Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Citaat:inmiddels is het voor iederen (óók westernruiters) wel verplicht vanwege de aangescherpte eisen.

speurneusc schreef:, ik maak als 47 jarige volwassene zelf wel uit of ik mijn "schijnveiligheid" wil laten zien aan anderen. Als ik ooit val maakt het niet uit of dat met of zonder cap is, kaarsje gaat ws toch uit nog sterker met cap is de kas net ff iets groter plus alle ellende tussendoor van het dragen etc.
.

) maar iets wat goed past bij je outfit. Of een customized cap bij elke showblouse die je hebt ofzo 
MarcR schreef:Een cap opzetten kan enkel de mogelijke gevolgen van een val beperken, het zou beter zijn dat er meer werk wordt gemaakt om de oorzaken van de vele valpartijen bij engelse ruiters te beperken.
Op dit gebied heeft de western wereld een enorme voorsprong.
Ten eerste door paarden met een rustig en cool karakter omdat quarters en paints eeuwen lang gekweekt zijn op karakter en niet op prestaties.
Ten tweede omdat de meeste western ruiters veel aandacht besteden aan de opvoeding van hun paarden zodat de paarden hun erkennen als hun leider en zich in alle omstandigheden rustig houden.
Deze 2 zeer belangrijke factoren maken dat in de 7 jaar dat ik in de western wereld zit ik 2 valpartijen heb meegemaakt en dan nog zonder gewonde, terwijl het in de jaren daarvoor op de manege en bij de LRV er elke week wel iemand van zijn paard donderde en dan nog vaak met kwetsuren.
Ik heb enkele jaren geleden, in antwoord op een wedstrijd van de VLP, aan hun voorstellen geformuleerd in dit kader en heb een prijs gewonnen en de toezegging gekregen dat ze er iets gingen mee doen.
Ik denk dat dit "iets" eruit bestond dat ze mijn bijdrage ergens in een schuif hebben gestoken want ik merk er niets van.
Mensen met paarden moeten meer kennis en kunde over de leef- en denkwereld van paarden krijgen, pas dan kan je fundamenteel iets doen aan de talrijke ongevallen.
vuurneon schreef:speurneusc schreef:, ik maak als 47 jarige volwassene zelf wel uit of ik mijn "schijnveiligheid" wil laten zien aan anderen. Als ik ooit val maakt het niet uit of dat met of zonder cap is, kaarsje gaat ws toch uit nog sterker met cap is de kas net ff iets groter plus alle ellende tussendoor van het dragen etc.
.
Jij bent 47 jaar, maar je kan van een 10 jarig kind niet verwachten dat zij een goede risico analyse kunnen maken. Brein is nog lang niet zover. Is het dan echt betutteling om bij de jeugd het te verplichten? Nee. Wat jij doet, moet je zelf weten maar kinderen kunnen die keuze moeilijk maken en overschatten het snel of willen gewoon 'die stomme cap' niet op omdat het zoooo niet stoer is.
Het gaat hier immers niet om een regel voor de grote mensen, maar om de kleine mensjes.
. Dat voorkomt namelijk veel valpartijen. En ze moeten ook strenger zijn in de wedstrijden. Eén stap verkeerd en je zou moeten worden gediskwalificeerd zoals in de western. Dan denken mensen wel twee keer na voor ze met hun debiele paard op wedstrijd gaan. En verplicht fokken op cool gedrag, in plaats van op sensibiliteit, 'tonen' en springvermogen. Moet je eens kijken hoe de engelse wereld dan op haar achterste benen zou staan.
Yvank_ schreef:@Lindy.. dit vind ik wéér alle engelse paarden/ruiters over 1 kam scheren. Dan kom ik vast op de verkeerde wedstrijden ofzo ik zie er vrijwel nooit 1 op concours afvallen en er is misschien eens een enkel jong paard die springerig is maar de meeste hebben hun paard uitstekend onder controle.
Cer schreef:Morganlefay schreef:Fijn om te lezen al die eigen verantwoording. Alleen ik heb weinig zin om de (ziekte)kosten op te hoesten die door zo'n eigenwijs gemaakt zijn.
Maar dat moet dus gespreid worden over meerdere sporten...