Geschil over stokmaat van pony ter waarde van €77.000,-

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 10:58

Heb het ook al vaker gehoord hoor dat pony's aan hun schoft geopereerd worden.
Of het echt is tja ik denk niet dat iemand je dat gaat bewijzen.
Vind het zelf ook erg ver gaan maar eerlijk gezegd zou ik er niets van staan te kijken.
Als het om geld gaat gaan mensen heel ver zeker omdat het maar dieren zijn.

blue_sky

Re: Geschil over stokmaat van pony ter waarde van €77.000,-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:04

@arie53 Daarom heb je internationaal de categorie Children. Kinderen tussen 14 en 16 jaar dus die op paarden uitkomen. Sinds kort vaardigt ook NL soms een team in deze categorie uit naar internationale wedstrijden.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:09

Jeetje wat een bedrag voor een pony! Het lijkt me toch dat als je zo'n bedrag betaald voor een pony je hem/haar uitgebreid laat keuren en alles nagaat voordat je de koop sluit!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:18

blue_sky schreef:
@arie53 Daarom heb je internationaal de categorie Children. Kinderen tussen 14 en 16 jaar dus die op paarden uitkomen. Sinds kort vaardigt ook NL soms een team in deze categorie uit naar internationale wedstrijden.

Dat is mij wel bekend. Maar waarom internationaal geen categorie E-pony's?

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:19

ik ken hier in nedeland echt zat pony's die teminste 154 cm zijn, en nog steeds bij de d-pony's rijden. als je dat meld bij de knhs, word er vaak niets mee gedaan, of ze krijgen een uitnodigin om hem in urecht te laten meten, maar met genoeg tijd om nog evetjes ort te bekappen hem 3 dagen geen water te geven er een spuitje te geven zodat hij nog meer inzakt, en hem vlak daarvoor nog flink te rijden. en dan past het prezies :? |o :x 8)7 _-:( >;) :r

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:19

arie53 schreef:
blue_sky schreef:

omdat e-pony's aleen in nedeland is. en daardoor is het dus aleen maar nationaal.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:20

arie53 schreef:
blue_sky schreef:

Alleen in nl hebben we dat. Ik gok o.a omdat Nederlanders over het algemeen vrij lang zijn.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:24

Esmeej333 schreef:
arie53 schreef:

Alleen in nl hebben we dat. Ik gok o.a omdat Nederlanders over het algemeen vrij lang zijn.[/quote]

precies. en omdat het daardoor erg vervelend is om als 14-jarig jang kind ban bokt in (het centrale ben ik te groot voor mijn pony topic) te horen dat je nu echt een paard moet gaan kopen. weg ponysport.....

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:36

Klopt, feitelijk is mijn dochter al van haar12e te groot voor een D-pony. Iedereen begon dat te zeggen behalve de jury's gelukkig. Maar omdat ze heel weinig weegt zijn we toch nog lekker even door blijven rijden. Het is wel zo dat haar been ligging daardoor niet optimaal is. Op een paard zit ze veel stiller.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:43

blue_sky schreef:
Klopt, feitelijk is mijn dochter al van haar12e te groot voor een D-pony. Iedereen begon dat te zeggen behalve de jury's gelukkig. Maar omdat ze heel weinig weegt zijn we toch nog lekker even door blijven rijden. Het is wel zo dat haar been ligging daardoor niet optimaal is. Op een paard zit ze veel stiller.

dat hoor ik vaker. veel mensen zeggen dat ik ook te groot word, maar ik denk dat het strakt zo erg word dat zelfs kinderen van 140 niet meer op een d-pony mogen omdat ze te klijn zijn. vroeger reden mensen met hernassen op pony's en nu is een licht meisje die wat aan de jange kant is. ineens niet goed <<) :?

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 11:57

Da's ook weer waar, door de beelden van personen van 1.60 op paarden van 1.75 is het verwachtingspatroon verandert. In de Western sport is een volwassene op een minder groot paard normaal, dus daar is ook 'het oog' daar aan gewend.

Maar terug naar de E-pony's, in het buitenland, m.n. het noorden van Europa zijn de kinderen ook geen onderdeurtjes. Dus zo gek zou het imho niet zijn als het voorbeeld van NL ook internationaal gevolgd zou worden. Het zal het probleem van groter-dan-toegestaan niet uitbannen (immers komt dan het paard van 1.60 in beeld die het goed zou doen als E) maar geeft gewoon ook voor de tieners in andere landen meer mogelijkheden om bij de jeugd te rijden.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:13

het lost het probleem niet op. en vervolgend gaar de handel vaN D-PONY'S weg en komt er handel in e-pony's wie wil er nou een pony die 10 cm lager is dan een andere pony. maar wel even hoog moet springen? alle fokker zijn faliet omdat iedereen nu een e-pony wil. maar daar word niet op gefokt. en dan... worden paarden van 160 ingemeten. en vervolgens is het maar beter dat de paarden van 164 ook ineens een pony word. en vervolgens schaffen ze de hele pony sport maar af omddat het niet eerlijk gaat......

IK PLEIT ERVOOR DAT PONY'S OP DE WEDSRIJD ZELF GEWOON OP NATIONAAL NIEVEAU DOOR DE JULIE OP DAT MOMENT GENETEN MOGEN WORDEN, TE GROOT IS TE GROOT. PUNT UIT!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 12:59

Kan niet, dat is te simpel.

In de motorsport wordt ook gekeken of de auto/motor/kart aan de reglementen voldoet. Dus waarom bij pony's niet? Na de proef zadel eraf, meetstok erlangs, klaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 13:49

Rex_Rolfo schreef:

In de motorsport wordt ook gekeken of de auto/motor/kart aan de reglementen voldoet. Dus waarom bij pony's niet? Na de proef zadel eraf, meetstok erlangs, klaar.

Voor de wedstrijd lijkt me beter, dier is na een inspannende proef en inrijden al een centimeter kleiner.

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 14:10

bigone schreef:
Rex_Rolfo schreef:

Voor de wedstrijd lijkt me beter, dier is na een inspannende proef en inrijden al een centimeter kleiner.

ja en juist daardoor na de proef, anders gaan ze zeuren over het feit dat de pony helemaal gespannen is voor de proef op vreemd terijd ect. een echt te grote pony is ook dan nog tegroot. als we het over milimeters hebben...... kan hij kleiner uitvallen maar dan is ie ook niet echt heel veel te groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 15:24

Er lopen meer goede pony's dan paarden rond dus ik zie het probleem niet zo.
Daarbij lijkt het mij logisch dat wanneer je kind aan internationale wedstrijden mee wil doen je de net aangekochte grote D-pony laat meten. Je ziet zo met het blote oog ook wel dat de pony een 'grote' D pony is.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 17:44

arie53 schreef:
blue_sky schreef:

Citaat:

Alleen in nl hebben we dat. Ik gok o.a omdat Nederlanders over het algemeen vrij lang zijn.

In Duitsland en Zwiterland heeft men ook E-pony's en noemt die categorie Kleinpferde.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 20:22

@Gast5428: Dat is nu juist niet zo. Onze "grote" D lijkt op het oog net een grote C, de meeste D-ponys zijn qua bouw en massa en veeeel groter. En onze E-pony wordt geregeld voor een D-pony aangezien. Ze zijn slank gebouwd maar hebben in verhouding meer schoft. Dus eigenlijk is die schofthoogte een soort maat voor niks. Maar ja, wat is het alternatief?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:44

DeEenhoorn schreef:
als je erop kan rekenen dat ie nog zou groeien koop je er toch een van max. 1.40 meter of ben ik nou gek? :+

Deze pony was bij aankoop 10 jaar, dus uitgegroeid, de pony's hoeven na hun 8 ste niet meer officieel gemeten te worden. Dus als koper van een 10 jarige mag je er dan ook van uit gaan dat het bijbehorende meetbriefje klopt.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-14 21:58

blue_sky schreef:

Omdat je in de jurycursus leert, dat je dit nooit mag zeggen, denk ik....
Bedoel het niet gemeen hoor, is maar een constatering.

twinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 09:22

Nog nooit gehoord van operatief verkleinen maar sta er niet van te kijken.
Als er geld mee gemoeid is zijn mensen blijkbaar tot veel in staat.
Zo paardvriendelijk en rooskleurig is de (semi-)professionele sport niet altijd.
Ik heb helaas al meer van die rare dingen gehoord.

Katlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 00:38

Aardig wat