Eerste veulen van 2014 in Oostvaarderplassen geboren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:17

Krissis schreef:
Zinzi_jewel schreef:
. De hengsten wegvangen en ruinen of afschieten.
.

Ruinen??! Nee, dat is lekker natuurlijk!

Want de dat hek eromheen is wel natuurlijk? Of dat er geen natuurlijke vijanden zijn?
Kun je beter het probleem bij de oorzaak oplossen ipv elk jaar weer beesten dood moeten schieten. Geboortebeperking is een veel betere oplossing dan.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:24

nikicasper schreef:
ik ben er nog nooit geweest maar ik denk dat het wel mooi zal zijn ondanks alle dode dieren die je tegen komt

http://m.youtube.com/watch?v=FWvFAGWwme ... WvFAGWwmeg

Heel mooi, als je van veel modder, kale, dode bomen en veel lijken houd...
Over de geur maar niet te spreken..

Zilverroosje

Re: Eerste veulen van 2014 in Oostvaarderplassen geboren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 09:29

mmm, vreemde gedachtengang... dat het gunstig is om zo vroeg geboren te worden, zodat het een betere overlevingskans zou hebben. Een gezond veulen , geboren in het voorjaar, zou het ook prima moeten kunnen redden... of zegt dat soms iets over de zwaardere omstandigheden, lees: te weinig voedselaanbod, waarin juist deze veulens moeten leven????

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 10:02

In Noordwijk in de duinen hebben ze ooit damherten uitgezet, want dat was nodig ofzo..
Nu struikel je over die beesten, boeren in de omgeving zijn de dupe en ze zijn een gevaar tijdens oversteken.
Nu zetten ze bij wegen hekken neer, gevolg: dieren kunnen niet meer "trekken" en zitten bij het hek te wachten tot het open gaan :?
Ze verhongeren dus gewoon.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:29

Klopt, een hek eromheen is niet natuurlijk maar je hebt wel natuurlijk gedrag en natuurlijke rangorde. Door te castreerden/steriliseren maak je een bizar rare hormoon huishouding die ze in een kudde niet kennen.
Geboortebeperking zal dan op een andere manier moeten.
Ik blij erbij, sinds ik in Almere woon (nu 5 jaar)... Schieten die hap. Sowieso de zwakke en zieke dieren en een goed geselecteerde selectie zodat je niet de alfa e.d afschiet.

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:39

Afschieten en het vlees afleveren bij de voedselbanken. Dieren blij, voedselbanken blij, wereld blij.
Zodra er een gezond dieren bestand is (voldoende dieren voor het land) roofdieren erbij zetten om de boel in balans te houden. Die eten de zwakke dieren op en ook de jonge dieren die niet snel genoeg zijn. Waardoor er nooit te veel grazers terug komen en de natuur dus kan herstellen. Indien er te veel roofdieren komen kunnen die weer afgeschoten worden (al is het bewezen dat roofdieren minder jongeren dieren krijgen als er weinig eten is)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 11:41

Krissis schreef:
Klopt, een hek eromheen is niet natuurlijk maar je hebt wel natuurlijk gedrag en natuurlijke rangorde. Door te castreerden/steriliseren maak je een bizar rare hormoon huishouding die ze in een kudde niet kennen.
Geboortebeperking zal dan op een andere manier moeten.
Ik blij erbij, sinds ik in Almere woon (nu 5 jaar)... Schieten die hap. Sowieso de zwakke en zieke dieren en een goed geselecteerde selectie zodat je niet de alfa e.d afschiet.

Er zijn genoeg kuddes met ruinen en merries, die zich prima redden. Waarom naar de natuur willen streven als het dat simpelweg gewoon niet is.
Bij afschieten pak je het echte probleem niet aan. Je blijft schieten. En nee daar hebben die beesten geen last van maar het is ook niet nodig. Combinatie lijkt me prima, laat ze alles dat zwak en ziek is maar afschieten en begin daarna maar aan geboortebeperking.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 14:52

Moet je in je eigen weiland eens een paard laten verhongeren, nooit ontwormen, de hoeven onbehandeld laten afbreken... -O-
En dan gewoon tegen de dierenbescherming zeggen; dit is natuur hoor :+

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:03

_San87_ schreef:
Ah ja, goed dat er daar dieren geboren worden. Kunnen ze volgende winter sterven van de honger.

Zo denk ik er ook over.
Van mij hoeven er helemaal geen veulens geboren te worden daar.
Dan komen er tenminste niet nog meer bij.
Een paar jaar helemaal geen veulens lijkt me beter.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 18:20

grace1989 schreef:
_San87_ schreef:
Ah ja, goed dat er daar dieren geboren worden. Kunnen ze volgende winter sterven van de honger.

Zo denk ik er ook over.
Van mij hoeven er helemaal geen veulens geboren te worden daar.
Dan komen er tenminste niet nog meer bij.
Een paar jaar helemaal geen veulens lijkt me beter.

"Zeg hengst, wil je dit jaar niet op al die merries springen?" _O-

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:21

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:41

Volgende keer even op tijd aangeven en oproepjes doen via fb ofzo.
Overigens heb ik het idee dat die facebookpagina weer wat over the top gaat?
Gezien ze het idee van een mobiel slachthuis ook afkeuren, wat willen ze dan?

Vas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-14 22:45

Er was een facebookpagina met het event en deze is veel gedeeld, staat ook in het topic "De nieuwe wildernis"
Je kan als "event" natuurlijk niet delen bij mensen waar je geen weet van heb, het beste is om zelf even te verdiepen.

Er zijn berichten rond gegaan. Je kan je aanmelden bij verschillende facebookpagina's voor de dieren in de OVP.

Wat ze precies willen kan ik ook niet te zeggen, dat zou je aan de beheerders zelf moeten vragen. Iedereen heeft 1 ding voor ogen, het beleid moet veranderd worden zodat er geen dieren meer omkomen van de honger omdat 1 of andere imbeciel heeft bedacht dat dit natuur is.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 09:04

Ik wist het niet eens. Niks gezien via fb

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 15:24

*\o/* Joehoeeee er is een veulentje geboren... een veulentje wat lekker mag creperen tot het dood is over een maand of 10...

Wat een feest zeg!! *\o/*

>;)
Stelletje idioten daar, ik ben er nog nooit geweest, heb de film gezien maar heb daar eigenlijk spijt van en ben zeker van mening dat dit "laatste stukje pure natuur in nederland" gewoon te ziek voor woorden is. zum kotzen :r

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 17:26

Het is ook helemaal geen "natuur", het is iets wat Staasbosbeheer (en anderen) er van hebben gemaakt.
Dat vind ik overigens nog tot daaraantoe.
Maar dat daar geen fatsoenlijk beheer wordt gepleegd, na al die jaren nog niet, DAT is kotsenswaardig.
Sluit een zooi op in een afgesloten ruimte en laat maar fokken/doodgaan/whatever.
Is DAT natuurbeheer?

Overigens zijn de gebiedstukken waarin dit gaande is, voor de bezoeker niet te zien of bezoeken.

Die zien alleen de periferie.

Het moet STOPPEN!

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-14 20:30

terpentijn schreef:
Het is ook helemaal geen "natuur", het is iets wat Staasbosbeheer (en anderen) er van hebben gemaakt.

Waar is het misgegaan in hun opleiding? Of is daar geen scholing voor nodig om bij het staatsbosbeheer te mogen werken? Je zou het bijna denken :n