Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Joolien schreef:Air schreef:Maar zijn ze goed uitgevoerd op het moment dat je een paard ziet wat het niet fijn vind om te doen? Terwijl het absoluut niet de eerste keer is dat hij dit bij het paard doet.
Een correcte uitvoering: dan is het waardevol ja. Maar ik zie hier weinig meer dan een trucje..
Maar een paard wat de rug wegdrukt en met de staart staat te zwiepen.. dat valt bij mij niet onder de noemer correcte uitvoering.
Het is ook geen uitvoering van de spaanse pas *zucht luister nou gewoon het filmpje eens goed* maar puur een stretchoefening voor het voorbeen.
Sizzle schreef:Als knieactie tot een beter achterbeen zouden leiden zouden tuigers fantastisch ruim moeten zijn in het achterbeen. Dat is echter niet zo.
Ik zie daarentegen ook geen kwaad in het trainen van de schouderpartij op deze wijze, komt zeker de zelfhouding ten goede, maar dat het achterbeen er beter van wordt vind ik klinkklare nonsens. Dat zie je ook in het filmpje, paard gaat juist met het kruis hoog lopen.
Ik maak me eerder zorgen om mensen die dit nu leuk voor de lol gaan doen.
Als een paard nog niet toe is aan verzameling dan zal het de onderhals gebruiken voor het heffen waarbij de rug hol wordt. Dat doet meer kwaad dan goed voor de rug.
terpentijn schreef:Ieder normaal gezond paard heeft toch genoeg aan een gedegen training?
Daar hoeft geen poespas bij, om te kunnen functioneren.
Jibbel schreef:terpentijn schreef:Ieder normaal gezond paard heeft toch genoeg aan een gedegen training?
Daar hoeft geen poespas bij, om te kunnen functioneren.
Dat ligt geheel aan de ruiter die erop zit.. Zet er een ruiter op die (onbewust) het paard vast rijdt, kun je trainen tot je een ons weegt, maar beter worden zal hij er niet van.
Het gaat erom dat je een paard bewuster maakt van zijn ledematen en de bewegingen die gemaakt kunnen worden, daarnaast is het een mooie manier om te strechen en kracht te trainen. Het draait niet om een perfect uitgevoerd 'kunstje'.
Wat wel 'misleidend' is, is dat het paard uit het filmpje al ver is opgeleid. Ik denk dat de gemiddelde ruiter niet hoeft te verwachten dat hun paard dit 1,2,3 doet. Maar er het zijn wel mooie trainingstips om mee aan de slag te gaan zolang je maar bij het begin begint.
terpentijn schreef:Ja Janouk, maar jij hebt een paard dat ook shows geeft, kun je niet lezen?
Is niets mis mee, heb ik ook al gezegd, in eerdere posts.
Air schreef:Joolien schreef:
Het is ook geen uitvoering van de spaanse pas *zucht luister nou gewoon het filmpje eens goed* maar puur een stretchoefening voor het voorbeen.
Misschien, voordat je net doet alsof een ander niet naar het filmpje luistert, eens lezen? Ik zie mezelf iig nergens zeggen dat het een uitvoering is van de spaanse pas?
Maargoed mevrouw ik luister goed, even een citaat uit het filmpje zelf: ''And so for her, it was important because she didn't naturally had a lot of front leg. It was difficult for me to engage the hand because the front leg was always in the way.'' Hij praat niet in tegenwoordige tijd maar in verleden tijd...
Maar in het filmpje is geen paard te zien wat het gevraagde met gemak en plezier uitoefent en een goed ondertredende achterhand zie ik er ook niet in.
Daarom zie ik niet in waarom een niet correcte uitvoering ervan mee zou helpen.
Zou het uitgevoerd worden met een paard wat daadwerkelijk zijn achterhand gebruikt en ontspannen blijft in de rug, dan zal het zeker helpen.
Sizzle schreef:Heffen van het front komt van achteren door te gaan zitten. Je kan niet van voor naar achter rijden, dat wist Steinbrecht toch ook al?
Je zal eerst achter kracht moeten hebben om te heffen.
Nu geloof ik absoluut dat deze meneer dat ook wel in de gaten houdt met de training maar dat kan de gemiddelde htk ruiter niet. Dan maak je juist de beweging kapot.
Voor mij dus een hoog 'don't try this at home' gehalte.
Voor een paard op dit niveau geloof ik zeker dat het bewust maken van de mogenlijkheden het paard best ten goede kan komen. Ofwel, ik sta er niet negatief tegenover, maar enkel als je weet wat je doel is en hoe je daar naar toe werkt over maanden tot jaren.
Laura_Zodine schreef:ik vind dit echt een veel betere methode dan rangen - schoenen - zware peesbeschermers e.d.
bliver schreef:Laura_Zodine schreef:ik vind dit echt een veel betere methode dan rangen - schoenen - zware peesbeschermers e.d.
Benhet volledig mee eens. Er is echt geen enkel paard op internationaal grand prix niveau die helemaal uit zichzelf zn benen zo hoog de lucht nooit. Of denken jullie serieus dat totilas nooit springschoenen met ringen om heeft gehad?? Ik zie liever dat iemand het zo uitlegt wat en waarom hij iets doet dan dat de deuren dicht gaan en er word gezegd dit doet ie allemaal vanzelf.
Het van achter naar voren rijden is hier niet van toepassing. Het gaat puur om het paard bewust te maken dat zn benen toch nog iets hoger kan optillen. Hier heb je dan profijt van onder het zadel.
shan schreef:Volgens mij kun je beter je paard een 1 of 2 x per week lekker laten cavaletti lopen in draf aan de longe.
Worden ze zich ook bewust van hun benen (voor en achter) Komen ze mooi van in verbinding en krijg je vanzelf meer schouder vrijheid en verbeterd het ruggebruik en is nog eens een leuke afwisseling ook voor je paard.