Blog: Jaloezie in de dressuursport? Kwestie van gunnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:08

Suzanne F. schreef:
wph1 schreef:
Ik vind dat talent niet te koop is daarmee bedoel ik dat het niet zo is als je een paard/pony koopt die al Z gelopen heeft het ook met jou doet.
Dat ligt wel aan jou rijkunsten en hoe je ermee geholpen wordt.

Nee talent is niet te koop maar succes wel. :)
En daarom is er in de paardensport ook meer jaloezie dan bij het schaatsen bijvoorbeeld. Iedereen heeft hetzelfde pak en dezelfde schaatsen en daarom is de sport eerlijker.
Door een heel goed paard te kopen, veel les te nemen en de trainingsomstandigheden optimaal te maken, kan je succes in de paardensport kopen. En daar komt ook een groot stuk jaloezie vandaan. Met veel geld kan je dus veel bereiken in de paardensport. En nee, dat is niet eerlijk, dat klopt. Maar het is wel zo.

Dat klopt helemaal en je kunt er voor kiezen je daar heel druk om te maken of je kunt ervoor kiezen het te accepteren en je eigen ding zo goed mogelijk te doen. Dat is het wat mij betreft.

Ik voel me erg prettig met het laatste en kan het iedereen aanbevelen. Jaloezie geeft frustratie en ergernis en daar is nog nooit iemand beter van geworden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:43

Jaloezie heeft ook met karakter te maken. Ik zelf ben bijvoorbeeld absoluut niet ambitieus in de zin van beter willen zijn dan een ander. Ik wil graag dat wat ik doe, goed doen in mijn leven en daarin ben ik wel een perfectionist voor mezelf, maar ik hoef niet beter te zijn als een ander. Ik heb nooit wedstrijd of competitie ambitie gehad. Dat is gewoon mijn karakter. Ik ben in het verleden gaan starten omdat mijn instructrice al jaren zeurde dat ik het echt moest gaan doen omdat mijn merens pony zo goed was en zich zeker zou kunnen meten met de KWPN paarden. Dat heeft ze goed gezien bleek achteraf en op een gegeven ogenblik ben ik dus maar gestart. Dat verschil in karakter ervaar ik ook echt als ik naar de interviews kijk van de top schaatsers. Dat kan ook niet anders want je kunt alleen top sporter worden als je gloeit van ambitie en echt de beste wil zijn, daar moet je de competitie drang voor hebben. Dus niets mis mee als je die wel hebt of als je dat niet hebt. Ben het wel eens als je jaloezie ervaart dat het de kunst is om er goed mee om te gaan.
Daarnaast reed ik wedstrijden om te toetsen op een vreemd terrein voor vreemde mensen of ik goed bezig was met de dressuur van mijn paard. Dat is wat anders als de wedstrijd willen winnen, want dan moet je gewoon een ander ras kopen en niet met een merens aan komen. BIj ons startte gemiddeld rond de 30 paarden (echt mooi gefokte dressuur KWPN-ers zaten erbij) . De jury was heel streng waar ik altijd startte en van die 30 reden er 5 of 6 winst. Daar zat ik altijd bij. Dat vond ik genoeg en natuurlijk die ene keer dat ik eerste was met twee winstpunten was ik blij en super trots, maar daar deed ik het niet voor.

Jampuppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:46

connepon85 schreef:
De vergelijking met Edward gaat er om dat hoe meer de ruiter vergelijkbaar is met jezelf, hoe sneller gevoelens als jaloezie en afgunst tevoorschijn komen.

Wat ik veel tegenkom in de discussie is de vergelijking met iemand waar je direct tegen moet rijden, maar dit gaat ook over als iemand goed presteert zonder dat je daar direct tegen hebt gereden. Dus als je stalgenoot blij door de stal loopt met een oranje rozet en dikke punten terwijl jij helemaal niet op wedstrijd bent geweest. Dan heb je niet verloren van diegene, maar toch kan het zo zijn dat je dan stiekem even baalt. Dat heeft er dan mee te maken dat je het winnen van die ander reflecteert op jezelf. Dat is de essentie van het verhaal.

Dankjewel Connepon85 dat je dit even verhelderd.
Daar heb nu echt geen last van. Haha. Ik gun qua prijzen en pony's/paarden iedereen alles. Dan ben ik een grote happy camper.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 12:54

pien_2010 schreef:
Daarnaast reed ik wedstrijden om te toetsen op een vreemd terrein voor vreemde mensen of ik goed bezig was met de dressuur van mijn paard. Dat is wat anders als de wedstrijd willen winnen, want dan moet je gewoon een ander ras kopen en niet met een merens aan komen. BIj ons startte gemiddeld rond de 30 paarden (echt mooi gefokte dressuur KWPN-ers zaten erbij) . De jury was heel streng waar ik altijd startte en van die 30 reden er 5 of 6 winst. Daar zat ik altijd bij. Dat vond ik genoeg en natuurlijk die ene keer dat ik eerste was met twee winstpunten was ik blij en super trots, maar daar deed ik het niet voor.

Dat is een ander punt. Je moet natuurlijk wel realistisch blijven (waarmee ik overigens niets negatiefs wil zeggen over een Merens). Vorig jaar heb ik voor de vereniging meegereden op het CHIO; dan wil ik natuurlijk ook met een prijs naar heus, maar ben ik heus realistisch genoeg om in te zien dat ik het van de professionals daar niet ga winnen en kan ik supertrots zijn op mijn prestatie. Omdat dat het meeste is wat er op dat moment in zit.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:03

Ja in de paardenwereld is het bont en blauw van jaloezie.

Het lijkt wel alsof juist onzekere meiden zich aangetrokken voelen tot de paarden. Wat misschien ook wel weer logisch is, eigenlijk. Onzekere mensen zijn vaak zekerder bij dieren en daardoor graag in hun bijzijn...

Grappig dat er zoveel mensen zijn die zeggen er geen last van te hebben maar zichzelf gaan verdedigen, argumenten zoeken waarom ze het wel goed hebben gedaan, haha. Dat is het nu juist :D

Afijn, ik had er ook heel veel last van hoor. Ben daarom ook gestopt met het rijden. De druk die ik mezelf oplegde was veelste groot (en zwaar onnodig) maar ik kreeg (en krijg nog steeds niet) het niet voor elkaar het van mij af te zetten.
Ik vind/vond dat ik na 20 jaar paardrijden toch op zijn minst moet kunnen wat al die andere mensen ook doen, maar werkelijkheid is dat ik er gewoon niet zo heel goed in ben. Met lessen (en een goed opgeleid paard om van te leren) zou ik vast en zeker beter worden maar de druk om beter te worden word voor mezelf zo groot dat het paard er de dupe van is.

Sinds ik gestopt ben met rijden is het in mijn hoofd heerlijk rustig en kan ik weer genieten.

Wie weet in de toekomst als ik de prestatie dwang om beter te zijn dan andere van me af heb gezet, dat we weer gaan rijden.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 21-02-14 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:04

Juist mylittlejoy jij hebt het begrepen. Stel je doelen realistisch en ben dan blij en trots op je eigen prestaties. Ik denk als je zo leeft zul je altijd een gelukkig mens zijn. Er zullen altijd mensen zijn die beter gaan, of groter hebben enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:09

Benijden en jaloezie gaan vaak samen.
Het betekend letterlijk iets willen wat je niet hebt of bezit.
Met benijden kan je ook weer een compliment benadrukken dus is de context waarin het woord benijd of benijden wordt gebruikt van belang (ten minste zo begrijp ik het).

Wanneer je de gedachte van "Iets willen hebben wat een ander heeft" niet van je af kan zetten en het gedrag jegens betreffende persoon negatief is en niet meer onder controle is, spreek je van afgunst.
Dit kan leiden tot serieuze pesterijen en zelfs tot het plegen van een strafbaar feit.
Er wordt dan ook wel gezegd dat iemand ziekelijk jaloers is.

Gelukkig gaat het bij de meeste mensen niet zo ver :o .
De meesten hebben gewoon wel eens momenten dat ze een ander benijden, dat vormt een gevoel en dat zet hen aan tot nog beter presteren.
Zij zetten het gevoel om naar een positieve actie.
Je hebt ook mensen die wel eens de benijdende gedachten ervaren maar dit gelijk van zich afzetten.
Zij doen niets met die gedachte, waardoor zij het gevoel ook niet ervaren. Daar kiezen ze bewust voor.

Ik zelf benijd andere mensen dus ook wel maar het blijft bij mij een gedachte. Ik relativeer die gedachte waardoor het gevoel uit blijft.

fleurtjeuh

Re: Blog: Jaloezie in de dressuursport? Kwestie van gunnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:12

Momenteel ben ik erg jaloers..
Op alle mensen die regelmatig paard kunnen rijden op een verzorg/bijrijd/lease of eigen paard.
Want momenteel heb ik helemaal niks, ik heb al bijna 3 weken niet gereden en ik baal als een stekker.

Jalours was ik vroeger ook. Op de meisjes die op de manege met eigen pony mee deden, en daar dus altijd de onderlinge wedstrijden wonnen.. Daar was ik echt niet blij mee. Maar daar stond tegenover dat ik het rijden wel altijd leuk vond, terwijl ik hun nooit zo blij op paard/pony zag zitten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:14

Wat zijn er veel mensen hier die zeggen dat ze niet jaloers zijn. Vind ik best bijzonder.

Ik ben een heeeeeeeul jaloers typje en kan daarin heel erg ver gaan. Gek genoeg alleen in specifieke situaties. Want ik gun het ook heel erg veel mensen wel. Met name vriendinnen gun ik veel. En ik heb er ook niets tegen dat er iemand met een dikke vette trailer, dure auto en prachtig mooi paard op wedstrijd verschijnt. Een random bokker zal ik niet jaloers op zijn, die staat te ver van me af.
Maar iemand die mij emotioneel geraakt heeft op wat voor vlak dan ook, oef die gun ik het licht niet in de ogen. Des te beter ik me voel als ik diegene versla. Lol.

Maar ik kan ook heel jaloers over komen als heel erg gemeend zeg dat iemand niets begrijpt van het paardrijden. Terwijl ik dan niet jaloers ben. Maar ik begrijp wel dat het voor veel mensen jaloers over kan komen.

Maar mijn eigen imperfecties omarmen? Nee, dat kan ik niet. Ik ben daar veel te perfectionistisch voor.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:15

Ondanks dat ik mijzelf best geweldig vind ben ik echt wel jaloers hoor :D

Is gewoon menselijk en het zorgt ervoor dat ik dat ook wil bereiken. Niets mis mee.

calippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:20

Ten eerste kan ik me moeilijk meten met iemand die in iets 1000x boven mij staat. Dus het is zinloos om jaloers daarop te zijn.

Ik ben wel een beetje jaloers als mensen goed of handig zijn in sport. zelf ben ik dat totaal niet en dat is soms wel eens frustrerend. Maar dat houdt niet in dat dan de gunfactor bij mij ontbreekt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:34

Nee, geen last van, maar ik WIL ook geen wedstrijden rijden, ik wil gewoon beter zijn dan mijn vorige zelf te paard... in dat opzicht ben ik wel ambitieus: ik probeer steeds mijn ruiter-zelf te verbeteren.

Wat mijn paard(en) betreft hoef ik ook geen ander: voor mij is mijn Bonte Jaopie (Tinker x Fries) goed genoeg, en voor mij de voor mij allermooiste, juist omdat het geen traditionele topknol van nature is, vind ik het al jaren top-leuk om met hem samen steeds boven onszelf uit te stijgen... onderling, niet in competitieverband.
En steeds weer eens de grenzen te verleggen, andere en onorhodoxe dingetjes uit te proberen....dat vind ik leuk, en hij ook. Da's een mooie uitdaging, die hoef ik niet af te meten aan wat een ander doet.

Zeker hou ik van uitdagingen... die vind ik eerdaags weer in mijn jonge nog onbeleerde merrie Bonte Khavanna, kijken wat "daar in zt", wat ze leuk vind wat ze goed kan, etc.

Ik vind de weg leuker dan het doel.

Als het doel "winnen van een ander" moet zijn, dan is dat niks voor mij.
Winnen van mijzelf, van wat ik de vorige keer deed, het dit keer beter doen, e dat samen met je paard, dat is voor mij het genot van met paarden omgaan en paardrijden.

Wedstrijden zeggen me wat dat betreft niks, al die regeltjes, stramienen, dat gekeurslijf... neuh.... mag iemand anders doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:51

terpentijn schreef:
Nee, geen last van, maar ik WIL ook geen wedstrijden rijden, ik wil gewoon beter zijn dan mijn vorige zelf te paard... in dat opzicht ben ik wel ambitieus: ik probeer steeds mijn ruiter-zelf te verbeteren.

Wat mijn paard(en) betreft hoef ik ook geen ander: voor mij is mijn Bonte Jaopie (Tinker x Fries) goed genoeg, en voor mij de voor mij allermooiste, juist omdat het geen traditionele topknol van nature is, vind ik het al jaren top-leuk om met hem samen steeds boven onszelf uit te stijgen... onderling, niet in competitieverband.
En steeds weer eens de grenzen te verleggen, andere en onorhodoxe dingetjes uit te proberen....dat vind ik leuk, en hij ook. Da's een mooie uitdaging, die hoef ik niet af te meten aan wat een ander doet.

Zeker hou ik van uitdagingen... die vind ik eerdaags weer in mijn jonge nog onbeleerde merrie Bonte Khavanna, kijken wat "daar in zt", wat ze leuk vind wat ze goed kan, etc.

Ik vind de weg leuker dan het doel.

Als het doel "winnen van een ander" moet zijn, dan is dat niks voor mij.
Winnen van mijzelf, van wat ik de vorige keer deed, het dit keer beter doen, e dat samen met je paard, dat is voor mij het genot van met paarden omgaan en paardrijden.

Wedstrijden zeggen me wat dat betreft niks, al die regeltjes, stramienen, dat gekeurslijf... neuh.... mag iemand anders doen.

Ik denk dat voor wedstrijdruiters het an sich ook niet het doel is om beter te zijn dan de ander. Maar om de vorderingen te toetsen aan het jury oordeel.
Het jury oordeel is voor mij alleen een bevestiging dat ik het goed doe. En mijn trainingen kan ik dan echt aanpassen aan een niveau. Je kan alle knopjes wel op een paard zetten en roepen dat hij Z afgericht is. Maar als hij geen winstpunt in het Z heeft, zijn die knopjes wat mij betreft waardeloos. Stel dat hij daarmee net aan 180 loopt in het Z. Ik kan me dan ook niet veel voorstellen van paardrijden zonder wedstrijden te rijden. Wie vertelt je dan waar je staat in je training?

Maar er komt wel bij dat ik daarnaast ook nog de beste in het deelnemersveld wil zijn. *\o/*

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:04

Hmm, ik herken het wel bij mezelf. Vroeger kon ik heel jaloers zijn, als een leeftijdsgenootje wel een eigen pony kreeg bijvoorbeeld. Tot er op een gegeven moment een knop om ging en ik ineens heel blij was met wat ik zelf allemaal al wel niet had bereikt en wat ik op dat moment had! Dat geeft je zo'n positief gevoel... En ik keek eens een keer niet alleen maar naar wat ik (nog? ;) ) niet had maar ook eens een keer naar wat ik al wel had.

Toch merk ik aan mezelf dat ik nog steeds wel jaloers kan zijn, hoewel dat wel in een heel mindere mate is als toen ik jonger was. Maar daarnaast probeer ik nu juist realistische doelen te stellen en meer 'bij mezelf' te blijven. Weet wat ik van mezelf en mijn paard kan verwachten.

Maar goed, altijd zal ik toch dat gevoel blijven krijgen waarbij ik denk; "Oh dat wil ik ook!"
En juist dat zorgt er ook voor dat ik geprikkeld word om daar ook voor te gaan, dan wel op mijn eigen manier. ;)

Morrow_Less

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:09

Ik ga niet mee in discussie, maar ga het onderwerp volgen.

Wel wil ik even toevoegen dat ik ook merk dat er veel vriendjespolitiek is, zeker bij de kleinere club wedstrijden. Sta je goed bij de jury, dan sta je goed op de scorelijst.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:12

Ter verduidelijking: ik heb ook helemaal NIETS op wel wedstrijdgerichte ruiters tegen, ik heb er genoeg in m'n omgeving zitten, voor een aantal daarvan heb ik het grootste respect, en heb ook enige tijd les gekregen van een hele bekende.
Dus dan weet je wel waar je staat met je training en je paard, whahaha... Het viel bepaald niet tegen, er is vaak genoeg op aangedrongen door deze en gene of ik ook niet eens zou willen starten, maar dat is echt niets voor mij, ik heb er gewoon de aard niet naar, en hou te veel van m'n vrijheid, en van gekke onorthodoxe dingen.

Maar het is toch ook geen heilig moeten. Ik heb ook zo mijn bezigheden op een wedstrijdgerichte paardenhouderij, waar ik o.a. de paarden zeer trainingsgericht longeer, in over- en weer spraak met diegenen die er op rijden, en leef echt mee met de resultaten die er op wedstrijden door hen behaald zijn.

Ik ben er zelf gewoon het "type niet voor,, heb helemaal geen competitiedrang ook, en ben allergisch voor "dit en dat moet volgens de regeltjes". Blegh.

Laat mij maar vrijbuitertje spelen en andermans paarden wedstrijdgericht behandelen en longeren, en hen aanmoedigen, dan kan ik daarna tenminste op mijn paard gaan freewheelen.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:14

Tjaa je doet mee om te winnen toch 'Tuurlijk plezier staat boven alles :')

Heb zelf niet echt wedstrijd bloed in me ik rij zelf recratief.
En in mijn omgeving ken meiden die véél wedstrijden rijden , met paarden waar de knoppen al opzitten.
Maar ieder zijn ding, gun het ze allemaal.
Vroeger was jaar of 6a7.. en toen reed ik ook wedstrijden tot mijn 10e op de manege.
En toen wou ik zelf maar wel al te graag winnen..
Maar het was bij ons meer op de manege diegene met de grootste portemonnee wint.
Ik was dus al te trots dat ik de eerste 2 wedstrijden in mijn leven 1e en 2e werd, zonder dat mijn ouders dubbel betaald hadden.
en er is veel vriendje politiek onderling, wat ook voor voortrekken zorgt, ik ga wel is mee met vriendinnen in de lessen, en dan zie je meiden die gewoon niet kunnen rijden maar het toch zo goed doen,
Its al about the money.

Maar dat zegt mijn opa mij ook altijd 'De paardenwereld ' Is echt iets voor de rijkeren.
inmiddels doe ik recratief dus heb ik daar geen last van haha :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:27

Bij mij staat plezier wel degelijk boven alles.

Ik haal geen plezier uit wedstrijdrijden , dat gedoe, die regels, en alles er om heen.
Ik ben een beetje een vrijbuiter, denk ik, dat verander je ook niet meer op mijn leeftijd.
O jazeker, ik hou beslist WEL van uitdagingen, lastige paarden (vastgereden, onmogelijk karakter), tweedehands honden (ik heb Dobermanns van de Dobermann Rescue) en nog zo wat, maar wel in een private sfeer.

Knutselen aan "moeilijke" dieren vind ik nou leuk. Vooral als ze daarna met een goede ruiter of baas weer verder kunnen door het leven.

Ieder z'n stiel.

En ieder HEEFT ook z'n stiel, denk maar aan het springpaard DeSjiem, waar de ruiter op een gegeven moment geen weg meer mee wist. Na "uitbesteding" aan een ander, kon die weer zeer succesvol gereden worden, niet iedereen kan of wil ales.

Voor mij is recreatief ook even spannend als wedstrijden, ook met mijn Dobers.
Het gaat om het plezier dat je over en weer hebt.

Dat het WINNEN (zoals in wedstrijden) nu het allerbelangrijkste zou zijn, tsja, dat heb ik nu eenmaal niet, ik heb in mijn beleving veel"gewonnen" als een dier weer fijn mee kan doen in de mensenmaatschappij. Met of zonder competitie-element.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:32

terpentijn schreef:
Bij mij staat plezier wel degelijk boven alles.

Ik haal geen plezier uit wedstrijdrijden , dat gedoe, die regels, en alles er om heen.
Ik ben een beetje een vrijbuiter, denk ik, dat verander je ook niet meer op mijn leeftijd.
O jazeker, ik hou beslist WEL van uitdagingen, lastige paarden (vastgereden, onmogelijk karakter), tweedehands honden (ik heb Dobermanns van de Dobermann Rescue) en nog zo wat, maar wel in een private sfeer.

Knutselen aan "moeilijke" dieren vind ik nou leuk. Vooral als ze daarna met een goede ruiter of baas weer verder kunnen door het leven.

Ieder z'n stiel.

En ieder HEEFT ook z'n stiel, denk maar aan het springpaard DeSjiem, waar de ruiter op een gegeven moment geen weg meer mee wist. Na "uitbesteding" aan een ander, kon die weer zeer succesvol gereden worden, niet iedereen kan of wil ales.

Voor mij is recreatief ook even spannend als wedstrijden, ook met mijn Dobers.
Het gaat om het plezier dat je over en weer hebt.

Dat het WINNEN (zoals in wedstrijden) nu het allerbelangrijkste zou zijn, tsja, dat heb ik nu eenmaal niet, ik heb in mijn beleving veel"gewonnen" als een dier weer fijn mee kan doen in de mensenmaatschappij. Met of zonder competitie-element.

Amen! _/-\o_

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 14:39

Ik denk niet dat het persee dressuurgebonden is, maar ik herken het absoluut. Ook bij mezelf trouwens :') Ik voel geen afgunst naar mensen die beter hebben gereden maar kan soms wel jaloers zijn als mijn paard weer eens een dolle bui heeft en hele families spoken ziet op concours. Dan wil je nog wel eens naar een ander paard kijken en verzuchten dat je toch liever een brave had gekocht. Maar hoe meer je hier boven kunt staan en dit soort gevoelens om kunt zetten in ambitie en drijfkracht, hoe makkelijker je zelf weer door de baan gaat.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:13

terpentijn schreef:
Ter verduidelijking: ik heb ook helemaal NIETS op wel wedstrijdgerichte ruiters tegen, ik heb er genoeg in m'n omgeving zitten, voor een aantal daarvan heb ik het grootste respect, en heb ook enige tijd les gekregen van een hele bekende.
Dus dan weet je wel waar je staat met je training en je paard, whahaha... Het viel bepaald niet tegen, er is vaak genoeg op aangedrongen door deze en gene of ik ook niet eens zou willen starten, maar dat is echt niets voor mij, ik heb er gewoon de aard niet naar, en hou te veel van m'n vrijheid, en van gekke onorthodoxe dingen.

Maar het is toch ook geen heilig moeten. Ik heb ook zo mijn bezigheden op een wedstrijdgerichte paardenhouderij, waar ik o.a. de paarden zeer trainingsgericht longeer, in over- en weer spraak met diegenen die er op rijden, en leef echt mee met de resultaten die er op wedstrijden door hen behaald zijn.

Ik ben er zelf gewoon het "type niet voor,, heb helemaal geen competitiedrang ook, en ben allergisch voor "dit en dat moet volgens de regeltjes". Blegh.

Laat mij maar vrijbuitertje spelen en andermans paarden wedstrijdgericht behandelen en longeren, en hen aanmoedigen, dan kan ik daarna tenminste op mijn paard gaan freewheelen.

Oooh zo las ik je reactie ook niet hoor!!! Echt totaal geen offense, of wellicht zoals het overkwam een defense :P

Het is voor mij alleen heel erg moeilijk te bevatten dat mensen paardrijden zonder wedstrijden te willen rijden. Mijn instructrice zal me ook gerust vertellen waar ik sta. Maar ik wil graag de bevestiging op wedstrijd. In wedstrijdverband.
Immers zijn we thuis allemaal topruiters, en het is een simpel feit dat elk paard thuis beter loopt dan op wedstrijd, waar zowel ruiter als paard worden beïnvloed. Daar is niets mis mee gelukkig!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 16:16

Morrow_Less schreef:
Ik ga niet mee in discussie, maar ga het onderwerp volgen.

Wel wil ik even toevoegen dat ik ook merk dat er veel vriendjespolitiek is, zeker bij de kleinere club wedstrijden. Sta je goed bij de jury, dan sta je goed op de scorelijst.

Dat is zuuuuulke bullshit...
Zeker in mijn omgeving...

Ik sta niet op hele goede voet met een bepaalde jury. Laat ik zeggen, we kunnen elkaar niet eens meer groeten, terwijl we anders heel goed met elkaar om gingen.
Maar ik krijg nog altijd terechte punten. Als het is zoals jij het stelt, zou het ook andersom moeten werken toch?
Evengoed zijn er ook jurys waar ik wel goed mee kan, waar ik evengoed ook terechte punten van krijg. Het zij slechte punten voor een slechte proef, hetzij goede punten voor een goede proef.
Ik ben het nog maar één keer niet eens geweest met de punten. Ik vond de punten te laag. Maar ik was het volledig eens met het commentaar bij de lage punten. Dus in die zin was het ook nog te begrijpen!

Ik heb juist altijd het idee dat jouw uitspraak is dat veeeeeeeeeel mensen die dit zeggen zien wat ze willen zien, in plaats van naar zichzelf en hun eigen prestatie te kijken. Het is gewoon zo'n zwaktebod om dit soort dingen te zeggen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:40

Nou ja, Janine 1990: meen je dat nou?
Dat er het voor jou "heel moeilijk te bevatten is" dat mensen gewoon THUIS paardrijden en totaal niet geinteresseerd zijn in wedstrijden?

Dat nu, is voor mij weer heel moeilijk te bevatten, het is toch gewoon een leuke sport voor ieder die zixch er toe geroepen voelt?

Ik ken zelf wedstrijdrijders die er thuis nog een paard op na houden die daar niet geschikt/niet goed genoeg vor is, en daarmee gaan ze dan lekker naar het bos, of besteden die uit aan een bijrijder.

Ieder diens eigen ding. Waarom zou het ene beter zijn dan het andere, er zijn genoeg ruiters en paarden die simpelweg niet geschikt zijn voor wedstrijdsport, nou en? Die doen dan gewoon iets anders (zoals ik).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:47

terpentijn schreef:
Nou ja, Janine 1990: meen je dat nou?
Dat er het voor jou "heel moeilijk te bevatten is" dat mensen gewoon THUIS paardrijden en totaal niet geinteresseerd zijn in wedstrijden?

Dat nu, is voor mij weer heel moeilijk te bevatten, het is toch gewoon een leuke sport voor ieder die zixch er toe geroepen voelt?

Ik ken zelf wedstrijdrijders die er thuis nog een paard op na houden die daar niet geschikt/niet goed genoeg vor is, en daarmee gaan ze dan lekker naar het bos, of besteden die uit aan een bijrijder.

Ieder diens eigen ding. Waarom zou het ene beter zijn dan het andere, er zijn genoeg ruiters en paarden die simpelweg niet geschikt zijn voor wedstrijdsport, nou en? Die doen dan gewoon iets anders (zoals ik).

Ja, absoluut.
Stom he? Maar het is toch echt zo.
Ik weet ook niet beter dan dat wedstrijd rijden bij de sport hoort. Dat zal een rol spelen. Maar wellicht komt het vooral omdat vaak de bevestiging zoek. Dan zou je verwachten dat ik altijd die bevestiging zoek, maar gek genoeg is dat alleen in het rijden.

Overigens heb ik op dit moment ook geen wedstrijdpaard, wel twee paarden die ik rij voor anderen die dit jaar allebei uitgebracht gaan worden door de eigenaren. En ik werk keihard om die paarden te verbeteren natuurlijk, anders zouden ze mij er ook niet voor vragen. De wil om te verbeteren is er wel hoor. Ik rij gewoon alsof het mijn eigen wedstrijdpaard zou zijn. Maar ik mis het rijden van wedstrijden wel! Dat is toch waar mijn hart ligt.

Al is het op dit moment, in verband met afstuderen, gelukkig geen ramp dat ik er nog een bij heb voor wedstrijden :P

Edit: Overigens veroordeel ik er niemand om hoor. Paardrijden moet bovenal plezier brengen, en als dat voor mij anders is dan voor jou, heb ik daar geen moeite mee. Neemt niet weg dat het voor mij moeilijk te begrijpen is. Iets niet kunnen begrijpen/bevatten is natuurlijk niet hetzelfde als iemand veroordelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 19:24

Janine1990 schreef:
Maar iemand die mij emotioneel geraakt heeft op wat voor vlak dan ook, oef die gun ik het licht niet in de ogen. Des te beter ik me voel als ik diegene versla. Lol.

Dat herken ik wel.
Ik was er pas afgereden door een clubgenoot. Omdat die wedstrijdenreeks voor mij niet was om te winnen maar om lekker wedstrijdritme te houden en dingetjes die in de serieuze proeven niet goed gaan aan te scherpen, had ik daar eigenlijk niet eens bij stilgestaan. De plaatsing maakte me op dat moment echt niks uit. Ik vond het wel leuk dat een clubgenoot won :))
TOT de volgende wedstrijd toen ze het er enorm in gingen wrijven dat ik achter haar had gestaan. Toen wakkerden ze de competitiedrang in me aan. Misschien ook maar beter niet gedaan, want ik reed haar er erna ook gelijk twee keer af }>
En dat gevoel van }> had ik tot dusver helemaal niet gehad :')