Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
betadine schreef:Je bent een bestuurder met je paard op de weg
http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/ver ... den_nl.php
Woon ook dicht bij het marginale Aalst. Gelukkig kon ik de Carnaval ontlopen, maar zag ze hier wel 's morgens verkleed en goed belabbert uit het station lopen voor ik naar mijn werk ging![]()
Achja ieder zijn ding, maar goed dat dronken mennen bestraft kan worden. Er lopen hier al nuchtere cowboys genoeg, laat staan de zatte variant.
Nog even stukje uit de link "Op de openbare weg wordt een ruiter net als een automobilist of een fietser als een bestuurder aanzien. Hij moet zich bijgevolg aan alle voorschriften houden die van toepassing zijn op bestuurders. Als hij afstijgt en naast zijn rijdier stapt, blijft de ruiter een bestuurder zolang hij zich op de openbare weg bevindt."
Radionx schreef:miss_lizje schreef:Uit wegwijzer in het verkeer theorieboek van personenauto:
Bladzijde 7:
verkeer: alle weggebruikers
Weggebruikers: iedereen die gebruikt maakt van de weg. Deze worden onderverdeeld in:
1) voetgangers
2) bestuurders, dit zijn: -fietsers, snorfietsers, bromfietsers, bestuurders van een brommobiel, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, bestuurders van een motorvoertuig, bestuurders van een tram, ruiters, geleiders van rij-of trekdieren of vee, bestuurders van een bespannen wagen, bestuurders van een onbespannen wagen.
Conclusie:
Of je nou op je paard zit, ernaast loopt of een menwagen bestuurt. Je valt onder bestuurders.
Bron: wegwijzer in het verkeer, personenauto theorie,praktijk en studievragen.
Auteurs VERJO redactiegroep verkeer.
34ste druk juli 2010
Dit is dus het RVV en niet de WVW waar rijden onder invloed onder valt. Je haalt een reglement en de wet door elkaar. (Dit is echt de laatste)
Radionx schreef:Nee dat staat niet in artikel 8 WVW.
Daar staat alle bestuurders van voertuigen. Als ruiter van een paard ben je bestuurder van een paard, maar geen bestuurder van een voertuig. Als voetganger neem ik ook deel aan het verkeer, maar ik kan als voetganger niet opgepakt worden voor rijden onder invloed. Dat is het verschil.
AlexVB schreef:Een paard is inderdaad GEEN voertuig zoals de wet het zegt. MAAR je bestuurt hem of haar wel als je ernaast loopt of erop zit.
Ondanks dat mag je als bestuurder van je paard niet aan het verkeer deelnemen als je te diep in het glaasje hebt gekeken. Het maakt hiervoor ff niet uit of men in BE of NL rondstapt.
miss_lizje schreef:Radionx schreef:Nee dat staat niet in artikel 8 WVW.
Daar staat alle bestuurders van voertuigen. Als ruiter van een paard ben je bestuurder van een paard, maar geen bestuurder van een voertuig. Als voetganger neem ik ook deel aan het verkeer, maar ik kan als voetganger niet opgepakt worden voor rijden onder invloed. Dat is het verschil.
Maar wel voor openbare dronkenschap. Als je je schudlig maakt aan openbare dronkenschap krijg je gewoon een boete.
Radionx schreef:Klopt een fietser is bestuurder van een voertuig, dus daar gelden de regels van artikel 8. Dat ontken ik niet. Dat een ruiter een bestuurder is. Daar ben ik het ook geheel mee eens. Maar je moet bestuurder van een voertuig zijn om artikel 8 te overtreden. Dus teveel UGL of BAG.
Waratje schreef:Radionx, je bent redelijk aan het muggenziften. Of je een paard nou vervoermiddel of voertuig noemt maakt toch niet uit? Je kunt een paard gebruiken voor vervoer van een ruiter van A naar B. Klaar, daarmee is het naast huisdier, knuffeldier, weideornament, maatje, *watjemaarwil* ook een vervoersmiddel.