Gekanteld met paard en wagen: rijbewijs kwijt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Radionx

Re: Gekanteld met paard en wagen: rijbewijs kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:40

Helemaal mee eens, maar een paard is geen voertuig. Een fiets is dus wel een voertuig. Hier maak je de denk fout

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:42

Radionx schreef:
Helemaal mee eens, maar een paard is geen voertuig. Een fiets is dus wel een voertuig. Hier maak je de denk fout

Waarom is een paard geen voertuig en een fiets en menwagen wel?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:46

Je bent een bestuurder met je paard op de weg
http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/ver ... den_nl.php

Woon ook dicht bij het marginale Aalst. Gelukkig kon ik de Carnaval ontlopen, maar zag ze hier wel 's morgens verkleed en goed belabbert uit het station lopen voor ik naar mijn werk ging :+

Achja ieder zijn ding, maar goed dat dronken mennen bestraft kan worden. Er lopen hier al nuchtere cowboys genoeg, laat staan de zatte variant.

Nog even stukje uit de link "Op de openbare weg wordt een ruiter net als een automobilist of een fietser als een bestuurder aanzien. Hij moet zich bijgevolg aan alle voorschriften houden die van toepassing zijn op bestuurders. Als hij afstijgt en naast zijn rijdier stapt, blijft de ruiter een bestuurder zolang hij zich op de openbare weg bevindt."

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:47

Voertuigen worden genoemd in de wet artikel 1

Artikel 1

1

In deze wet en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

a

Onze Minister: Onze Minister van Verkeer en Waterstaat;

b

wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

c

motorrijtuigen: alle voertuigen, bestemd om anders dan langs spoorstaven te worden voortbewogen uitsluitend of mede door een mechanische kracht, op of aan het voertuig zelf aanwezig dan wel door elektrische tractie met stroomtoevoer van elders, met uitzondering van fietsen met trapondersteuning;

d

aanhangwagen: voertuig dat kennelijk is bestemd om te worden voortbewogen door een motorrijtuig. In het bepaalde krachtens deze wet kan onder aanhangwagen tevens worden verstaan een voertuig dat door een ander voertuig wordt voortbewogen of kennelijk is bestemd om door een ander voertuig te worden voortbewogen;

e

bromfiets:

a

motorrijtuig op twee wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, uitgerust met een verbrandingsmotor met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3 of een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig;

b

motorrijtuig op drie wielen, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig, uitgerust met:

1

een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,

2

een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde motoren, of

3

een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW; dan wel

c

motorrijtuig op vier wielen, niet zijnde een gehandicaptenvoertuig, met een door de constructie bepaalde maximumsnelheid van niet meer dan 45 km/h en een ledige massa van minder dan 350 kg, de massa van de batterijen in elektrische voertuigen niet inbegrepen, uitgerust met:

1

een motor met elektrische ontsteking met een cilinderinhoud van niet meer dan 50 cm3,

2

een motor met inwendige verbranding en een netto maximumvermogen van niet meer dan 4 kW voor andere dan onder 1° genoemde motoren, of

3

een elektromotor met een nominaal continu maximumvermogen van niet meer dan 4 kW.

In ieder geval wordt als bromfiets aangemerkt een voertuig dat blijkens het afgegeven kentekenbewijs als bromfiets is aangeduid;

ea

fietsen met trapondersteuning: fietsen die zijn voorzien van een elektrische hulpmotor met een nominaal continu vermogen van maximaal 0,25 kW en waarvan de aandrijfkracht geleidelijk vermindert en tenslotte wordt onderbroken wanneer het voertuig een snelheid van 25 km/h bereikt, of eerder, indien de bestuurder ophoudt met trappen;

f

typegoedkeuring: goedkeuring van tot een bepaald type behorende voertuigen, voertuigonderdelen, uitrustingsstukken of voorzieningen ter bescherming van weggebruikers en passagiers;

g

kenteken: kenteken als bedoeld in artikel 36 of artikel 37, derde lid;

h

kentekenbewijs: kentekenbewijs als bedoeld in artikel 36 dan wel een kentekenbewijs, afgegeven ter zake van de opgave van een kenteken als bedoeld in artikel 37, derde lid;

i

kentekenregister: register, bedoeld in artikel 42;

j

keuringsbewijs: keuringsbewijs als bedoeld in artikel 72;

k

keuringsrapport: keuringsbewijs of een beschikking tot weigering van de afgifte van een keuringsbewijs;

l

rijbewijs: rijbewijs, bedoeld in artikel 107;

m

rijbewijzenregister: register, bedoeld in artikel 126;

n

bestuurder van een motorrijtuig: degene die het motorrijtuig bestuurt of degene die, overeenkomstig de bij algemene maatregel van bestuur gestelde voorwaarde, wordt geacht het motorrijtuig onder zijn onmiddellijk toezicht te doen besturen;

o

houder van een motorrijtuig of een aanhangwagen: degene die het voertuig:

1

op grond van een overeenkomst van huurkoop onder zich heeft,

2

in vruchtgebruik heeft, of

3

anderszins, anders dan als eigenaar of bezitter, tot duurzaam gebruik onder zich heeft;

p

verwerken van gegevens: verwerken als bedoeld in artikel 1, onderdeel b, van de Wet bescherming persoonsgegevens;

q

Dienst Wegverkeer: de in artikel 4a bedoelde dienst;

r

het CBR: de Stichting Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen;

s

goedkeuring van een productieproces: ter uitvoering van verdragen of van besluiten van volkenrechtelijke organisaties of van één of meer instellingen van de Europese Unie, al dan niet gezamenlijk, verleende goedkeuring van een productieproces van voertuigen, voertuigonderdelen, uitrustingsstukken of voorzieningen ter bescherming van weggebruikers en passagiers.

2

Indien de eigenaar van een motorrijtuig of een aanhangwagen niet tevens bezitter is, treedt de bezitter voor de toepassing van het bepaalde bij of krachtens deze wet voor de eigenaar in de plaats.

3

Degene aan wie een kenteken is opgegeven voor een motorrijtuig of een aanhangwagen wordt, tenzij anders blijkt, voor de toepassing van het bepaalde bij of krachtens deze wet beschouwd als eigenaar of houder van dat motorrijtuig of die aanhangwagen.

4

Voor de toepassing van de hoofdstukken III tot en met V van deze wet worden vennootschappen zonder rechtspersoonlijkheid mede als rechtspersoon aangemerkt.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:49

betadine schreef:
Je bent een bestuurder met je paard op de weg
http://www.polfed-fedpol.be/verkeer/ver ... den_nl.php

Woon ook dicht bij het marginale Aalst. Gelukkig kon ik de Carnaval ontlopen, maar zag ze hier wel 's morgens verkleed en goed belabbert uit het station lopen voor ik naar mijn werk ging :+

Achja ieder zijn ding, maar goed dat dronken mennen bestraft kan worden. Er lopen hier al nuchtere cowboys genoeg, laat staan de zatte variant.

Nog even stukje uit de link "Op de openbare weg wordt een ruiter net als een automobilist of een fietser als een bestuurder aanzien. Hij moet zich bijgevolg aan alle voorschriften houden die van toepassing zijn op bestuurders. Als hij afstijgt en naast zijn rijdier stapt, blijft de ruiter een bestuurder zolang hij zich op de openbare weg bevindt."

Dit is het RVV en niet het WVW

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:52

@Radionx
Daar staat fiets niet tussen en je bent wel strafbaar als je met teveel alcohol op de fiets zit!
Maar waarom ben je met de fiets wel een bestuurder en op een paard niet?
En als menner weer wel?

En waarom staat er duidelijk dat je niet met alcohol "aan het verkeer mag deelnemen", en met paard neem je deel aan het verkeer.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:56

Radionx schreef:
miss_lizje schreef:
Uit wegwijzer in het verkeer theorieboek van personenauto:

Bladzijde 7:

verkeer: alle weggebruikers
Weggebruikers: iedereen die gebruikt maakt van de weg. Deze worden onderverdeeld in:

1) voetgangers
2) bestuurders, dit zijn: -fietsers, snorfietsers, bromfietsers, bestuurders van een brommobiel, bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, bestuurders van een motorvoertuig, bestuurders van een tram, ruiters, geleiders van rij-of trekdieren of vee, bestuurders van een bespannen wagen, bestuurders van een onbespannen wagen.

Conclusie:
Of je nou op je paard zit, ernaast loopt of een menwagen bestuurt. Je valt onder bestuurders.

Bron: wegwijzer in het verkeer, personenauto theorie,praktijk en studievragen.
Auteurs VERJO redactiegroep verkeer.
34ste druk juli 2010

Dit is dus het RVV en niet de WVW waar rijden onder invloed onder valt. Je haalt een reglement en de wet door elkaar. (Dit is echt de laatste)

Maar als je het dronkenschap even links laat liggen.. Je bent met paard altijd bestuurder dus. En dat is al een fout die veelal word gemaakt doordat men denkt dat als je naast je paard loopt je een voetganger bent.

Echter vind ik persoonlijk het totaal niet verkeerd dat men beboet word als hij/zij dronken aan het verkeer wilt deelnemen. Of je nou op een paard zit of ernaast loopt. Dronken = dronken en dat hoort gewoon niet in het verkeer thuis.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:58

Een paard is inderdaad GEEN voertuig zoals de wet het zegt. MAAR je bestuurt hem of haar wel als je ernaast loopt of erop zit.

Ondanks dat mag je als bestuurder van je paard niet aan het verkeer deelnemen als je te diep in het glaasje hebt gekeken. Het maakt hiervoor ff niet uit of men in BE of NL rondstapt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 13:58

Radionx schreef:
Dit is het RVV en niet het WVW

Het is in België en het staat op de Belgische POL(itie) website. Ga er dan toch van uit dat die informatie klopt en dat in België een ruiter, menner of iemand met paard aan de hand een bestuurder is.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:00

Nee dat staat niet in artikel 8 WVW.

Daar staat alle bestuurders van voertuigen. Als ruiter van een paard ben je bestuurder van een paard, maar geen bestuurder van een voertuig. Als voetganger neem ik ook deel aan het verkeer, maar ik kan als voetganger niet opgepakt worden voor rijden onder invloed. Dat is het verschil.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:01

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:03

Radionx schreef:

Daar staat alle bestuurders van voertuigen. Als ruiter van een paard ben je bestuurder van een paard, maar geen bestuurder van een voertuig. Als voetganger neem ik ook deel aan het verkeer, maar ik kan als voetganger niet opgepakt worden voor rijden onder invloed. Dat is het verschil.

Maar wel voor openbare dronkenschap. Als je je schudlig maakt aan openbare dronkenschap krijg je gewoon een boete.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:10

AlexVB schreef:
Een paard is inderdaad GEEN voertuig zoals de wet het zegt. MAAR je bestuurt hem of haar wel als je ernaast loopt of erop zit.

Ondanks dat mag je als bestuurder van je paard niet aan het verkeer deelnemen als je te diep in het glaasje hebt gekeken. Het maakt hiervoor ff niet uit of men in BE of NL rondstapt.

Dat staat dus niet in artikel 8 van de WVW in Nederland. Je mag de tekst niet geheel of gedeeltelijk zelf aanpassen. Duidelijk staat daar bestuurder van een voertuig. Daar staat niet alle bestuurders. Daar staat alle bestuurders van een voertuig.

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:11

miss_lizje schreef:
Radionx schreef:

Maar wel voor openbare dronkenschap. Als je je schudlig maakt aan openbare dronkenschap krijg je gewoon een boete.

Ja dat klopt. Maar niet voor rijden onder invloed. Rijden onder invloed is een verkeersmisdrijf en openbare dronken schap is geen verkeerszaak maar een openbare overtreding.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:14

Maar in dat grote gedeelte van jou staat niet de fiets gemeld, en toch mag je niet met teveel alcohol op een fiets rijden en wordt je gewoon (preventief) controleert en kun je bij teveel Ugl gewoon een boete krijgen. (ook al kunnen ze niet zien dat je teveel op hebt).

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:21

Klopt een fietser is bestuurder van een voertuig, dus daar gelden de regels van artikel 8. Dat ontken ik niet. Dat een ruiter een bestuurder is. Daar ben ik het ook geheel mee eens. Maar je moet bestuurder van een voertuig zijn om artikel 8 te overtreden. Dus teveel UGL of BAG.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:24

Radionx, je bent redelijk aan het muggenziften. Of je een paard nou vervoermiddel of voertuig noemt maakt toch niet uit? Je kunt een paard gebruiken voor vervoer van een ruiter van A naar B. Klaar, daarmee is het naast huisdier, knuffeldier, weideornament, maatje, *watjemaarwil* ook een vervoersmiddel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:26

Radionx schreef:
Klopt een fietser is bestuurder van een voertuig, dus daar gelden de regels van artikel 8. Dat ontken ik niet. Dat een ruiter een bestuurder is. Daar ben ik het ook geheel mee eens. Maar je moet bestuurder van een voertuig zijn om artikel 8 te overtreden. Dus teveel UGL of BAG.

Nee, zodra je aan het verkeer deelneemt mag je niet teveel Ugl hebben!

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:34

Nee dat is niet geheel juist.
Als bijv voetganger of ruiter kan ik nooit moeten blazen voor mijn UGL. Hoogstens openbare dronkenschap. Dat is het verschil

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:42

Waratje schreef:
Radionx, je bent redelijk aan het muggenziften. Of je een paard nou vervoermiddel of voertuig noemt maakt toch niet uit? Je kunt een paard gebruiken voor vervoer van een ruiter van A naar B. Klaar, daarmee is het naast huisdier, knuffeldier, weideornament, maatje, *watjemaarwil* ook een vervoersmiddel.

Je hebt duidelijk geen verstand van zaken.
Wat zullen een hoop mensen opgepakt worden met te veel alcohol in een skilift :D
Laatst bijgewerkt door Radionx op 05-03-14 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:43

Want? }>

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 14:44

Er staat geen vervoersmiddel maar voertuig. Je moet de wet letterlijk nemen en geen eigen interpretatie invullen. Ik kan op je rug gaan zitten, maar dan ben jij nog geen voertuig :) Als ik op handen en voeten ga lopen, ben ik nog geen paard.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:46

Waratje schreef:
Radionx, je bent redelijk aan het muggenziften.

En terecht, het gaat immers over wetgeving. De uitdrukking is ook niet voor niets "de letter van de wet".

Radionx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:31

Dank je wel Rex_Rolfo

Ik ben het er wel mee eens dat dit natuurlijk wel apart is dat je als menner/fietser wel strafbaar bent voor art. 8 Wvw en als ruiter niet in Nederland. Daar ging mijn eerste vraag/opmerking ook over. Ik heb de antwoorden uit België gelezen, maar jammer genoeg niet het wetsartikel gekregen. Als ik de niet officiele sites lees dan bemerk ik dat het "buitenland" strenger is betreffende de regels voor de ruiter dan in Nederland.

AlexVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 15:22

Ondanks dat men in België mbt het gebruik van alcohol in het verkeer tot de strengsten behoren qua wetgeving, vindt 1 op 4 van de bestuurders dat het moet kunnen dat men met (teveel) alcohol mag deelnemen aan het verkeer.