Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

taverno

Re: Western: Capverplichting voor jeugdruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:15

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:21

Paardrijden staat op de 4e plaats. Voetballers moet een helm gaan dragen..
Bij paardensport is er blijkbaar, als het misgaat, wel gelijk ernstiger letsel, maar het is niet de enige sport waarbij doden vallen..

Lietjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:27

Een goed begin, nu de rest nog..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:28

Ik verbaas me over de vooroordelen van de westernruiters hier. Wauw dit is echt klasse over 1 kam scheren zeg mijn complimenten!

Westernruiters vallen zelden? Dan heb ik altijd de verkeerde in het zand zien liggen zeker? En toch vreemd dat ik de dressuurruiters op de stallen waar ik gestaan heb niet met bosjes op de grond heb zien liggen. Dat zijn immers veel minder brave paarden!

Ik vraag mij echt af waar die illusie vandaan komt dat westernpaarden altijd veeeeel braver zijn dan dressuurpaarden. Wellicht als je de top bekijkt dat de dressuurpaarden veel hoger in bloed staan en veel senibeler zijn. Maar op basissport niveau waar veelal de meeste ruiters zitten? Daar is het grootste gros toch echt wel heel braaf.

Capverplichting vloeit veelal voort aan de verscherpte accomodatie eisen. 'Vroeger' mocht je op de manege(zal het even verduidelijken ''mijn'' manege en alle manege's die ik hier in de omgeving ken) als pensionklant zelf weten of je een cap opzette, inmiddels is het voor iederen (óók westernruiters) wel verplicht vanwege de aangescherpte eisen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-14 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:30

Citaat:
inmiddels is het voor iederen (óók westernruiters) wel verplicht vanwege de aangescherpte eisen.

Oh, is dat zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:34

Cer schreef:
Citaat:
inmiddels is het voor iederen (óók westernruiters) wel verplicht vanwege de aangescherpte eisen.

Oh, is dat zo?

Ja ik heb het toch over de manege waar mijn paard staat? Ja dat is zo.. Sterker nog op alle manege''s hier in de omgeving.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:39

Oh, aha :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 09:44

Kijk ik snap best wel dat je het mooier vind om een hoed te dragen. Ik vind een dressuurhoedje ook mooier dan een cap. Als ik een show reed dan had ik een hoedje op stond immers veel mooier icm slipjas die we ook voor die show gebruikten. En toch mag het helaas nergens meer! Nu trek maar een gewoon jasje weer aan dan dan lijkt het nog een beetje icm cap..

En toch snap ik de verplichting wel het gebeurd toch helaas nog wel dat de eigenaar van een accomodatie/manege aansprakelijk gesteld wordt na een val. Ik kan mij dan zo indenken dat die denkt dan zorg ik voor een veiligheidscertificaat en verplicht een cap. Waarmee hoofdletsel wellicht niet helemaal voorkomen kan worden wel kan worden verminderd...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:06

Vooropgesteld: iedereen zijn eigen mening en zijn eigen verantwoordelijkheid!

Maar het lijkt me toch echt dat een paard een paard is, met in de basis dezelfde kenmerken, zoals een vluchtdier.
Er zijn coole westernpaarden en coole andere rassen, maar ook westernpaarden kunnen heet en onvoorspelbaar zijn.
Er zijn zat reiningpaarden waar ik niet graag een buitenrit mee zou maken!
Daarnaast is er niet 'een' ras of type westernpaard en heeft ook afstamming en opvoeding te maken met hoe een paard uiteindelijk is.

Mijn eerste quarter was stukken minder cool dan de kwpn-er die ik daarna had! De paints die ik nu heb zijn daarentegen wel weer een stuk relaxter dan de kwpn-er.

Ik zie genoeg westernruiters die gewoon een cap dragen (waaronder ikzelf), dat vind ik absoluut niet minder stoer of geen gezicht. Kom op zeg!
Je rijdt toch gewoon lekker paard ... Of gaat het om de looks? :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:06

speurneusc schreef:
, ik maak als 47 jarige volwassene zelf wel uit of ik mijn "schijnveiligheid" wil laten zien aan anderen. Als ik ooit val maakt het niet uit of dat met of zonder cap is, kaarsje gaat ws toch uit nog sterker met cap is de kas net ff iets groter plus alle ellende tussendoor van het dragen etc.

.

Jij bent 47 jaar, maar je kan van een 10 jarig kind niet verwachten dat zij een goede risico analyse kunnen maken. Brein is nog lang niet zover. Is het dan echt betutteling om bij de jeugd het te verplichten? Nee. Wat jij doet, moet je zelf weten maar kinderen kunnen die keuze moeilijk maken en overschatten het snel of willen gewoon 'die stomme cap' niet op omdat het zoooo niet stoer is.
Het gaat hier immers niet om een regel voor de grote mensen, maar om de kleine mensjes.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:08

Voor kinderen vind ik het zeker juist dat het verplicht wordt :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:11

Tja, een hoed zal ongetwijfeld mooier zijn, westernpaarden zullen ongetwijfeld cooler in 't koppie zijn en westernruiters zullen ongetwijfeld beter kunnen zitten, maar het blijft een risicovolle sport en ik vind het super dat de jeugd nu in ieder geval wordt verplicht om een cap op te zetten.
Op wedstrijd zullen er vast weinig vallen, maar op dressuurwedstrijden zie ik ze ook niet met bosjes tegelijk van hun paard afvallen, en ook daar is die cap gewoon verplicht. Een mooie, matchende cap is imo net zo mooi als een hoed, een hoed staat ook niet even charmant en het gaat wel om je veiligheid.. Als je die hoed op wil houden moet je gaan linedancen, niet paardrijden :+

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:26

Ik denk dat het tijd wordt voor een cap met westernlook. Dus niet de hoed-met-helm-erin (de sombrero :D ) maar iets wat goed past bij je outfit. Of een customized cap bij elke showblouse die je hebt ofzo :))

Voor kinderen een cap verplicht stellen lijkt mij heel normaal gezond verstand. Voor volwassenen wat mij betreft ook, maar dat is mijn mening en het is niet het onderwerp van dit topic.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:38

MarcR schreef:
Een cap opzetten kan enkel de mogelijke gevolgen van een val beperken, het zou beter zijn dat er meer werk wordt gemaakt om de oorzaken van de vele valpartijen bij engelse ruiters te beperken.
Op dit gebied heeft de western wereld een enorme voorsprong.
Ten eerste door paarden met een rustig en cool karakter omdat quarters en paints eeuwen lang gekweekt zijn op karakter en niet op prestaties.
Ten tweede omdat de meeste western ruiters veel aandacht besteden aan de opvoeding van hun paarden zodat de paarden hun erkennen als hun leider en zich in alle omstandigheden rustig houden.
Deze 2 zeer belangrijke factoren maken dat in de 7 jaar dat ik in de western wereld zit ik 2 valpartijen heb meegemaakt en dan nog zonder gewonde, terwijl het in de jaren daarvoor op de manege en bij de LRV er elke week wel iemand van zijn paard donderde en dan nog vaak met kwetsuren.

Ik heb enkele jaren geleden, in antwoord op een wedstrijd van de VLP, aan hun voorstellen geformuleerd in dit kader en heb een prijs gewonnen en de toezegging gekregen dat ze er iets gingen mee doen.
Ik denk dat dit "iets" eruit bestond dat ze mijn bijdrage ergens in een schuif hebben gestoken want ik merk er niets van.

Mensen met paarden moeten meer kennis en kunde over de leef- en denkwereld van paarden krijgen, pas dan kan je fundamenteel iets doen aan de talrijke ongevallen.

Hear hear!!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:39

vuurneon schreef:
speurneusc schreef:
, ik maak als 47 jarige volwassene zelf wel uit of ik mijn "schijnveiligheid" wil laten zien aan anderen. Als ik ooit val maakt het niet uit of dat met of zonder cap is, kaarsje gaat ws toch uit nog sterker met cap is de kas net ff iets groter plus alle ellende tussendoor van het dragen etc.

.

Jij bent 47 jaar, maar je kan van een 10 jarig kind niet verwachten dat zij een goede risico analyse kunnen maken. Brein is nog lang niet zover. Is het dan echt betutteling om bij de jeugd het te verplichten? Nee. Wat jij doet, moet je zelf weten maar kinderen kunnen die keuze moeilijk maken en overschatten het snel of willen gewoon 'die stomme cap' niet op omdat het zoooo niet stoer is.
Het gaat hier immers niet om een regel voor de grote mensen, maar om de kleine mensjes.

o maar voor minderjarigen vind ik het niet een probleem, goed juist, staat nergens in mijn tekst dat ik voor die doelgroep spreek, maar dat mij als 47 jarige iets verplicht wordt wat alleen mij aangaat wel

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:17

Ik vind dat ze bij het engels rijden verplicht een knop op het zadel moeten hebben :D. Dat voorkomt namelijk veel valpartijen. En ze moeten ook strenger zijn in de wedstrijden. Eén stap verkeerd en je zou moeten worden gediskwalificeerd zoals in de western. Dan denken mensen wel twee keer na voor ze met hun debiele paard op wedstrijd gaan. En verplicht fokken op cool gedrag, in plaats van op sensibiliteit, 'tonen' en springvermogen. Moet je eens kijken hoe de engelse wereld dan op haar achterste benen zou staan.
De western heeft zo haar eigen manieren om te zorgen voor veiligheid, en ik vind het bizar dat het maniertje van de engelse wereld, namelijk het dragen van een cap, opgedrongen moet worden aan de westernwereld.

In de western is het zo dat als je paard niet braaf is, en je durft er niet zonder cap op, dan heb je sowieso niks te zoeken op een wedstrijd. Dan moet je thuis nog maar eens hard gaan trainen of een ander paard zoeken. Uiteraard prima als je daarbij een cap wilt dragen.
Weet je niet hoe je paard reageert op vreemd wedstrijdterrein dan ga je lekker met cap op in de inrijbak rijden, en meldt je je vlak voor de wedstrijd af. Of je doet een onderdeel aan de hand, een walk and jog, of een fool'em school'em. Dat is heel gebruikelijk in de western en er zijn ook zat mogelijkheden voor, voor paarden vanaf 0 jaar. Als je wilt kun je je paard dus al wedstrijdproof hebben vóór je er überhaupt op gaat. Over het voorkomen van ongelukken gesproken...

Bij veel westernonderdelen draait het om het tonen van de coolheid van je paard aan de jury. Je rijdt daarom met lange teugels en je hulpen zijn minimaal. Ondanks dat is je paard compleet gehoorzaam en cool. Je toont aan de jury hoe erg je je paard wel niet vertrouwt. Dat is het 'showen' wat in de western erg belangrijk is. Daar past een cap niet bij. Want als jij het nodig vindt om een cap te dragen dan vertrouw je je paard dus niet voor 100%. Waarom zou de jury dat dan wel doen? Met cap op kun je niet 'showen'. Dan heb je dus niks te zoeken in een wedstrijd. Net zoals je dat niet hebt als je niet met lange teugels kunt of durft te rijden.

Het niet meer toestaan van een hoed raakt de kern van de westernsport, en verandert echt het wezen van de sport. Het gaat de westernruiters niet alleen om het plaatje. Het gaat om de hele sport die inhoudelijk aangetast wordt.

(En barrelrace is geen show-onderdeel, maar een rodeo-onderdeel dat gaat op tijd. Daarbij zou ik veel minder bezwaar hebben tegen het dragen van een cap.)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:20

Maar lindy; het gaat om kinderen. Dat maakt het verschil. Dus daarom snap ik oprecht de ophef niet. Ja, voor volwassenen zou ik het anders vinden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:23

Wat betreft kinderen heb ik geen bezwaar. Mijn post is een antwoord op al die mensen in dit topic die zeggen dat het voor alle westernruiters verplicht zou moeten zijn.

Overigens zijn er in de western maar weinig echt jonge kinderen. Onder de 12 jaar zie je ze eigenlijk niet, of het is ook in een aangepaste kinderklasse, aan de hand van een volwassene. Meestal gebeurt dat ook op een gewone coole, goed getrainde quarter/paint en niet op zo'n tering-shet. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:24

Fijn om te lezen al die eigen verantwoording. Alleen ik heb weinig zin om de (ziekte)kosten op te hoesten die door zo'n eigenwijs gemaakt zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:29

@Lindy.. dit vind ik wéér alle engelse paarden/ruiters over 1 kam scheren. Dan kom ik vast op de verkeerde wedstrijden ofzo ik zie er vrijwel nooit 1 op concours afvallen en er is misschien eens een enkel jong paard die springerig is maar de meeste hebben hun paard uitstekend onder controle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:31

Yvank_ schreef:
@Lindy.. dit vind ik wéér alle engelse paarden/ruiters over 1 kam scheren. Dan kom ik vast op de verkeerde wedstrijden ofzo ik zie er vrijwel nooit 1 op concours afvallen en er is misschien eens een enkel jong paard die springerig is maar de meeste hebben hun paard uitstekend onder controle.

Inderdaad.. Ik heb een poosje met mijn pony op een drukke manege gestaan waar ieder weekend wedstrijden waren, maar daar heb ik ze echt niet met ambulances klaar zien staan voor het volgende gruwelijke ongeluk in de ring hoor :+
Net als dat niet iedere shet een 'teringshet' is, en niet iedere quarter of paint even braaf zal zijn :=

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:33

Ik vind het een goede regel :j

Enne, toen ik begon met rijden op de manege, 43 jaar geleden, was het al verlicht bij onze manege om een cap te dragen.
Eerlijk gezegd had ik in die tijd meer gehad aan een bodyprotector , maar goed.

Voor volwassenen vind ik het een ander verhaal en zou ik het hooguit laten koppelen aan niveau.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:36

Morganlefay schreef:
Fijn om te lezen al die eigen verantwoording. Alleen ik heb weinig zin om de (ziekte)kosten op te hoesten die door zo'n eigenwijs gemaakt zijn.

Maar dat moet dus gespreid worden over meerdere sporten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:38

Cer schreef:
Morganlefay schreef:

Maar dat moet dus gespreid worden over meerdere sporten...

Wat mij betreft zou voor alle sporten mogen gelden als het ernstige ledsel (dus dan hebben we het niet over een gebroken rib) voorkomen had kunnen worden door een voor de hand liggend beschermmiddel. Dus in de paardensport een cap, dan betaal je de ziekenhuis rekening maar lekker zelf :=
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-02-14 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:38

Morganlefay schreef:

Zelfde met autogordels en ontelbare andere situaties. Niet echt een argument dus..