Bokker Novalues neemt deel aan Mongol Derby 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 17:06

Ontzettend stoer, vanuit hier alle succes toegewenst.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:57

Zo gaaf, heel veel succes! :)

Sok

Re: Bokker Novalues neemt deel aan Mongol Derby 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:13

Wat loopt bokt weer lekker achter de feiten aan :D dit is al flink lang bekend :+

Ik volg ook! :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:15

Nee hoor, voor sommige bokkers nou eenmaal niet, waaronder ikzelf en waarschijnlijk nog anderen. Nieuwsredactie, bedankt voor het bericht! :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:16

Wauuww, jaloers!
Echt geweldig, ik ga het volgen!

Zou het ook wel willen doen later :=

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:18

Lara_Silver schreef:
Nee hoor, voor sommige bokkers nou eenmaal niet, waaronder ikzelf en waarschijnlijk nog anderen. Nieuwsredactie, bedankt voor het bericht! :)

Ja hoor. Dat jij samen met de boktredactie later bent met het oppikken van nieuws, betekent niet dat je niet achter de feiten aan loopt. Feit is dat de boktredactie gewoon laat is. :+

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:22

Nogmaals, fijn dat de boktredactie dit bericht (uiteindelijk) plaatst om de mensen die er niets van wisten ook te informeren. Dat jij dat allang wist, en daarom ietwat neerbuigend moet doen over dit artikel voegt helemaal geen bal toe aan dit topic. :evaw:

haffylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 19:34

gaaf joh. nog nooit van gehoord. Ga je zeker volgen

Misschien stomme vraag maar kunnen wij jou ook sponsoren binnen die wedstrijd zo dat je tenminste 1000 pont behaald?

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:28

Bedankt voor al jullie leuke (en positieve) berichten! Ik denk inderdaad dat er de afgelopen jaren voornamelijk negatieve berichten naar buiten zijn gekomen door de onbekendheid van de derby. En wat Francis ook zegt: de pers weet van alles iets negatiefs te maken. Er zijn gewoon een aantal trieste foto's naar buiten gekomen met dode paarden, maar die maakte geen deel uit van de Mongol Derby, maar van andere paarden races onder de lokale bevolking of simpelweg omdat dieren die te zwak zijn daar gewoon sterven.

saskiaojan schreef:
wauw, heel gaaf dat je het doet! Ik ga je volgen zowel op fb als hier op bokt,
kunnen we je ook sponsoren?

Ja zeker! Omdat de Mongol Derby eigenlijk een 'sponsorloop' is, kun je me zeker sponsoren. Ik rijd voor Cool Earth: een organisatie die zich inzet voor het behoud van Amazone gebied. Ze zorgen ervoor dat gebieden die zonder hun ingrijpen binnen 1,5 jaar gekapt zouden worden. Daarnaast leiden ze lokale bevolking op en zorgen ze voor opleidingsinstituten. Iedere ruiter moet een minimum van 1000 pond ophalen om deel te kunnen nemen. Als je mij wil sponsoren hierin kun je dat doen via de volgende link: Chris Berkers goes Mongol Derby 2014 for Cool Earth. Enige puntje is dat dat alleen via paypal/creditcard kan. Mocht je dat niet hebben maar toch graag willen sponsoren, dan kun je mij even pb'tje sturen.

Daarnaast is deze reis een hele kostbare gelegenheid.. de inschrijfkosten, vliegtuig, overnachting voor en na de wedstrijd, en een hoop materiaal. Denk aan: rijschoenen, chaps, rijbroek, waterdichte jas en broek, donsjas, slaapzak, zonnebril, cap, fenders en reservebeugelriemen, noodvoedsel (het eten schijnt niet erg lekker te zijn), reddingsdeken, rugzak, camera en nog zo veel meer.. dat ik ook daarvoor op zoek ben naar sponsoren. Dus mocht je hier iets in willen betekenen, dan zou dat heel fijn zijn. In ruil daarvoor heb ik ruimte op mijn facebookpagina, je logo/naam op mijn website en mijn steeds groter groeiende facebookpagina en op gesponsord materiaal natuurlijk. Alles tips/ideeën/bijdragen zijn welkom!

Farah_ schreef:
Wat een ervaring! Ik heb het filmpje gezien, een prachtig gebied zo te zien. Hoe werkt het met de training van de paarden hiervoor? Dit wordt gedaan door de locals (eigenaar v/h paard?) denk ik? Is er een minimum leeftijd/aantal jaren onder het zadel voor de deelnemende paarden? Op het filmpje zien de paarden er nog niet allemaal even 'ervaren' uit namelijk.

De paarden die gebruikt worden, behoren toe aan de nomadenfamilies. Zij gebruiken de hengsten voor transport en wedstrijden (waar mongolie ook om bekend staat). De merries worden gebruikt voor de melk. Van de ongeveer 50 paarden die een herder heeft, rijdt hij er zelf een stuk of 5. De rest wordt is meer een statussymbool of, in het geval van de merries, worden ze gebruikt voor melkproductie. Maar zoals ik al zei is racen een traditionele Mongoolse bezigheid. Deze worden 'Naadams' genoemd en worden gehouden over afstanden van ten minste 5km. Voor de derby worden een aantal paarden geselecteerd door de dierenartsen die ook de paarden tijdens de race zullen keuren. Er wordt aan de herders gevraagd om deze dieren te rijden en te laten wennen aan westerse zadels. De Mongolen rijden namelijk met dit soort zadels:

Afbeelding

Meer informatie over de paarden kun je vinden via deze link, geschreven door de organisator en tevens veterinair Katy Willings.

En op mijn Facebookpagina is een foto te zien van het zadel dat ik tijdens de derby ga gebruiken en dat door de organisatie zelf uitgekozen en gekocht is. Toevallig kreeg ik hem gister binnen. Foto Franco C Saddlery zadel

pien_2010 schreef:
Echt stoer Chris. Ik ga je volgen via BOKT (heb geen facebook omdat ik dat niet wil) en wens je veel succes met goede voorbereidingen. Ga je ook EHBO in verdiepen?

Ik denk dat het best handig is om een aantal basisprincipes onder de knie te hebben inderdaad. Tijdens de rit neem ik ook sowieso een EHBO kitje mee met dingen zoals pijnstillers, verband, pleisters maar ook dingen voor uitdroging oid. De huisarts heeft aangeboden samen met mij te kijken naar wat noodzakelijk is om aan medicatie mee te nemen voor zo'n reis.

leonie87 schreef:
WAUW!!! Dit lijkt me waanzinnig! Ik wil meeeeee! Wat onwijze ervaring lijkt me dit en idd wat er al gezegd word, ik dank dat het feit of deze race barbaars is, afhangt van hoe jij zelf er in stapt.

Ik ga zeker volgen!

Mee eens. Als je barbaars met je paard om gaat loop je ten eerste het risico dat het niet snel genoeg herstelt en je in het ergste geval gediskwalificeerd wordt. Ten tweede, als je paard onderweg helemaal op is en echt niet verder kan, loop je het risico midden op de steppe te stranden. En er is daar gewoon helemaal niets. Dus ik denk dat je wel echt heel stom moet zijn als je dat risico wil nemen.

De andere vragen zal ik later vanavond of morgen beantwoorden! Ik vind het in ieder geval heel erg leuk dat jullie zo enthousiast zijn. :)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 20:42

Dat wil ik zeker volgen! Mongolië staat op mijn lijstje van landen die ik heel erg graag wil bezoeken. Het is zo prachtig en onbedorven daar!

Heel veel succes! En sterkte!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:06

oh wat gaaaf ik ga zeker volgen! Ga je van te voren ookal zo`n lange afstand rijden?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 21:37

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:08

Wat gaaf zeg, Chris! Ik heb je facebookpagina ook geliked!
Ik had nog nooit van de Mongol Derby gehoord, maar ben er nadat ik dit bericht gelezen
heb wat meer over gaan opzoeken. Wat lijkt mij dat ontzettend gaaf om te doen!

Ga je ook een soort dagboek bijhouden tijdens de Derby? Zodat je
over een bepaalde periode nog eens kunt teruglezen over hoe het allemaal was en
hoe je je voelde? Het lijkt mij wel het gaafste wat je in je leven mee kunt maken!

@Isegrim, jeetje.. Je zou maar als eerste eindigen en de hartslag van je paard blijft een ongewoon lange
tijd te hoog. Wat balen voor die meid zeg! Wel prachtige beelden in het filmpje!

Edit, ik zag zojuist dat er in juli 2014 een documentaire/film uit komt over de Mongol Derby, genaamd All the Wild Horses. Ik ben er wel heel erg nieuwsgierig naar!

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:57

Wat ontzettend gaaf! Heel veel succes.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:56

Animal schreef:
@Isegrim, jeetje.. Je zou maar als eerste eindigen en de hartslag van je paard blijft een ongewoon lange
tijd te hoog. Wat balen voor die meid zeg! Wel prachtige beelden in het filmpje!

Filmpje geeft een vrij goed beeld denk ik, vond het erg leuk om te kijken.

Dat meisje vond ik een beetje een arrogante trien dus eigenlijk vond ik het een beetje lekker puh dat het op het laatst mis ging. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 00:57

Isegrim schreef:
Animal schreef:

Dat meisje vond ik een beetje een arrogante trien dus eigenlijk vond ik het een beetje lekker puh dat het op het laatst mis ging. :o

Haha ik had exact het zelfde gevoel. :7

Als je zo bezig bent met winnen vergeet je te genieten denk ik...

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 10:30

Wauw wat super gaaf zeg!
Lijkt me echt gaaf om aan mee te doen :j

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:01

ralphtdw schreef:
Hoe werkt dit nu precies.
Je moet iedere dag 40 km afleggen?
en iedere dag heb je een ander paard?
dus de paarden lopen maar 1 keer 40 km mee en iedereen krijgt weer een ander paard.
of ben ik nu heel blond hahah.
maar wel erg gaaf ga je zeker volgen

Het is 1000 km over 9 dagen, dus reken maar uit. Een dikke 100 km per dag.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:23

Isegrim schreef:
Animal schreef:

Wat een ontzettend misselijke gedachtegang! Ze gaf vanaf het begin af aan daar te zijn om te winnen, daar is helemaal niets arrogants aan. Sommigen zijn gewoon concurrerender dan ander. Sommigen komen voor de ervaring en om het vooral uit te rijden en anderen willen het winnen, niets mis mee.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 18:40

Nog een vraagje: hoe wordt er eigenlijk geselecteerd voor de derby?
Ik kan me voorstellen dat er zich een hele hoop mensen aanmelden, maar uiteindelijk worden er maar 30 uitgekozen.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:55

jeetje wat gaaf. Ik heb je facebook geliked en ga je zeker volgen.

Ik zag overigens dat je nog niet zo heel veel donaties hebt. Wat gebeurd er als je die 1000 pond niet binnen hebt?

Ik heb overigens nog wel ORS (tegen uitdroging) liggen. Ik moet even kijken hoe het met de houdbaarheidsdatum zit, maar als deze nog tot na augustus houdbaar is wil ik het je wel opsturen.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 21:59

Geweldig, wat een avontuur.
Heel veel succes, ik ga dit zeker volgen!

Novalues

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:35

haffylover schreef:
gaaf joh. nog nooit van gehoord. Ga je zeker volgen
Misschien stomme vraag maar kunnen wij jou ook sponsoren binnen die wedstrijd zo dat je tenminste 1000 pont behaald?

Dit is absoluut geen stomme vraag, aangezien de Derby als het ware een 'sponsorloop' is.
Door het rijden van de Mongol Derby probeer ik geld (tenminste 1000 pond/1200 euro) in te zamelen voor Cool Earth, een organisatie die zich in zet voor het behoud van Amazone regenwoud. Ze grijpen in daar waar het regenwoud anders binnen 1,5 jaar gekapt zou worden. Daarnaast leiden ze lokale bevolking en bouwen ze opleidingsinstituten.

Mocht je geïnteresseerd zijn in op deze manier een bijdrage leveren, dan kun je dat doen via onderstaande link:

Chris Berkers Goes Mongol Derby 2014 for Cool Earth

Als je geen paypal account hebt, kun je mij een berichtje sturen en dan kunnen we het ook anders regelen.
Alle kleine beetjes helpen! Alvast enorm bedankt! :)

baszo17 schreef:
wauwww, echt super gaaf!! jij jaagt mijn droom achterna!! hopelijk krijg ik de kans nog!!;-)

Ik hoop voor je dat jij ook nog een keertje mag! Toen ik in oktober gesprek had met Katy van The Adventurist wist zij me te vertellen dat dit waarschijnlijk het laatste jaar was voorlopig dat de derby gereden wordt. Ze kunnen het niet meer rondkrijgen met sponsoren, maar ik zag wel dat op de website stond dat de inschrijving van de MD 2015 wel open zal gaan, dus hoe het precies zit weet ik ook niet.

ralphtdw schreef:
Hoe werkt dit nu precies.
Je moet iedere dag 40 km afleggen?
en iedere dag heb je een ander paard?
dus de paarden lopen maar 1 keer 40 km mee en iedereen krijgt weer een ander paard.
of ben ik nu heel blond hahah.
maar wel erg gaaf ga je zeker volgen

Zoals een andere bokker ook al zei heb je 10 dagen de tijd om 1000km te rijden. Dus per dag zul je gemiddeld 100km moeten rijden om binnen te tijd binnen te zijn. Denk dus aan 2-3 etappes per dag. Maar er zitten wel verdere regels aan vast. Zo mag je bijvoorbeeld niet 's nachts rijden, enkel tussen zonsopgang en zonsondergang. Als je niet voor zonsondergang bij een wisselstation (Utruu) bent, moet je zelf een plek om te overnachten vinden. Dit kan dus op de steppe zijn onder de sterrenhemel of je moet aankloppen bij een nomadenfamilie die niets van de derby af weet (en waar dus ook geen tolk aanwezig is).

prugelpiet schreef:
oh wat gaaaf ik ga zeker volgen! Ga je van te voren ookal zo`n lange afstand rijden?

Zo'n lange afstand lijkt me niet mogelijk om te rijden, maar ik ben wel op zoek naar paarden die ik eens of meerdere malen zou kunnen rijden om ten eerste gevoel te krijgen in veel verschillende paarden rijden en daarnaast om veel uren in het zadel te kunnen maken. Op dit moment rijd ik naast mijn eigen paard een ander arabiertje bij. Met beide paardjes ga ik endurance wedstrijden starten. :)

Animal schreef:
Wat gaaf zeg, Chris! Ik heb je facebookpagina ook geliked!
Ik had nog nooit van de Mongol Derby gehoord, maar ben er nadat ik dit bericht gelezen
heb wat meer over gaan opzoeken. Wat lijkt mij dat ontzettend gaaf om te doen!

Ga je ook een soort dagboek bijhouden tijdens de Derby? Zodat je
over een bepaalde periode nog eens kunt teruglezen over hoe het allemaal was en
hoe je je voelde? Het lijkt mij wel het gaafste wat je in je leven mee kunt maken!

Edit, ik zag zojuist dat er in juli 2014 een documentaire/film uit komt over de Mongol Derby, genaamd All the Wild Horses. Ik ben er wel heel erg nieuwsgierig naar!

Ja, het bijhouden van een dagboek is wel de bedoeling ja. Als ik nog energie heb in de avond om iets op te schrijven. ;) Daarnaast is het de bedoeling om met helmcamera te rijden en wellicht iets met die beelden te gaan doen.

Lynnepinny schreef:
Nog een vraagje: hoe wordt er eigenlijk geselecteerd voor de derby?
Ik kan me voorstellen dat er zich een hele hoop mensen aanmelden, maar uiteindelijk worden er maar 30 uitgekozen.

Hoe veel mensen zich aanmelden heb ik geen idee van, maar in oktober heb ik een aanmeldingsformulier ingevuld waarin oa om mijn rijervaring en motivatie gevraagd werd. Daarnaast kijken ze ook naar je andere bezigheden. Ik denk dat ik uitgekozen ben omdat in wat ervaring heb in de endurance en daarnaast ook ervaring met buitensport heb, waarbij mijn ultramarathons in de bergen er met kop en schouders bovenuit steken. Je moet wel een beetje 'gek' zijn om mee te kunnen doen, anders houd je het mentaal niet vol denk ik.

plagom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 23:58

Gaaf man, vorig jaar deed ook een Nederlandse mee. Namens Australië geloof ik maar dat weet ik niet meer zeker. Ze kwam in ieder geval niet voor Nederland uit. Ik heb haar pagina toen ook via Facebook een beetje gevolgd en stond ervan te kijken hoeveel er allemaal geregeld moet worden. Ken je haar? Kan me voorstellen dat zij bruikbare tips zal hebben. Succes!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-14 00:19

Wat een mooi avontuur.
Ik hoop dat je via bokt te volgen bent.