Meer voorbeengebruik? Zo doet Tristan Tucker dat [video]

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Meer voorbeengebruik? Zo doet Tristan Tucker dat [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:02

Ieder normaal gezond paard heeft toch genoeg aan een gedegen training?

Daar hoeft geen poespas bij, om te kunnen functioneren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:06

Als knieactie tot een beter achterbeen zouden leiden zouden tuigers fantastisch ruim moeten zijn in het achterbeen. Dat is echter niet zo.

Ik zie daarentegen ook geen kwaad in het trainen van de schouderpartij op deze wijze, komt zeker de zelfhouding ten goede, maar dat het achterbeen er beter van wordt vind ik klinkklare nonsens. Dat zie je ook in het filmpje, paard gaat juist met het kruis hoog lopen.
Ik maak me eerder zorgen om mensen die dit nu leuk voor de lol gaan doen.
Als een paard nog niet toe is aan verzameling dan zal het de onderhals gebruiken voor het heffen waarbij de rug hol wordt. Dat doet meer kwaad dan goed voor de rug.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:07

terpentijn schreef:

Dat was niet echt mijn vraag...

Is krachttraining voor schaatsers dan ook poespas om te kunnen functioneren?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:09

Je kan ook voordat je gaat rijden even je paard zijn voorbenen oprekken. Voet vragen en naar voren brengen totdat de schouder lekker gerekt wordt. 3 seconden vasthouden en been weer neerzetten. Denk dat ze dan sneller losser zijn in de schouder en merken dat ze het voorbeen verder weg kunnen zetten. (Oefeningetje van de osteopaat, dus niet uit een doe-het-zelf boekje).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:10

Joolien schreef:
Air schreef:
Maar zijn ze goed uitgevoerd op het moment dat je een paard ziet wat het niet fijn vind om te doen? Terwijl het absoluut niet de eerste keer is dat hij dit bij het paard doet.
Een correcte uitvoering: dan is het waardevol ja. Maar ik zie hier weinig meer dan een trucje..

Maar een paard wat de rug wegdrukt en met de staart staat te zwiepen.. dat valt bij mij niet onder de noemer correcte uitvoering.

Het is ook geen uitvoering van de spaanse pas *zucht luister nou gewoon het filmpje eens goed* maar puur een stretchoefening voor het voorbeen.

Misschien, voordat je net doet alsof een ander niet naar het filmpje luistert, eens lezen? Ik zie mezelf iig nergens zeggen dat het een uitvoering is van de spaanse pas?

Maargoed mevrouw ik luister goed, even een citaat uit het filmpje zelf: ''And so for her, it was important because she didn't naturally had a lot of front leg. It was difficult for me to engage the hand because the front leg was always in the way.'' Hij praat niet in tegenwoordige tijd maar in verleden tijd...
Maar in het filmpje is geen paard te zien wat het gevraagde met gemak en plezier uitoefent en een goed ondertredende achterhand zie ik er ook niet in.
Daarom zie ik niet in waarom een niet correcte uitvoering ervan mee zou helpen.

Zou het uitgevoerd worden met een paard wat daadwerkelijk zijn achterhand gebruikt en ontspannen blijft in de rug, dan zal het zeker helpen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:10

Sizzle schreef:
Als knieactie tot een beter achterbeen zouden leiden zouden tuigers fantastisch ruim moeten zijn in het achterbeen. Dat is echter niet zo.

Ik zie daarentegen ook geen kwaad in het trainen van de schouderpartij op deze wijze, komt zeker de zelfhouding ten goede, maar dat het achterbeen er beter van wordt vind ik klinkklare nonsens. Dat zie je ook in het filmpje, paard gaat juist met het kruis hoog lopen.
Ik maak me eerder zorgen om mensen die dit nu leuk voor de lol gaan doen.
Als een paard nog niet toe is aan verzameling dan zal het de onderhals gebruiken voor het heffen waarbij de rug hol wordt. Dat doet meer kwaad dan goed voor de rug.

Dit is de clinic waar ik zojuist naar refereerde: http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=7777

Een paard dat sterker wordt van achteren gaat van voren meer tonen, agree?

Waarom zou zoiets niet vice versa kunnen werken? Ik zie het als een wisselwerking.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:15

terpentijn schreef:

Dat ligt geheel aan de ruiter die erop zit.. Zet er een ruiter op die (onbewust) het paard vast rijdt, kun je trainen tot je een ons weegt, maar beter worden zal hij er niet van.

Het gaat erom dat je een paard bewuster maakt van zijn ledematen en de bewegingen die gemaakt kunnen worden, daarnaast is het een mooie manier om te strechen en kracht te trainen. Het draait niet om een perfect uitgevoerd 'kunstje'.

Wat wel 'misleidend' is, is dat het paard uit het filmpje al ver is opgeleid. Ik denk dat de gemiddelde ruiter niet hoeft te verwachten dat hun paard dit 1,2,3 doet (ongeacht hoe 'correct' het paard uit het filmpje dit uitvoert). Maar het zijn wel mooie trainingstips om mee aan de slag te gaan zolang je maar bij het begin begint.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:18

Jibbel schreef:
terpentijn schreef:

Dat ligt geheel aan de ruiter die erop zit.. Zet er een ruiter op die (onbewust) het paard vast rijdt, kun je trainen tot je een ons weegt, maar beter worden zal hij er niet van.

Het gaat erom dat je een paard bewuster maakt van zijn ledematen en de bewegingen die gemaakt kunnen worden, daarnaast is het een mooie manier om te strechen en kracht te trainen. Het draait niet om een perfect uitgevoerd 'kunstje'.

Wat wel 'misleidend' is, is dat het paard uit het filmpje al ver is opgeleid. Ik denk dat de gemiddelde ruiter niet hoeft te verwachten dat hun paard dit 1,2,3 doet. Maar er het zijn wel mooie trainingstips om mee aan de slag te gaan zolang je maar bij het begin begint.

Mee eens.

Dressuur gaat niet om het perfecte trucje, maar om het paard te verbeteren. Als dit een paard ook verbetert, waarom niet?

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:19

terpentijn schreef:
Ja Janouk, maar jij hebt een paard dat ook shows geeft, kun je niet lezen?
Is niets mis mee, heb ik ook al gezegd, in eerdere posts.

Ik kan wel lezen, hoor. Maak je over mijn lezen maar geen zorgen :D

Ik weet niet wat je van mijn paarden weet, maar volgens mij lopen die geen shows. Of ze moeten s nachts stiekem van huis zijn en shows bij jou uitvoeren. :7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:20

Air schreef:
Joolien schreef:

Het is ook geen uitvoering van de spaanse pas *zucht luister nou gewoon het filmpje eens goed* maar puur een stretchoefening voor het voorbeen.

Misschien, voordat je net doet alsof een ander niet naar het filmpje luistert, eens lezen? Ik zie mezelf iig nergens zeggen dat het een uitvoering is van de spaanse pas?

Maargoed mevrouw ik luister goed, even een citaat uit het filmpje zelf: ''And so for her, it was important because she didn't naturally had a lot of front leg. It was difficult for me to engage the hand because the front leg was always in the way.'' Hij praat niet in tegenwoordige tijd maar in verleden tijd...
Maar in het filmpje is geen paard te zien wat het gevraagde met gemak en plezier uitoefent en een goed ondertredende achterhand zie ik er ook niet in.
Daarom zie ik niet in waarom een niet correcte uitvoering ervan mee zou helpen.

Zou het uitgevoerd worden met een paard wat daadwerkelijk zijn achterhand gebruikt en ontspannen blijft in de rug, dan zal het zeker helpen.

Hij bedoeld dat het paard in het rijden nu beter onder treedt, niet in t filmpje. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:21

Heffen van het front komt van achteren door te gaan zitten. Je kan niet van voor naar achter rijden, dat wist Steinbrecht toch ook al?
Je zal eerst achter kracht moeten hebben om te heffen.
Nu geloof ik absoluut dat deze meneer dat ook wel in de gaten houdt met de training maar dat kan de gemiddelde htk ruiter niet. Dan maak je juist de beweging kapot.
Voor mij dus een hoog 'don't try this at home' gehalte.
Voor een paard op dit niveau geloof ik zeker dat het bewust maken van de mogenlijkheden het paard best ten goede kan komen. Ofwel, ik sta er niet negatief tegenover, maar enkel als je weet wat je doel is en hoe je daar naar toe werkt over maanden tot jaren.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:23

Sizzle schreef:
Heffen van het front komt van achteren door te gaan zitten. Je kan niet van voor naar achter rijden, dat wist Steinbrecht toch ook al?
Je zal eerst achter kracht moeten hebben om te heffen.
Nu geloof ik absoluut dat deze meneer dat ook wel in de gaten houdt met de training maar dat kan de gemiddelde htk ruiter niet. Dan maak je juist de beweging kapot.
Voor mij dus een hoog 'don't try this at home' gehalte.
Voor een paard op dit niveau geloof ik zeker dat het bewust maken van de mogenlijkheden het paard best ten goede kan komen. Ofwel, ik sta er niet negatief tegenover, maar enkel als je weet wat je doel is en hoe je daar naar toe werkt over maanden tot jaren.

En wat is het doel van deze training?

Ik zie het niet als van achter naar voren trainen. Ik zie het gewoon als krachttraining. En krachttraining heeft weinig te maken met dressuur. Kan wel een zeer goede aanvulling zijn op dressuur. Net als in vele andere sporten :)

Passionato

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:28

sjongejonge wat een gedoe hier allemaal. Hij laat wat gymastiek oefeningetjes zien en hoe hij erover denkt een paard leniger/sterker te maken. Het is echt onwijs knap wat ze daar in korte tijd met soms onhandelbare paarden zonder slaan en trekken bereiken. Er worden daar niet voor niets de rotzakken van vele heel bekende stallen heen gebracht. En bovendien, laten we nou niet doen of de top dressuurruiters allemaal boten op hun hoofd hebben. Er worden heel wat in de schoenen/ ringen/ etc etc gezet om ze te gymnasticeren... Niet alle paarden lopen spectaculair omdat er een knappe ruiter op zit hoor :+

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:45

Een soort van paarden yoga :D alleen jammer dat het paard het zelf niet zo leuk vind. Als ik dit met mijn ego trippende arabier zou doen krijgen we denk ik echt leuke filmpjes :+ . Die hoef je echt niet zo met een zweepje aanwijzingen te geven. Maar ja die kan ook al hele bijzondere pasjes met z'n beentjes.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:23

Ik heb het thuis op mijn paard uitgeprobeerd en die kon binnen een week op commando een voor een zijn benen optillen. Zowel voor als achter. Nog niet zoals bij Tristan, maar het begin was er. En ik merkte ook duidelijk dat mijn paard een voorkeur had en een bepaald been minder graag optilde (zijn sterke achterbeen wilde hij niet graag optillen, want dan moest hij meer/langer gewicht nemen om zijn relatief wat zwakkere achterbeen).

Overigens past Kyra Kyrkland dit ook toe in haar training. Het is niets nieuws. Ook niet bedoeld om voorbeenzwaaien in de hand te werken, maar juist voor coördinatie en gymnasticering.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 22:54

Een paard bewust maken van z'n lijf is niks mis mee.
Tijdens mijn conditietraining en yoga-oefeningen, train ik ook bepaalde spiergroepen en lijfbewustzijn.
Van mij eerste pony-instructeur (toentertijd een gepensioneerd oud-militair instructeur), leerde ik diverse stretch-oefeningen voor ruiter én paard.
Paardrijden lijkt heel traditioneel, maar is in de loop der jaren nogal veranderd.
Een kwestie van smaak en ervaring... dat ook.. maar ik vraag mij af....
Wie heeft hier nu oogkleppen op?

Laura_Zodine

Re: Meer voorbeengebruik? Zo doet Tristan Tucker dat [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:15

ik vind dit echt een veel betere methode dan rangen - schoenen - zware peesbeschermers e.d. :j

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:49

Laura_Zodine schreef:
ik vind dit echt een veel betere methode dan rangen - schoenen - zware peesbeschermers e.d. :j

Benhet volledig mee eens. Er is echt geen enkel paard op internationaal grand prix niveau die helemaal uit zichzelf zn benen zo hoog de lucht nooit. Of denken jullie serieus dat totilas nooit springschoenen met ringen om heeft gehad?? Ik zie liever dat iemand het zo uitlegt wat en waarom hij iets doet dan dat de deuren dicht gaan en er word gezegd dit doet ie allemaal vanzelf.

Het van achter naar voren rijden is hier niet van toepassing. Het gaat puur om het paard bewust te maken dat zn benen toch nog iets hoger kan optillen. Hier heb je dan profijt van onder het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 09:52

bliver schreef:
Laura_Zodine schreef:

Benhet volledig mee eens. Er is echt geen enkel paard op internationaal grand prix niveau die helemaal uit zichzelf zn benen zo hoog de lucht nooit. Of denken jullie serieus dat totilas nooit springschoenen met ringen om heeft gehad?? Ik zie liever dat iemand het zo uitlegt wat en waarom hij iets doet dan dat de deuren dicht gaan en er word gezegd dit doet ie allemaal vanzelf.

Het van achter naar voren rijden is hier niet van toepassing. Het gaat puur om het paard bewust te maken dat zn benen toch nog iets hoger kan optillen. Hier heb je dan profijt van onder het zadel.

Denk je dat of kun je dat bevestigen? Ben niet zo van de aannames. ;)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 10:45

Volgens mij kun je beter je paard een 1 of 2 x per week lekker laten cavaletti lopen in draf aan de longe.
Worden ze zich ook bewust van hun benen (voor en achter) Komen ze mooi van in verbinding en krijg je vanzelf meer schouder vrijheid en verbeterd het ruggebruik en is nog eens een leuke afwisseling ook voor je paard.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:16

shan schreef:
Volgens mij kun je beter je paard een 1 of 2 x per week lekker laten cavaletti lopen in draf aan de longe.
Worden ze zich ook bewust van hun benen (voor en achter) Komen ze mooi van in verbinding en krijg je vanzelf meer schouder vrijheid en verbeterd het ruggebruik en is nog eens een leuke afwisseling ook voor je paard.

En toch bereik je met cavaletti niet hetzelfde als wat hier in het filmpje wordt getoond. Als is het absoluut een goede oefening!
Het verschil zit hem in hoe hoog het been wordt opgetild. Hoe hoger je de cavaletti's legt, dan wordt het eerder een sprongen en zal je paard dus ook gaan springen. Het voordeel van deze manier is dat je gerichter kunt trainen per been en ipv. 20 cm het been ook 50 cm op kan laten tillen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:24

Joolien schreef:
Gordy18 schreef:
dit is niet de manier, punt!

_O- en waarom niet volgens jou?

Ik denk dat ze bezig is met "zinnige posten" verzamelen ;-)

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 11:52

Zo ik heb mijn zweep en paard klaar staan en ga nu mijn paard trainen om een beter voor en achterbeen gebruik te leren :+

"Zucht" lieten we elkaar maar in hun waarden en laten we elkaars mening respecteren!

Ik vind het een mooie training!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 12:08

Dit doen ze in het circus niet eens en heeft niets met de natuurlijke beweging van een paard van doen. Een expressievere beweging is geen gevolg van truuks maar van verzameling.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 13:20

Ja hoor, net als dat piaffe of andere oefeningen ook altijd aangeleerd zal worden vanuit verzameling onder het zadel en nooit tussen twee palen of met behulp van zweepjes of zelfs waterstralen :roll: C'mon..

Daarnaast is het doel toch niet om hier een expressievere beweging te creëren? (Zoals hier ook al werd gezegd door Jolien en Drunkensheep etc)