Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 22:57

Dan gaan we massaal op de openbare weg buitenrijden, want dat kost niks! Vinden andere mensen leuk :')

IlseBr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:00

Ik rij ook veel buiten maar ruiterpaden zijn hier in geen velden of wegen te bekennen. Dus dus waarom zou ik daar dan wel voor moeten betalen?
Als hier wel ruiterpaden waren waar ik kan rijden zou ik het echter niet zo'n probleem meer vinden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 23:04

In het bos bij mij aan de overkant ben ik zowel ruiter-menner-wandelaar.
Ik hou me aan de daarvoor opengestelde paden.
Toch ga ik nooit als wandelaar over een ruiterpad.
Ik erger me als ruiter-menner aan de wandelaars/fietser/mtb-ers op deze paden.
Ze lopen daar lekker te lanterfanten, hondje aan zo'n lekkere flexiriem aan de andere kant van het pad, die totaal niet luistert, blerende kinderen met wapperende tassen. Ze geven je nog commentaar ook als je er aan komt gedraafd met je aanspanning, want ja je komt toch wel erg hard op ze aangereden zo net voorbij de bocht.... Euhhh ja jullie lopen op een ruiter-men route en daar worden wij geacht op te rijden. Als wandelaar heb je zoveel meer paden om op te lopen, blijf daar lekker op, loopt ook veel minder mul. Dan heb je ook geen last van paarden die voorbij komen, mest wat daar ligt die de hond zo graag op wil eten.

Ik ben er op tegen om te gaan betalen, de natuur is er voor iedereen, als iedereen er zuinig op is kunnen we er lang mee doen, kunnen we er allemaal lang van genieten. Zeker als we elkaar allemaal een beetje de ruimte gunnen en rekening houden met elkaar. Dan is het bos zeker groot genoeg voor iedereen.

Ik zie het niet goed komen dat alleen een bepaalde groep er voor moet gaan betalen, dat geld komt in een potje en wordt dan naar mijn gevoel ingezet voor allerlei andere zaken die niet voor de ruiters-menners er het beter op maken.
Ik hobbel wel lekker rond in het bos, stuiter wel op de wagen omdat de paden nu al niet zo best worden bijgehouden.
Wij hebben gelukkig wel een boswachter die de omgewaaide bomen snel verwijderd als we dit melden, dus daar ben ik dan wel weer blij mee!

manic

Re: Ruiters willen niet als enige voor gebruik natuur betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 00:06

Ik heb niet zo een probleem met een bijdrage per jaar. Kunnen ze bij de KNHS vast wel voor me afdragen van het startkaart geld wat ik betaal voor een paard waar ik 1x per jaar mee start :D

Als er dan toch een bijdrage geheven gaat worden, vind ik wel dat je dan ook gewoon overal moet kunnen rijden. Dus niet een penning voor de waterleidingsduinen (inclusief verplicht ruiterbewijs!!), een andere voor de soesterduinen en weer een andere voor weer een ander gebied. 1 penning per jaar voor overal a een eurootje of 50 vind ik best acceptabel, maar dan ook echt de ruiterpaden onderhouden, in ieder gebied kunnen rijden en stoppen met dat gezever over een verplicht ruiterbewijs voor mensen die al 30 jaar op een paard zitten.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 01:16

Silly1972 schreef:
NatasjavE schreef:
Je betaald per twee jaar iets van 100 euro voor het ruiterbewijs. Maar daar zit ook een ongevallen verzekering bij.

Ik betaal 35 euro per 2 jaar, en er zit inderdaad verzekering bij, maar daar schijn je weinig aan te hebben

Ik wilde ook al zeggen, hoe kom je erop??? Ik betaal ook 35 of 38 euro per 2 jaar. Bij lange dus geen 100 euro.

Imo is het ook iedereen betalen of niemand. Tis leuk bedacht, maar dat moet je niet op 1 groep willen verhalen. Als ik zo hier en daar lees zijn de mountainbikers ook aardig op de ruiterpaden aan het rondscheuren. En dan kan je wel zeggen de boswachter controleert, nou hier in de omgeving ben ik die goede man nog nooit tegengekomen.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 07:23

mrie schreef:
HorseTopShop schreef:
Ik betaal al met mijn ruiterbewijs voor het onderhoud van de ruiterpaden. En dat terwijl we hier niet eens ruiterpaden hebben.
Hier zijn 2 bossen en beide zijn verboden te betreden met paard...

Ik snap niks van dat ruiterbewijs, dus kun je me nog eens uitleggen hoezo je dan ook voor onderhoud van ruiterpaden betaald? Is dat dan eenmalig of hoe werkt dit. Aan welke instantie betaal je en hoe komt dat geld dan uiteindelijk terug in een fijn ruiterpad?

Uiteindelijk, als je betaald aan natuurmonumenten of staatsbosbeheer of wat dan ook. Wij mogen wel betalen, zij bepalen waar het aan uit gegeven wordt en wij mogen daarover knorren.
Ik meen gelezen te hebben dat staatbosbeheer ook mtb-ers wil gaan laten betalen. We wordt hier wel geknord dat dan "iedereen moet gaan betalen" maar is er ook iemand zo bijdehand geweest om na te gaan of die plannen er ook zijn?
Als het terrein waar je rijd niet van staatsbosbeheer is dan is dit topic voor jou NIET VAN TOEPASSING!

Citaat:
Waarom een Ruiter- of Koetsiersbewijs?
Paardrijden is een mooie sport. Maar er komt veel bij kijken. Het paard is een levend wezen en met leren rijden of mennen alleen bent u er niet! Hoe en waarom reageert een paard op vreemde situaties en voorwerpen. Waarom mag hij wel gras eten maar geen takken. Hij loopt raar, stelt hij zich aan of is er iets aan de hand? Hoe verzorg ik het zadel of het tuig en hoe weet ik of het goed past.
Op deze en vele andere vragen leert u het antwoord geven als u de theorie voor het Ruiter- en Koetsiersbewijs bestudeert. Daarnaast wordt er natuurlijk extra aandacht geschonken aan het rijden op zich, en het rijden in het verkeer. Te paard of met een rijtuig behoort u immers ook tot de verkeersdeelnemers.
Aan het Ruiter- en Koetsiersbewijs is een WA-verzekering gekoppeld (zie ook onder SRR-Aktueel - verzekeringen). Tevens bent u lid van de KNHS-recreatiesport, waarmee u bijdraagt aan het openhouden van natuurgebieden voor ruiters en menners.

http://srr-nederland.nl/index.php/veel-gestelde-vragen/veel-gestelde-vragen

Ofwel, ik betaal voor dingen die hier niet zijn. Ik zou willen dat hier ruiterpaden waren. Maar hier is niks voor ruiters. Sterker nog, de twee bossen zijn verboden voor ruiters en menners.
Ik zou er best voor willen betalen. Dan hoeven we niet meer op de drukke wegen te rijden.
Laatst bijgewerkt door HorseTopShop op 05-02-14 07:31, in het totaal 2 keer bewerkt

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 07:24

NatasjavE schreef:
Je betaald per twee jaar iets van 100 euro voor het ruiterbewijs. Maar daar zit ook een ongevallen verzekering bij.

Zoveel betaal ik niet hoor. Ik betaal iets van 40 euro per 2 jaar.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 07:59

Silly1972 schreef:
NatasjavE schreef:

Ik betaal 35 euro per 2 jaar, en er zit inderdaad verzekering bij, maar daar schijn je weinig aan te hebben

Serieus???? Ik heb ander mailtje van ze gekregen...

Ohh ik zie al waar dat aan ligt...mijne was meer dan 2 jaar verlopen. -O-

Daarna wordt het 27 euro omdat ik ook lid van de KNHS ben...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 08:47

Bij ons in de bossen zijn geen ruiterpaden. Er zijn veel wandelaars, motorrijders en mountainbikers. En maar weinig ruiters.

Aan onderhoud van de wegen wordt niks gedaan. Als er wel wat gedaan wordt dan is dat door mensen die daar in de buurt wonen en zelf iets doen.

Ik ga dus ook zeker niet betalen als ruiter voor onderhoud van wegen waar jan en alleman zonder paard en zonder te betalen overheen mag.
Dit lijkt me eerder een nieuwe vorm van geld kloppen uit de ruiterzakken.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:09

Ruiterbewijs in is sommige gebieden verplicht en er zit inderdaad een verzekering bij. WA. Wanneer je WA-gezinsverzekering een schade niet dekt, of de schade is te hoog, of de WA-gezinsverzekering dekt de schade niet, dan kun je de WA verzekering van het ruiterbewijs aanspreken. Een extra stukje financiele veiligheid dus.
En er is nog steeds sprake van dat het gewoon een verplicht bewijs wordt wanneer je de weg op wilt. Maar dit is al jaaaren de planning en is nog steeds niet ingevoerd. Zelfde geldt voor koetsiersbewijs.

Zo af en toe gaan we naar het Zeister bos e.o. Prachtige ruiterpaden en als je op de juiste dagen gaat (niet op zondag) prima te rijden zonder andere "bos" gebruikers. Ik ga ervan uit dat het onderhoud van deze paden, maar ook het onderhoud van de fiets- en wandelpaden uit een gezamelijke gemeente (dus belasting) post wordt gedaan en dat iedereen hier dus al aan betaalt. Ook de mensen die nooit in het bos komen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:19

Voor het PWN moet je al jaren betalen, daarentegen zijn die paden altijd prachtig onderhouden

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:21

@ChristaMoor
De APV die bij het ruiterbewijs zit is (veel) beperkter dan de "normale".
Ze vergoeden juist veel minder.
Daarnaast gaat je eigen APV voor die van het ruiterbewijs, dus (indien je al APV hebt) zullen ze nooit hoeven uit betalen.
Het is eigenlijk alleen bedoeld voor niet verzekerde ruiters.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:28

Ik vind het niet erg om een bijdrage te leveren als dan ook de paden maar goed zijn. Nu zijn ze zo bedroevend, natte kleigrond (en konijnenholen waar moeilijk iets aan te doen is) dat je wel gedwongen bent om een stukje ander pad te lopen. Ik zit er niet op de te wachten dat mijn paard een peesblessure oploopt! Bij ons op stal hangt inmiddels een mail wisseling tussen stallen onderling en de boswachter. Deze handhaver gaat er strenger op toezien dat de juiste paden bewandeld worden.....

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:31

Ben het hier volledig mee eens!
Wil best betalen voor het rijden op goed onderhouden ruiterpaden in de bossen (en bij SBB is dat alles behalve goed onderhouden...) bij ons hier in Baarn en Soest, maar als ik in de straal van 1 uur ga rijden heb ik binnenkort dus 4 penningen nodig! Ze willen dan dus geld voor het bos van SBB, Pijnenburg, het GNR, en de Soesterduinen, belachelijk!

manic schreef:
Ik heb niet zo een probleem met een bijdrage per jaar. Kunnen ze bij de KNHS vast wel voor me afdragen van het startkaart geld wat ik betaal voor een paard waar ik 1x per jaar mee start :D

Als er dan toch een bijdrage geheven gaat worden, vind ik wel dat je dan ook gewoon overal moet kunnen rijden. Dus niet een penning voor de waterleidingsduinen (inclusief verplicht ruiterbewijs!!), een andere voor de soesterduinen en weer een andere voor weer een ander gebied. 1 penning per jaar voor overal a een eurootje of 50 vind ik best acceptabel, maar dan ook echt de ruiterpaden onderhouden, in ieder gebied kunnen rijden en stoppen met dat gezever over een verplicht ruiterbewijs voor mensen die al 30 jaar op een paard zitten.

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:54

Maar we betalen er toch allemaal al voor, het gaat namelijk om Staatsbosbeheer!
De ruiters zouden dan dus dubbel moeten gaan betalen. En hier in de omgeving is niet eens een ruiterpad te vinden!

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:11

Hier, bij het Drents-Friese Wold, worden de paden volgens mij wel redelijk goed onderhouden, er zijn ook heel wat paden. Waarschijnlijk rijd ik ook weleens over paarden waar ik eigenlijk niet overheen mag, maar naar mijn weten worden die anders ook niet gebruikt. Ik ben één keer de boswachter tegengekomen, die mij toen vertelde dat ik over een pad reed, waar ik eigenlijk niet mocht komen, en ik moest terug, want anders zou ik verdwalen (Natuurlijk ;P). Ik vind het niet raar om te betalen, er worden ook veel nieuwe dingen aangelegd voor de paarden, bv. een waterplas. Maar ik vraag me af of al dat geld dan goed besteedt word en of ze - zoals eerder gezegd- ook andere paden gaan openstellen voor ruiters..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:22

Vraag me 1 ding nu af, nu ik meerdere reacties lees dat er best wel wat mensen zijn die geen problemen hebben met betalen voor het gebruik mogen maken van ruiterpaden.
Denken jullie niet dat het vele malen drukker gaat worden als deze paden beter onderhouden worden (als dit er dan tegenover staat...) omdat de mtb-ers dit ook snel ontdekken en de wandelaars?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:32

Ik zeg: We laten een OV-kaart maken, die voor het bos geld. Je moet je kaart mee hebben anders gaat de slagboom niet open.
Opladen kan via internet en je hebt de oplossing!

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:34

meggiemeg schreef:
Vraag me 1 ding nu af, nu ik meerdere reacties lees dat er best wel wat mensen zijn die geen problemen hebben met betalen voor het gebruik mogen maken van ruiterpaden.
Denken jullie niet dat het vele malen drukker gaat worden als deze paden beter onderhouden worden (als dit er dan tegenover staat...) omdat de mtb-ers dit ook snel ontdekken en de wandelaars?

Er zijn nu al heel veel MTB'ers bij ons, dat is zeker niet fijn als ik een pad over moet waar zij van links en rechts kunnen komen. Maar ze hebben gelukkig liever de 'echte' route dan onze paadjes waar je door de hoefafdrukken (als dat een woord is :+ ) moet. Nou is er bij ons ook een hele mooie route voor MTB'ers, die heb je natuurlijk niet overal..

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:34

Tendance schreef:
Ik zeg: We laten een OV-kaart maken, die voor het bos geld. Je moet je kaart mee hebben anders gaat de slagboom niet open.

Haha _/-\o_

Hoe gaan ze dat dan doen, overal slagbomen neerzetten? ik weet namelijk wel tien plekken waar je het bos binnen kunt komen..

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:40

meggiemeg schreef:

Dat weet ik wel zeker. Wat resulteert in ongelukken op de ruiterpaden.
Maar dan moeten ze de ruiterpaden gaan verbieden voor mtb-ers en wandelaars. Net zoals ruiters niet op een wandelpad mogen komen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:55

lisaislisa schreef:
Tendance schreef:

Haha _/-\o_

Hoe gaan ze dat dan doen, overal slagbomen neerzetten? ik weet namelijk wel tien plekken waar je het bos binnen kunt komen..

Dat is hun probleem, toch? Zij willen dat wij willen betalen.... En wij komen zelfs zelf met een oplossing....
Ach en er zijn altijd wel mazen in de wet, waardoor mensen betaling ontwijken, dus dan is het net de echte wereld!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 10:58

Ik ben het helemaal met de uitkomsten van de enquête eens :j
Ruiterpaden zijn er hier in de omgeving niet :n Dus ik rijd altijd op de openbare weg, waarvan er een aantal door natuurgebieden van SBB lopen. En eigenlijk wil ik daar best een bijdrage aan leveren, als gebruiker van het natuurgebied :j Maar alleen als iedereen dat doet, dus ook wandelaars, fietsers, automobilisten, MTB'ers etc. Gewoon een vaste prijs voor iedereen om gebruik te maken van het gebied.
En trouwens, de niet-bestaande ruiterpaden mis ik niet eens echt (maar misschien weet ik niet wat ik mis). Wat is er mis met rijden op de openbare weg en paden? Je hebt als verkeersdeelnemer gewoon rekening met elkaar te houden. Dus als ik in volle galop zit op een zandpad, dan moet ik gewoon terug naar stap als ik tegenliggers heb, dat is toch niet meer dan normaal gedrag? Als we allemaal nu eens wat meer rekening met elkaar zouden houden, heb je dan al die aparte paden eigenlijk wel nodig?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:08

Ja, die zijn wel nodig want in vrijwel de meeste bossen/velden mag je buiten de ruiterpaden om helemaal nergens komen dus ben je veroordeeld tot letterlijk de openbare weg. Geen klap aan om een rondje door de wijk te stappen :o

Twell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 11:16

Ik ben voor betalen. Ik vind het niet raar te betalen voor betere paden.

Wel vind ik dat er dan strenger gecontroleerd moet worden en goed vermeld moet worden wat paden voor paarden zijn en dus niemand anders mag komen. Geld genoeg om dat dan goed te regelen toch? Ik vind het ook niet eens zo een gek idee van een kaart om bepaalde gebieden in te komen. Het zal wel even lastig zijn om gebieden af te sluiten voor mensen die zo een kaart niet hebben maar met geld valt alles te regelen toch? En als er ergens word bijgehouden word waar er vooruitgangen zijn op een bepaalde site zodat mensen weten waar hun geld heen gaat is het ook leuker. Een beetje brainstormen en er moet deze tijden toch wel wat te verzinnen zijn dat iedereen tevreden is.