Je zult wel refereren aan de foto's in mijn profiel, denk ik dan? Weet dan, dat die genomen zijn net na een heel zware blessure, operatie, en aan het begin van een lang herstel. Eigenlijk wonderbaarlijk hoe goed hij er na die enorme slag uitziet nog daar.
Hij was natuurlijk overal gaan compenseren om zijn zere poot te ontzien. Inmiddels zijn we bijna tien jaar verder, en ziet hij er nog puik uit. Lekker los in zijn lijf, maar hij doet ook niet zoveel meer. @Juut: hee, don't shoot the messenger! Ik heb dit niet bedacht of verzonnen, he? Het staat gewoon in de wet. En nee, die heb ik niet geschreven.
Je zult bwt. de opleiding wel refereren aan Guy, en die weet heel goed wat er wel/niet mag van de wet, want hij heeft jaren heel veel gedaan (en nog ws., ik ben alleen geen lid meer) van de beroepsvereniging voor dierenfysio's. Guy kennende zal hij ook best uitleggen waar de grens ligt, wat wel/niet kan en mag. En sportmassage is hartstikke nuttig voor preventief werk; humane sporters worden in trainingsperiodes ook ondersteund door masseurs, paarden hebben dat eigenlijk ook nodig natuurlijk. En ik stuur humaan graag mensen die bij mij klaar zijn naar een sportmasseur voor de allerlaatste restjes. Zou bij paarden ook prima kunnen. Waar het vaak fout gaat, is dat masseurs zich als (semi)fysio voordoen, en behandelingen uitvoeren waar ze de kennis en kunde niet voor hebben, met alle gevolgen vandien. En dát is wat me stoort. Zelfde geldt voor allerhande krakers enzo, misschien dat die nog wel erger zijn, want er zijn erbij die met tenthamers op paarden rammen of het een lieve lust is. Brrrr....
Maar goed, volgens mij heb ik mijn punt nu wel duidelijk gemaakt: er is een wet, daarin staat duidelijk beschreven wat onder paraveterinair handelen valt en aan wie dat voorbehouden is. Wat eenieder daarmee doet, moet hij/zij zelf weten. Ik houd me persoonlijk aan de wet, dus ook aan die.
Die wet kun je een raar verhaal vinden, maar feit is dat hij er is. Ik denk dat dat een goede zaak is. Hij wordt eens in de zoveel jaar herzien, dus als je als paardenmasseurs een goede vereniging hebt, zou je kunnen kijken of je iets in die wet op kunt laten nemen erover. Moet je van goeden huize komen, maar misschien wel een heel mooie uitdaging voor de fanatiekelingen hier?
@zirano: alleen een dierenfysiotherapeut mag fysiotherapeutische (waaronder ook massage) handelingen verrichten bij dieren, en dan nog enkel na verwijzing van de dierenarts. zie WUD. Als de masseur ook dierenfysiotherapeut is, mag het. Anders niet.
En nu zit ik, omdat jij daarvan baalt, het plots mijn kant op te interpreteren? Tuurlijk...