Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:47

Maar ik snap het niet waarom laten ze als de hengsten iets opgeknapt zijn castreren voor dat ze geadopteerd worden misschien komt er wel een kosten centje omhoog maar ben je ook gelijk van jet probleem af dat er meer veulens komen..

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:48

Omdat geen enkel zichzelf respecterende professional dit zou zeggen aan de hand van een facebookpagina/internet en als je geen professional bent lijkt me dit al helemaal een beetje kort door de bocht (maar dat zou ik van deze persoon niet weten).

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:48

trysteffy schreef:
Maar ik snap het niet waarom laten ze als de hengsten iets opgeknapt zijn castreren voor dat ze geadopteerd worden misschien komt er wel een kosten centje omhoog maar ben je ook gelijk van jet probleem af dat er meer veulens komen..

Kosten, gok ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:50

anneliesdj schreef:
Is dit dezelfde Paard in Nood die voor duizenden euro's slachtpaarden uit een veiling heeft gekocht? >;)

De oproep is voor Stichting Paard in Nood Spanje. Heeft niets met de organisatie te maken die onlangs voor duizenden Euro's paarden heeft opgekocht.

SaraJoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:51

Cassidy schreef:
SaraJoyce schreef:
Beetje kinderachtig om dat te zeggen, ken genoeg oudere mensen om me heen die er net zo over denken als ik, met een hele hoop levenservaring. Maar goed, ook hier ga ik niet in mee, ik ga gewoon doen waarvan ik denk dat het goed is en jullie mening daarover anders is prima, maar dan hoef je niet dit soort dingen te gaan zeggen. Over ouder en levenservaring gesproken..

Laat ik het anders formuleren. Ik vind je onroerend naief. En daar is leeftijd/levenservaring idd geen belemmering in.

Dat klinkt al heel anders, en dat mag je vinden, prima :) alleen denk ik niet dat je aan de hand van deze paar posts kan weten hoe ik ben en wat ik weet en wat mij tot deze mening heeft gevormd, dus het lijkt me wat voorbarig om daar uitspraken over te doen, maar goed alweer is dat alleen mijn mening. En dat weet ik andersom net zo goed van jou niet, maar daarom doe ik daar dan ook geen uitspraken over.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:54

Als je merkt dat ergens het geld niet meer voor is moet je gaan hakken in je bedrijf en dat is wat ze niet willen..

Dan ben je niet realistisch bezig. Ik zou me de ogen uit de kop schamen als ik moest leven van donaties en vrijwilligers.

Cassidy

Re: Nederlandse paardenredders nu zelf in nood in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:58

Menige stichting draait daarop. Maar je moet grenzen kunnen stellen en ik krijg de indruk dat dit wat moeilijk is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:00

SaraJoyce schreef:
Omdat geen enkel zichzelf respecterende professional dit zou zeggen aan de hand van een facebookpagina/internet en als je geen professional bent lijkt me dit al helemaal een beetje kort door de bocht (maar dat zou ik van deze persoon niet weten).

Youtube staat vol met filmpjes van hoarding. En dat is niet ineens het probleem in die omvang waarop er op een gegeven moment ingegrepen dient te worden. De symptomen kun je echter wel herkennen, ook in een vroeg stadium, ook als je iemand niet kent. Hoef je geen psycholoog of professional voor te zijn.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:03

Cassidy schreef:
Menige stichting draait daarop. Maar je moet grenzen kunnen stellen en ik krijg de indruk dat dit wat moeilijk is.

Klopt. Maar de meeste stichtingen hebben toch openheid over zaken en dat ontbreekt hier..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:18

Cassidy schreef:
SaraJoyce schreef:
Dat begrijp ik, maar dat ze het nu extra onder de aandacht brengen, je begrijpt me heus wel.

Ze brengen het al jaren onder de aandacht. Het probleem los je er niet mee op. Eens in de zoveel tijd komt er een noodkreet op Bokt of op Facebook en zorgt misschien voor 2000 Euro aan donaties. Hoe lang ga je daarmee toekomen?

Cassidy: ga mij eens uitleggen wat het verschil is met Brooks (en nee ik bedoel niet de organisatie en wat ze doen, maar simpelweg de werkwijze om aan geld te komen): ook die 'bedelen' om geld en waarom is het gerechtvaardigd dat die wel paarden redden?? Waarom daar niet ook een schot. Daar ben ik toch wel reuze benieuwd naar, gezien het feit dat je op afstand kunt zien dat het hier om hoarding gaat en bij andere organisaties niet....

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:21

upendo schreef:
Cassidy schreef:

Klopt. Maar de meeste stichtingen hebben toch openheid over zaken en dat ontbreekt hier..

Ken genoeg andere stichtingen of organisaties die geen openheid van zaken geven (heb het dan over in het buitenland organiserende stichtingen), dus ik ben benieuwd naar voorbeelden.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:24

Bij Brooks zie je wel daadwerkelijk resultaat.

Just saying.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:28

Brooks verzameld geen paarden; maar ondersteunt eigenaren met medische zorg / educatie om zo duurzaam een betere situatie te creëren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 15:34

Verdiep je eens in wat Brooke doet. Ze bieden gratis geneeskundige hulp aan paarden ter plekke en opleidingen aan hoefsmeden. Ze geven voorlichting aan de eigenaren over wondverzorging en gezonde voeding voor de paarden en de ezels. Ze verbeteren de gezondheid van de paarden waardoor deze langer en beter hun werk kunnen doen, waardoor de eigenaren langer met hun dieren toekunnen. Een dier dat langer meekan is een financiele besparing voor de eigenaar, en door te zorgen voor het dier zorg je indirect ook voor de eigenaar die met zijn gezin aan dat paard vasthangt. Een paard voor een koets die er goed uitziet, zorgt voor toeristen die liever deze koets nemen dan in een koets te stappen die getrokken wordt door een graatmager paard. Dus weer, profijt voor de eigenaar omdat die meer geld gaat verdienen omdat zijn dier er gezond uitziet.

Brooke koopt selectief dieren op en maken ze ter plekke af als het echt niet meer gaat. Er worden schaduwplekken gecreeerd zodat de dieren kunnen rusten, waterbakken geplaatst zodat de dieren kunnen drinken, en er wordt voorlichting gegeven over passend en correct tuig. En eens in de zoveel tijd een gloednieuw tuig verloot aan winnaars van onderlinge wedstrijden voor het best verzorgde paard.

Door hulp te geven aan de dieren help je indirect de mensen. En verbeterd het welzijn van de ezels en paarden.

Brooke maakt gebruik van dezelfde media als de Stichting Paarden in Nood Spanje, en nog een beetje meer. Zoals radio, TV, mailings, nieuwsbrieven. Brooke is transparant, ik krijg regelmatig financiele overzichten wat er is opgehaald, en waar het aan is besteed. Eens in de zoveel tijd een hulpkreet van Paarden in Nood Spanje, een blijkbaar bodemloze put waar oneindig veel geld ingegooid kan worden zonder dat iemand enige notie heeft waar dat uiteindelijk beland, is niet transparant.

http://www.youtube.com/watch?v=Om1u6iuR1zo

http://www.youtube.com/watch?v=QGjhnhYXuGo

Ik ben overigens niet degene geweest die het initieel over hoarding had. Maar nu het woord is gevallen kan ik daar een heel eind in meegaan.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 15-02-14 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 16:07

ook ik heb zoiets van als dieren er slecht aan toe zijn laat je t niet inslapen maar afschieten...inslapen kost meer dan afschieten waardoor ze daar lijkt mij geld kunnen besparen om weer aan andere paarden uit te geven..
verder vind ik t beetje dweilen met de kraan open daar.

maar ik vind dit net zo iets als alsmaar honden etc vanuit t buitenland naar nederland halen terwijl asiels in nl vol zitten met honden...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:21

NathalietjeB schreef:
maar ik vind dit net zo iets als alsmaar honden etc vanuit t buitenland naar nederland halen terwijl asiels in nl vol zitten met honden...

Dat is dus helemaal niet waar: de asiels in Nederland zitten helemaal niet vol. Dus die vlieger gaat niet op (even de berichtgeving hierover nalezen).

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:22

Mmm misschien moeten ze die beesten aan bva auctions ter veiling aanbieden :P daar werd flink gedokt voor een aantal kneusjes... ( en ook voor de niet-kneusjes... )

En nu serieus... het is heel erg triest wat in Spanje gebeurt... ik snap echter wel dat er dieren verhongeren. .. als je moet kiezen tussen je geld uitgeven aan eten voor je gezin... of geld uitgeven aan het in laten slapen van je paard waardoor je geen eten kunt kopen... dan gaat je geld naar eten voor je gezin... hoeveel ik ook van mijn paarden hou... mijn kind gaat voor... en je paard zelf afschieten... tsja... dat zullen de mensen daar misschien ook wel willen... wordt echter moeilijk als je geen pistool hebt....

Helaas krijg je een paard eigenhandig niet echt snel van kant gemaakt om hem uit zijn lijden te verlossen...een konijntje of kat is zo gepiept... anders deden die mensen dat daar vast wel...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:25

Jolliegirl schreef:
Probleem is simpel op te lossen : Weg met die paarden.
Waarom altijd maar alles redden en opknappen...
Waarom altijd maar blijven fokken... en door en door en door...
Geen geld meer? Ach dan pleuren we ze toch op straat?

Kap toch met die onzin..
Als men nou net zoveel paarden als koeien zou slachten, zonder hiervoor bewust te fokken..
Ben je van dit hele gezeik af! Maarja.. Dat is weer ''zielug'' in de ogen van de mensen.......... want het is een PAARD....
En zeker daar in Spanje en Portugal waar ze nog met enige regelmaat met paarden omgaan alsof het een zak straatvuil is....
En een wachtrij bij de slachthuizen? In spanje? Laat me niet lachen... er zijn daar 100derden slachterijen die paarden slachten....

+:)+ helemaal mee eens, ook mijn eerste gedachte, dus quote je maar even hoef ik het niet te typen :list:

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:27

Ik zou zeggen, stop het geld in het chippen van de beesten, dan kun je ze daarna slachten. Paarden zijn gewoon erg duur en als mensen al geen geld hebben om zichzelf redelijk te verzorgen, gaan ze echt geen paard eten geven. Slachten en opeten :o helpt 2 problemen in 1 klap

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:28

Cassidy schreef:
Verdiep je eens in wat Brooke doet. Ze bieden gratis geneeskundige hulp aan paarden ter plekke en opleidingen aan hoefsmeden. Ze geven voorlichting aan de eigenaren over wondverzorging en gezonde voeding voor de paarden en de ezels. Ze verbeteren de gezondheid van de paarden waardoor deze langer en beter hun werk kunnen doen, waardoor de eigenaren langer met hun dieren toekunnen. Een dier dat langer meekan is een financiele besparing voor de eigenaar, en door te zorgen voor het dier zorg je indirect ook voor de eigenaar die met zijn gezin aan dat paard vasthangt. Een paard voor een koets die er goed uitziet, zorgt voor toeristen die liever deze koets nemen dan in een koets te stappen die getrokken wordt door een graatmager paard. Dus weer, profijt voor de eigenaar omdat die meer geld gaat verdienen omdat zijn dier er gezond uitziet.

Brooke koopt selectief dieren op en maken ze ter plekke af als het echt niet meer gaat. Er worden schaduwplekken gecreeerd zodat de dieren kunnen rusten, waterbakken geplaatst zodat de dieren kunnen drinken, en er wordt voorlichting gegeven over passend en correct tuig. En eens in de zoveel tijd een gloednieuw tuig verloot aan winnaars van onderlinge wedstrijden voor het best verzorgde paard.

Door hulp te geven aan de dieren help je indirect de mensen. En verbeterd het welzijn van de ezels en paarden.

Brooke maakt gebruik van dezelfde media als de Stichting Paarden in Nood Spanje, en nog een beetje meer. Zoals radio, TV, mailings, nieuwsbrieven. Brooke is transparant, ik krijg regelmatig financiele overzichten wat er is opgehaald, en waar het aan is besteed. Eens in de zoveel tijd een hulpkreet van Paarden in Nood Spanje, een blijkbaar bodemloze put waar oneindig veel geld ingegooid kan worden zonder dat iemand enige notie heeft waar dat uiteindelijk beland, is niet transparant.

http://www.youtube.com/watch?v=Om1u6iuR1zo

http://www.youtube.com/watch?v=QGjhnhYXuGo

Ik ben overigens niet degene geweest die het initieel over hoarding had. Maar nu het woord is gevallen kan ik daar een heel eind in meegaan.

Dank voor de uitleg, maar als je léést wat ik vraag: hoe ze aan geld komen !! Ik weet echt wel wat Brooke doet, maar dat neemt niet weg dat er ook andere mensen/organisaties/stichtingen zich mogen inzetten voor paarden.

Maar kennelijk is er hier maar één die het goed kan doen. Ik vind dat - met alle respect - wat kortzichtig. '

Als ik kijk naar Princefluffykareem (die ik een zeer warm hart toedraag) dan kun je ook zeggen: onzin ! Die paarden hebben geen toekomst en dus schiet maar af. Het komt daar zelfs voor dat ze de boel oplappen, maar de paarden blijven van de oorspronkelijke eigenaar, gaan weer terug en komen vervolgens na een paar maanden wéér uitgemergeld terug. En toch geven ze ook daar niet op, en toch zijn er ook mensen die bereid zijn daarvoor te doneren.

Ik hoop alleen maar oprecht dat mensen hier wat minder oordelend zijn en kortzichtig: als je probeert goed te doen ben je niet automatisch een hoarder (volgens mij heb je daar toch echt een hele psychologische evaluatie voor nodig door een erkend psychiater en volgens mij zijn de mensen op Bokt dat niet), maar meer een idealist. Is dat erg? Is dat een reden om deze stichting maar aan te vallen (echt ongefundeerd, want niemand hier heeft écht inzicht). Nee lijkt me !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:29

Ik vind het ook een beetje dweilen met de kraan open.. En inmiddels word ik ook wel een beetje naar van alle media aandacht die ernaar uitgaat.
Ik vind het hartstikke knap dat ze die paarden redden, en zich daarvoor inzetten, maar er is een grens. Als je niet meer aan kan, moet je ook niet naar een groter terrein verhuizen en óók niet nog meer paarden op je erf nemen, tot je de rest hebt herplaatst.
Ik ben het eens met Cassidy, het is in mijn ogen ook meer je hobby uitoefenen en je ego oppoetsen met het geld, de tijd én het werk van anderen.

Ik vind het ook geen al te fijne organisatie, maar ik heb gehoord hoe een oud klasgenootje daar stage heeft gelopen, daar d'r zomer ook heeft doorgebracht en meer een soort van is weggepest daar door de andere meiden, waardoor ze ineens last minute iets anders moet regelen voor d'r stageplek.
Van mij krijgen ze dus ook niks.. Ik heb zoiets, hou het klein.. Zo grootschalig dieren opvangen en opknappen kan alleen als je een bizar groot bedrijf achter je hebt staan.. En dat die paarden niet naar Nederland verkocht worden.. Tja wie staat daar nou van te kijken? In Nederland staan ook een hele hoop zielige paarden te koop, en als je toch in Spanje gaat kijken voor een paard zullen er meer voor een gezonde PRE gaan dan voor een opknapper die je heel voorzichtig moet benaderen en overal rekening mee moet houden.. Bouwpakketjes hebben we hier ook te koop..

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:36

upendo schreef:
Ik zou me de ogen uit de kop schamen als ik moest leven van donaties en vrijwilligers.

Ehhh, álle goed doelen organisaties en stichtingen draaien op geld van donateurs en hulp van vrijwilligers ! En als ik het dan maar even vergelijk met organisaties als het Rode Kruis (waar heel vééél geld verdwijnt in de zakken van het management) en ook recentelijk Alpes d'Huezes (waar het Kankerfonds met open ogen ingestonken is), dan praat je hier over relatief kleine bedragen die de donateurs nog altijd vrijwillig storten.

Gelukkig leven we in een vrij land en mogen mensen zélf bepalen aan wie ze geven, maar ook - al lijkt dat hier niet zo - bepalen of ze erom vragen als ze het hard nodig (denken te) hebben. Maar ja, dan komen de toch de Nederlandse polder mentaliteit tegen: vooral alles veroordelen (zelfs het succes van onze schaatsers, want zelfs dat is niet eerlijk) omdat we overal een mening over mogen hebben. Prima hoor, van mij mag het ! Maar volgens mij is het nog altijd: leven en laten leven.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:36

Tja..zet ze bij de Oostvaardersplassen ondergaan ze het zelfde lot..alleen dan valt het onder het woord Natuur....

Het is zielig en triest een dier vraagt niet om mensen en als wij er dan toch voor kiezen moeten we er toch voor zorgen en als dat niet meer lukt..tja kan je wel bouwen op een stichting..maar ergens is een grens. Probeer dan zelf een ander adres te vinden buiten Spanje en als dat ook niet lukt..tja..kiezen om te laten verhongeren of een dierenarts/jager die toestemming krijgt iets te doen. Moeilijk maar ja...hoe anders...

Ook in Engeland is er al een hoop ellende. Belgie is al steeds meer aan het komen. En Nederland komt ook nog wel als het zo doorgaat.

We willen wel maar kunnen niet alles en steeds geld blijven stoppen in een bodemloze put..tja dat is lastig...voor iedereen. JE eigen zaken gaan toch voor. En je kan wel overal geld geven voor andere landen maar ergens houdt het op. Ook wij moeten onze eigen zaken voor elkaar zien te krijgen hier. En we hebben het hier lang niet slecht. maar als wij alles blijven helpen komt dat bij ons ook wel en dan vraag ik me af welke landen ons zouden willen helpen.

ALs ik dan zie in Engeland met al die regen water en daar doen we al weinig voor mens en dier?? Maar we kunnen niet alles bij houden. Er gebeurd gewoon teveel nu.

Tja en als de mensen van de stichting het leed niet meer aan kunnen..moeten ze keuzes maken en grenzen stellen. Leuk dat ze opvang voor 190 paarden hebben maar het zelf dan financieel ook niet meer kunnen dragen..dan moet je er geen 98 willen hebben hoe hard ook...eerst die helpen en als dat opgelost is kijken naar het volgende en wachtrij maar redden doe je het niet.

Ik zie meer in een project dat de dieren blijven bij de huidige eigenaren en dat die wat hulp krijgen om voor hun eigen dier te blijven zorgen. En dan ook toezicht gehouden wordt dat er daadwerkelijk ook naar het dier gaat wat daar voor is. Dat er bijvoorbeeld meer geholpen wordt in de zin van voer, hooi sponsoren. Zodat de eigenaar daar zelf voor zijn dier blijft zorgen inplaats dat het in zn stichting terecht komt en alle zorg vervalt. Probeer dan vrijwillig net als Brooke hospitaal een hoefsmid tijdelijk daar te krijgen en een dierenarts die vrijwillig helpt met gesponsorde medicijnen en een voerhandelaar die daar wat sponsort en toezichthouders inschakelen om te zien dat het daadwerkelijk door de eigenaar verzorgt wordt tot het een andere plek kan krijgen direct bij eigenaren die er wel voor kunnen zorgen in Spanje of daar buiten. En daar ook hulp voor geboden wordt. Zodat niet alle zorg bij de stichting komt te liggen en daar de zorg ook komt. Dan is die stichting ook niet meer zo hard nodig en help je de mensen.

Want als ze hun dier wel willen houden dan krijgen ze een kans orde op zaken te stellen en hun dier daarna financieel zelf weer te houden. En hoeven ze ook geen afscheid te nemen want neem aan dat die mensen toch ook ooit dierenvrienden geweest moeten zijn als ze paarden gehouden hadden? Dat is niet zoals een hond en kat die zelf wel over straat loopt en je zomaar hebt. En dus daardoor wat meer behandeld als oud vuil.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:54

Als ik een paard uit Spanje wil halen kost het een paar duizend euro, plus transport, dat doe ik dus niet.

Andere optie: Verkoop het paard voor een euro, de nieuwe eigenaar regelt het transport en eventueel herstel. Dan zouden wij in ieder geval wel een bijdrage kunnen doen. Denk dat je op die wijze heel wat meer paarden kunt redden

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:58

Kostolany schreef:
We willen wel maar kunnen niet alles en steeds geld blijven stoppen in een bodemloze put..tja dat is lastig...voor iedereen. JE eigen zaken gaan toch voor.

Gelukkig is iedereen vrij om dat te vinden: niemand vraagt immers of jij als persoon ze geld wilt geven?? Het is een algemene oproep: diegene die daar aan gehoor wil geven, is vrij om dat te doen. Zij doen dat in Spanje, anderen in Egypte, of elders. En ja, mocht de nood aan de man komen, misschien ooit nog wel eens iets voor Nederland. Maar waarom een oordeel hebben over iemand die wél een initiatief neemt. Er is ook altijd kritiek op zwerfhondorganisaties in Spanje. Toch zijn er mensen die daar honden van adopteren omdat ze zich daar goed bij voelen. Mag dat niet? Tuurlijk wel. Waarom gaat iedereen altijd wijzen naar waar ze het óók slecht hebben en dat het hier ook niet makkelijk is? Kennelijk zijn daar nog geen mensen die het daar oppakken (of timmeren ze minder aan de weg in de media): maar om dan iemand meteen maar af te schilderen als een hoarder gaat mij echt mijlen ver te ver !