Drie paarden komen om bij brand Friesland [video]

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:15

Amaris schreef:
SAKKIA schreef:
Omdat Wakker Dier dit soort dingen aangrijpt voor gratis publiciteit ;)
Het is al jaren bekend dat sommige stallen niet veilig zijn als er brand uitbreekt, maar blijkbaar moet er bij Wakker Dier ook eerst iets vreselijks gebeuren, voordat ze dit gaan rondbazuinen.
Ze springen er direct bovenop, hebben 1 of 2 dagen aandacht en doen vervolgens echt helemaal niks :n

Dat vind ik een vreemde gedachtengang... natuurlijk springt een organisatie ergens op in als er iets gebeurd.

Als er ergens ter wereld een ramp gebeurd dan springt Artsen zonder Grenzen daar ook op in. En zie je ineens giro 555 en samenwerkende hulporganisaties tevoorschijn springen.
Wilt dat dan zeggen dat zij ook die ramp voor gratis publiciteit aangrijpen?

Ik ben geen directe supporter van Wakker Dier, maar om dit soort rampen aan te grijpen om nog eens te zeggen dat er toch echt iets mis is in de wetgeving: mijn zegen hebben ze.

Dat is een beetje appels met peren vergelijken natuurlijk.
op het moment dat er een ramp gebeurd, zie je de samenwerkende hulporganisaties idd op TV komen. Zonder geld geen noodhulp immers.

Mijn ervaring is dat Wakker Dier maar een beetje ongenuanceerd in het rond roeptoeterd over aanpassing van wetgeving (wat overigens al gebeurd, maar dit geldt alleen voor nieuwbouw stallen). Er wordt op mensen hun emotie gespeeld, zonder dat er volledige info is. Misschien voldeed deze stal wel aan de nieuwste eisen op gebied van brandveiligheid.

Om over de boer zelf nog maar te zwijgen, die heeft geprobeerd zijn dieren te redden en moet dit misschien met zijn leven moet bekopen.
Laatst bijgewerkt door SAKKIA op 04-02-14 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:16

FriesWytske schreef:
Ik kan wel lezen dat er hier mensen reageren die helemaal geen weet van waar een boerenbedrijf allemaal aan moet voldoen.

Ik ben zelf werkzaam als brandveiligheidsadviseur en heb meerdere malen geadviseerd bij agrarische bedrijven en veehouderijen, ik weet dus heel goed aan welke regelgeving een boer moet voldoen. En de quote hierboven ovetr de WC rollen is precies zoals het in de werkelijkheid is. Voor de opslag van WC rollen of andere brandbare materialen gelden dezelfde eisen en regels als voor een kippenschuur of koeienstal. Dat wil helemaal niet zeggen dat de boeren dus niet veel moeite doen om aan de regels te voldoen, het garandeert alleen geen veilige omgeving voor de dieren bij een brand (en dus ook niet voor de mensen die een eventuele reddingspoging willen doen).

Caesar

Re: Drie paarden komen om bij brand Friesland [video]

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:22

FW; ik ben zelf woonachtig op een boerenbedrijf maar buiten een controle op brandhaspel en brandblusser is er hier weinig sprake van brandveiligheid hoor. Nu hebben wij geen mega stal en kan alles er heel snel uit, maar dan nog kan ik niet anders dan beamen dat dit beter kan. Ik kan me niet voorstellen dat in de oudere stallen complete sprinklerinstallaties hangen of rookmelders bijvoorbeeld. Niet in mijn omgeving, niet op de pensionstallen waar ik kom etc. We moeten eerder voldoen aan andere regels dan aan brandveiligheid. Dus ik ben heel benieuwd waar jij je opmerkingen op baseert (uitgaande van de situatie van het meerendeel van de agrarische bedrijven).

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 13:25

Citaat:
Dat is een beetje appels met peren vergelijken natuurlijk.
op het moment dat er een ramp gebeurd, zie je de samenwerkende hulporganisaties idd op TV komen. Zonder geld geen noodhulp immers.

Mijn ervaring is dat Wakker Dier maar een beetje ongenuanceerd in het rond roeptoeterd over aanpassing van wetgeving (wat overigens al gebeurd, maar dit geldt alleen voor nieuwbouw stallen). Er wordt op mensen hun emotie gespeeld, zonder dat er volledige info is. Misschien voldeed deze stal wel aan de nieuwste eisen op gebied van brandveiligheid.

Om over de boer zelf nog maar te zwijgen, die heeft geprobeerd zijn dieren te redden en moet dit misschien met zijn leven moet bekopen.

Maar... misschien heb ik het helemaal mis, maar ik zie niet zo goed dat WD nu op dit specifiek geval inspringt? Ik heb het artikel alleen maar via de link in dit topic gelezen dus misschien heb ik het mis. Op de site staat dit geval ook niet genoemd?

Misschien voldeed deze stal inderdaad aan de nieuwste eisen, dit wordt toch ook nergens in twijfel getrokken? (nogmaals, misschien mis ik iets, dat kan)

Het is en blijft een ramp voor de boer, en ik verwijt hem helemaal, totaal niets.

Maar als dit soort gevallen voortaan minder zouden kunnen worden omdat mensen zich bewuster worden: niets mis mee toch?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 14:34

Jeetje , sterkte voor alle betrokenen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 15:47

Vreselijk ;(

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 18:05

Ik ken deze mensen, ik en mijn zus hielpen ze veel in de lammertijd op de boerderij toen ze nog een geitenboerderij bij ons in het dorp hadden.
Fijne, keihard werkende mensen met echt een hart voor het boeren!
Ongelofelijk wat een verdriet moeten ze nu hebben. Ze hadden daar hun prachtige toekomstplannen gerealiseerd. Zo goed voor al hun dieren en nu dit. Ik hoop ook heel hard dat hij (de man) hersteld van zijn wonden.
Ik vind het zo erg! Ik hoop zo hard dat H hersteld!

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 19:23

Het probleem wat ik met wakker dier heb is dat minstens 80% vd berichten doorgaans van mensen afkomen die in de stad leven en nog nooit een boerderij van dichtbij hebben gezien. Geen verstand van zaken hebben en maar wat onzin rondbazuinen. Daardoor vind ik dat een groot deel van de berichten op wakker dier verre van respectvol zijn en hoop ik eerlijk gezegd dat hij en zijn familie dat niet lezen.
Het enige waar die mensen aan denken is hoe zielig het voor die dieren is, is het ook daar niet van, maar laten we er voor het gemak maar even niet bijzeggen dat de boer nu met zware brandwonden in het ziekenhuis ligt. Want he, dan ineens heeft hij toch nog geprobeerd ze te redden. Dat de rest vd mensen vervolgens niet verder kijken dan hun neus lang is en vervolgens de boer voor vanalles uitmaken.. tsja, als je zo aan de publiciteit moet komen...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 08:01

Heel veel sterkte voor alle betrokkenen.
Vreselijk om je toekomst en een deel van je dieren in vlammen op te zien gaan.
Hopelijk komt de boer er weer bovenop maar hij zal nog een lange weg te gaan hebben.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 09:22

Blacky94 schreef:
Het probleem wat ik met wakker dier heb is dat minstens 80% vd berichten doorgaans van mensen afkomen die in de stad leven en nog nooit een boerderij van dichtbij hebben gezien. Geen verstand van zaken hebben en maar wat onzin rondbazuinen. Daardoor vind ik dat een groot deel van de berichten op wakker dier verre van respectvol zijn en hoop ik eerlijk gezegd dat hij en zijn familie dat niet lezen.
Het enige waar die mensen aan denken is hoe zielig het voor die dieren is, is het ook daar niet van, maar laten we er voor het gemak maar even niet bijzeggen dat de boer nu met zware brandwonden in het ziekenhuis ligt. Want he, dan ineens heeft hij toch nog geprobeerd ze te redden. Dat de rest vd mensen vervolgens niet verder kijken dan hun neus lang is en vervolgens de boer voor vanalles uitmaken.. tsja, als je zo aan de publiciteit moet komen...

Maar in dit geval hebben ze gewoon gelijk, want veel oude stallen voldoen nou eenmaal niet aan de regels van 2014. Of dat nou onmacht of onwil is, doet er niet toe. Ze voldoen niet. En als daar meer aandacht voor komt, is dat alleen maar mooi.

Als ik Ceasar en Delphi2 zo hoor, is er in dit geval geen sprake van 'onzin rondbazuinen'.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:32

Onder de aandacht brengen heb ik ook niet zoveel tegen, ik vind een aantal berichten van hun de laatste tijd redelijk mild. "Er is een brand geweest, wij pleiten voor mee brandveiligheid". Prima, niks mis mee. Naar mijn idee wordt er alleen vrij selectief geschreven. Aan onzin rondbazuinen heb je ook niet zoveel maar af en toe worden er, naar mijn idee belangrijke, details weggelaten/niet vermeld om dan vervolgens aan sommige reacties te lezen dat mensen het hele media/krantenartikel niet gelezen hebben (niet dat dat altijd klopt maar dat is een andere discussie). Op die manier zijn er wel degelijk mensen die onzin, vaak onrespectvol, rond gaan lopen bazuinen in de reacties. Dan hoef je er vervolgens maar 10 te hebben die dat lezen, niet weten hoe de situatie in elkaar steekt en vervolgens hetzelfde gaan rondvertellen.
Ook wanneer het over andere dingen gaat lees ik af en toe zoveel onzin in de reacties en dan vooral van mensen die nog nooit een boerderij of koe (of whatever) van dichtbij hebben gezien. Uitleggen hoe het wel werkt lijkt geen zin te hebben maar zelf een kijkje nemen op meerdere boerderijen om met eigen ogen eens te zien hoe het zit doen we ook niet...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:40

Blacky94 schreef:
Onder de aandacht brengen heb ik ook niet zoveel tegen, ik vind een aantal berichten van hun de laatste tijd redelijk mild. "Er is een brand geweest, wij pleiten voor mee brandveiligheid". Prima, niks mis mee. Naar mijn idee wordt er alleen vrij selectief geschreven. Aan onzin rondbazuinen heb je ook niet zoveel maar af en toe worden er, naar mijn idee belangrijke, details weggelaten/niet vermeld om dan vervolgens aan sommige reacties te lezen dat mensen het hele media/krantenartikel niet gelezen hebben (niet dat dat altijd klopt maar dat is een andere discussie). Op die manier zijn er wel degelijk mensen die onzin, vaak onrespectvol, rond gaan lopen bazuinen in de reacties. Dan hoef je er vervolgens maar 10 te hebben die dat lezen, niet weten hoe de situatie in elkaar steekt en vervolgens hetzelfde gaan rondvertellen.
Ook wanneer het over andere dingen gaat lees ik af en toe zoveel onzin in de reacties en dan vooral van mensen die nog nooit een boerderij of koe (of whatever) van dichtbij hebben gezien. Uitleggen hoe het wel werkt lijkt geen zin te hebben maar zelf een kijkje nemen op meerdere boerderijen om met eigen ogen eens te zien hoe het zit doen we ook niet...

Dit was eigenlijk ook precies wat ik bedoelde :j