m omdat Erik V. tegen de ponymeter had gezegd dat de ponymeter de pony maar als 1.48m moest opschrijven.

Ach, dat gebeurd zoveel... dat kan ik de hengstenhouder niet eens kwalijk nemen. Ga eens bij die kader ponys kijken. Hoeveel daadwerkelijke D-tjes denk je dat daar tussen lopen!? Er zijn er genoeg waarvan ik WEET dat ze niet in de D-maat vallen. Ja, heel misschien als je ze een uur lang in de rondte rijdt en daarna pas een keer laat meten en zelfs dan tikken sommige de 1.50 nog aan. En ik weet dat er meerdere hengsten rondlopen die ook hoger in de maat zijn, waarvan de hengstenhouders roepen dat ze in de D-maat vallen.

Dus ach... Daar heb ik minder moeite mee dan dit soort pijnlijke foutjes. Dat het een keer gebeurd is al erg, maar dat het 4 jaar later nog eens gebeurd is natuurlijk wel een no-go. Na de eerste keer bij Ceanu hadden ze de boel toch even enorm moeten aanscherpen!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 07:47

Het is "al" de 2e van dezelfde HH.... Waar men achter komt.... Ben wel heel benieuwd hoeveel het er zijn, de pony's die naar HK gaan uiteindelijk is maar een heel klein percentage van de dekkingen.... Dus wie weet hoeveel merrie's (bij ruinen is het dan "wat minder erg") er rondlopen waarbij afstamming niet klopt.
Zeker met zo'n bekende/veelgebruikte hengst, hoe help ik de fokkerij om zeep...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 08:23

cristinaa schreef:
Tja, het kan natuurlijk een menselijke fout zijn...oeps verkeerde rietje door de hengstenhouder geinsemineerd. Nou ja, hou ik aan het eind van de dag wel een rietje van een andere hengst over.

Of de kwakjes zijn omgewisselt met insemineren en iemand denkt nu een le matsjo te hebben, maar heeft een klein roderijs cocktail...

Nies_ schreef:
Ik vind het eigenlijk gewoon vooral dom om zoveel geld in een hengst te stoppen en dat ie dan vervolgens niet meer goedgekeurd is op iets simpels. Snap niet waarom je zoiets niet gewoon direct test voor je überhaupt op een (hengsten)keuring verschijnt. Geloof dat zo'n test nog geen €50 per dier kost dus dat zal de reden zeker niet geweest zijn.

Maar als jij een dier naar de HH brengt ga je er toch vanuit dat hun het dier insemineren met het goede kwakje?!

Ik vind het vooral heel naar voor de eigenaar van Kappoccino... Hij heeft veel geld gestoken in het traject van de hengstenkeuring en zag zijn hengst goedgekeurd worden en nu vanwege een fout van iemand anders is de hengst niet langer goedgekeurd :(:)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:21

Of ze hangen een verkeerd stickertje op de buisje. Wat ik wel niet snap is dat de DNA test niet tijdens de 2de bezichting gebeurt. Ik had nu toch wel verwacht dat ze die DNA test voor de definitieve goedkeuring afnamen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:27

precies, en omdat het "maar" pony's zijn, reageren sommige hier alsof zo'n foutje zou moeten kunnen.
Wat nou als je een dekking van Totilas hebt gekocht, en het blijkt achteraf een foutje te zijn en je hebt een veulen rondlopen van bijv. de Gelderse hengst Sirius.
Zou dit dan ook een foutje zijn? (ze staan niet op hetzelfde station, maar mocht dit wel het geval geweest zijn).
Voor hetzelfde geld ga je naar de keuring, bij het KWPN ben je dan zomaar 2000-5000 euro lichter (ik weet niet precies in welke fase er bij het KWPN DNA getrokken wordt), dat zou toch ook niemand pikken.
Degene die geïnsemineerd heeft is gewoon fout. En per ongeluk of niet, het moet gewoon rechtgetrokken worden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:30

Volgens mij is er niemand die vind dat het maar gewoon moet kunnen, maar foutjes zijn nog steeds menselijk en dus begrijp ik echt niet waarom je zo'n simpel onderzoek niet laat doen voor je er zoveel geld in stopt. Zelfs mijn merrie die minder waard is dan wat die keuringen kosten is DNA getest.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:08

Ik stop tegenwoordig standaard wat haren in zakjes van zowel moeder als veulen als ik de papieren op stuur om het veulen in te schrijven.

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:41

Overal waar mensen werken kunnen fouten cq vergissingen gemaakt worden.
In dit geval bij hengstenhouder, inseminator of zelfs nog mogelijk in labo waar de DNA tests gedaan worden of op een stamboekkantoor welke de uitslag mededeelt. Zaak is dat het voor alle betrokkenen zo passend mogelijk afgehandeld dient te worden.

petraaken schreef:
Ik stop tegenwoordig standaard wat haren in zakjes van zowel moeder als veulen als ik de papieren op stuur om het veulen in te schrijven.

Gebeurd voor veulenregistrate bij diverse stamboeken en bij ene stamboek standaard gecheckt, andere steeksproefgewijs.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:52

Nies_ schreef:
dus begrijp ik echt niet waarom je zo'n simpel onderzoek niet laat doen voor je er zoveel geld in stopt.

Maar als eigenaar mag je toch ook wel verwachten dat een hengstenhouder de goede kwak in je merrie stopt? Ik denk dat de meeste mensen een dna test zien als een gebruikelijke test waar nooit wat verkeerd aan is om het zo maar te zeggen. Maar nu blijkt wel weer dat het dna testen echt noodzakelijk is!

xinram schreef:
Zaak is dat het voor alle betrokkenen zo passend mogelijk afgehandeld dient te worden.

Precies!

petraaken schreef:

Als ze bij mij veulens komen schetsen dan trekken ze ook altijd haren uit van zowel de merrie als het veulen...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:57

Sky_As schreef:
Wat nou als je een dekking van Totilas hebt gekocht, en het blijkt achteraf een foutje te zijn en je hebt een veulen rondlopen van bijv. de Gelderse hengst Sirius.

:')

pepperlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 09:59

Fennee schreef:

Dus ik denk dat ook Erik V. een aandeel heeft in dit verhaal.

Ik ben nu wel benieuwd of mijn pony wel is wie ik denk dat ze is, maar dat denk ik wel omdat Le Matsjo zijn lieveling is en mijn pony een afstammeling is van Le Matsjo :+

ik denk wel dat jou pony een Le Matsjo is want dit is niet met opzet gedaan dit is een foutje en dat kan gebeuren. het is toevallig dat het nu 2x met Le Matsjo is gebeurt. Het had ook kunnen gebeuren met 2 andere hengsten. Was er dan ook zo over Erik Veenstra en Le Matsjo gesproken. En het is ook wel raar dat het NRPS stamboek een pony van hun eigen hengst Le Matsjo niet willen goedkeuren en een pony van een hengst van het Welsh stamboek wel willen goedkeuren vind je niet?

pepperlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:03

lianne125 schreef:
Netje schreef:
Zoals je in een link ergens eerder kan lezen is dit al de tweede keer een fout door dezelfde hengstenhouder en allebei met Le Matsjo. Ik beschuldig hem niet, maar weet dat dit soort zaken heel precies gedaan moeten worden. Dus denk ik wel dat je als hengstenhouder een soort plicht hebt om te zorgen dat er geen verwisseling van rietjes mógelijk is.

jij weet ook dat de eigenaar van de hengsten zelf springt bij het dekstation?

Volgens mij springt de eigenaar van de hengsten niet bij het dekstation. (ik weet het wel 1000% zeker :j )

pepperlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:07

Sky_As schreef:
Als ik de eigenaar zou zijn, dan zou ik toch de kosten op de hengstenhouder verhalen....
Met pony's wordt heel vaak natuurlijk gedekt, dus als ik er in dit geval van uit ga dat dat ook gebeurd is, is het niet een foutje bedankt....
Voor dat een dier goedgekeurd is ben je zomaar 1000-1500 euro kwijt (en dan heb ik de stalkosten niet meegerekend).
Tenzij de eigenaar er wel van af wist.....

Kliein roderijs cocktail en Le Matsjo dekken/dekten allebei KI. :)

pepperlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:11

Nousa schreef:
Goh waar hebben we dit eerder gehoord. Wel erg gek dat het weer met sperma van Le Matsjo is gebeurd :z

Beetje vreemd is dit wel zeg! :')

dat heb je met hengsten die KI dekken :D

pepperlove1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:13

Fennee schreef:
Goh, alweer Le Matsjo. Verbaast me niks om eerlijk te zijn..

waarom verbaast je het niks? *D